Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varokaa, kun alatte "kasvattaa" muita lapsia...

Vierailija
13.12.2010 |

Olen tähän asti vakaasti uskonut periaatteeseen "kylä kasvattaa".

Jokin aika sitten olin viemässä ekaluokkalaistani kouluun. Matkalla näin ylempiluokkalaisten (koosta päätelleen kuutosluokkalaisia) poikien porukan. Remakkaa puhetta, joka toinen sana v-alkuinen. Yksi heistä söi karkkia siinä koulumatkalla ja heitti pussin maahan. Koska kuljimme heidän perässään, sanoin tiukasti mutta ystävällisesti, että hei, poimihan tuo ylös. Poika vastasi: "mitä vittua siinä kyyläät!". Johon sanoin, että "puhupa poika omista elimistäsi vaan. Jos jaksat kantaa sen pussin tänne asti täysinäisenä, luulisi sinun jaksavan kantaa se pussi tyhjänä roskiinkin. Poimi ylös se."

Poika poimi, kulki muutaman metrin meidän perässä juputtaen ja heitti sen sitten mäkeen uudestaan. En jäänyt riitelemään, jatkoimme matkaa koulun pihalle.

Nyt olen saanut selville, että se ei jäänytkään tuohon. Tuo kuutosluokkalainen on kostanut toruni lapselleni. Ihmettelin, miksi lapsen neppareilla kiinni oleva huppu on kadonnut ja kävi ilmi, että oli riepotellut pientä pitkin pihamaata pariin otteeseen.

Tietysti valitin opettajalle, mutta en tiedä pojan nimeä tai luokkaa, eikä ekaluokkalainen uskalla tai osaa kertoa, kenestä on kyse.

Oppi: ei kannata kasvattaa muiden lapsia, ei ainakaan jos mukana on pieni lapsi, jolle asia voidaan kostaa.

Kommentit (179)

Vierailija
1/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan totta tullut mieleen että noin siinä käy? Osasin arvata heti kun luin.

Vierailija
2/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kannattaa ja aion tehdä niin jatkossakin.

Teillä on käynyt erittäin huono tuuri, ehkä sitten opastit pahinta poikaa, mikä koulultanne löytyy. Pitää pukea sanat myös erittäin fiksuiksi, sitä sun puhe ei kyllä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittänyt pitää tätimäiset kommentit mahassani, jos paikalla on lapsiani, juuri tuollaisen pelossa. Jos olen yksin liikkeellä, saatan sanoakin. Riippuu vähän siitä, millaisesta touhusta on kyse - joku roskaaminen on tietysti tylsää, mutta sitä tekee ikävä kyllä aikuisetkin.

Vierailija
4/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kannattaa ja aion tehdä niin jatkossakin. Teillä on käynyt erittäin huono tuuri, ehkä sitten opastit pahinta poikaa, mikä koulultanne löytyy. Pitää pukea sanat myös erittäin fiksuiksi, sitä sun puhe ei kyllä ollut.

kun toinen alkaa vittua heittää aikuisen naamalle.

Kerropa tosiaan. Ja pidä mielessä, että jälkiviisaus on aina helppoa, kun on aikaa miettiä ja tietää, mihin se sitten johti...

ap

Vierailija
5/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis mun lapsi, niin haluaisin tietää tuosta heti. Kostaa pienemmälleen, siis ihan tosi: ekaluokkalaiset on kooltaankin helposti puolta pienempiä. Hyi hitto.

Mutta tollasta se voi olla. Kannattaa siis varoa, vaikka oikealla asialla olitkin.

Vierailija
7/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitämään housut jalassaan (pyllistelivät housut kintuissa vieressä olevan rakennustyömaan miehille...). Ja kappas kummaa; seuraavana aamuna automme koko toinen kylki oli naarmutettu. Hintaa tälle "kasvattamiselle" tuli lähes 1000e - toki itselle maksettavaksi jäi vain omavastuu. Mutta en ole sen koommin puuttunut tekemisiin "suoraan"; olen vain ilmoittanut huoltoyhtiölle, kuka rikkoi keinun, pihapenkin tms. jos olen sattunut tekijän/t näkemään. Enää ei toisten lapset tai heidän turvallisuutensa kiinnosta...

Vierailija
8/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ajattelee toisin? Tunnekuohussa ei tietty edes näe asiaa toisin.

Vierailija
9/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksellisia ja kurinpidollisia ongelmia ratkottavaksenne, talossa ja puutarhassa, kotona ja koulujen pihoilla. Arkiaamuisin kello yhdeksästä alkaen!

Ei muuta kuin hihat ylös ja vaahtoamaan, nimimerkillä

On sitä ennenkin leluja mustaan jätesäkkiin heitetty

Vierailija
10/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ajattelee toisin? Tunnekuohussa ei tietty edes näe asiaa toisin.

Totta kai saa olla eri mieltä, mutta jälkiviisaus siihen tapaan kuin sinä sen esitit on nimenomaan besserwisseröintiä.

ap

Vierailija
11/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitämään housut jalassaan (pyllistelivät housut kintuissa vieressä olevan rakennustyömaan miehille...). Ja kappas kummaa; seuraavana aamuna automme koko toinen kylki oli naarmutettu. Hintaa tälle "kasvattamiselle" tuli lähes 1000e - toki itselle maksettavaksi jäi vain omavastuu. Mutta en ole sen koommin puuttunut tekemisiin "suoraan"; olen vain ilmoittanut huoltoyhtiölle, kuka rikkoi keinun, pihapenkin tms. jos olen sattunut tekijän/t näkemään. Enää ei toisten lapset tai heidän turvallisuutensa kiinnosta...

on tuollaista tietysti muuallakin, mutta olen aika tyrmistyneenä seurannut perheiden kasvatusasennetta täällä.

ap

Vierailija
12/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta noista vittupäistä tietää ettei se roskiaan jatkossa kerää, vain kun joku "kyylä" käy urputtamaan. Kysyisin,että kannattiko? Lapsesi kärsii nyt siitä. Noita varhaisteinejä kun on niin moniongelmaisia, niin noin pienestä asiasta en usuttaisi sitä varsinkaan oman lapsen aikaan.

Jotkut aikuisetkaan ei tiedä, että baarijonossa tappelevien väliin ei kannata mennä rauhoittelemaan, saa ite turpaansa.

Vierailija
13/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopii mulle. Silti olen sitä mieltä, että käyttämäsi sanat, lauseet olivat huonoja, kuten

puhu vaan omista elimistäsi jne se kokonaisuus.

Puuttuminen on hankalaa, mutta huonolla kielenkäytöllä vielä hankalampaa.

Vierailija
14/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kehotus oli neutraali. Kun siinä oli ympärillä räkättävä lauma esiteinejä, ei ap voinut poistua vähin äänin paikalta, kun se kuudesluokkalainen alkoi vitulla vastata. Pakko siihen on panna kova kovaa vastaan, ap:n vastaus oli minusta hyvä. Mutta noin se saaga voi ikävä kyllä joskus päättyä, onneksi harvemmin.

Tuo on muuten yksi syy sille, miksi meidän alalla harvemmin työskennellään omalla asuinalueella. Joudutaan panemaan joskus aika kovin sanoinkin kölvejä ojennukseen, ja siitä voisivat omat lapset kärsiä.

(nuoriso-ohjaaja)

Vierailija
15/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopii mulle. Silti olen sitä mieltä, että käyttämäsi sanat, lauseet olivat huonoja, kuten puhu vaan omista elimistäsi jne se kokonaisuus. Puuttuminen on hankalaa, mutta huonolla kielenkäytöllä vielä hankalampaa.

tuollaisen jälkiviisastelun sijaan. Ota huomioon, että siinä oli seitsemän samanikäistä virnuilemassa vieressä.

ap

Vierailija
16/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis mun lapsi, niin haluaisin tietää tuosta heti. Kostaa pienemmälleen, siis ihan tosi: ekaluokkalaiset on kooltaankin helposti puolta pienempiä. Hyi hitto. Mutta tollasta se voi olla. Kannattaa siis varoa, vaikka oikealla asialla olitkin.

luulen,ettei sinun kuudesluokkalaisesi käyttäytyisi noin. Mutta muistakaa, että on paljon tuon ikäisiäkin, joiden vanhempia ei kiinnosta, on alkoholismia ym. Nuo lapset sitten sotkevat seiniä ja rikkovat paikkoja, kotona ei odota mitään seuraamuksia. Niitä oikeasti on paljon.

Vierailija
17/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kehotus oli neutraali. Kun siinä oli ympärillä räkättävä lauma esiteinejä, ei ap voinut poistua vähin äänin paikalta, kun se kuudesluokkalainen alkoi vitulla vastata. Pakko siihen on panna kova kovaa vastaan, ap:n vastaus oli minusta hyvä. Mutta noin se saaga voi ikävä kyllä joskus päättyä, onneksi harvemmin. Tuo on muuten yksi syy sille, miksi meidän alalla harvemmin työskennellään omalla asuinalueella. Joudutaan panemaan joskus aika kovin sanoinkin kölvejä ojennukseen, ja siitä voisivat omat lapset kärsiä. (nuoriso-ohjaaja)

Joo, olen ottanut opikseni.

ap

Vierailija
18/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menet nolaamaan murkun sen kavereiden kuullen, tulee kosto varmasti.

Nämä asiat pitää hoitaa kiertotietä. Mieluiten viranomaiskautta jos pystyy. Ja kiusaajan vanhemmille esim. kannata käydä valittamassa, että heidän pilttinsä kiusaa vaan hoitaa tämäkin viranomaiskautta.

Sen nyt tietää, että tämmöiset kostaa.

Vierailija
19/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis mun lapsi, niin haluaisin tietää tuosta heti. Kostaa pienemmälleen, siis ihan tosi: ekaluokkalaiset on kooltaankin helposti puolta pienempiä. Hyi hitto. Mutta tollasta se voi olla. Kannattaa siis varoa, vaikka oikealla asialla olitkin.

luulen,ettei sinun kuudesluokkalaisesi käyttäytyisi noin. Mutta muistakaa, että on paljon tuon ikäisiäkin, joiden vanhempia ei kiinnosta, on alkoholismia ym. Nuo lapset sitten sotkevat seiniä ja rikkovat paikkoja, kotona ei odota mitään seuraamuksia. Niitä oikeasti on paljon.

Vierailija
20/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuttunut.Tai sitten olisin "ystävällisesti" juossut karkkipussin kanssa pojan perään, ja sanonut vaikka "hei, sulta tippui vahingossa tämä, tuolla koululla on roskis, jos et enää tarvi".Pomottaminen saa yleensä aikaan vastareaktion.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän