Varokaa, kun alatte "kasvattaa" muita lapsia...
Olen tähän asti vakaasti uskonut periaatteeseen "kylä kasvattaa".
Jokin aika sitten olin viemässä ekaluokkalaistani kouluun. Matkalla näin ylempiluokkalaisten (koosta päätelleen kuutosluokkalaisia) poikien porukan. Remakkaa puhetta, joka toinen sana v-alkuinen. Yksi heistä söi karkkia siinä koulumatkalla ja heitti pussin maahan. Koska kuljimme heidän perässään, sanoin tiukasti mutta ystävällisesti, että hei, poimihan tuo ylös. Poika vastasi: "mitä vittua siinä kyyläät!". Johon sanoin, että "puhupa poika omista elimistäsi vaan. Jos jaksat kantaa sen pussin tänne asti täysinäisenä, luulisi sinun jaksavan kantaa se pussi tyhjänä roskiinkin. Poimi ylös se."
Poika poimi, kulki muutaman metrin meidän perässä juputtaen ja heitti sen sitten mäkeen uudestaan. En jäänyt riitelemään, jatkoimme matkaa koulun pihalle.
Nyt olen saanut selville, että se ei jäänytkään tuohon. Tuo kuutosluokkalainen on kostanut toruni lapselleni. Ihmettelin, miksi lapsen neppareilla kiinni oleva huppu on kadonnut ja kävi ilmi, että oli riepotellut pientä pitkin pihamaata pariin otteeseen.
Tietysti valitin opettajalle, mutta en tiedä pojan nimeä tai luokkaa, eikä ekaluokkalainen uskalla tai osaa kertoa, kenestä on kyse.
Oppi: ei kannata kasvattaa muiden lapsia, ei ainakaan jos mukana on pieni lapsi, jolle asia voidaan kostaa.
Kommentit (179)
että vaikka kaikki uskaltaisivat ja puuttuisivat, ei tuollaista tapahtuisi.
On ennenkin ollut käytösongelmia, roskaamisongelmia yms...
nyt tietysti on huolehtia siitä,ettei kiusaaminen pääse jatkumaan, siitä voi tulla pitkällinen riesa (vaikuttaa siltä tuo kuudesluokkal.). Ja hyvä,että kouluun olet yhteydessä, olisi kyllä hyvä saada selkville kuka se poika on, helpottaisi varmaan tilanteen seuraamista. Ja ihan yleisesti, tässä maassa ei kunniaa saa kansalaisrohkeudella, ajat on muuttuneet paljon 80-luvusta, ikävään suuntaan. Ja tosiaan, itse en roskaamiseen puutu, mutta ehdottomasti jos näen että pienempää kiusataan.
KIUSAAMISEEN PITÄÄ puuttua, roskaamisesta sen sijaan sanoisin että eipä ole niin vakavaa. Ja ap:n tilanteessa olisi pitänyt osata lukea tilannetta;jos on noin monta samanikäistä kaveria paikalla-kannattaako tuntemattomana mennä nuhtelemaan ja nöyryyttämään kaverien edessä? EI. KIUSAAMISEEN sen sijaan olisin puuttunut heti, pojalle rangaistus , tunnistaminen olisi pitänyt tehdä, ettei kiusaaminen jatku. Ap.lla on nyt vähän sekaisin asioiden tärkeysjärjestys! Oman lapsen turvallisuus ja turvallisuudenTUNNE on kuitenkin tärkein! Ei kannata leikkiä poliisia toisten lapsien kanssa jos omasi siitä kärsii!!!!
AIVAN KOKO AJAN olen tolkuttanut, että tyhmästi toimin, enkä enää koskaan toiste. Mikä siinä on, kun lukutaito mättää? Olin muuten siis heti kouluun yhteydessä, kun sain selville koston. Opettajan ehdottamalla tavalla toimimme nyt. ap
Miksi pitää mennä "ojentamaan" nuoria, kun jokainen tietää että heillä on aukktoriteettiongelmia. Kuka sinä luulet olevasi että menet noin suorasanaisesti ojentamaan tuntemattomia?? Eri asia jos tunsít lapsen ja hänen vanhempansa. Sitäpaitsi-onko nyt niin kuolemanvakavaa jos joku heittää roskan??? Kuule,sulla tulee vielä paljon suurempia ongelmia eteen kun omasi kasvaa esiteiniksi ja teiniksi. Hyvä kuitenkin että opit tilanteesta jotain. Ihmettelen vaan että mitä ajattelit kun oman lapsen mukana ollessa teet noin? Luulitko todella että tuntematon poika tottelee sinua? Elät menneisyydessä ystävä hyvä!nyt on 2000-luku!
Ja katson edelleen, että ideaalia olisi, että tuollaiseen puuttuisivat ketkä tahansa aikuiset, jotka sellaista näkevät. On kyse sitten roskaamisesta tai ympäristön turmelemisesta. Sama asia. Painotan sanaa ideaali - käytännössä noin ei KANNATA tehdä, kuten koko ajan olen sanonut. PS: olen kyllä toiminut tällä linjalla kymmenkunta vuotta, tämä oli ensimmäinen kerta, kun joku natiainen alkaa kostaa puolta pienemmälle sivulliselle tuollaisia. ap
jos noin paljon risoo että alaikäinen sanoo sinulle jotain takaisin! "joku natiainen alkaa kostaa"... Käytit itse aivan väärää menetelmää ja sanankäänteitä tämän "natiaisen"kanssa. Kanna itse vastuu tekemisistäsi ja mene ottamaan selvää kuka se poika on. Mitä täällä valitat? omaa lastasi on kiusattu ja sinä täällä paasaat jostain roskaamisesta tai luonnon tuhoamisesta!!huh huh. yritäppä nyt ymmärtää että nuoret ovat nuoria,eivätkä aina edes voi omalle käytökselleen mitään. Älä ota elämää liian vakavasti. Voi tulla vastaan vielä monenkin monta natiaista jotka haistattelevat sinulle. Nouseeko uhosi ja vihasi joka kerta yhtä voimakkaasti????
Kuka tässä muuten nyt oikein valittaa ja keuhkoaa? Sulla on "rauhalliseksi" kommentoijaksi aika paljon huuto- ja kysymysmerkkejä tuossa ;-)
En valita ja jos osaisit lukea, myönnän toimineeni harkitsemattomasti. En muuten kyllä mitenkään voimakkaasti sille pojalle edes huutanut, aika maltillisesti sanoin sen haistattelun päällekin.
Ajattelin vaan kertoa varoittavan esimerkin. Ihan kuten otsikossanikin ilmaisin.
Että kannattaa varoa, kun alkaa kasvattaa muiden lapsia.
Mikä on totta vie eri asia kuin sinun ajattelutapasi: sellaisia ne nuoret on, ei ne sille mitään mahda...
Että on se ihan ok ja 12-vuotiaalle normaalia käytöstä, että se roskaa, haistattelee tädeille ja vielä päälle päätteeksi käy puolta pienemmän lapsen kimppuun kostomielessä.
No ei tasan ole.
ap
aikuiselle ON relevanttia", sanoo ap.
Herran jestas kun otat itseesi jonkun tuntemattoman vittuilun. Ihan typeräkö olet että tuntemattomalle NUORELLE POJALLE suutut tuosta???
Voin veikata että suurin osa nykynuorista sanoisi sinulle saman, menetkö nyt haastamaan tappelua heidän kanssaan? Olet itse samalla tasolla kuin he, kun tuosta reagoit!Aivan naurettavaa! Susta ei ainakaan tulisi hyvää kasvattajaa tahi opettajaa. Huumoria peliin!Hei ja haloo. Naurappa nyt itsellesi ja huomaa miten teet kärpäsestä härkäsen ja OMA LAPSESI NYT KÄRSII SIITÄ!
Minusta ei ole todellakaan normaalia, että 12-vuotias vastaa tuolla tavalla ja en usko, että kaikki nykynuoret ovat tuollaisia.
Jos minun poikani muutaman vuoden päästä käyttäytyisi noin, hän saisi kuulla kunniansa!
t. se joulupukkitarinan kertoja
että vaikka kaikki uskaltaisivat ja puuttuisivat, ei tuollaista tapahtuisi. On ennenkin ollut käytösongelmia, roskaamisongelmia yms...
Itse kasvoin pikkukaupungissa, ja esim. 70-luvulla totta vie kukaan 12-vuotias ei olisi tuolla lailla käyttäytynyt. Mitä pienempi kylä, sitä varmemmin tuollaista käytöstä ei olisi ollut.
Toki ehkä muunlaista törttöilyä, muttei avointa uhmaamista.
ap
kun puuttui häiriköintiin ostoskeskuksella. Oli ottanut linkkuveitsensä esiin ja tehnyt uhkaavia eleitä. Mies oli katsonut parhaaksi poistua ostoskeskuksesta vähin äänin. Oli lapset mukana.
Ei viitsinyt vaarantaa henkeään mokoman joutavan asian takia.
Missä päin Suomea?miksei kirjoittajan mies mennyt heti sanomaan ostoskeskuksen vartijoille asiasta! Siellä ne tyypit sitten pyörii uhkailemassa muita ja tekemässä ties mitä. Tuollaisella pakoon luikkimisella te vain mahdollistatte kaikenmaailman pikkukriminaalien toiminnan.
Vai olisiko joku luikkinut vähin äänin karkuun, jos aikuinen olisi tullut uhkailemaan veitsellä? Ilmeisesti olisi, mulle vaan on automaatio, että soitan ainakin nurkan takaa poliisille, ellei paikassa ole vartijoita, jos kohtaan jotain rikollista.
Saa sitten syytellä itseään, kun auton renkaat on puhki... Siinä tilanteessa tulee helposti mieleen että kannattiko sotkeentua asiaan ja tehdä tapauksesta härkänen. Vielä sekin, jos oma lapsi käy samaa koulua niin onko järkevää tuhota lapsensa koulurauha isottelemalla koulun ganstereille, jotka mahdollisesti onnistuvat pilaamaan oman lapsen elämän lopullisesti.
aikuiselle ON relevanttia", sanoo ap. Herran jestas kun otat itseesi jonkun tuntemattoman vittuilun. Ihan typeräkö olet että tuntemattomalle NUORELLE POJALLE suutut tuosta??? Voin veikata että suurin osa nykynuorista sanoisi sinulle saman, menetkö nyt haastamaan tappelua heidän kanssaan? Olet itse samalla tasolla kuin he, kun tuosta reagoit!Aivan naurettavaa! Susta ei ainakaan tulisi hyvää kasvattajaa tahi opettajaa. Huumoria peliin! Hei ja haloo. Naurappa nyt itsellesi ja huomaa miten teet kärpäsestä härkäsen ja OMA LAPSESI NYT KÄRSII SIITÄ! Ei tod. ole relevanttia jos joku huonosti käyttäytyvä nuori sinulle käyttää v-sanaa.Mitä merkitystä sillä oli? UNOHDA jo! AIotko nyt jotenkin muuttaa koko maaillman ja ottaa kiinni kaikki kiroilevat nuoret?Olet ihan hassu. Poliisikouluun mars!
ja siihen jopa puututaan koulussakin. Itseeni en tietenkään ottanut, eihän se poika edes tunne minua - vaan tuollainen vastaus oli muuten niin huonoa käytöstä, että totta kai se oli relevantti tässä kasvatusasiassa - ihan kuten roskaaminenkin. Katsopa siis tarkemmin, mistä tuossa ketjussa oli kyse. Äläkä intä sivusta, täysin eri asiasta. Totta kai olen nyt vahingosta viisastuneena sitä mieltä, ettei se tilanne ollut ratkaistavissa ja olisi kannattanut pysyä sivussa. Jos osaisit lukea, tietäsit, että siitä tässä koko hemmetin ketjussa oli kysekin: varoitin muita olemasta liian kärkkäitä kasvattamisessa. PS: edelleen olen sitä mieltä, että jos kaikki aikuiset puuttuisivat tuollaiseen, se loppuisi. Mutta kun harva jaksaa/uskaltaa, siitä saakin sitten kurat päälleen. ap
että opettajilla ON auktoriteetti oppilaihinsa,ja myös suhde oppilaiden vanhempiin,joten asioille voi ja tehdääänkin jotain.
Miksi sinä tuntemattomana menet nöyryyttämään jotain ja luulet etttä siitä seuraa hyvää??
Ideaalimaailmasi on hyvin kaukana todellisuudesta. Ja kun puhut "ennen sitä ja tätä", kuulostat mummolta joka on täysin pudonnut maailmanmenosta. Herää nyt oikeasti todellisuuteen ja ymmärrä että suurin osa nuorista tekisi juuri noin kuin se poika-roskaamisen ja kiroilun suhteen- tilanteeseen vaikuttaa toki pojan kasvatus, myös ryhmän paine,paljon kavereita todistamassa tilannetta ja sinun alistava sävysi.
Itse kerroit että olet toiminut samoin 10 vuotta ja NYT joku natiainen sanoi sinua vastaan-eli sinua siis todellakin häiritsee että auktoriteettisi ei riittänyt!!!
Oletko siis 10vuotta yrittänyt ojentaa huonostikäyttäytyviä nuoria samalla asenteella???
Ja lähinnä se,että kyseessä oli näin pieni asia,
jos olisit nähnyt jonkun kiusaavan,sitten asia olisi aivan eri!
RELAA ap!
Minusta aikuisella on oikeus sanoa/huomauttaa ja nämä ittuilut,omottelut eivät kuulu ala-asteikäisten suuhun. Keskenään laukokoon, mutta asiahan on nyt niin, että kasvattakaa ne kakrunne kunnioitamaan aikuisia!
Ei olisi tullut mieleen itselleni lapsuudessa huudella vieraille ihmiseille ittuja ja omoja.
Pikkasen nykypäivänä kasvatus hukassa!
Minä en antanut savuketta poikaporukalle joita oli 5kpl. Ikää n. 10-14v. Oli osa isoja ja minua kaksi päätä pidempiä. Tulivat pihalleni ja uhkailivat veitsillä/puukoilla :/
Mies tuli hätiin ja pojat juoksi karkuun. Ovat hajottanet ympäristöä(mm. roskiksia) ja tusseilla piirtävät mm. talojen seiniin.
Kukaan ei puutu!
Varastivat pihaltani savukkeita kesällä ja soitin kahdesti poliisit. Seuraavalla kerralla jäi pojat kiinni ja loppui meidän piinaaminen muiden asukkaiden ei. Eli poliisille soitto tosta pahoinpitelystäkin ap!
että vaikka kaikki uskaltaisivat ja puuttuisivat, ei tuollaista tapahtuisi. On ennenkin ollut käytösongelmia, roskaamisongelmia yms...
Itse kasvoin pikkukaupungissa, ja esim. 70-luvulla totta vie kukaan 12-vuotias ei olisi tuolla lailla käyttäytynyt. Mitä pienempi kylä, sitä varmemmin tuollaista käytöstä ei olisi ollut. Toki ehkä muunlaista törttöilyä, muttei avointa uhmaamista. ap
mutta on ollut kuitenkin. Ja kaikki ei ole kotoisin pikkukylistä, ei silloin eikä vieläkään.
Pitää vähän suhteuttaakin tätä päivää, eikä verrata aina entiseen.
Toivottavasti saatte selvitettyä tuon kiusaamisjupakan pian!
kuinka voi olla ettei lapsesi uskalla kertoa sinulle kuka häntä riepotti pitkin pihaa hupusta. Eikö se ole mielestäsi pahoinpitelya? Olet aikamoinen raukkis. Mitä lapsen isä tekee? Meillä olisin itse tai isä ainakin selvittänyt samantien kuka tekijä on ja näyttänyt kädestä pitäen kuinka pienempiä riepotellaan pitkin pihaa hupusta. Ihan sama kuka syyttäisi sen jälkeen! Lapsesi pelkä ja sun viesti on että ei kannata avata suutaan!!
eli se on hyvin yleistä, ettei lapsi halua kertoa tuollaisista.Ja missä sanoin, ettei hän ole kertonut, kuka oli asialla? Kyllä hän sen kysyttäessä kertoi, että poika oli sama, jota komensin poimimaan roskansa. Hän ei vain osaa (tai pelossaan kohdata se sama sälli kasvotusten) tai halua kertoa, kuka se poika on nimeltä ja millä luokalla on. Paljon mahdollista, ettei oikeastikaan tiedä, sillä kuutosluokkalaiset on eri koulurakennuksessakin, eli ekaluokkalaisen on vaikea tietää, millä kolmesta kuutosluokasta se poika on.
Ja hei: et varmaan selvin päin ehdota, että aikuinen menee riepottelemaan 12-vuotiasta omin päin koulun pihalle...?
Huom. toimimme juuri, kuten opettaja ehdotti. Seuraavalla kerralla pannaan tunnistusrivi pystyyn.
ap
tuohon ensimmäiseen riepotteluun olisi pitänyt puuttua myös. Tällä kertaa ei käynyt pahemmin, mutta silti asiaa ei sais painaa villasella.
Meillä kun pojalta tosiaan jopa murtui nenä nujakassa, niin ensimmäinen viesti opettajalta oli
"koulussa oli tänään pieni leikkitappelu, jossa poikanne satutti vähän itsensä".
Siis WTF, ensinnäkään tilanne ei todellakaan ollut leikkiä (opettaja oli uskonut kun nämä vanhemmat pojat olivat tietenkin niin sanoneet)
ja lisäksi murtunut nenä ja lohjennut hammas ei ole mikään "vähän satutti"
Opettajan ehdotus oli tähänkin, että "pojat jo sopivat tämän keskenään, puututaan jos jatkuu"
Ehdotus ei todellakaan kelvannut minulle. Pojat eivät edes olleet tässä vaiheessa pyytäneet anteeksi, saati että koteihin oli ilmoitettu.
Soitin rehtorille (joka oli ihmeissään, kun hänelle ei ollut asiasta edes ilmoitettu)
Rehtori oli täysin erimieltä jatkotoimista. Hänen toimestaan koteihin meni ilmoitukset ja pojat puhuteltiin uudelleen ja vasta sitten tuli oikeat anteeksipyynnöt.
Tuosta opettajan ehdotuksesta, eivät olisi oppineet yhtään mitään.
Ja mitään kostotoimia ei muuten tämän jälkeen tullut. Kiusaaminen loppui heti.
Ja jos olisi tullut, niin meillä olisi kyllä myös isä mennyt sitten keskustelemaan ihan itse näiden poikien ja tarvittaessa heidän isiensä kanssa.
Ap:lle sanoisin, että tuosta tapahtumasta voi jäädä todella iso turvattomuudentunto, varsinkin kun asiaa ei käsitelty loppuun. Lapselle voi jäädä olo, ettei hän ole koulussa turvassa ja jos jotain tapahtuu, siihen ei edes puututa kunnolla.
Sinuna siis soittaisin ainakin rehtorille ja kysyisin onko hän tietoinen edes koko tapahtumasta. Ei ole nimittäin mikään pikkujuttu että 12 vuotias riepottelee 7 vuotiasta koulussa.
Ja aina on ollut ongelmia, totta. mutta on tapahtunut suuri muutos huonompaan silti. Nuo käytösasiat on muuttuneet radikaalisti, ei todellakaan ennen ollut yhtä paljon ongelmia. Ennen aikuisilla oli hivenen auktoriteettia, nykyään ei tippaakaan. Sen huomaa myös kuinka kouluissa käyttäydytään opettajia kohtaan.
Yhtään pehmeä ope jää alakynteen, "raivohullu" ope pitää kurin luokassa. Ennen annettiin selkäsaunoja kotona. Nykyään se on rikos.
Nykyään monet lapset elävät kuin pellossa, ei sille mitään mahda, ei nuo huonoon käytökseen puuttumiset sitä enää miksikään muuta, ollaan jo niin syvällä suossa.
Mutta tässä nyt on enemmänkin kysymys siitä, että iso lapsi kostaa syyttömälle pienelle. Isolla siis viiraa päässä, ja se kielii kotioloista.
Siihen on saatava loppu keinolla millä hyvänsä, riippumatta siitä saiko roskaamiuseta nuhdella.
ja näin kun ajattelen oikein, niin vaikka aiemmin sanoin että jos "antaa selkään" kiusaajalle ja siityä voisi tulla seuraamuksia (tämän päivän pullamössö-systeemit), niin kyllä itsekin kävisin läksyttämässä jos ei mikään muu olisi aiemmin tehonnut. En jättäisi sikseen, jos mikään pehmeä selvittely ei olisi auttanut.
aikuiselle ON relevanttia", sanoo ap. Herran jestas kun otat itseesi jonkun tuntemattoman vittuilun. Ihan typeräkö olet että tuntemattomalle NUORELLE POJALLE suutut tuosta??? Voin veikata että suurin osa nykynuorista sanoisi sinulle saman, menetkö nyt haastamaan tappelua heidän kanssaan? Olet itse samalla tasolla kuin he, kun tuosta reagoit!Aivan naurettavaa! Susta ei ainakaan tulisi hyvää kasvattajaa tahi opettajaa. Huumoria peliin! Hei ja haloo. Naurappa nyt itsellesi ja huomaa miten teet kärpäsestä härkäsen ja OMA LAPSESI NYT KÄRSII SIITÄ! Ei tod. ole relevanttia jos joku huonosti käyttäytyvä nuori sinulle käyttää v-sanaa.Mitä merkitystä sillä oli? UNOHDA jo! AIotko nyt jotenkin muuttaa koko maaillman ja ottaa kiinni kaikki kiroilevat nuoret?Olet ihan hassu. Poliisikouluun mars!
ja siihen jopa puututaan koulussakin. Itseeni en tietenkään ottanut, eihän se poika edes tunne minua - vaan tuollainen vastaus oli muuten niin huonoa käytöstä, että totta kai se oli relevantti tässä kasvatusasiassa - ihan kuten roskaaminenkin. Katsopa siis tarkemmin, mistä tuossa ketjussa oli kyse. Äläkä intä sivusta, täysin eri asiasta. Totta kai olen nyt vahingosta viisastuneena sitä mieltä, ettei se tilanne ollut ratkaistavissa ja olisi kannattanut pysyä sivussa. Jos osaisit lukea, tietäsit, että siitä tässä koko hemmetin ketjussa oli kysekin: varoitin muita olemasta liian kärkkäitä kasvattamisessa. PS: edelleen olen sitä mieltä, että jos kaikki aikuiset puuttuisivat tuollaiseen, se loppuisi. Mutta kun harva jaksaa/uskaltaa, siitä saakin sitten kurat päälleen. ap
että opettajilla ON auktoriteetti oppilaihinsa,ja myös suhde oppilaiden vanhempiin,joten asioille voi ja tehdääänkin jotain. Miksi sinä tuntemattomana menet nöyryyttämään jotain ja luulet etttä siitä seuraa hyvää?? Ideaalimaailmasi on hyvin kaukana todellisuudesta. Ja kun puhut "ennen sitä ja tätä", kuulostat mummolta joka on täysin pudonnut maailmanmenosta. Herää nyt oikeasti todellisuuteen ja ymmärrä että suurin osa nuorista tekisi juuri noin kuin se poika-roskaamisen ja kiroilun suhteen- tilanteeseen vaikuttaa toki pojan kasvatus, myös ryhmän paine,paljon kavereita todistamassa tilannetta ja sinun alistava sävysi. Itse kerroit että olet toiminut samoin 10 vuotta ja NYT joku natiainen sanoi sinua vastaan-eli sinua siis todellakin häiritsee että auktoriteettisi ei riittänyt!!! Oletko siis 10vuotta yrittänyt ojentaa huonostikäyttäytyviä nuoria samalla asenteella??? Ja lähinnä se,että kyseessä oli näin pieni asia, jos olisit nähnyt jonkun kiusaavan,sitten asia olisi aivan eri! RELAA ap!
Kyllä: aikuisella pitäisi vielä olla auktoriteettia, ihan vieraallakin. Ikävä kyllä, ilmeisesti kaltaisesi ihmiset ovat kasvattaneet lapsensa niin, että haistatella sopii, jollei se sanoja ole virka-asemassa.
Kannattaisi siis miettiä, mitä viestit lapsillesi. Sanotko - jos vaikka naapuri heitä ojentaa pihalla - että "sillä ei ole mitään oikeutta sanoa vieraille lapsille mitään"? Taidat sanoa.
Kuitenkin: jos asiasta sanotaan, pitäisi voida sanoa kenelle tahansa lapselle. Sillä tavallahan lapset oppisivat! Jos viestit, että lapsen pitää aina ensin miettiä, onko sanojalla a) virka-asema tai b) mahdollisuus kannella jollekin, jolla on, ollaan pahasti hakoteillä.
Minä en - edelleenkään - ottanut itseeni. Olisin yhtä lailla kauhistunut, jos olisin nähnyt 12-vuotiaan haistattelevan kenelle tahansa aikuiselle. Sillä tavalla ei vaan PUHUTA, ei keskenäänkään mielellään, eikä varsinkaan aikuisille.
Sinusta olisi ok, jos olisin puuttunut kiusaamiseen. Eli siinä sitten saa kuka tahansa mennä väliin? Entä, kun siinäkin olisi vastareaktio aivan sama? Ok, olen samaa mieltä NYT, että en enää puutu tuollaiseen (kuten olen kaiken aikaa sanonut, sinä vaan et osaa lukea) - mutta pointti on, että ei siinäkään tilanteessa se kiusaaja koe, että tuntemattomalla aikuisella on "auktoriteettia", jos hänen äitinsä on opettanut, ettei sivullisilla ole oikeutta mitään sanoa.
PS: olen ojentanut, en yrittänyt ojentaa.
ap
aikuiselle ON relevanttia", sanoo ap. Herran jestas kun otat itseesi jonkun tuntemattoman vittuilun. Ihan typeräkö olet että tuntemattomalle NUORELLE POJALLE suutut tuosta??? Voin veikata että suurin osa nykynuorista sanoisi sinulle saman, menetkö nyt haastamaan tappelua heidän kanssaan? Olet itse samalla tasolla kuin he, kun tuosta reagoit!Aivan naurettavaa! Susta ei ainakaan tulisi hyvää kasvattajaa tahi opettajaa. Huumoria peliin! Hei ja haloo. Naurappa nyt itsellesi ja huomaa miten teet kärpäsestä härkäsen ja OMA LAPSESI NYT KÄRSII SIITÄ!
Minusta ei ole todellakaan normaalia, että 12-vuotias vastaa tuolla tavalla ja en usko, että kaikki nykynuoret ovat tuollaisia. Jos minun poikani muutaman vuoden päästä käyttäytyisi noin, hän saisi kuulla kunniansa! t. se joulupukkitarinan kertoja
Asia kuuluu koululle ja jokaisen lapsen vanhemmille kasvattaa se lapsi. Ei ap:lle.
ap sai itse köniin koska tunki nenänsä väärään paikkaan,väärällä asenteella. Miksi toimia noin ja antaa oman lapsen kärsiä kiusaamisesta????ei ole järkeä.
Jokainen järkevä aikuinen ymmärtää, että on olemassa huonosti käyttäytyviä lapsia, nykyään paljonkin,ja jos on viisautta pysyä hiljaa , ei se kuitenkaan tarkoita sitä että hyväksyisi huonon käytöksen.
Vai menetkö sinä ap puukkotappelun keskelle saarnaamaan nuorille kuinka väärin he käyttäytyvät?
Olisit vaikka näyttänyt omalle lapsellesi esimerkkiä;nostamalla roskan ja heittämällä sen roskikseen,ja sanoisit että noin ei tehdä. Turha sinun on yrittää kouluttaa muiden pahiksia-sillä seuraamuksella että omaasi kiusataan.
Itse kasvoin pikkukaupungissa, ja esim. 70-luvulla totta vie kukaan 12-vuotias ei olisi tuolla lailla käyttäytynyt. Mitä pienempi kylä, sitä varmemmin tuollaista käytöstä ei olisi ollut. Toki ehkä muunlaista törttöilyä, muttei avointa uhmaamista. ap
mutta on ollut kuitenkin. Ja kaikki ei ole kotoisin pikkukylistä, ei silloin eikä vieläkään. Pitää vähän suhteuttaakin tätä päivää, eikä verrata aina entiseen. Toivottavasti saatte selvitettyä tuon kiusaamisjupakan pian!
sellainen, että siellä puututaan vieraidenkin lasten häiriökäytökseen. Eli "kylä kasvattaa".
ap
aikuiselle ON relevanttia", sanoo ap. Herran jestas kun otat itseesi jonkun tuntemattoman vittuilun. Ihan typeräkö olet että tuntemattomalle NUORELLE POJALLE suutut tuosta??? Voin veikata että suurin osa nykynuorista sanoisi sinulle saman, menetkö nyt haastamaan tappelua heidän kanssaan? Olet itse samalla tasolla kuin he, kun tuosta reagoit!Aivan naurettavaa! Susta ei ainakaan tulisi hyvää kasvattajaa tahi opettajaa. Huumoria peliin! Hei ja haloo. Naurappa nyt itsellesi ja huomaa miten teet kärpäsestä härkäsen ja OMA LAPSESI NYT KÄRSII SIITÄ!
Minusta ei ole todellakaan normaalia, että 12-vuotias vastaa tuolla tavalla ja en usko, että kaikki nykynuoret ovat tuollaisia. Jos minun poikani muutaman vuoden päästä käyttäytyisi noin, hän saisi kuulla kunniansa! t. se joulupukkitarinan kertoja
Asia kuuluu koululle ja jokaisen lapsen vanhemmille kasvattaa se lapsi. Ei ap:lle. ap sai itse köniin koska tunki nenänsä väärään paikkaan,väärällä asenteella. Miksi toimia noin ja antaa oman lapsen kärsiä kiusaamisesta????ei ole järkeä. Jokainen järkevä aikuinen ymmärtää, että on olemassa huonosti käyttäytyviä lapsia, nykyään paljonkin,ja jos on viisautta pysyä hiljaa , ei se kuitenkaan tarkoita sitä että hyväksyisi huonon käytöksen. Vai menetkö sinä ap puukkotappelun keskelle saarnaamaan nuorille kuinka väärin he käyttäytyvät? Olisit vaikka näyttänyt omalle lapsellesi esimerkkiä;nostamalla roskan ja heittämällä sen roskikseen,ja sanoisit että noin ei tehdä. Turha sinun on yrittää kouluttaa muiden pahiksia-sillä seuraamuksella että omaasi kiusataan.
sinähän olet selvästi sitä mieltä, ettei vieraiden lasten rettelöihin saa puuttua ja että oli melkeinpä oikein, että se 12-vuotias kosti. Normaalia suorastaan.
Olet kyllä aika riidanhaastaja, ap on koko ajan sanonut, ettei enää toimisi noin ja että se oli virhe. Mitäs änkkäät vielä siinä?
Haloo...
(en ole ap)
Asia kuuluu koululle ja jokaisen lapsen vanhemmille kasvattaa se lapsi. Ei ap:lle. ap sai itse köniin koska tunki nenänsä väärään paikkaan,väärällä asenteella. Miksi toimia noin ja antaa oman lapsen kärsiä kiusaamisesta????ei ole järkeä. Jokainen järkevä aikuinen ymmärtää, että on olemassa huonosti käyttäytyviä lapsia, nykyään paljonkin,ja jos on viisautta pysyä hiljaa , ei se kuitenkaan tarkoita sitä että hyväksyisi huonon käytöksen. Vai menetkö sinä ap puukkotappelun keskelle saarnaamaan nuorille kuinka väärin he käyttäytyvät? Olisit vaikka näyttänyt omalle lapsellesi esimerkkiä;nostamalla roskan ja heittämällä sen roskikseen,ja sanoisit että noin ei tehdä. Turha sinun on yrittää kouluttaa muiden pahiksia-sillä seuraamuksella että omaasi kiusataan.
sinähän olet selvästi sitä mieltä, ettei vieraiden lasten rettelöihin saa puuttua ja että oli melkeinpä oikein, että se 12-vuotias kosti. Normaalia suorastaan. Olet kyllä aika riidanhaastaja, ap on koko ajan sanonut, ettei enää toimisi noin ja että se oli virhe. Mitäs änkkäät vielä siinä? Haloo... (en ole ap)
tuolle "riidanhaastajalle" sanonkin, että lue kirjoitus uudelleen. Enempää en jaksa vääntää rautalangasta, joten en enää viitsi vastata kommentteihisi. Intät vain samaa asiaa.
Olemme selvästi eri mieltä "kylä kasvattaa" periaatteesta, periaatteellisellakin tasolla.
ap
Miksi pitää mennä "ojentamaan" nuoria, kun jokainen tietää että heillä on aukktoriteettiongelmia. Kuka sinä luulet olevasi että menet noin suorasanaisesti ojentamaan tuntemattomia?? Eri asia jos tunsít lapsen ja hänen vanhempansa.
Sitäpaitsi-onko nyt niin kuolemanvakavaa jos joku heittää roskan???
Kuule,sulla tulee vielä paljon suurempia ongelmia eteen kun omasi kasvaa esiteiniksi ja teiniksi.Hyvä kuitenkin että opit tilanteesta jotain.
Ihmettelen vaan että mitä ajattelit kun oman lapsen mukana ollessa teet noin? Luulitko todella että tuntematon poika tottelee sinua? Elät menneisyydessä ystävä hyvä!nyt on 2000-luku!
Tunnet varmaan huippu juristeja ja haastaisit ap:n käräjille jos tietäisit, kenestä on kyse?
että jonkun äidin mielestä piltti saa touhuta mitä tahansa, eikä siihen saa puuttua kuin ope tai omat vanhemmat. Ehkä poliisi.
Entä, kun ne omat vanhemmat ja opettaja eivät ole paikalla? Daaa...
Joskus pitää olla tiukkana. Olin ison tavaratalon sississä lastenrattaiden kanssa. Sinne tuli kolme esiteiniä tai teiniä. Finninaamaisia ja kiroilevia. Hissiin yritti tulla toinenkin äiti rattaiden kanssa ja pojat eivät väistäneet. Kun kuulemma "ei vittu vaan jakseta väistää, hä häh hää". Nainen sanoi suuttuneena, että "On se kumma kun ei voi pojat kävellä paria kerrosta". Hissin oven mennessä kiinni yksi huusi vielä naiselle että "Me ollaan vitun laiskoja!" Ja kauhea räkätys perään.
En voinut vastustaa ja kun itse poistuin hissistä, kysyin yliystävällisesti hymyilleb että "Saanko kysyä, antaako toi vastenmielinen finninaama sulle tollaisen itseluottamuksen?" Poika vaan tuijotti mitään sanomatta.
Ihanan ilkeä olo tuli. Toivottavasti jäi sillä ruipelolla edes pahan mieli.
Kokemuksesta viisastuneena sanoisin, että tuo onkin ok, koska siinä ei ole riskinä se, että poitsu kostaa omalle lapselle, joka on liian pieni ja tapaukseen osaton ansaitakseen sellaista riskiä...
ap