IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Tässähän ongelmana ei ole että sitä rahaa ei olisi, vaan että äidillä on vakavia mielenterveyden ongelmia ja sitä kautta elämänhallinta hukassa. Jos lapsilla on kerta kuitenkin isä, joka on kuvioissa mukana ja pystyy lapsille kuitenkin peruselämisen tarjoamaan ehkä parempi olisi että lapset asuisivat isällä pääsääntöisesti, kunnes äiti saa elämänsä takaisin raiteilleen.
Ilmainen raha = Vähän on liikaa ja mikään ei ole riittävästi.
Näissä on usein taustalla se, että on osamaksuja ja ulosottoa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis selvää rahaa 1800 euroa, aika hyvin. Lapsilla kait isätkin olemassa, mites elatusmaksut eikö niitä enää nykyään makseta.
Lapsilisät n. 220€+ yksinhuoltajalisä n. 140€=360€, elatustuet n. 400 = 760€ + asumistuki. Senkin määrän joku voi laskea tuon vuokran ja tulojen perusteella. Lapsista maksettavat tuet saa myös työssäkäyvä.
Lapsista saatavat tuet ei pitäisi olla huonoja, koska 100% Kelan asiakkaana oleva lapsen vanhempi ehdotti minulle lapsen hankkimista, siis vaikka olin hänelle vieraskin ihminen ja vaan hyvän päivän tuttu. En tiedä mikä motiivi oli taustalla, mutta ehkä hän olisi saanut jotain itselleen lisää tukiasiakkaana. Hänellä oli jo Kelan maksamana isompi asunto sen takia, että oli yksi muksu, vaikka se lapsi olikin muualla kasvatettavana eikä tuo ihminen siis ollut lähivanhempi vaan oli etävanhempi.
Itse saan vielä vähemmän tukia kans 2 lasta ja silti hyvin riittää rahat. Tiedän ihmisiä, jotka ovat kovapalkkaisia ja silti rahat aina loppu. Heillä menee kosmetiikkaa ja kauneuden hoitoon aivan älyttömästi rahaa. Siis oikeasti järkyttäviä summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis.
Aika paska vertailukohe olet. Vittuiletko?
Ohis, sanot niin tai näin joku ottaa aika nokkiinsa. Tämän voi tulkita myös niin, että isompituloinen ymmärtää, että 1800 on vähän rahaa. Usein on niinpäin, että isompituloinen toteaa, että kyllä me tultaisiin tuollakin summalla toimeen.
Tietenkin, koska heillä on jo kaikki. Te ette koskaan tajua sitä, että pitkäaikainen köyhyys aiheuttaa kaiken kulumisen, rikkoontumisen ja loppumisen, eikä missään vaiheessa saa uutta.
Hyvätuloisella on kaikki maksettu, kaik
Luin hiljattain nettipalstaa, jossa vähävaraiset pyysivät jouluapua. Siellä oli ihmisiä, jotka
pyysivät ihan perusasioita. Lämmin kerrasto, lapaset, ja sukat ja jotain syötävää. Joku todella
toivoi kynttilänpätkiä eli on olemassa todellista pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti töihin ja 17v. myös vaikka osa-aikaiseen.
Turha täällä on ruikuttaa, kun pystyy kyllä ihan työnteolla sitä rahaa hankkimaan.
Käsitin, että äiti on työkyvytön. Jos hän os saanut työkyvyttömyyseläkkeen, niin hän tosiaan on nyt työkyvytön. Sitä ei saa tämän palstan kommentoijat edes tiukoilla asenteillaan muutettua.
Kuntoutustuella on, ei ole pysyvästi työkyvytön, muuta kuin haaveissaan.
Hän ei vain omien sanojensa mukaan pysty tekemään töitä, vaan tälläkin hetkellä taas vain istuu kotona odottamassa, että joku muu/yhteiskunta hoitaa.
En ymmärrä tuota rahojen riittämättömyyttä, kun lapsetkin ovat puolet kuusta isällään eli ne ruokamenotkaan eivät ole yksin äidin kontolla.
Minä pidin kirjaa meidän ruokamenoista ja me syömme hyvin 500 eurolla kuussa ja siinä on mukana jo neljän aikuisen aivan kaikki ateriat (vanhemmat ottaa eväät töihin ja lukiolainen ja opiskelija syö myös kaiken kotona laitettuna), myös kaikki hygieniatarvikkeet ja vielä kahden koirankin ruoat.
En voi käsittää, miten hänellä a) jää muka tuosta tukimäärästä noin vähän kuin 200 euroa ja b) miten se 200 euroa ei muka riitä heille ruokaan (varsinkin kun hakee vielä ruokajonostakin syötävää), kun kotona on vain äiti koko kuukauden ja nuo lapset saa kouluruoan joka arkipäivä plus asuvat ja syövät isällään puolet kuukaudesta.
Halvimmat ruoat mitä minä teen on kaurapuuro ja kasvishernekeitto. Yksi hernepussi maksaa pari euroa ja siitä saa moneksi päiväksi ruokaa.
Tuon perheen teineille tarvittaisiin perheohjausta kädestä pitäen: kun on tämän verran rahaa käytössä, näitä asioita voit ostaa kaupasta. Ja näin valmistat kotiruokaa. Ihan vain siksi, että saataisiin katkeamaan ylisukupolvinen 'saamattomuus'. Lainausmerkeissä siksi, että perheenäiti on sairas. Mutta saisi tämä tuleva sukupolvi mallia kuinka asiat voisi hoitaa siten, että rahat riittävät koko kuun ja kuinka itse tehty ruoka tulee edullisemmaksi.
"Tietenkin, koska heillä on jo kaikki. Te ette koskaan tajua sitä, että pitkäaikainen köyhyys aiheuttaa kaiken kulumisen, rikkoontumisen ja loppumisen, eikä missään vaiheessa saa uutta.
Hyvätuloisella on kaikki maksettu, kaikki hankittu ja kaikki uutta ja ehjää, siksi hän tulisi muutaman vuoden toimeen. Tyhjästä on paha nyhjästä, kun kengät, housut, takit, alkkarit, sukat ja kaikki ovat vihdoin puhki. Siitä se osamaksukierrekin syntyy."
Kirpputorilta löytyy halvalla vaatteita. Sukat ja alkkarit ei niin paljon maksa, etteikö niitä voisi tuillakin ostaa. Ei herranen aika vaatteita osteta osamaksulla!
Vierailija kirjoitti:
Alamäki alkoi siitä, kun Terhi viisi vuotta sitten uupui työssään hoitoalalla, sairastui masennukseen, ja joutui jäämään pois työelämästä.
Tuntuu että ihmiset ovat täällä kateellisia näille vähäosaisille. Ei muuta kuin hanskat naulaan ja"lokkeilemaan" sitten elämä hymyilee. Eiköhän kannattaisi olla onnellinen , jos itsellä on töitä ja pysynyt terveenä. Jokaiselle voi tulla elämässä vastoinkäymisiä. Sattumankauppaa hyvin pitkälle.
Hyvää Joulua Kaikille tasapuolisesti.
Kyllä minä pystyisin viettämään nykyisenkaltaista elämää vaikka työ loppuisikin. Maksaisin laskuni vain pääomatuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös tuota ruokavaliota, nälkää nähdään mutta äiti on todennäköisesti ylilihava.
Köyhät ovat usein lihavia, koska syövät halpaa ruokaa. Ruokajonosta saa kaikkea ylijäämää, esim. kermaa ja muuta rasvaista ja lihottavaa. Sieltä ei saa vihanneksia, hedelmiä tai kalaa (riippuu kaupungista). Kun itse kävin jonossa, sain kaikkea epäterveellistä ja lihottavaa. Siellähän jaetaan myös kauppojen ylijäämäkakut.
Näin on. Lähisukulaiseni on saanut suklaata, kun jonotti pitkät ajat ruokaa kadulla olevassa jonossa.
Kun hän pääsi sisälle, melkein kaikki oli jo jaettu.
Lisään vielä, että yhdessä meitä rikkaammassa pohjoismaassa joku sai ruokajonosta
pieniä ketsuppipusseja, joita oli jäänyt yli jostain pikaruokapaikasta. Uutinen oli
tuore. Siinäkin maassa on ruokajonoja ja lahjoitusten määrä on pienentynyt. Todella karua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä en nyt ymmärrä tässä. Olen yh kahdelle lapselle, täysi-ikäinen asuu vielä kotona. Kyllä meillä lapset syö ravinteikasta ruokaa ja ostan heille hedelmiä. Elämme täysin Kelan etuuksilla. Ainoa laskumme on puhelinlaskut. Tietenkään en itselleni tee hankintoja ja samoissa kuteissa kuljen. Ei käydä missään koskaan. Tarkasti täytyy katsoa mihin rahat käyttää, mutta me pärjätään ja vietetään jouluakin.
Lisään vielä, että meidän tulot on 1650e ja saan toimeentulotukea 77e. Velat ulosotossa joita en pysty vielä lyhentämään muuten kuin veronpalautukset.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti näillä "köyhillä" riittää rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Tukiaisia mangutaan mutta mitään ei olla valmiita tekemään yhteiskunnan hyväksi. Suomi on täynnä pummieliittiä väkeä jotka pitäisi piestä henkihieveriin tekemistään rikoksista Suomen kansaa kohtaan. Tuet pienemmiksi niin alkaa työnteko maistua työtä vieroksuville.
Ei juopot ikinä sitä elämäntapaa Kelan rahoilla kustanna. Niillä on aina hyysääjä-haaremi siinä ympärillä ja useinkin äitee tai joku muu sukulainen ruokkii. Kaljarahoja vippaavat sieltä ja täältä. Nistit myy huumeita tai varastamiaan lihoja ja polkupyöriä. Ne jotka elää vaan Kelan tuella, ei voi juopotella ja rellestää. Nykypäivänä moni köyhä ja Kelan asiakas ei enää tupakoi. Tupakointi on ollut pitkään niin kallista. Ei köyhien taloilla ole mitään ruuhkaa tupakkapaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia näissä jutuissa ei eritellä menoja?
Ja mikä ihmeen tarve ihmisillä on peilata kaikkea omaan tilanteeseen? Minä pärjäsin opiskeluaikoina 300€/kk ja vielä jäi säästöönkin.
Sillä maksoit 400 euron vuokran, satasen sähkön, siirron ja veden, 50 euron netin, puhelimen + laitteet, ruoan, vaatteet jne.
Kukaan ei usko tuota kakkaasi :)
jokin ei nyt täsmää siinä ettei tuo äiti saa toimeentulotukea. Voisiko esim olla hakematta jotain tukea mitä saa nyt kuten esim yksinhuoltajalisää, niin olisi siten hieman matalammat tulot ja oikeutettu tt-tukeen?
Ja mihin ne kaikki rahat valuu? Tukia nyt 1800 ja vuokra 700. Jos on peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella niin kela maksaa sähkölaskut ja monta muutakin asiaa.
Kyllä 3 ihmistä syö jo reippaasti alle sen 900e kuussa.
Äidille neuvoksi älä maksa mitään perintään vaan anna mennä ihan suosiolla ulosottoon, sitähän ei tukirahoista saa periä.
Vierailija kirjoitti:
"Tietenkin, koska heillä on jo kaikki. Te ette koskaan tajua sitä, että pitkäaikainen köyhyys aiheuttaa kaiken kulumisen, rikkoontumisen ja loppumisen, eikä missään vaiheessa saa uutta.
Hyvätuloisella on kaikki maksettu, kaikki hankittu ja kaikki uutta ja ehjää, siksi hän tulisi muutaman vuoden toimeen. Tyhjästä on paha nyhjästä, kun kengät, housut, takit, alkkarit, sukat ja kaikki ovat vihdoin puhki. Siitä se osamaksukierrekin syntyy."
Kirpputorilta löytyy halvalla vaatteita. Sukat ja alkkarit ei niin paljon maksa, etteikö niitä voisi tuillakin ostaa. Ei herranen aika vaatteita osteta osamaksulla!
Mainitsemasi pienet vaatteet ovat nykyään niin huonolaatuisia, että ne hajoavat lyhyessä ajassa. Itsellä on jalassa
parsitut ohuet nilkkasukat. Olen korjannut jopa asluhousuja, kun raha pitäisi saada riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti näillä "köyhillä" riittää rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Tukiaisia mangutaan mutta mitään ei olla valmiita tekemään yhteiskunnan hyväksi. Suomi on täynnä pummieliittiä väkeä jotka pitäisi piestä henkihieveriin tekemistään rikoksista Suomen kansaa kohtaan. Tuet pienemmiksi niin alkaa työnteko maistua työtä vieroksuville.
Ei juopot ikinä sitä elämäntapaa Kelan rahoilla kustanna. Niillä on aina hyysääjä-haaremi siinä ympärillä ja useinkin äitee tai joku muu sukulainen ruokkii. Kaljarahoja vippaavat sieltä ja täältä. Nistit myy huumeita tai varastamiaan lihoja ja polkupyöriä. Ne jotka elää vaan Kelan tuella, ei voi juopotella ja rellestää. Nykypäivänä moni köyhä ja Kelan asiakas ei enää tupakoi. Tupakointi on ollut pitkään niin kallista. Ei köyhien taloilla ole mitään ruuhkaa tupakkapaikoilla.
Niinpä. Veljeni on täysi juoppo ja äitini ja siskoni auttavat tätä kaikissa asioissa. Suuttuvat aina kun sanon heidän olevan osa syyllisiä siihen, että tulee pysymäänkin juoppona sillä nämä toimivat mahdollistajina. Hakevat yöllä jostain keskeltä metsää, antavat rahaa, jne. Jos kerrankin joutuisi kohtaamaan todellisuuden ilman tällaista apua niin voisikin kohdata elämän realiteetit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi pienet vaatteet ovat nykyään niin huonolaatuisia, että ne hajoavat lyhyessä ajassa. Itsellä on jalassa
parsitut ohuet nilkkasukat. Olen korjannut jopa aslu
Ihme juttu. Minä olen löytänyt säkkikaupalla hyväkuntoisia, jopa uusia, vaatteita jopa teineille. Vanhojentansseihinkin löytyi jopa kaksi istuvaa mekkoa, joista valita.
Vierailija kirjoitti:
"Laskuihin" menee siis jutun mukaan 900€. Se on aika paljon noin epämääräiseen kohteeseen. Mitä laskuja nuo on?
no kaikille uudet iipoonit osamaksulla, ja uusin mallihan aina pitää olla vaikka edellistä ei ole maksettu loppuun. Onhan se "kuluton ja koroton osamaksu" näillä operaattoreilla.... tai samsung flipflopit a 2400 € myös kaikilla pitää olla oma tabletti ja kaikkiin laitteisiin oma 5g liittymänsä. Äkkiä kuule tulee operaattorin kuukausilaskuksi 200-400 euroa... "mutta on koroton ja kuluton"...
Käsitin, että äiti on työkyvytön. Jos hän os saanut työkyvyttömyyseläkkeen, niin hän tosiaan on nyt työkyvytön. Sitä ei saa tämän palstan kommentoijat edes tiukoilla asenteillaan muutettua.