Varokaa, kun alatte "kasvattaa" muita lapsia...
Olen tähän asti vakaasti uskonut periaatteeseen "kylä kasvattaa".
Jokin aika sitten olin viemässä ekaluokkalaistani kouluun. Matkalla näin ylempiluokkalaisten (koosta päätelleen kuutosluokkalaisia) poikien porukan. Remakkaa puhetta, joka toinen sana v-alkuinen. Yksi heistä söi karkkia siinä koulumatkalla ja heitti pussin maahan. Koska kuljimme heidän perässään, sanoin tiukasti mutta ystävällisesti, että hei, poimihan tuo ylös. Poika vastasi: "mitä vittua siinä kyyläät!". Johon sanoin, että "puhupa poika omista elimistäsi vaan. Jos jaksat kantaa sen pussin tänne asti täysinäisenä, luulisi sinun jaksavan kantaa se pussi tyhjänä roskiinkin. Poimi ylös se."
Poika poimi, kulki muutaman metrin meidän perässä juputtaen ja heitti sen sitten mäkeen uudestaan. En jäänyt riitelemään, jatkoimme matkaa koulun pihalle.
Nyt olen saanut selville, että se ei jäänytkään tuohon. Tuo kuutosluokkalainen on kostanut toruni lapselleni. Ihmettelin, miksi lapsen neppareilla kiinni oleva huppu on kadonnut ja kävi ilmi, että oli riepotellut pientä pitkin pihamaata pariin otteeseen.
Tietysti valitin opettajalle, mutta en tiedä pojan nimeä tai luokkaa, eikä ekaluokkalainen uskalla tai osaa kertoa, kenestä on kyse.
Oppi: ei kannata kasvattaa muiden lapsia, ei ainakaan jos mukana on pieni lapsi, jolle asia voidaan kostaa.
Kommentit (179)
nyt tietysti on huolehtia siitä,ettei kiusaaminen pääse jatkumaan, siitä voi tulla pitkällinen riesa (vaikuttaa siltä tuo kuudesluokkal.). Ja hyvä,että kouluun olet yhteydessä, olisi kyllä hyvä saada selkville kuka se poika on, helpottaisi varmaan tilanteen seuraamista.
Ja ihan yleisesti, tässä maassa ei kunniaa saa kansalaisrohkeudella, ajat on muuttuneet paljon 80-luvusta, ikävään suuntaan.
Ja tosiaan, itse en roskaamiseen puutu, mutta ehdottomasti jos näen että pienempää kiusataan.
pitämään housut jalassaan (pyllistelivät housut kintuissa vieressä olevan rakennustyömaan miehille...). Ja kappas kummaa; seuraavana aamuna automme koko toinen kylki oli naarmutettu. Hintaa tälle "kasvattamiselle" tuli lähes 1000e - toki itselle maksettavaksi jäi vain omavastuu. Mutta en ole sen koommin puuttunut tekemisiin "suoraan"; olen vain ilmoittanut huoltoyhtiölle, kuka rikkoi keinun, pihapenkin tms. jos olen sattunut tekijän/t näkemään. Enää ei toisten lapset tai heidän turvallisuutensa kiinnosta...
laitoit vanhemmat maksamaan!!!?
Toivon ainakin näin! etkai nynnynä maksanut laskua itse???huh huh
Minä olisin ap:na ottanut kakaraa kraivelista kiinni ja näyttänyt taivaan merkit.
nyt tietysti on huolehtia siitä,ettei kiusaaminen pääse jatkumaan, siitä voi tulla pitkällinen riesa (vaikuttaa siltä tuo kuudesluokkal.). Ja hyvä,että kouluun olet yhteydessä, olisi kyllä hyvä saada selkville kuka se poika on, helpottaisi varmaan tilanteen seuraamista. Ja ihan yleisesti, tässä maassa ei kunniaa saa kansalaisrohkeudella, ajat on muuttuneet paljon 80-luvusta, ikävään suuntaan. Ja tosiaan, itse en roskaamiseen puutu, mutta ehdottomasti jos näen että pienempää kiusataan.
muksimiseen menen väliin - ehkä - jatkossakin. Riippuu tilanteesta. Sen verran varovaiseksi tässä oppii...
ap
Mutta muistelkaapa itse mammat itseänne murkkuina. Kun olitte porukassa niin miten itse olisitte reagoineet kun täti olisi tullut komentamaan "tiukasti, mutta ystävällisesti".
Ei ajat ole 80-luvulta muuttuneet, kuten ei 70-luvultakaan, jolloin itse vietin nuoruuteni. Muistan kun porukalla tirskuttiin Uma Aaltosen luennoilla "pidä vetoketju kiinni". Ei passannut näyttää tyttöporukassa, että aihe oli arka vaan piti leveästi naureskella kun muutkin naureskeli.
että ehdotettu ystävällisen kasvattava lähestymistapa muuten toimii. Olen itse tehnyt ko. tavalla useamman kerran ja silloin eivät edes teinit kehtaa aukoa päätään. Ystävällinen "hei, sulta tippu tämä" saa aikaan hämmentyneen reaktion ja karkkipussi tungetaan taskuun. Voi tietysti olla, että se tippuu kohta tielle uudestaan, mutta ehkä joku siemen jää takaraivoon asiasta itämäänkin.
puuttunut.Tai sitten olisin "ystävällisesti" juossut karkkipussin kanssa pojan perään, ja sanonut vaikka "hei, sulta tippui vahingossa tämä, tuolla koululla on roskis, jos et enää tarvi".Pomottaminen saa yleensä aikaan vastareaktion.
totta on, että tuosta ei olisi ehkä kostanut, mutta aivan varmasti sama veesana olisi siinäkin tullut ja pussi olisi jäänyt siihen. Tosin: niin se jäi nytkin. ap
kulkeville voi hyvin toimia, muttei tuolle sakille.
Mikä tarkoittaa siis, että jatkossa en puutu tuollaisiin tilanteisiin ollenkaan, koska niihin ei ole toimivaa ratkaisua.
ap
Minä olisin ap:na ottanut kakaraa kraivelista kiinni ja näyttänyt taivaan merkit.
kiinni ei saa käydä, siitä on helposti itse raastuvassa, vaikka kuinka kokisi oikeutetuksi.
Mutta joo: se primitiivireaktio siitä kieltämättä syntyi, tosin lievempänä ;-)
ap
lähestymistavalla. Kuten tuo, joka ehdotti, että sanoo "hei sulta tipahti tää, huomasitko".
Tepsii todella hyvin niihin remuajiinkin.
Mutta muistelkaapa itse mammat itseänne murkkuina. Kun olitte porukassa niin miten itse olisitte reagoineet kun täti olisi tullut komentamaan "tiukasti, mutta ystävällisesti".
Ei ajat ole 80-luvulta muuttuneet, kuten ei 70-luvultakaan, jolloin itse vietin nuoruuteni. Muistan kun porukalla tirskuttiin Uma Aaltosen luennoilla "pidä vetoketju kiinni". Ei passannut näyttää tyttöporukassa, että aihe oli arka vaan piti leveästi naureskella kun muutkin naureskeli.
että ehdotettu ystävällisen kasvattava lähestymistapa muuten toimii. Olen itse tehnyt ko. tavalla useamman kerran ja silloin eivät edes teinit kehtaa aukoa päätään. Ystävällinen "hei, sulta tippu tämä" saa aikaan hämmentyneen reaktion ja karkkipussi tungetaan taskuun. Voi tietysti olla, että se tippuu kohta tielle uudestaan, mutta ehkä joku siemen jää takaraivoon asiasta itämäänkin.
puuttunut.Tai sitten olisin "ystävällisesti" juossut karkkipussin kanssa pojan perään, ja sanonut vaikka "hei, sulta tippui vahingossa tämä, tuolla koululla on roskis, jos et enää tarvi".Pomottaminen saa yleensä aikaan vastareaktion.
totta on, että tuosta ei olisi ehkä kostanut, mutta aivan varmasti sama veesana olisi siinäkin tullut ja pussi olisi jäänyt siihen. Tosin: niin se jäi nytkin. ap
Mikä tarkoittaa siis, että jatkossa en puutu tuollaisiin tilanteisiin ollenkaan, koska niihin ei ole toimivaa ratkaisua.
ap
Minä en muistaakseni koskaan ole huutanut "hei, tiputit tämän" yhdellekään tytölle. Aina ne ovat olleet isommassa tai pienemmässä porukassa kulkevia pojankloppeja. Jutun juju on siinä, etten ole "vittumainen akka", vaan ystävällisesti juoksen perään antaen tippuneen tavaran, joka ko. tapauksessa sattuu olemaan roska. Ei siinä jää teineille mitään kostettavaa, korkeintaan säälivät lapsiani, kun heillä on niin hömelö äiti.
ap
Mutta muistelkaapa itse mammat itseänne murkkuina. Kun olitte porukassa niin miten itse olisitte reagoineet kun täti olisi tullut komentamaan "tiukasti, mutta ystävällisesti". Ei ajat ole 80-luvulta muuttuneet, kuten ei 70-luvultakaan, jolloin itse vietin nuoruuteni. Muistan kun porukalla tirskuttiin Uma Aaltosen luennoilla "pidä vetoketju kiinni". Ei passannut näyttää tyttöporukassa, että aihe oli arka vaan piti leveästi naureskella kun muutkin naureskeli.
kulkeville voi hyvin toimia, muttei tuolle sakille. Mikä tarkoittaa siis, että jatkossa en puutu tuollaisiin tilanteisiin ollenkaan, koska niihin ei ole toimivaa ratkaisua. ap
Muistelen kyllä. 60-luvulla syntyneenä voin kirkkain silmin väittää, että a) emme kiroilleet kuin satamajätkät jo kuudennella ja b) olisin nolostunut tosi paljon, ottanut roskan taskuun ja vienyt sen vähin äänin roskiin.
Ja kaikkein viimeisimmin nyt olisin alkanut ventovieraalle aikuiselle huudella vittua!
PS: tässä siis ei ollut murkuista kyse, vaan 12-vuotiaista wannabee-teineistä.
ap
se on sitä nykyaikaa. Jos kosketkaan kiusaajaan, sen vanhemmat nostaa syytteen. Lapsia ei kasvateta, ns.vapaakasvatus ja sen ajan lapset ovat nyt äitejä ja isiä.
Minä en muistaakseni koskaan ole huutanut "hei, tiputit tämän" yhdellekään tytölle. Aina ne ovat olleet isommassa tai pienemmässä porukassa kulkevia pojankloppeja. Jutun juju on siinä, etten ole "vittumainen akka", vaan ystävällisesti juoksen perään antaen tippuneen tavaran, joka ko. tapauksessa sattuu olemaan roska. Ei siinä jää teineille mitään kostettavaa, korkeintaan säälivät lapsiani, kun heillä on niin hömelö äiti.
kulkeville voi hyvin toimia, muttei tuolle sakille. Mikä tarkoittaa siis, että jatkossa en puutu tuollaisiin tilanteisiin ollenkaan, koska niihin ei ole toimivaa ratkaisua. ap
vaan siitä, miten siinä tilanteessa se roskaaja toimii. Jos juokset perään palauttamaan roskan, hän tuollaisessa sakissa joka tapauksessa sanoo vittu jne. Ja jättää sen roskan maahan.
Jos taas kyse on tyttöporukasta TAI yksin/kahdestaan kulkevista pojista, se "hei, tiputit tämän" saattaa toimia.
ap
nyt tietysti on huolehtia siitä,ettei kiusaaminen pääse jatkumaan, siitä voi tulla pitkällinen riesa (vaikuttaa siltä tuo kuudesluokkal.). Ja hyvä,että kouluun olet yhteydessä, olisi kyllä hyvä saada selkville kuka se poika on, helpottaisi varmaan tilanteen seuraamista. Ja ihan yleisesti, tässä maassa ei kunniaa saa kansalaisrohkeudella, ajat on muuttuneet paljon 80-luvusta, ikävään suuntaan. Ja tosiaan, itse en roskaamiseen puutu, mutta ehdottomasti jos näen että pienempää kiusataan.
KIUSAAMISEEN PITÄÄ puuttua, roskaamisesta sen sijaan sanoisin että eipä ole niin vakavaa. Ja ap:n tilanteessa olisi pitänyt osata lukea tilannetta;jos on noin monta samanikäistä kaveria paikalla-kannattaako tuntemattomana mennä nuhtelemaan ja nöyryyttämään kaverien edessä? EI.
KIUSAAMISEEN sen sijaan olisin puuttunut heti, pojalle rangaistus , tunnistaminen olisi pitänyt tehdä, ettei kiusaaminen jatku.
Ap.lla on nyt vähän sekaisin asioiden tärkeysjärjestys! Oman lapsen turvallisuus ja turvallisuudenTUNNE on kuitenkin tärkein!
Ei kannata leikkiä poliisia toisten lapsien kanssa jos omasi siitä kärsii!!!!
Muistelen kyllä. 60-luvulla syntyneenä voin kirkkain silmin väittää, että a) emme kiroilleet kuin satamajätkät jo kuudennella ja b) olisin nolostunut tosi paljon, ottanut roskan taskuun ja vienyt sen vähin äänin roskiin. Ja kaikkein viimeisimmin nyt olisin alkanut ventovieraalle aikuiselle huudella vittua! PS: tässä siis ei ollut murkuista kyse, vaan 12-vuotiaista wannabee-teineistä. ap
KIUSAAMISEEN PITÄÄ puuttua, roskaamisesta sen sijaan sanoisin että eipä ole niin vakavaa. Ja ap:n tilanteessa olisi pitänyt osata lukea tilannetta;jos on noin monta samanikäistä kaveria paikalla-kannattaako tuntemattomana mennä nuhtelemaan ja nöyryyttämään kaverien edessä? EI. KIUSAAMISEEN sen sijaan olisin puuttunut heti, pojalle rangaistus , tunnistaminen olisi pitänyt tehdä, ettei kiusaaminen jatku. Ap.lla on nyt vähän sekaisin asioiden tärkeysjärjestys! Oman lapsen turvallisuus ja turvallisuudenTUNNE on kuitenkin tärkein! Ei kannata leikkiä poliisia toisten lapsien kanssa jos omasi siitä kärsii!!!!
AIVAN KOKO AJAN olen tolkuttanut, että tyhmästi toimin, enkä enää koskaan toiste.
Mikä siinä on, kun lukutaito mättää?
Olin muuten siis heti kouluun yhteydessä, kun sain selville koston. Opettajan ehdottamalla tavalla toimimme nyt.
ap
pitämään housut jalassaan (pyllistelivät housut kintuissa vieressä olevan rakennustyömaan miehille...). Ja kappas kummaa; seuraavana aamuna automme koko toinen kylki oli naarmutettu. Hintaa tälle "kasvattamiselle" tuli lähes 1000e - toki itselle maksettavaksi jäi vain omavastuu. Mutta en ole sen koommin puuttunut tekemisiin "suoraan"; olen vain ilmoittanut huoltoyhtiölle, kuka rikkoi keinun, pihapenkin tms. jos olen sattunut tekijän/t näkemään. Enää ei toisten lapset tai heidän turvallisuutensa kiinnosta...
laitoit vanhemmat maksamaan!!!? Toivon ainakin näin! etkai nynnynä maksanut laskua itse???huh huh
Ja tarkoitin kiusaamisella nyt juuri sitä hupunrepimistä, jota kuudesluokkalainen nyt oli kohdistanut tähän ekaluokkalaiseen.
Ja hei, lapsuuteni vietin 80-luvulla, eikä todellakaan vittua viljelty kuudesluokkalaisina.
se ystävällisyys on parempi tuossa tilanteessa kuin tiukka käskyttäminen, "nosta se" tai puhuminen omista alapäänjutuista vaan nostattaa agressiota, vastustusta ja on vaaran nämä kostot.
Se, että vastaansa saa ehkä silloinkin veen, on aivan se ja sama, siihen on turhaa reagoida oi´keastaan ollenkaan, ei edes ole relevanttia koko puuhassa, kun kyse oli roskaamisesta.
kuinka voi olla ettei lapsesi uskalla kertoa sinulle kuka häntä riepotti pitkin pihaa hupusta. Eikö se ole mielestäsi pahoinpitelya? Olet aikamoinen raukkis. Mitä lapsen isä tekee? Meillä olisin itse tai isä ainakin selvittänyt samantien kuka tekijä on ja näyttänyt kädestä pitäen kuinka pienempiä riepotellaan pitkin pihaa hupusta. Ihan sama kuka syyttäisi sen jälkeen!
Lapsesi pelkä ja sun viesti on että ei kannata avata suutaan!!
lainata edellista viestiä, toivottavasti joku kuitenkin tajusi :)
ap