Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varokaa, kun alatte "kasvattaa" muita lapsia...

Vierailija
13.12.2010 |

Olen tähän asti vakaasti uskonut periaatteeseen "kylä kasvattaa".

Jokin aika sitten olin viemässä ekaluokkalaistani kouluun. Matkalla näin ylempiluokkalaisten (koosta päätelleen kuutosluokkalaisia) poikien porukan. Remakkaa puhetta, joka toinen sana v-alkuinen. Yksi heistä söi karkkia siinä koulumatkalla ja heitti pussin maahan. Koska kuljimme heidän perässään, sanoin tiukasti mutta ystävällisesti, että hei, poimihan tuo ylös. Poika vastasi: "mitä vittua siinä kyyläät!". Johon sanoin, että "puhupa poika omista elimistäsi vaan. Jos jaksat kantaa sen pussin tänne asti täysinäisenä, luulisi sinun jaksavan kantaa se pussi tyhjänä roskiinkin. Poimi ylös se."

Poika poimi, kulki muutaman metrin meidän perässä juputtaen ja heitti sen sitten mäkeen uudestaan. En jäänyt riitelemään, jatkoimme matkaa koulun pihalle.

Nyt olen saanut selville, että se ei jäänytkään tuohon. Tuo kuutosluokkalainen on kostanut toruni lapselleni. Ihmettelin, miksi lapsen neppareilla kiinni oleva huppu on kadonnut ja kävi ilmi, että oli riepotellut pientä pitkin pihamaata pariin otteeseen.

Tietysti valitin opettajalle, mutta en tiedä pojan nimeä tai luokkaa, eikä ekaluokkalainen uskalla tai osaa kertoa, kenestä on kyse.

Oppi: ei kannata kasvattaa muiden lapsia, ei ainakaan jos mukana on pieni lapsi, jolle asia voidaan kostaa.

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla vaaditaan jatkuvasti, ja uhotaankin, että lasten huonoon käytökseen pitää muiden aikuisten puuttua.

Halutaan tavallaan jakaa sitä kasvatusvastuuta.

Sen vuoksi monia kylmää nyt ajatus siitä, että asia ei ole helppo ja oma lapsi voi siitä kärsiä. Kuka takaa, "ettei naapurin Wäinö heitä kivellä omaa Nico-Petteriä, kun menin sanomaan Wäinön äidille, että Wäinö on varastanut hiekkalaatikolta pikkuautoja?"

Vierailija
62/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tietysti on huolehtia siitä,ettei kiusaaminen pääse jatkumaan, siitä voi tulla pitkällinen riesa (vaikuttaa siltä tuo kuudesluokkal.). Ja hyvä,että kouluun olet yhteydessä, olisi kyllä hyvä saada selkville kuka se poika on, helpottaisi varmaan tilanteen seuraamista. Ja ihan yleisesti, tässä maassa ei kunniaa saa kansalaisrohkeudella, ajat on muuttuneet paljon 80-luvusta, ikävään suuntaan. Ja tosiaan, itse en roskaamiseen puutu, mutta ehdottomasti jos näen että pienempää kiusataan.

KIUSAAMISEEN PITÄÄ puuttua, roskaamisesta sen sijaan sanoisin että eipä ole niin vakavaa. Ja ap:n tilanteessa olisi pitänyt osata lukea tilannetta;jos on noin monta samanikäistä kaveria paikalla-kannattaako tuntemattomana mennä nuhtelemaan ja nöyryyttämään kaverien edessä? EI. KIUSAAMISEEN sen sijaan olisin puuttunut heti, pojalle rangaistus , tunnistaminen olisi pitänyt tehdä, ettei kiusaaminen jatku. Ap.lla on nyt vähän sekaisin asioiden tärkeysjärjestys! Oman lapsen turvallisuus ja turvallisuudenTUNNE on kuitenkin tärkein! Ei kannata leikkiä poliisia toisten lapsien kanssa jos omasi siitä kärsii!!!!

AIVAN KOKO AJAN olen tolkuttanut, että tyhmästi toimin, enkä enää koskaan toiste. Mikä siinä on, kun lukutaito mättää? Olin muuten siis heti kouluun yhteydessä, kun sain selville koston. Opettajan ehdottamalla tavalla toimimme nyt. ap

Miksi pitää mennä "ojentamaan" nuoria, kun jokainen tietää että heillä on aukktoriteettiongelmia. Kuka sinä luulet olevasi että menet noin suorasanaisesti ojentamaan tuntemattomia?? Eri asia jos tunsít lapsen ja hänen vanhempansa.

Sitäpaitsi-onko nyt niin kuolemanvakavaa jos joku heittää roskan???

Kuule,sulla tulee vielä paljon suurempia ongelmia eteen kun omasi kasvaa esiteiniksi ja teiniksi.

Hyvä kuitenkin että opit tilanteesta jotain.

Ihmettelen vaan että mitä ajattelit kun oman lapsen mukana ollessa teet noin? Luulitko todella että tuntematon poika tottelee sinua? Elät menneisyydessä ystävä hyvä!nyt on 2000-luku!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä todellakin saisi vieras aikuineen pyörittää ympäri korvia niin, että tuntuisi! Ei todellakaan tulisi pahoinpitelyytettä perään.

Vierailija
64/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka voi olla ettei lapsesi uskalla kertoa sinulle kuka häntä riepotti pitkin pihaa hupusta. Eikö se ole mielestäsi pahoinpitelya? Olet aikamoinen raukkis. Mitä lapsen isä tekee? Meillä olisin itse tai isä ainakin selvittänyt samantien kuka tekijä on ja näyttänyt kädestä pitäen kuinka pienempiä riepotellaan pitkin pihaa hupusta. Ihan sama kuka syyttäisi sen jälkeen! Lapsesi pelkä ja sun viesti on että ei kannata avata suutaan!!

eli se on hyvin yleistä, ettei lapsi halua kertoa tuollaisista.

Ja missä sanoin, ettei hän ole kertonut, kuka oli asialla? Kyllä hän sen kysyttäessä kertoi, että poika oli sama, jota komensin poimimaan roskansa. Hän ei vain osaa (tai pelossaan kohdata se sama sälli kasvotusten) tai halua kertoa, kuka se poika on nimeltä ja millä luokalla on. Paljon mahdollista, ettei oikeastikaan tiedä, sillä kuutosluokkalaiset on eri koulurakennuksessakin, eli ekaluokkalaisen on vaikea tietää, millä kolmesta kuutosluokasta se poika on.

Ja hei: et varmaan selvin päin ehdota, että aikuinen menee riepottelemaan 12-vuotiasta omin päin koulun pihalle...?

Huom. toimimme juuri, kuten opettaja ehdotti. Seuraavalla kerralla pannaan tunnistusrivi pystyyn.

ap

Vierailija
65/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ystävällisyys on parempi tuossa tilanteessa kuin tiukka käskyttäminen, "nosta se" tai puhuminen omista alapäänjutuista vaan nostattaa agressiota, vastustusta ja on vaaran nämä kostot. Se, että vastaansa saa ehkä silloinkin veen, on aivan se ja sama, siihen on turhaa reagoida oi´keastaan ollenkaan, ei edes ole relevanttia koko puuhassa, kun kyse oli roskaamisesta.

ap

Vierailija
66/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä todellakin saisi vieras aikuineen pyörittää ympäri korvia niin, että tuntuisi! Ei todellakaan tulisi pahoinpitelyytettä perään.

kenenkään tehdä noin omilleni, eli syyte tulisi perään!

Vierailija
67/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsukaisille yhtään mitään käyttäytymisestä! Ipanat eivät kunjoita yhtään mitään. Heti sieltä tosiaan tulee veetä jne. vastauksesksi.

Ennen kyllä uskottiin, jos joku tuntematon sanoi jotain, saatettiin selän takana naureskella, mutta yleensä toteltiin aikuista kuitenkin. Eikä olisi tullut mieleenkään mitään kostotoimia tehdä.

Opittiinpa käyttäytymään ja kyllä se useimmiten oli sitten kaikille loppupeleleissä(vaikka keskenään nyt hymisteltiin) hieman hävetystä.

Vierailija
68/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tietysti on huolehtia siitä,ettei kiusaaminen pääse jatkumaan, siitä voi tulla pitkällinen riesa (vaikuttaa siltä tuo kuudesluokkal.). Ja hyvä,että kouluun olet yhteydessä, olisi kyllä hyvä saada selkville kuka se poika on, helpottaisi varmaan tilanteen seuraamista. Ja ihan yleisesti, tässä maassa ei kunniaa saa kansalaisrohkeudella, ajat on muuttuneet paljon 80-luvusta, ikävään suuntaan. Ja tosiaan, itse en roskaamiseen puutu, mutta ehdottomasti jos näen että pienempää kiusataan.

KIUSAAMISEEN PITÄÄ puuttua, roskaamisesta sen sijaan sanoisin että eipä ole niin vakavaa. Ja ap:n tilanteessa olisi pitänyt osata lukea tilannetta;jos on noin monta samanikäistä kaveria paikalla-kannattaako tuntemattomana mennä nuhtelemaan ja nöyryyttämään kaverien edessä? EI. KIUSAAMISEEN sen sijaan olisin puuttunut heti, pojalle rangaistus , tunnistaminen olisi pitänyt tehdä, ettei kiusaaminen jatku. Ap.lla on nyt vähän sekaisin asioiden tärkeysjärjestys! Oman lapsen turvallisuus ja turvallisuudenTUNNE on kuitenkin tärkein! Ei kannata leikkiä poliisia toisten lapsien kanssa jos omasi siitä kärsii!!!!

AIVAN KOKO AJAN olen tolkuttanut, että tyhmästi toimin, enkä enää koskaan toiste. Mikä siinä on, kun lukutaito mättää? Olin muuten siis heti kouluun yhteydessä, kun sain selville koston. Opettajan ehdottamalla tavalla toimimme nyt. ap

Miksi pitää mennä "ojentamaan" nuoria, kun jokainen tietää että heillä on aukktoriteettiongelmia. Kuka sinä luulet olevasi että menet noin suorasanaisesti ojentamaan tuntemattomia?? Eri asia jos tunsít lapsen ja hänen vanhempansa. Sitäpaitsi-onko nyt niin kuolemanvakavaa jos joku heittää roskan??? Kuule,sulla tulee vielä paljon suurempia ongelmia eteen kun omasi kasvaa esiteiniksi ja teiniksi. Hyvä kuitenkin että opit tilanteesta jotain. Ihmettelen vaan että mitä ajattelit kun oman lapsen mukana ollessa teet noin? Luulitko todella että tuntematon poika tottelee sinua? Elät menneisyydessä ystävä hyvä!nyt on 2000-luku!

Ja katson edelleen, että ideaalia olisi, että tuollaiseen puuttuisivat ketkä tahansa aikuiset, jotka sellaista näkevät.

On kyse sitten roskaamisesta tai ympäristön turmelemisesta. Sama asia.

Painotan sanaa ideaali - käytännössä noin ei KANNATA tehdä, kuten koko ajan olen sanonut.

PS: olen kyllä toiminut tällä linjalla kymmenkunta vuotta, tämä oli ensimmäinen kerta, kun joku natiainen alkaa kostaa puolta pienemmälle sivulliselle tuollaisia.

ap

Vierailija
69/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma menisi kuten sen pitäisi mennä, tuollaisesta sanoisivat kaikki. Mutta kun ei sanota, se yksittäinen moraalin torvi saa kärsiä nahoissaan.

Just sen takia meillä on tageja joka talon seinässä, rikottuja ikkunoita, roskia pitkin maita ja mantuja, että osa äiti-ihmisistäkin katsoo, ettei roskaamisesta saa meidän piltille sanoa!

Vierailija
70/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei: et varmaan selvin päin ehdota, että aikuinen menee riepottelemaan 12-vuotiasta omin päin koulun pihalle...? Huom. toimimme juuri, kuten opettaja ehdotti. Seuraavalla kerralla pannaan tunnistusrivi pystyyn. ap

Asia hoituisi kyllä muualla kuin koulun pihalla. Esim. sen pojan vanhempien pihalla. Mun lapsi tietää että vanhemmat puolustavat häntä, eivätkä siirrä asiaa jollekin opettajalle "kun seuraavan kerran käy sama asia.."

Vierailija
71/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne vanhemmat, jotka ajattelevat noin, ovat todennäköisesti jo kasvattaneet lapsiaan sen verran, etteivät ne tee noin. Mutta nämä ongelmalapset, jotka joka tapauksessa käyttäytyvät huonosti joka paikassa, niiden vanhemmat eivät todennäköisesti korvaansa lotkauta siitä, mitä muksunsa tekee. usein noiden lasten vanhemmilla on alkoholi,mt ongelmia ym. siksi lapsetkin käyttäytyy noin.

ja sitten on niitä, jotka eivät jaksa puuttua lastensa puuhiin, heille on ihan sama. siinä tarvitaan sossun apua, ja se vaatii joltakin ilmoituksen.

Vierailija
72/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, aloituksesi ahdistaa nyt selvästi monia äitejä. Täällä palstalla vaaditaan jatkuvasti, ja uhotaankin, että lasten huonoon käytökseen pitää muiden aikuisten puuttua. Halutaan tavallaan jakaa sitä kasvatusvastuuta. Sen vuoksi monia kylmää nyt ajatus siitä, että asia ei ole helppo ja oma lapsi voi siitä kärsiä. Kuka takaa, "ettei naapurin Wäinö heitä kivellä omaa Nico-Petteriä, kun menin sanomaan Wäinön äidille, että Wäinö on varastanut hiekkalaatikolta pikkuautoja?"

olen itsekin lukenut paljon aloituksia täällä, joissa äidit uhoavat tarttuvansa heti räkänokkia kraivelista tms. ojentavaa, jos näkevät väärää käytöstä.

Käytännössä niin ei silti taideta toimia kuin aika harvoin. Ja itsekin opin juuri kantapään kautta varovaisemmaksi.

Mikä tosiaan taitaa ahdistaa monia, tästä ketjustakin päätellen.

ap

Vierailija
73/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiselle ON relevanttia", sanoo ap.

Herran jestas kun otat itseesi jonkun tuntemattoman vittuilun. Ihan typeräkö olet että tuntemattomalle NUORELLE POJALLE suutut tuosta???

Voin veikata että suurin osa nykynuorista sanoisi sinulle saman, menetkö nyt haastamaan tappelua heidän kanssaan? Olet itse samalla tasolla kuin he, kun tuosta reagoit!Aivan naurettavaa! Susta ei ainakaan tulisi hyvää kasvattajaa tahi opettajaa. Huumoria peliin!

Hei ja haloo. Naurappa nyt itsellesi ja huomaa miten teet kärpäsestä härkäsen ja OMA LAPSESI NYT KÄRSII SIITÄ!

Ei tod. ole relevanttia jos joku huonosti käyttäytyvä nuori sinulle käyttää v-sanaa.Mitä merkitystä sillä oli? UNOHDA jo! AIotko nyt jotenkin muuttaa koko maaillman ja ottaa kiinni kaikki kiroilevat nuoret?Olet ihan hassu.

Poliisikouluun mars!

Vierailija
74/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei: et varmaan selvin päin ehdota, että aikuinen menee riepottelemaan 12-vuotiasta omin päin koulun pihalle...? Huom. toimimme juuri, kuten opettaja ehdotti. Seuraavalla kerralla pannaan tunnistusrivi pystyyn. ap

Asia hoituisi kyllä muualla kuin koulun pihalla. Esim. sen pojan vanhempien pihalla. Mun lapsi tietää että vanhemmat puolustavat häntä, eivätkä siirrä asiaa jollekin opettajalle "kun seuraavan kerran käy sama asia.."

ja olen edelleen sitä mieltä hyvinkin jyrkästi, että väkivallalla asia ei ratkea. Se on laitonta ja alentumista sen kuutosluokkalaisen tasolle.

ap

Vierailija
75/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiselle ON relevanttia", sanoo ap. Herran jestas kun otat itseesi jonkun tuntemattoman vittuilun. Ihan typeräkö olet että tuntemattomalle NUORELLE POJALLE suutut tuosta??? Voin veikata että suurin osa nykynuorista sanoisi sinulle saman, menetkö nyt haastamaan tappelua heidän kanssaan? Olet itse samalla tasolla kuin he, kun tuosta reagoit!Aivan naurettavaa! Susta ei ainakaan tulisi hyvää kasvattajaa tahi opettajaa. Huumoria peliin! Hei ja haloo. Naurappa nyt itsellesi ja huomaa miten teet kärpäsestä härkäsen ja OMA LAPSESI NYT KÄRSII SIITÄ! Ei tod. ole relevanttia jos joku huonosti käyttäytyvä nuori sinulle käyttää v-sanaa.Mitä merkitystä sillä oli? UNOHDA jo! AIotko nyt jotenkin muuttaa koko maaillman ja ottaa kiinni kaikki kiroilevat nuoret?Olet ihan hassu. Poliisikouluun mars!

ja siihen jopa puututaan koulussakin. Itseeni en tietenkään ottanut, eihän se poika edes tunne minua - vaan tuollainen vastaus oli muuten niin huonoa käytöstä, että totta kai se oli relevantti tässä kasvatusasiassa - ihan kuten roskaaminenkin.

Katsopa siis tarkemmin, mistä tuossa ketjussa oli kyse. Äläkä intä sivusta, täysin eri asiasta.

Totta kai olen nyt vahingosta viisastuneena sitä mieltä, ettei se tilanne ollut ratkaistavissa ja olisi kannattanut pysyä sivussa. Jos osaisit lukea, tietäsit, että siitä tässä koko hemmetin ketjussa oli kysekin: varoitin muita olemasta liian kärkkäitä kasvattamisessa.

PS: edelleen olen sitä mieltä, että jos kaikki aikuiset puuttuisivat tuollaiseen, se loppuisi. Mutta kun harva jaksaa/uskaltaa, siitä saakin sitten kurat päälleen.

ap

Vierailija
76/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta lapsesta tuli sanomista. Oli arestia, viikkorahat jäihin ym. Nykyään asenne on "ei kuulu muille, tehdään mitä halutaan" ja tietysti haista v. Pidä huolta vaan omista asiosta jne. Tosin ennen ei räjäytelty kouluja eikä ollut pitkiä jonoja nuorten psykiatrisiin hoitoihin.

Mutta nyt on 2000-luku, ei voi mitään.

Vierailija
77/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma menisi kuten sen pitäisi mennä, tuollaisesta sanoisivat kaikki. Mutta kun ei sanota, se yksittäinen moraalin torvi saa kärsiä nahoissaan. Just sen takia meillä on tageja joka talon seinässä, rikottuja ikkunoita, roskia pitkin maita ja mantuja, että osa äiti-ihmisistäkin katsoo, ettei roskaamisesta saa meidän piltille sanoa!

nyt kuitenkin ainakin minä jätän kasvattamatta.

ap

Vierailija
78/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin tehnyt samoin. Ja harmi, että tuosta on lapselle nyt harmia, mutta puutu ihmeessä asiaan, jos kiusaaminen jatkuu.

Minullekin sattui viimeksi tällainen tilanne:

Oltiin joulupukkia tervehtimässä torilla ja n. 12-vuotias poika meni ottamaan karkkia joulupukin korista. Energiajuoma toisessa kädessään rohmusi n. 30 karkkia korista ja joulupukki sanoi että ei noin, kaikille vain yksi karkki. Poika ei totellut, vaan lähti paikalta karkit kourastaan. Sihen minä: "Hei, sinä et tainnut kuulla, mitä tuo joulupukki sanoi?" ja poika vain vastasi että hä? MInä jatkoin: "Se joulupukki sanoi, että vain yksi karkki per lapsi!". Koska poika ei totellut, otin karkit sen kädestä, annoin sille yhden, ja heitin loput joulupukin koriin takaisin!

Vierailija
79/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta lapsesta tuli sanomista. Oli arestia, viikkorahat jäihin ym. Nykyään asenne on "ei kuulu muille, tehdään mitä halutaan" ja tietysti haista v. Pidä huolta vaan omista asiosta jne. Tosin ennen ei räjäytelty kouluja eikä ollut pitkiä jonoja nuorten psykiatrisiin hoitoihin. Mutta nyt on 2000-luku, ei voi mitään.

"ei kuulu muille" sanontaan tiivistyy tämä koko asia. Ennen ajattelin toisin, jatkossa taidan kallistua käytännön syistä tuohon itsekin :-(

ap

Vierailija
80/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää mennä "ojentamaan" nuoria, kun jokainen tietää että heillä on aukktoriteettiongelmia. Kuka sinä luulet olevasi että menet noin suorasanaisesti ojentamaan tuntemattomia?? Eri asia jos tunsít lapsen ja hänen vanhempansa. Sitäpaitsi-onko nyt niin kuolemanvakavaa jos joku heittää roskan??? Kuule,sulla tulee vielä paljon suurempia ongelmia eteen kun omasi kasvaa esiteiniksi ja teiniksi. Hyvä kuitenkin että opit tilanteesta jotain. Ihmettelen vaan että mitä ajattelit kun oman lapsen mukana ollessa teet noin? Luulitko todella että tuntematon poika tottelee sinua? Elät menneisyydessä ystävä hyvä!nyt on 2000-luku!

Ja katson edelleen, että ideaalia olisi, että tuollaiseen puuttuisivat ketkä tahansa aikuiset, jotka sellaista näkevät. On kyse sitten roskaamisesta tai ympäristön turmelemisesta. Sama asia. Painotan sanaa ideaali - käytännössä noin ei KANNATA tehdä, kuten koko ajan olen sanonut. PS: olen kyllä toiminut tällä linjalla kymmenkunta vuotta, tämä oli ensimmäinen kerta, kun joku natiainen alkaa kostaa puolta pienemmälle sivulliselle tuollaisia. ap

jos noin paljon risoo että alaikäinen sanoo sinulle jotain takaisin!

"joku natiainen alkaa kostaa"...

Käytit itse aivan väärää menetelmää ja sanankäänteitä tämän "natiaisen"kanssa. Kanna itse vastuu tekemisistäsi ja mene ottamaan selvää kuka se poika on. Mitä täällä valitat? omaa lastasi on kiusattu ja sinä täällä paasaat jostain roskaamisesta tai luonnon tuhoamisesta!!huh huh. yritäppä nyt ymmärtää että nuoret ovat nuoria,eivätkä aina edes voi omalle käytökselleen mitään. Älä ota elämää liian vakavasti.

Voi tulla vastaan vielä monenkin monta natiaista jotka haistattelevat sinulle. Nouseeko uhosi ja vihasi joka kerta yhtä voimakkaasti????