Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.

Vierailija
23.12.2023 |

Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.

Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.

Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.

Jää 900.

Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.

Jää 700.

Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia 

Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.

Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita. 

Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.

Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.

Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.

Kommentit (585)

Vierailija
261/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käteen jää 1100 vuokran jälkeen, eikä pärjää niin ei siinä paljon enemmät tuet auta...nyt tuolla rahalla ei saa ehjiä vaatteita (maksaa muumamia euroja kirppiksella), lapsen muutaman kympin kk harrastusta tai tuoreita kasviksia tai hedelmiä??.... Itse jättää syömättä mutta ylipainoa on sen verran että jostain niitä kaloreita saa sen ylläpitämiseen. 

PItäiskö työttömän saada sama käteen kun meidän jotka raahaa lapset ennen 8 päiväkotiin, tekee työt ja hakee lapset, samalla opiskelee enemmän että pysyy työelämässä tai jopa parantaa asemaan, tehdään ylitöitä kun lapset nukkuu ja samalla ruokitaan perhe suhteellisen terveellisesti ja halvalla? Pk- seudulla joku 3000-3500 on ihan normaalipalkka, brutto 2500, alle tonnin ei 3 hengen asuntoa saa- käteen jää 1500, eli n 300 enemmän kuin tekemättä mitään. 

Vierailija
262/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että esim sosionomilla, lastenhoitajalla yms ei jää enempää käteen ja joutuu kuitenkin sen 40 h viikossa painamaan töitä.  On tää aika masentavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ymmärrän köyhyyttä ja olen ehdottomasti riittävän toimeentulon kannalla kaikille. Mutta silti, 1800 ja rahat loppu jo puolivälissä kuuta? Eihän sillä summalla kyllä leveästi eletä kahden teinin kanssa, mutta silti jokin ei täsmää tuossa, kun vuokrakin on hyvin kohtuullinen. Jos olisi jokin iso menoerä, kuten kallis sairaus, niin luulisi että olisi jutussa mainittu. En ymmärrä, miten tuo ei riitä.

Näissä jutuissa pitäisi aina kertoa, mitä on tuollaiset epämääräiset "laskut", joista kertyy valtaosa menoista.

Vierailija
264/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat jaettais oikeudenmukaisesti niin kenenkään ei tarvis valittaa. Tiedättekö mitä esim.kansanedustajat saa palkkaa? Ja vielä semmonen työ josta voi lintsata.

Tiedän. sinä et näköjään tiedä. He eivät saa PALKKAA pennin jeniä.

Kyllä niistä uutisoidaan ihan PALKKANA, vaikka ne olisivat palkkioita ym.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009500730.html

Kun toimittaja kirjoittaa täysin virheellisesti niin virheestä tulee totuus?

Vierailija
265/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä en nyt ymmärrä tässä. Olen yh kahdelle lapselle, täysi-ikäinen asuu vielä kotona. Kyllä meillä lapset syö ravinteikasta ruokaa ja ostan heille hedelmiä. Elämme täysin Kelan etuuksilla. Ainoa laskumme on puhelinlaskut. Tietenkään en itselleni tee hankintoja ja samoissa kuteissa kuljen. Ei käydä missään koskaan. Tarkasti täytyy katsoa mihin rahat käyttää, mutta me pärjätään ja vietetään jouluakin.

Teillä ei siis ole kotivakuutusta,  sähköä eikä  vettä?

Vierailija
266/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina lopuksi sanotaan ruokaan Jää. Voi myös ensiksi ostaa sen ruuan niin silloin voi sanoa että harrastuksiin jää

Vierailija
267/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen opiskeleva vuoroviikkovanhempi. Reiluuden nimissä kerron, että lapset alakouluikäisiä, eivät teinejä kuten jutun Terhillä.

Talouden tulot asumistuki 400e, opintotuki lapsikorotuksella 400e, lapsilisät ~320e, elarit 200e. Yhteensä siis 1320e. 

Menot vuokra 516e, minun puhelinliittymäni 30e, sähkö plus siirto 45e, bensa n. 250e (opiskelen monimuotona 60km päässä, lähipäiviä pari kuukaudessa plus lasten harrastuskuskaukset naapurikaupungissa jne), minun salikorttini 35e. Ruokaan ja kaikkeen muuhun jää n. 444e kuussa.

Nipistää pitää, ja omat mt-ongelmat vaikeuttavat jaksamista, mutta tulee paljon halvemmaksi tehdä itse soijarouhepihvit, syöttää lapsille sesongin kasviksia ja opettaa lapset leipomaan/tekemään ruokaa. 

Miten asutte kun vuokra on noinkin edullinen?

Vierailija
268/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen julkisella työskentelevä on elätti ja täysin yhdentekevää saako tulonsa palkkana vai tukina. Elättejä ovat silti.

Silti nämä elätit kuvittelevat olevansa kansakunnan kulmakiviä. Pelkkiä menoeriä siinä missä työelämän ulkopuolellaa olevat. 

Vierailija
269/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ruoanlaitosta muutama sana. Mä olin entisessä elämässäni maatilan emäntä. Kokkasin ruoat isolle perheelle, välillä työntekijöille ja joskus tuntui että kaikille jotka sattui ohi kulkemaan. Kyllähän mä siis osasin laittaa ruokaa, hyvää ja monipuolista. Tästä vuosia myöhemmin sairastuin masennukseen ja pienessä yksiössäni lämmitin mikropizzoja ja nuudeleita. Masennus on sairaus, joka voi lamaannuttaa ihmisen totaalisesti. 

Blaablaablaa.

Eikö se äiti ole voinut jo ennen ns masennustaan opettaa sen kohta täyskasvuisen kokkamaan??? Ei ole 17-vuotiaalle ylivoimainen homma tehdä muutama satsi ruokaa viikossa.

Ja miksi tekee liikaa lapsia alunperinkään?

Se 17-vuotias on poika. Ei poikia voi laittaa kokkaamaan, ei aikuisia miehiäkään. Nykyään ei varmaan tyttöjäkään.

Vierailija
270/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työtön ni pitäisi löytyä aikaa siihen ruuan tekoon. Jum...a ihmiset käy työmatkoineen 10-11  tuntia päivässä töissä ja monista töistä ei jää käteen tuon enempää eikä tukia heru. Poliklinikan sairaanhoitajana käteen jää 2100e ja kaikki ikälisät on. Todella alkaa vi....aaa. Osa saa saman makaamalla kotona.

.

Vierailija
271/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä en nyt ymmärrä tässä. Olen yh kahdelle lapselle, täysi-ikäinen asuu vielä kotona. Kyllä meillä lapset syö ravinteikasta ruokaa ja ostan heille hedelmiä. Elämme täysin Kelan etuuksilla. Ainoa laskumme on puhelinlaskut. Tietenkään en itselleni tee hankintoja ja samoissa kuteissa kuljen. Ei käydä missään koskaan. Tarkasti täytyy katsoa mihin rahat käyttää, mutta me pärjätään ja vietetään jouluakin.

Teillä ei siis ole kotivakuutusta,  sähköä eikä  vettä?

Kelan tt-tuki maksaa heille nuo kaikki.

Vierailija
272/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina lopuksi sanotaan ruokaan Jää. Voi myös ensiksi ostaa sen ruuan niin silloin voi sanoa että harrastuksiin jää

Sillä saa enemmän sympatiaa. Totuus on sitten jotain muuta yksikään noista ei ole nälkiintynyt.

Vierailija
273/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt töitä päiväkodin lastentarhaopettajana. Verojen jälkeen käteen jäi 1700€. Olin vastuussa koko lapsiryhmästä sekä toimin tiiminvetäjänä lastenhoitajille. Hän tukien saaja saa saman rahan ilmaiseksi tekemättä mitään. Onko tämä oikein? Miksi veronmaksajien pitää elättää muut, jotka eivät jaksa tehdä töitä ja silti jää sama raha käteen? 

Vierailija
274/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunat, kaali, sämpyläjauhot, rypsiöljy, soijarouhe eivät paljon maksa. Jos saa olla kaikki päivät kotona, voi leipoa itse leivän.

Kuka se on, joka leivän leipoo? Työkyvyttömällä ei taida olla voimavaroja sellaiseen. Jonkun pitäisi vielä tiskata leipomuksesta syntyvät astiat.

Vierailija
275/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on työtön ni pitäisi löytyä aikaa siihen ruuan tekoon. Jum...a ihmiset käy työmatkoineen 10-11  tuntia päivässä töissä ja monista töistä ei jää käteen tuon enempää eikä tukia heru. Poliklinikan sairaanhoitajana käteen jää 2100e ja kaikki ikälisät on. Todella alkaa vi....aaa. Osa saa saman makaamalla kotona.

.

Eikö olekin upeaa olla terve?

Vierailija
276/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa."

No, ensiksi pitää sulkea täydet valheet pois. Kukaan 3-henkinen perhe EI ELÄ millään 200e kuukaudessa.  Se nyt on ihan päivän selvää se. Me olemme myös saan määräinen perhe. Kauppaan menee n. 900e kuukaudessa. Emme todellakaan syö mitään kurmeeta! Normi perunaa ha makaroonia on paljon ja jauhelihaa ainakin kerta viikkoon. Myös halvinta ruisleipää mitä löytyy. Leivänpäällisiä niukalti. Esim. Halkaisemme gotler-siivun puoliksi 2 palalle leipää. Aina ja paremminkin usein ei ole mitään päällä kuinhiukan halvinta margariinia. Tuon 900e/kk ei tahdo päästä. Olemme yrittäneet mutta ei juurikaan onnistu. Tuo raha sisältää kaiken eli myö wc paprut ja pyykinpesuaineet. Astiat tiskataan käsin tilalla halvinta pesuainetta. Pullo kestää kuukausia. Se ei ole ongelma. Mutta se on ettei 50e päivän kauppakassissa ole enää nykyään kuin hiukan pohjalla tavaraa!!! Vielä muutama vu

Tuolla äidillä on lapset vain 2 viikkoa kuukaudessa. Toiset 2 viikkoa he ovat isällään. 

Minä juuri tarkistin s-bonus tiedoista, ja ruokaan  on mennyt 4800e . Kodintarvikkeisiin on kulunut 240 e. jos tuon 5050 e jakaa 12 kuukaudella  se tekee 420 euroa kuussa. Toki jonain kuuna menee enemmän, toisena vähemmän. Ja meitä on viisi, tuollaisia teinejä ja minä. Bensaan menee 3000e, se ei tuohon sisälly. 

Minä seuraan paljon tarjouksia, ostan punalappuisia, jos se kannattaa. Lihan kilohinta saa olla max kympin. Lisukkeena perunaa, makaronia, ja vihanneksia. Keitot, karjalanpaisti, erilaiset kastikkeet ja puurot on ihan perusruokaa meillä. Ei käytetä erikoisia aineksia, ruokalistaan voi katsoa mallia sieltä vanhoista kotiruuista. 

Alkoholia tai tupakkaa meillä ei kulu, mutta karkkia ja limpparia ym kyllä. Vähän liikaakin.

Valitsen mahdollisuuksien mukaan xran tai rainbown tuotteen, jos vain tiedän sen hyväksi. 

Ei meillä kyllä mitään nuudeleita tai eineksiä näy, kotiruoka on kaikkein halvinta. Usein kokkaan reilummin, jotta ruokaa jää jääkaappiin laitettavaksi, saa ne nälkäisimmät teinit sieltä sitten syödä, ja poika mielellään syökin lämmintäruokaa vaikka ihan aamupalaksi.

Vierailija
277/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt töitä päiväkodin lastentarhaopettajana. Verojen jälkeen käteen jäi 1700€. Olin vastuussa koko lapsiryhmästä sekä toimin tiiminvetäjänä lastenhoitajille. Hän tukien saaja saa saman rahan ilmaiseksi tekemättä mitään. Onko tämä oikein? Miksi veronmaksajien pitää elättää muut, jotka eivät jaksa tehdä töitä ja silti jää sama raha käteen? 

Elätti olet itsekin.

Vierailija
278/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Eikö olekin upeaa olla terve?

ei varmaan yhtä upeaa kuin olla ikuinen uhri.

Vierailija
279/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon vilpittömästi, että nämä Menkää Töihin -tyypit jäävät työttömiksi ja näyttävät, miten mennään töihin sinne varastoon, missä on yksi paikka avoinna, ja minne myös tuhat muutakin on menossa. Toivon myös, että heitä syyllistetään ja kehotetaan Mene Töihin. Se on heille aivan oikein. Kaikille muille toivon Hyvää Joulua.

Vierailija
280/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat, kaali, sämpyläjauhot, rypsiöljy, soijarouhe eivät paljon maksa. Jos saa olla kaikki päivät kotona, voi leipoa itse leivän.

Kuka se on, joka leivän leipoo? Työkyvyttömällä ei taida olla voimavaroja sellaiseen. Jonkun pitäisi vielä tiskata leipomuksesta syntyvät astiat.

Öh, tämä äityli joka makaa kotona, puolet kuusta ei ole edes ne pojat siellä. Mitään muuta olekaan kuin aikaa. Ja kyllä teinit voi velvoittaa tiskaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi