Varokaa, kun alatte "kasvattaa" muita lapsia...
Olen tähän asti vakaasti uskonut periaatteeseen "kylä kasvattaa".
Jokin aika sitten olin viemässä ekaluokkalaistani kouluun. Matkalla näin ylempiluokkalaisten (koosta päätelleen kuutosluokkalaisia) poikien porukan. Remakkaa puhetta, joka toinen sana v-alkuinen. Yksi heistä söi karkkia siinä koulumatkalla ja heitti pussin maahan. Koska kuljimme heidän perässään, sanoin tiukasti mutta ystävällisesti, että hei, poimihan tuo ylös. Poika vastasi: "mitä vittua siinä kyyläät!". Johon sanoin, että "puhupa poika omista elimistäsi vaan. Jos jaksat kantaa sen pussin tänne asti täysinäisenä, luulisi sinun jaksavan kantaa se pussi tyhjänä roskiinkin. Poimi ylös se."
Poika poimi, kulki muutaman metrin meidän perässä juputtaen ja heitti sen sitten mäkeen uudestaan. En jäänyt riitelemään, jatkoimme matkaa koulun pihalle.
Nyt olen saanut selville, että se ei jäänytkään tuohon. Tuo kuutosluokkalainen on kostanut toruni lapselleni. Ihmettelin, miksi lapsen neppareilla kiinni oleva huppu on kadonnut ja kävi ilmi, että oli riepotellut pientä pitkin pihamaata pariin otteeseen.
Tietysti valitin opettajalle, mutta en tiedä pojan nimeä tai luokkaa, eikä ekaluokkalainen uskalla tai osaa kertoa, kenestä on kyse.
Oppi: ei kannata kasvattaa muiden lapsia, ei ainakaan jos mukana on pieni lapsi, jolle asia voidaan kostaa.
Kommentit (179)
häntä. No tarina on liian pitkä kerrottavaksi ja siinä ei ole ainoastaan yhtä osapuolta.
Mutta sama se. Sanoin tytölleni, että pysyt kaukana tästä kaverista kun tulee hankaluuksia.
Kaverin äiti soitti minulle ja haukkui minut kun en anna tyttöni leikkiä hänen tyttönsä kanssa.
Hei haloo, minä käskin tyttöni pysyä erossa tästä toisesta juuri siksi kun oli kiusannut sitä. Eikö äidin olisi pitänyt olla tyytyväinen, eikä haukkua minua.
Ota näistä mammoista aina selvää.
jotka soittelivat yöllä kerrostalomme ovisummereita ja juoksivat sitten karkuun ja taas hetken päästä palasivat soittelemaan. Seuraavana aamuna huomasin että autoni takavalot oli potkittu tohjoksi. Parasta oli se että kun tiesin heidän vanhempansa (kaikki ns. hyvistä perheistä) niin soitin ja kerroin asiasta heille. Vanhemmat pyysivät anteeksi, valot korvattiin JA sen jälkeen vanhemmat lakkasivat tervehtimästä meitä kohdatessamme. Tosi kivaa, kun yksi vanhemmista on lapsemme tuleva ope. Tällaista Pohjanmaalla...
Ehkä lapset valehtelivat jotain sinusta vanhemmilleen. Että olit huutanut ikkunasta alapäähän liittyviä sanoja? Silti myöntäneet rikkoneensa autosi valaistuksen, koska järkyttyivät alapääsanastosta. Todella kamalaa. Ehkä emme muutakaan sinne pohjainmaalle.
mutta haluan kertoa, että mielestäni roskaaminen on vakava asia. Puutun omien ja vieraiden lasten roskaamiseen jatkossakin.
Samoin puutun tappeluihin. Pienempien väliin voin mennä ja aikuisten tapauksissa soitan poliisin. Joka kerta.
Ja mun mielestä ne jotka eivät puutu ovat raukkoja.
palaute oli aiheellinen, mutta tapa oli sellainen, ettei siitä tahdo lukemalla löytää yhtäkään sellaista piirrettä, joka olisi ollut mielekäs.
Kielteistä palautetta antaessa (mikäli haluaa muutosta toimintaan eikä ainoastaan riitaa) ei voi asettua yläpuolelle, käyttämään auktoriteettivaltaa, käskyttämällä, komentamalla, nenäkkäästi vastailemalla, lapseksi taantumalla, jne.
Mutta olen samaa mieltä tämän luettuani, että missään nimessä koko kylä kasvattaa ei ole hyvä lähtökohta, tämä esimerkki todistaa sen vahvasti
On paljon vanhempia,jotka eivät jaksa tai viitsi tai muuten vain kykene kasvattamaan lapsiaan. Olisikin hyvä, kun olisi käytössä yhä tällainen koko kylä kasvattaa -mentaliteetti.
Roskaaminen ei ole pieni asia. Aikuiselle rumasti vastaaminen ei ole pieni asia. Pienemmän kiusaaminen ei ole pieni asia.
Mielestäni ap toimi oikein.
Ap:tä moittivat, lienettekö te niitä hulttiovanhempia, joille kaikki on aivan sama? Ihmisten pitäisi vain uskaltaa puuttua. Tänä päivänä meno on todella villiä ja henkensä edestä saa pelätä. Asioihin on tultava muutos, muutos lähtee välittämisestä, asioihin puuttumisesta.
Jos kysessä on perus kapinointi ja näyttämisenhalu niin silloin ns. oksat pois systeemi toimii parhaiten. Mutta taas jos ko. oksat pois systeemi tapahtuu kaveripiirin läsnäollessa se näyttmisenhalu vain pahenee.
Niille oikeille "ongelmatapauksille" siis jotka eivät käytä mitään aineita tms, toimii se lempeä lähestymistapa paremmin.
Jopa alkoholistivanhempien lapset, ne jotka huutavat vittua koviten ja lintsaavat koulusta, tarvitsevat vain välittävän ihmisen lähelleen. Sellaisen joka kuuntelee ja asettaa rajoja..
Itse olen päässyt muutaman tälläisen lähelle ja perus "mitä kuuluu" voi saada jo ihmeitä aikaan.
No mutta sanotaanhan sitä että ei ole ongelmanuoria, on ongelmavanhempia.
Mutta olen samaa mieltä tämän luettuani, että missään nimessä koko kylä kasvattaa ei ole hyvä lähtökohta, tämä esimerkki todistaa sen vahvasti
Ei yhteiskunnassamme todellakaan ole hyvä lähtökohta että kylä kasvattaa, vaikka se olisi paras vaihtoehto paremmassa yhteiskunnassa.
Valitettavasti meillä on tälläinen omituinen sekoitus jotain ulkoperäistä ja vähän mennyttä suomalaista.
Yhteisö kostaa nipottaville aikuiselle eristämällä tämän lapset. Kohta kukaan ei leiki ap:n lasten kanssa, kun ne on "vähän outoja". Saat ap syyttää itseäsi kun lapsesi suunnittelee myöhemmin itsaria.
-minä kasvatan itse lapseni ja kerron hänelle mikä on väärin mikä ei, siihen ei tarvita naapureita apuun.
Just just. Ootko joku lahkolainen tai muuten vinksahtanut?
[/quote]
EN todellakaan ole kasvattanut lastani niin että haistatella saa!!Älä ole naurettava!Enkä sano naapurille jos ojentaa lastani. Mutta itse en mene ojentamaan vähäpätöisissä asioissa. jos jooku löisi tai tekisi muuta pahaa, niin silloin menen väliin.
eli summa summarum:
-joo ,kiusaamisessa kuka tahansa saa mennä väliin. (kysyit saako?miksi se ei ole sinulle itsestäänselvyys?)
-olisi minulle ok jos olisit puuttunut kiusaamiseen,koska se on vakava asia, roskaaminen ei niin paha,että tuntemattoman täytyy puuttua.
-mitä väliä mikä on nuoren vastareaktio jos on kyse kiusaamisesta???Siihen juuri KUULUU puuttua.
-minä kasvatan itse lapseni ja kerron hänelle mikä on väärin mikä ei, siihen ei tarvita naapureita apuun.
-en ota niin vakavasti muiden lasten touhuja,koska siellä tapahtuu väärää käytöstä ja paljon-minulla ei ole aikaa EIKÄ välttämättä sitä sinun ihannoimaasi AUKTORITEETTIÄ alkaa kasvattaa muiden lapsia.
-haistattelu ei ole niin vakavaa,sitä tapahtuu,enkä voi sitä kaikilta nuorilta ruotia pois.mutta jos oma lapseni kuulee sitä,sanon omalleni ettei ole kivaa käytöstä. en ala rähjäämään muiden lapsille,koska tiedän ettei se auta mitään kiroilun kannalta!
[/quote]
kun aina äiti ei ole sitä oman pikkupilttinsä käytöstä näkemässä ja ojentamassa. Vaikka kuinka lapsia kasvattaisi, niin varsinkin kaveriporukassa tyhmyys tiivistyy ja saatetaan käyttäytyä ei-niin-hyvin. Kyllä, myös sinun lapsesi.
Ja silloinko siihen ei saisi kukaan muu kuin äiti puuttua? Minun mielestäni ainakin on hyvä, jos lapselleni sanotaan huonosta käytöksestä, jos en itse sitä ole näkemässä. Kyllä ne parhaimmatkin kullannnuput osaavat... -ei ap-
kaksi ekaa kappaletta siis lainausta.
Viime talvena näin kun lapsi heitti toisen lapsen tavaran keskelle syvää lumihankea. Menin siihen viereen ja sanoin että heittäjä menee nyt hakemaan ja minä voin odottaa aika kauan. Itki ja haki, ei tarvinnut kenenkään haistetella.
Roskien pudottamiseen en puutu. Joskus ollaan kävelty tuollaisen roskaajan perässä 4-vuotiaan kanssa ja hän on miettinyt kovaan ääneen miksi joku roskaa. Olen selittänyt että kaikilla ei ymmärrys riitä siihen että osaisi viedä roskat roskikseen ja siihen ei kannata meidän aikaa käyttää, eivät usko millään.
Miten voi olla mahdollista, että räkänokat pompottelee aikuisia?!
Minä olisin ap:na ottanut kakaraa kraivelista kiinni ja näyttänyt taivaan merkit.
Että äläs mene tuollaisille räkänokille (12-v kakaroille!!!) urputtamaan. Jo on asiat huonosti, ellei tuollaisille pikku esiteineille uskalla aikuiset sanoa mitään. Jos tulee kostoa (mitä ei todellakaan normaalisti voi olettaa tulevankaan), poliisi on oikea osoite, eikä selkä kyyryssä pelon vallassa nöyristely.
Ap ota yhteys poliisiin, on aika iso juttu, kun aikuisen kokoinen körri riepottelee 7-vuotiasta.
6-8 luokkalaisia poikia. Osa päätä minua pitempiä.
Minullakin on 2 murkkupoikaa, mutta eivät liiku tässä jengissä.
Kummasti vain eivät huutele minulle vittua kun kaupan edessä saatan sanoa, että kannattaako sitä oikeastaan rahojaan tuhlata tupakkaan. Tai sanon, että kehtaisitteko sitten lähtiessänne kerätä nuo roskat pois kun on ikävän näköistä. Tai voisitteko siirtyä siitä ovelta kauemmas kun vanhukset ei pääse kauppaan.
Naureskelevat ja saattavat jotain mutista. Joskus olen jäänyt suustani kiinni heidän kanssaan juttelemaan. Silti osa porukasta on ollut jo poliisien kanssa tekemisissä ja aika paljon tekevät pikkupaskaa, kuten hajottavat paikkoja yms. Mutta kummasti ovat roskat keränneet. Tupakkaa eivät ole tumpanneet, mutta on juteltu siitä, kuinka hankala itselläni oli tupakanpoltto lopettaa aikoinaan.
Yks kovis oli sanonut omalle pojalleni, että sulla on aika mahtava mutsi. Eikä kyllä ole paha, että yks päivä eräs pahimpia koviksia nyökkäsi nätisti ja sanoi päivää kun tulin vastaan.
Eli olen omien murkkujenkin kanssa huomannut, että jos heti koulusta tullessa karjaisen, "nyt heti läksyjä lukemaan kun kokeet on menneet päin persettä. Täällä vain maataan perseet homeessa", jää hommat hoitamatta ja ovet paukkuu.
Kun sanon, että "mihis aikaan ootte aatelleet ne läksyt lukea. Pidättekö ensin lepoa ja sitten luette vain luetteko ensin ja lepäätte sitten. Jos tarvitte apua, olen laittamassa pyykkiä, voin tulla sitten vaikka tenttimään sanat. Silloin pohtivat rauhallisesti, moneen asti ovat vaikka koneella ja monelta alkavat tehdä läksyjä ja tarvitsevatko apua.
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Pätee myös murkkujen kanssa.
Olen luokanope ja ihan työni puolestakin huomannut että lapset tulevat niin kirjavista taustoista ja lapsillakin on toisinaan hyvinkin hankalia psyykkisiä häiriöitä (välillä osastojaksoja ja välillä integroituna normiluokassa) ettei kadulla voi päältä päin vieraasta lapsesta tietää mistä on kyse ja kuinka kukin reagoi.
Olisi hyvä jos suunnilleen kaikki aikuiset voisivat reagoida lasten epäasialliseen käytökseen kaupungilla ja kaduilla, mutta monilta aikuisilta ei löydy siihen mielenkiintoa ja kun ajattelee tarkemmin niin onko se edes viisasta.
Monella huono käytös on rajojen hakua, kapinaa, pahan olon ilmaisemista, kun kotona ei ole turvaa, rajoja, huolenpitoa, eikä ketään joka kapinasta välittäisi. Sellaiselle nuorelle tai lapselle en menisi noin vain "ei kenenkään maalla" tarjoutumaan kapinan kohteeksi ja rajaksi jota koetella. Työni puolesta sitä toki teen, mutta puitteet ovat erit ja minulla on työni puolesta tietty rooli lapsen kouluelämässä ja takanani muitakin koulun henkilöstön ihmisiä.
Toki tutuille lapsille voin huonosta käytöksestä mainita muuallakin ja usein jo katse riittää, mutta en näe viisaaksi puuttua vieraiden lasten roskaamiseen, niin harmillista kuin se onkin. En ole vieraalle lapselle auktoriteetti tai joku jota hän haluaa miellyttää tai jonka kanssa kannattaisi koettaa tulla toimeen, joten jätän puuttumisen väliin. Ajattelemaan saatan herättää kyllä, ottamalla esim. roskaamisesta julkisella paikalla valokuvan, niin että roskaaja huomaa häntä kuvattavan. Tai jos liikun pienemmän lapseni kanssa ja hän kiinnittäisi huomiota huonoon käytökseen, niin selittäisin tahallisen kovalla äänellä että "hassua kun isolle pojalle ei ole kukaan opettanut mihin roskat laitetaan, eikös ole hienoa kun sinäkin jo tiedät mihin roskat kuuluvat, nii-in, toisilla on niin rajalliset kyvyt, onneksi sinulla ei ole". Eli kehuisin omaa pientä.jne.
kun puuttui häiriköintiin ostoskeskuksella. Oli ottanut linkkuveitsensä esiin ja tehnyt uhkaavia eleitä. Mies oli katsonut parhaaksi poistua ostoskeskuksesta vähin äänin. Oli lapset mukana.
Ei viitsinyt vaarantaa henkeään mokoman joutavan asian takia.
Missä päin Suomea?
kun puuttui häiriköintiin ostoskeskuksella. Oli ottanut linkkuveitsensä esiin ja tehnyt uhkaavia eleitä. Mies oli katsonut parhaaksi poistua ostoskeskuksesta vähin äänin. Oli lapset mukana.
Ei viitsinyt vaarantaa henkeään mokoman joutavan asian takia.
Missä päin Suomea?
miksei kirjoittajan mies mennyt heti sanomaan ostoskeskuksen vartijoille asiasta! Siellä ne tyypit sitten pyörii uhkailemassa muita ja tekemässä ties mitä. Tuollaisella pakoon luikkimisella te vain mahdollistatte kaikenmaailman pikkukriminaalien toiminnan.
Vai olisiko joku luikkinut vähin äänin karkuun, jos aikuinen olisi tullut uhkailemaan veitsellä? Ilmeisesti olisi, mulle vaan on automaatio, että soitan ainakin nurkan takaa poliisille, ellei paikassa ole vartijoita, jos kohtaan jotain rikollista.
yrittäkääs pysyä aiheessa mammat!
Mitä jos olisit saanut veitsestä piston vatsaasi?
Melko uljas kuolema vähäpätöisten ikkunoiden takia. Haudallesi laskettaisiin luultavasti seppele, ja saisit jonkin sortin urhoollisuusmitalin.
Tepä uskalsitte...
Miltä tuntuisi jos joku teistä olisi sinun sijaan saanut veitsen piston vatsaan? Ehkä se olisi miehesi tai ystäväsi. En tiedä keitä tuo "Mepä" tarkoitti. Katuisitko koko ikäsi sitä että puutuitte vähäpätöisten ikkunoiden rikkomiseen?
Se kuitenkin vaati ihmishengen.
Soittakaa poliiseille tai odottakaa kunnes vartijat saapuvat paikalle. Yleensä ikkunoiden rikkominen aiheuttaa hälyytyksen.
Älkää ihmeessä vaarantako henkiänne tuollaisten asioiden takia.