IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä suunnilleen sama palkka ja vuokra, eikä tällä todellakaan mitään leveää elämää elä yhden hengen talouskaan. 200 e menee jo helposti yhden ihmisen ruokiin, vaikka teen kaikki arjen lämpimät ruuat itse. Jotain pelkkää kaurapuuroa ja perunaa söisi tietysti halvemmalla, mutta se ei ole pidemmän päälle terveellistä.
Ei tarvitse osua kuin samalle kuulle vakuutusmaksuja ja vaikka auton huolto niin rahat on pian lopussa. Nyt yritän elää mahdollisimman säästeliäästi, enkä osta mitään muuta kuin pakollista ruokaa ja polttoainetta, niin saa ehkä jotain säästöönkin.
Köyhällä ei oo autoa tietty
No, yhdellekään työpaikalleni en olisi ilman omaa autoa päässyt. Ei julkinen liikenne toimi niin hyvin suurimmassa osassa Suomea. Auto on vanha ja muutaman tonnin arvoinen.
Sen auton saa tarvittaessa vaikka päivässä jos töihin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti näillä "köyhillä" riittää rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Tukiaisia mangutaan mutta mitään ei olla valmiita tekemään yhteiskunnan hyväksi. Suomi on täynnä pummieliittiä väkeä jotka pitäisi piestä henkihieveriin tekemistään rikoksista Suomen kansaa kohtaan. Tuet pienemmiksi niin alkaa työnteko maistua työtä vieroksuville.
Muuta Usaan, sieltä löydät henkisen kotimaasi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä löydät asunnon, jossa noin pieni vuokra ja mahtuu tuo perhe asumaan?
Samaa ihmettelin. Sitten hän sai jotain eläkkeensaajan lapsikorotusta, mutta tukilistassa ei ollut mainittu, että saa eläkettä. 1800 netto, jos ei pysty elämään, niin mietityttää, miten itsekään pärjäisin eläkepäivillä, vaikka kohtalaisesti eläkettä kertynyt. Lähes 70%:lla suomalaisista on kokonaisbruttoeläke alle 2000 euroa.
Tuon ikäiset lapset ainakin töihin hankkimaan itselleen rahaa. Kesätöitä, iltapäivä/ilta/viikonloppu töitä.
Vierailija kirjoitti:
Eines nakit ja lihapulla, sisältävät > kamaraa eli sian ihraa > kanan nahkaa eli pahaa kolestrolia> selluloosaa eli wc-paperin raaka-ainetta + erilaisen kirjon E-vitamiineja.
Ymmärrän jos ei ole jaksamista tehdä kaikkia ruokia itse ( minäkin ostan leipää, vaikka osaan leipoa ja leivonkin aika usein) Mutta ihan oman terveyden kannalta olisi hyvä `puhdistaa`itsensä aika-ajoin puhtaalla ruualla.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Kamara EI OLE sian IHRAA vaan sian NAHKAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löydät asunnon, jossa noin pieni vuokra ja mahtuu tuo perhe asumaan?
Pohjois-Savossa asuvat tuolla vuokralla. Ei mainitse että asunto olisi liian pieni.
Ja pojathan on isällään puolet kuukaudesta, joten ihan hyvin tuolta löytyy heille kolmio tuolla vuokralla.
Lainaus: Ystävä on kuuden kilometrin päässä mutta minulla ei ole varaa mennä sinne.
Ei jeeveli, jos ei ole varaa bussiin niin voi mennä vaikka polkupyörällä. Ai ei ole varaa siihenkään, no sitten voi kävellä. Henkilö ei ole työkykyinen uupumuksen vuoksi, niin luulisin että reipas reilu tunnin kävely ystävälle ja toinen takas tekisi vaan hyvää. Ai mutta kengät kuluu liikaa eikä ole varaa uusiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti näillä "köyhillä" riittää rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Tukiaisia mangutaan mutta mitään ei olla valmiita tekemään yhteiskunnan hyväksi. Suomi on täynnä pummieliittiä väkeä jotka pitäisi piestä henkihieveriin tekemistään rikoksista Suomen kansaa kohtaan. Tuet pienemmiksi niin alkaa työnteko maistua työtä vieroksuville.
Ei juopot ikinä sitä elämäntapaa Kelan rahoilla kustanna. Niillä on aina hyysääjä-haaremi siinä ympärillä ja useinkin äitee tai joku muu sukulainen ruokkii. Kaljarahoja vippaavat sieltä ja täältä. Nistit myy huumeita tai varastamiaan lihoja ja polkupyöriä. Ne jotka elää vaan Kelan tuella, ei voi juopotella ja rellestää. Nykypäivänä moni köyhä ja Kelan asiakas ei enää tupakoi. Tupakointi on ollut pitkään niin kallista. Ei köyhien taloilla ole mitään ruuhkaa tupakkapaikoilla.&n
Yhteiskunta tekee samanlaista karhunpalvelusta osalle ihmisistä
Kun omasta elämästä ei tarvitse kantaa huolta, niin aikuinenkin ihminen elää täysin avuttomana ja kyvyttömänä koko ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä en nyt ymmärrä tässä. Olen yh kahdelle lapselle, täysi-ikäinen asuu vielä kotona. Kyllä meillä lapset syö ravinteikasta ruokaa ja ostan heille hedelmiä. Elämme täysin Kelan etuuksilla. Ainoa laskumme on puhelinlaskut. Tietenkään en itselleni tee hankintoja ja samoissa kuteissa kuljen. Ei käydä missään koskaan. Tarkasti täytyy katsoa mihin rahat käyttää, mutta me pärjätään ja vietetään jouluakin.
Niin, jos sinulla ei ole maksettavana vuokraa tai sen omavastuuta, niin se jo ratkaisee aika paljon. Pelkät puhelinlaskut on todellakin aika vähäinen meno ihmiselle. Yleensä tarvitaan vähintään ne puhelimetkin, joilla laskua tehdään. Normaalisti ihmisille tulee muitakin laskuja ja heillä on ihan normikulut.
Olen kahden lapsen opiskeleva vuoroviikkovanhempi. Reiluuden nimissä kerron, että lapset alakouluikäisiä, eivät teinejä kuten jutun Terhillä.
Talouden tulot asumistuki 400e, opintotuki lapsikorotuksella 400e, lapsilisät ~320e, elarit 200e. Yhteensä siis 1320e.
Menot vuokra 516e, minun puhelinliittymäni 30e, sähkö plus siirto 45e, bensa n. 250e (opiskelen monimuotona 60km päässä, lähipäiviä pari kuukaudessa plus lasten harrastuskuskaukset naapurikaupungissa jne), minun salikorttini 35e. Ruokaan ja kaikkeen muuhun jää n. 444e kuussa.
Nipistää pitää, ja omat mt-ongelmat vaikeuttavat jaksamista, mutta tulee paljon halvemmaksi tehdä itse soijarouhepihvit, syöttää lapsille sesongin kasviksia ja opettaa lapset leipomaan/tekemään ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Ystävä on kuuden kilometrin päässä mutta minulla ei ole varaa mennä sinne.
Ei jeeveli, jos ei ole varaa bussiin niin voi mennä vaikka polkupyörällä. Ai ei ole varaa siihenkään, no sitten voi kävellä. Henkilö ei ole työkykyinen uupumuksen vuoksi, niin luulisin että reipas reilu tunnin kävely ystävälle ja toinen takas tekisi vaan hyvää. Ai mutta kengät kuluu liikaa eikä ole varaa uusiin
Sossu maksaa uudet kengät. Ai mutta sitten halvaantuu jalat ja tulee migreeni
Perunat, kaali, sämpyläjauhot, rypsiöljy, soijarouhe eivät paljon maksa. Jos saa olla kaikki päivät kotona, voi leipoa itse leivän.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat jaettais oikeudenmukaisesti niin kenenkään ei tarvis valittaa. Tiedättekö mitä esim.kansanedustajat saa palkkaa? Ja vielä semmonen työ josta voi lintsata.
Tiedän. sinä et näköjään tiedä. He eivät saa PALKKAA pennin jeniä.
Mietittekö koskaan LAPSIA näitä kommentteja kirjoittaessanne? Lapset ovat lukutaitoisia, lapset saavat palautetta jne.
Vierailija kirjoitti:
Eines nakit ja lihapulla, sisältävät > kamaraa eli sian ihraa > kanan nahkaa eli pahaa kolestrolia> selluloosaa eli wc-paperin raaka-ainetta + erilaisen kirjon E-vitamiineja.
Ymmärrän jos ei ole jaksamista tehdä kaikkia ruokia itse ( minäkin ostan leipää, vaikka osaan leipoa ja leivonkin aika usein) Mutta ihan oman terveyden kannalta olisi hyvä `puhdistaa`itsensä aika-ajoin puhtaalla ruualla.
Sivuhuomautuksena, kanassa on kolesterolia lähes yhtä paljon kuin naudan lihassa ja ihan siinä lihas osassa on, ei pelkästään nahassa.
Vierailija kirjoitti:
Mietittekö koskaan LAPSIA näitä kommentteja kirjoittaessanne? Lapset ovat lukutaitoisia, lapset saavat palautetta jne.
No nimenomaan lasten etu olisi, että havahtuisivat, eivätkä kulkisi äitinsä osoittamaa uraa.
Jokainen julkisella työskentelevä on elätti ja täysin yhdentekevää saako tulonsa palkkana vai tukina. Elättejä ovat silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat jaettais oikeudenmukaisesti niin kenenkään ei tarvis valittaa. Tiedättekö mitä esim.kansanedustajat saa palkkaa? Ja vielä semmonen työ josta voi lintsata.
Tiedän. sinä et näköjään tiedä. He eivät saa PALKKAA pennin jeniä.
Kyllä niistä uutisoidaan ihan PALKKANA, vaikka ne olisivat palkkioita ym.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009500730.html
Meillä ruokabudjetin kulmakivet on halpa peruna, halvat juurekset, Lidlin tarjoukset, soijarouhe ja itse leipominen.
Syömme mielestäni hyvin ja tervellisesti.
"Mainitsemasi pienet vaatteet ovat nykyään niin huonolaatuisia, että ne hajoavat lyhyessä ajassa. Itsellä on jalassa
parsitut ohuet nilkkasukat. Olen korjannut jopa asluhousuja, kun raha pitäisi saada riittämään. "
Kumma miten köyhillä räjähtää kaikki vaatteet kerralla. Itsellä kestää halvatkin vaatteet vuosikausia.