IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla riittäisi ymmärrystä ja empatiaa tätä perhettä kohtaan jos he olisivat oikeasti hätää kärsimässä rahatilanteensa takia. Mutta kun 1800 euroa on iso summa siihen nähden, että moni tekee paljon työtä tuon eteen.
Todellakaan ei ole iso summa. Nämä kommentit on todella ilkeitä.
Minulla jää kokopäivätyöstä käteen 1800e. Sillä on elettävä, ilman itkuja! Ja olen elänytkin. Joten se ON iso summa ilmaista, vastikkeetonta rahaa!
Todennäköisesti tuo 1800e on aika lähelle sitä, mitä terhille jäisi käteen työstään lähihoitajana. Miksipä hän haluaisi paranatua, kun saman elintason saa kotona makaamalla
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna yritin mennä takaisin töihin, mutta ei siitä tullut mitään.
Köyhyytensä juurisyynä Terhi pitää sitä, ettei hän ole saanut mielestään riittävää kuntoutusta palatakseen takaisin työelämään. Hän kokee raskaaksi sen, että kaikki tieto ja apu on täytynyt hankkia itse uupumuksen keskellä.
- tässä se ydin onkin, mutta jos olisi pakko mennä töihin? Niin kauan, kun yhteiskunta tukee tai tarjoaa ilmaista rahaa, ei nämä Terhit kuntoudu koskaan.
Ja mitä pidempään ollaan kotona tekemättä mitään, sitä korkeammalle kynnys nousee.
Ai niin, kuvissa Terhi näytti siltä, että hyvin on ruoka riittänyt hänellekin.
Hän on saattanut syödä masennukseensa lääkkeitä. Yleinen sivuvaikutus noissa painonnousu. Sitä paitsi stressikin lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat jaettais oikeudenmukaisesti niin kenenkään ei tarvis valittaa. Tiedättekö mitä esim.kansanedustajat saa palkkaa? Ja vielä semmonen työ josta voi lintsata.
Tiedän. sinä et näköjään tiedä. He eivät saa PALKKAA pennin jeniä.
Kyllä niistä uutisoidaan ihan PALKKANA, vaikka ne olisivat palkkioita ym.
Uskot siis Iltasanomien otsikoihin tai luet pelkästään ne? Artikkelin tekstissä puhutaan kyllä palkkOISTA.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009500730.html
Loppuun palaneena ei mennäkään takaisin siihen samaan työpaikkaan. Etsitään uusi talo, tai opiskellaan jotain ihan uutta alaa. Sitten uusien opiskelujen ja/tai uuden työpaikan myötä tulee motivaatiota huolehtia itsestään taas, ja sitä myötä se depressiokin häviää. Lääkitys kun auttaa vain oireisiin, mutta juurisyihin auttaa vain se että lähtee auttamaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
töihin!
Et lukenut juttua?? Kova kaipuu on töihin ja yrittänyt jo palatakin muttei kunto vielä kestänyt!
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan sitä mennä töihin ja elättää itsensä sen sijaan että pyrkii elämään yhteiskunnan tuella. Kannattaa katsoa peiliiin ja miettiä mikä pummieliittin kuuluva henkilö sieltä näkyy.
Veronmaksjana pistää vihaksi elättää työtä vältteleviä laiskureita. Tarvitaan keppiä ja ruoskaa työnvälttelijöiden ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.
Minua ärsyttää lukutaidottomuys ja kyvyttömyys ymmärtää. Hänhän on menossa töihin heti kun pystyy!!
Vmp eivät voi suomalaisia mokomat tukipummit. Painukoon hiiteen Suomesta. Täällä ei moisia laiskureilta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan sitä mennä töihin ja elättää itsensä sen sijaan että pyrkii elämään yhteiskunnan tuella. Kannattaa katsoa peiliiin ja miettiä mikä pummieliittin kuuluva henkilö sieltä näkyy.
Veronmaksjana pistää vihaksi elättää työtä vältteleviä laiskureita. Tarvitaan keppiä ja ruoskaa työnvälttelijöiden ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.
Minua ärsyttää lukutaidottomuys ja kyvyttömyys ymmärtää. Hänhän on menossa töihin heti kun pystyy!!
Ei ole, vaan hän vetkuttaa sitä omaa tienaamista loputtomiin, nytkin istuu odottamassa jotain uutta byrokratian kiemuraa ja marisee, miten ei vaan saa tukea tarpeeksi - vaikka elää täysin muiden tukemana.
Missä oli laskelmasta elarit? Niitä ei mainittu luettelossa, josta tulot koostuu. Vai onko elarit jätetty pois, koska lapset on niin paljon isällään ja isä maksaa monet menot?
Enkä minäkään käsitä, miten 1100 Eurosta jää laskujen jälkeen 200. Juu, kyllä mullakin menee tonni laskuihin, mutta siinä on omakotitalon asumiskulut mukana ja hirveästi kaikkea turhaa ja kahden auton vakuutusmaksutkin.
Jokainen ostaa, mitä pystyy, mutta itseäni on ihmetyttänyt kaikki vuodet, miten ihmeessä sosiaalituilla elävillä on kalleimmat puhelimetkin. Osamaksulla? Ostin viime vuonna 250 Euron puhelimen ja vielä pidin sitä tavallista kalliimpana. Yleensä miehen kanssa on ostettu alle 200 puhelimet ja miehelläkin on kolmatta vuotta käytössä joku 150 Euron puhelin.
Vau.
Onpa täällä taas myötätuntoista porukkaa. Kannattaa muistaa, että tehokas penninvenytys, omavaraisuus ym vaativat energiaa, jota masentuneella ja toivottomalla harvoin on.
Minua ihmetyttää eniten, miksei isä (jolla ilmeisesti parempi taloudellinen asema) ei tue enempää lastensa harrastuksia ja ruokailuja. Onko isälle siis ok, että äitinsä luona lapset näkevät nälkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis.
No mutta vaihtoehtona on myös saada lisäansioita käymällä töissä. Ei tarvitse kitkuttaa vain 1800 eurolla. Ja ilmeisesti isäkin on tuossa kuviossa mukana, jos lapset ovat hänellä puolet kuukaudesta eli äidin ei tarvitse yksin kustantaa heille kaikkea.
Jutun henkilö taisi olla työkyvyttömyyseläkkeellä tms, toisaalta oli menossa kuntoutusarvioon - eli kai ajatus olisi palata työelämään, mutta pointti taitaakin olla, että mitäs sitä ennen. Eihän tylkyvytöntä auta viisastelu, että työssäkäynti auttaisi saamaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetytti lehtijutussa, kun syövät nuudeleita ja säilykelihapullia, kun terveelliseen ei ole varaa. Lapset ei saa lahjoja.
Nuohan on kalliimpia kuin esim. peruna ja porkkana. Itse olen ollut tosi köyhä välillä kun lapset oli pieniä. Aina oli lahjoja ja jouluruokia, se säästettiin muusta aiemmin. Lahjoja löytyi kirpparilta ja aleista hyvissä ajoin.
Onhan tuo tiukkaa sen ymmärrän, mutta voi lasten takia tehdä myös valintoja. Onhan kaikki joulukeräyksetkin, ettei jää täysin ilman lahjoja.
Jos ne lapset eivät muuta suostu syömään kuin nuudeleita ja lihapullia? Peruna ja porkkana ei ole kovin kuuluisa teinien herkku.
Kuka syö joka päivä kuuluisia herkkuja? Ei ainakaan köyhät. Eikä minusta säilykelihapullat ole parempia kuin itse tehdyt. Meillä on melko pitkään ollut hätävarana kaapissa purkki, joko lie päiväys mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät ajattelevat että tukien lisäksi heidän pitäisi saada ruokajaosta terveelliset ruoat ilmakseksi, ettei tarvitsisi omia rahoja käyttää kauppaan? Ruokajaossa nyt saa,mitä sattuu kaupoissa hävikkiä olemaan. Se on lisä niihin omiin kauppaostoksiin. Esim. Jauhot eivät tunnu köyhille kelpaavan. Ihminen, joka tienaa itse rahansa, ilahtuu kyllä pienestäkin avusta, jos rahasta on tiukkaa tai vaikkei olisikaan. Kyllä minullekin kelpaisi leipä tai jauhopussit, ku niitä ei tarvitsisi ostaa, sillä rahalla voisi ostaa kaupasta jotain muuta.
Joku valitteli, ettei ruokajaosta saa kalaa. Voi hyvänen aika! Selviät kyllä, vaikket söisi kalaa koskaan. Moni esimerkiksi on kala-allergikko, ja on silti pärjännyt mainiosti. Ravitsemussuositukset ovat suosituksia. Ei voi vaatia, että yhteiskunta vielä tarjoaa ilmisen terveellisen ravinnonkin tukien lisäksi
Tämä on kanssa yksi. Mikseivät leivo leipää? Aikahaan on leipoa ja sillä aidosti säästää. Mutta eihän sitä viitsi. Se on siitäkin outoa, että erityisesti iäkkäät leipoo paljonkin ja siksi ovat varoissaan. Tiedän eläkeläispariskuntia, joilla on ihan pienet eläkkeet ja silti toisen eläke jää säästöön, jos ei ole hankintoja. Omat vanhempani elävät alle minimitoimeentulotuen tason, vaikka on autokin ylläpidettävänä ja lapsenlapsille irtoaa lompakosta aina 50 Euroa käydessä. Ainoastaan minimin yli menee jotkut hammaslääkärit yms., mutta nehän toimeentulotukiasiakas saa harkinnanvaraisena. Edesmenneellä anopilla oli kulut kuussa ilman erityismenoja jotain 600 ja siitäkin hoitovastike oli 250. Silti aina oli tarjota ruokaa, ajeli bussilla ympäriinsä ja muisti lastenlasten synttärit ja joulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
töihin!
Et lukenut juttua?? Kova kaipuu on töihin ja yrittänyt jo palatakin muttei kunto vielä kestänyt!
Kädet halvaantui just kun piti painaa työhakemuksen lähetä nappia
Härkäpapurouhepyörykät on monin verroin parempia kuin jotkin eineslihapullat. Ja halvempia. Jatkaa vaan sitten vielä esimerkiksi huokealla porkkanalla.
Vierailija kirjoitti:
Missä oli laskelmasta elarit? Niitä ei mainittu luettelossa, josta tulot koostuu. Vai onko elarit jätetty pois, koska lapset on niin paljon isällään ja isä maksaa monet menot?
Enkä minäkään käsitä, miten 1100 Eurosta jää laskujen jälkeen 200. Juu, kyllä mullakin menee tonni laskuihin, mutta siinä on omakotitalon asumiskulut mukana ja hirveästi kaikkea turhaa ja kahden auton vakuutusmaksutkin.
Jokainen ostaa, mitä pystyy, mutta itseäni on ihmetyttänyt kaikki vuodet, miten ihmeessä sosiaalituilla elävillä on kalleimmat puhelimetkin. Osamaksulla? Ostin viime vuonna 250 Euron puhelimen ja vielä pidin sitä tavallista kalliimpana. Yleensä miehen kanssa on ostettu alle 200 puhelimet ja miehelläkin on kolmatta vuotta käytössä joku 150 Euron puhelin.
Eivät ne puhelimet yleensä ikuisia ole. Minä ostin ensimmäiseksi älypuhelimeksi jonkun kohtalaisen halvan, joskin ihan hyvän puhelimen. Kolme vuotta sitä pystyi käyttämään, sitten oli pakko vaihtaa, kun puhelimen tallennustila vain täyttyi, eikä edes tyhjentäminen auttanut. Alakouluikäiselle lapselleni ostin myös halvan puhelimen (taisi maksaa n. satasen), ja se kesti hänellä pari vuotta, sitten puhelimesta loppui joidenkin sovellusten tuki - tämä on usein syynä puhelimen halpuuteen, että sen käyttöikä oikeasti jää lyhyeksi. Itse tosin olin tuosta tietoinen, mutta ajattelin, että lapsella voi puhelin rikkoutuakin, ja mieluummin sitten rikkoutuisi halpa kuin kallis luuri.
En ole itse köyhä, mutta ymmärrän hyvin sen, jos köyhät ostavat puhelimen osamaksulla - etenkin kun sen joissain paikoissa saa korottomana. Puhelin on nykyisin aika perustarvike, ja siinähän saa kameran mukana. Mutta aika usein köyhä joutuu ostamaan sen halvankin satasen puhelimen osamaksulla - tätä ei aina ymmärretä, kun luullaan, että sillä lailla ostellaan voin tonnin iPhoneja.
Vierailija kirjoitti:
Vau.
Onpa täällä taas myötätuntoista porukkaa. Kannattaa muistaa, että tehokas penninvenytys, omavaraisuus ym vaativat energiaa, jota masentuneella ja toivottomalla harvoin on.
Minua ihmetyttää eniten, miksei isä (jolla ilmeisesti parempi taloudellinen asema) ei tue enempää lastensa harrastuksia ja ruokailuja. Onko isälle siis ok, että äitinsä luona lapset näkevät nälkää?
Isä ehkä tietää, että sinne annettu raha ei menisi lapsille vaan niihin mystisiin laskuihin, joiden sisältö jäi jutussa epäselväksi. Sain käsityksen, että lapset käyvät vielä koulua, saavathan he sieltäkin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vau.
Todennäköisesti se tukeekin, mutta säälittäisikö lukijaa ollenkaan niin paljoa, jos se kerrottaisiin. Jäihän tuolta elaritkin kertomatta
Tämä on totta. Mutta terhin tapauksessa on myös lapset huolehdittavana.jos siihen ei pysty, onko lasten paikka äidillään? Toki 17 vuotias jo osaisi tehdä ruokaa, joten siihenkin voisi lasta tukea. Jos äiti ei jaksa, voi isön luona opetella muutaman helpon ruuan. Minusta tuossa jutussa ei kerrota kaikkea. On vähän sellainen nyyhkytarina taas, ilman omaa vastuuta oman tilanteen parantamisesta.
Nykyään ei masennukseen edes tahdo saada sairaslomaa, ajatus on, että työ pitää toimintakykyä yllä.