IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetytti lehtijutussa, kun syövät nuudeleita ja säilykelihapullia, kun terveelliseen ei ole varaa. Lapset ei saa lahjoja.
Nuohan on kalliimpia kuin esim. peruna ja porkkana. Itse olen ollut tosi köyhä välillä kun lapset oli pieniä. Aina oli lahjoja ja jouluruokia, se säästettiin muusta aiemmin. Lahjoja löytyi kirpparilta ja aleista hyvissä ajoin.
Onhan tuo tiukkaa sen ymmärrän, mutta voi lasten takia tehdä myös valintoja. Onhan kaikki joulukeräyksetkin, ettei jää täysin ilman lahjoja.
Jos ne lapset eivät muuta suostu syömään kuin nuudeleita ja lihapullia? Peruna ja porkkana ei ole kovin kuuluisa teinien herkku.
Ohis mutta peruna on kaikkien herkku kun tekee vaikka näin:
Kuorii perunat ja leikkaa pieniksi paloiksi. Keittää niin vähässä vedessä, että vettä ei tarvi kaataa pois (kypsyy nopeasti). Survotaan perunanuijalla tai vaikka haarukalla, lisätään voita/öljyä/margariinia ja suolaa. Tämä on siis nopeatekoinen ja erittäin herkullinen perunamuusi.
Toinen perunaherkku tulee näin: pestään harjaamalla perunat huolellisesti ja poistetaan kuoressa olevat huonot kohdat, jos niitä on. Halkaistaan ja leikataan puolikkaat appelsiinin lohkon mallisiksi. Laitetaan uunipellille kuoripuoli peltiä vasten ja paahdetaan n. 250 asteessa, kunnes ovat kauniin ruskeita ja vähän pullistuneita. Nämä sopivat kaikkeen käyttöön mihin ranskalaiset perunatkin, mutta ovat paljon parempia.
Porkkanaherkku tulee näin: porkkanat raaputetaan ja paloitellaan n. 1 cm kanttiinsa paloiksi. Keitetään pienessä vesimäärässä n. 5 min. Vesi kaadetaan pois, lisätään timjamia, puserrettua valkosipulia ja ihan vähän voita tai öljyä. Tätä ei kukaan teini eikä kiukutteleva lapsi, jolle olen tarjonnut,ole kieltäytynyt syömästä. Muunnelma tästä porkkanaherkusta on keittää porkkana kasvisliemessä, kypsänä soseuttaa ja lisätä vähän ruokakermaa. Timjami ja valkosipuli kuten edellä. Tämäkin on niin hyvää, että lautaset nuollaan.
Ei kyse ole aina mistään elämänhallinan puutteesta. Esim itsellä menee pienestä 900 e eläkkeestä 500 euroa joka kuukausi kuntoutukseeen, jota lukuisat lääkärit pitävät välttämättömänä, mutta jota ei kela korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole aina mistään elämänhallinan puutteesta. Esim itsellä menee pienestä 900 e eläkkeestä 500 euroa joka kuukausi kuntoutukseeen, jota lukuisat lääkärit pitävät välttämättömänä, mutta jota ei kela korvaa.
Tämä. Psykoterapia ja fysioterapia ovat kalliita itsemaksettuina. Mutta kun ei ole mahdollisuutta olla käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin ja tuet tonnin kk ja minulla jää ruokaan rahaa 350 euroa kk. Lisäksi kalastan paljon keväästä syksyyn joten säästän siinä ruokarahassa 100 euroa koska saan paljon kalaa joten oikeesti ruokaan menee 250 euroa kk. Minulla on laskuja vain vuokran omavastuu ja netti ja se on 140 euroa kk yhteensä. Loput rahat menee harrastuksiin ja vaatteisiin.
RUOKAAN, mutta entäpäs kaikkeen muuhun: hammastahnat, shampoot, saippuat, pyykinpesuaine, tiskiaine, deodorantti, hammasharjat, kasvorasvat, meikit, lääkkeet, omahoitolääkket(vitamiinit), muu hygienia terveyssiteet, muut suojat, laastarit, haavanpuhdistusaineet, kuumemittari, pesusienet, herätyskellot, patterit,roskapussit, yms. Yllättävän paljon kaikkea tarvitaan joka kk. Nämä ne vasta maksaakin.
Nuo sinun lue
Täytyy olla kyllä kyllä valtavan iso perhe tai todella pieni shampoopullo jos pullollinen kuluu viikossa. Mulla vyötärölle asti oleva todella paksu tukka eikä pullosta kulu kuin muutama kämmenellinen viikossa.
En tiedä mistä kuvailemasi ihmiset saavat rahansa, ehkä ovat perineet tai voittaneet lotossa. Tai sitten ovat korvia myöten veloissa. Kaupan kassan tai hoitajan palkoilla tuollaista elämää ei eletä. Tiedän, koska itse ansaitsen heitä paremmin ja minullakaan ei ole tuollaiseen varaa. Oma asunto on, mutta ei mikään miljoonakämppä. Autokin on, pieni ja yli 10 vuotta vanha.