Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varokaa, kun alatte "kasvattaa" muita lapsia...

Vierailija
13.12.2010 |

Olen tähän asti vakaasti uskonut periaatteeseen "kylä kasvattaa".

Jokin aika sitten olin viemässä ekaluokkalaistani kouluun. Matkalla näin ylempiluokkalaisten (koosta päätelleen kuutosluokkalaisia) poikien porukan. Remakkaa puhetta, joka toinen sana v-alkuinen. Yksi heistä söi karkkia siinä koulumatkalla ja heitti pussin maahan. Koska kuljimme heidän perässään, sanoin tiukasti mutta ystävällisesti, että hei, poimihan tuo ylös. Poika vastasi: "mitä vittua siinä kyyläät!". Johon sanoin, että "puhupa poika omista elimistäsi vaan. Jos jaksat kantaa sen pussin tänne asti täysinäisenä, luulisi sinun jaksavan kantaa se pussi tyhjänä roskiinkin. Poimi ylös se."

Poika poimi, kulki muutaman metrin meidän perässä juputtaen ja heitti sen sitten mäkeen uudestaan. En jäänyt riitelemään, jatkoimme matkaa koulun pihalle.

Nyt olen saanut selville, että se ei jäänytkään tuohon. Tuo kuutosluokkalainen on kostanut toruni lapselleni. Ihmettelin, miksi lapsen neppareilla kiinni oleva huppu on kadonnut ja kävi ilmi, että oli riepotellut pientä pitkin pihamaata pariin otteeseen.

Tietysti valitin opettajalle, mutta en tiedä pojan nimeä tai luokkaa, eikä ekaluokkalainen uskalla tai osaa kertoa, kenestä on kyse.

Oppi: ei kannata kasvattaa muiden lapsia, ei ainakaan jos mukana on pieni lapsi, jolle asia voidaan kostaa.

Kommentit (179)

Vierailija
101/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nostaisin roskan itse maasta enkä alkaisi komentamaan toisia.

Ja vaikka asia on hyvä ja lasten on hyvä tietää ettei saa roskata jne. niin en kasvatusmielessä ikinä puutu vieraiden lasten asioihin ellei kyse ole turvallisuudesta. Olen mielessäni hiljaa päättänyt näin toimia. Muut asiat ovat sitten heidän omalla omallatunnollaan.

Turvallisuusasiat ovat mielestäni kaikkien vastuulla: jos lapset laskee mäkeä ja vaarana on luisua autotielle; jos autonikkunoihin heitellään lumipalloja; jos jotain lasta kiusataan... Silloin kyllä puutun. Mutta kokemuksesta (olen itsekin ollut nuori) tiedän ettei moralisointi auta tai kasvata enää 12-vuotiaita lapsia sen fiksummiksi.

Minusta tuo yleinen turvallisuus on hyvä raja puuttumiselle. Jos haluavat, niin senkus pyllistelevät raksamiehille tai heittelevät karkkipusseja maahan. He eivät ole minun lapsiani. En ole heidän kanssaan samaa mieltä ja mielessäni ajattelen, että ovat naurettavia tekokoviksia, mutta en kuitenkaan näe osakseni puuttua heidän toimiinsa.

Vierailija
102/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehdotettu ystävällisen kasvattava lähestymistapa muuten toimii. Olen itse tehnyt ko. tavalla useamman kerran ja silloin eivät edes teinit kehtaa aukoa päätään. Ystävällinen "hei, sulta tippu tämä" saa aikaan hämmentyneen reaktion ja karkkipussi tungetaan taskuun. Voi tietysti olla, että se tippuu kohta tielle uudestaan, mutta ehkä joku siemen jää takaraivoon asiasta itämäänkin. [i

Olen itse tehnyt myös noin, ja aina toimii! Olen myös ns. vedonnut teinien järkeen, eli sanonut, että "hei pojat ei kannata kuseskella sinne leikkipuistoon, kun siellä pikkulapset pyörii kaiken päivää" tai että "älkää viitsikö syljeskellä tänne metroasemalle, kun tää on kuitenkin sisätila". Eli ystävällisellä äänellä, ei mitään komentelua tai itsensä niiden yläpuolelle nostamista. Silloin nekään ei provosoidu, eikä niiden tarvi puolustautua hyökkäämällä.

Tilannetajua siis! Olen samaa mieltä siitä, että ap:n asenne oli väärä ja kommentit todella tyhmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiselle ON relevanttia", sanoo ap. Herran jestas kun otat itseesi jonkun tuntemattoman vittuilun. Ihan typeräkö olet että tuntemattomalle NUORELLE POJALLE suutut tuosta??? Voin veikata että suurin osa nykynuorista sanoisi sinulle saman, menetkö nyt haastamaan tappelua heidän kanssaan? Olet itse samalla tasolla kuin he, kun tuosta reagoit!Aivan naurettavaa! Susta ei ainakaan tulisi hyvää kasvattajaa tahi opettajaa. Huumoria peliin! Hei ja haloo. Naurappa nyt itsellesi ja huomaa miten teet kärpäsestä härkäsen ja OMA LAPSESI NYT KÄRSII SIITÄ! Ei tod. ole relevanttia jos joku huonosti käyttäytyvä nuori sinulle käyttää v-sanaa.Mitä merkitystä sillä oli? UNOHDA jo! AIotko nyt jotenkin muuttaa koko maaillman ja ottaa kiinni kaikki kiroilevat nuoret?Olet ihan hassu. Poliisikouluun mars!

ja siihen jopa puututaan koulussakin. Itseeni en tietenkään ottanut, eihän se poika edes tunne minua - vaan tuollainen vastaus oli muuten niin huonoa käytöstä, että totta kai se oli relevantti tässä kasvatusasiassa - ihan kuten roskaaminenkin. Katsopa siis tarkemmin, mistä tuossa ketjussa oli kyse. Äläkä intä sivusta, täysin eri asiasta. Totta kai olen nyt vahingosta viisastuneena sitä mieltä, ettei se tilanne ollut ratkaistavissa ja olisi kannattanut pysyä sivussa. Jos osaisit lukea, tietäsit, että siitä tässä koko hemmetin ketjussa oli kysekin: varoitin muita olemasta liian kärkkäitä kasvattamisessa. PS: edelleen olen sitä mieltä, että jos kaikki aikuiset puuttuisivat tuollaiseen, se loppuisi. Mutta kun harva jaksaa/uskaltaa, siitä saakin sitten kurat päälleen. ap

että opettajilla ON auktoriteetti oppilaihinsa,ja myös suhde oppilaiden vanhempiin,joten asioille voi ja tehdääänkin jotain. Miksi sinä tuntemattomana menet nöyryyttämään jotain ja luulet etttä siitä seuraa hyvää?? Ideaalimaailmasi on hyvin kaukana todellisuudesta. Ja kun puhut "ennen sitä ja tätä", kuulostat mummolta joka on täysin pudonnut maailmanmenosta. Herää nyt oikeasti todellisuuteen ja ymmärrä että suurin osa nuorista tekisi juuri noin kuin se poika-roskaamisen ja kiroilun suhteen- tilanteeseen vaikuttaa toki pojan kasvatus, myös ryhmän paine,paljon kavereita todistamassa tilannetta ja sinun alistava sävysi. Itse kerroit että olet toiminut samoin 10 vuotta ja NYT joku natiainen sanoi sinua vastaan-eli sinua siis todellakin häiritsee että auktoriteettisi ei riittänyt!!! Oletko siis 10vuotta yrittänyt ojentaa huonostikäyttäytyviä nuoria samalla asenteella??? Ja lähinnä se,että kyseessä oli näin pieni asia, jos olisit nähnyt jonkun kiusaavan,sitten asia olisi aivan eri! RELAA ap!

Kyllä: aikuisella pitäisi vielä olla auktoriteettia, ihan vieraallakin. Ikävä kyllä, ilmeisesti kaltaisesi ihmiset ovat kasvattaneet lapsensa niin, että haistatella sopii, jollei se sanoja ole virka-asemassa. Kannattaisi siis miettiä, mitä viestit lapsillesi. Sanotko - jos vaikka naapuri heitä ojentaa pihalla - että "sillä ei ole mitään oikeutta sanoa vieraille lapsille mitään"? Taidat sanoa. Kuitenkin: jos asiasta sanotaan, pitäisi voida sanoa kenelle tahansa lapselle. Sillä tavallahan lapset oppisivat! Jos viestit, että lapsen pitää aina ensin miettiä, onko sanojalla a) virka-asema tai b) mahdollisuus kannella jollekin, jolla on, ollaan pahasti hakoteillä. Minä en - edelleenkään - ottanut itseeni. Olisin yhtä lailla kauhistunut, jos olisin nähnyt 12-vuotiaan haistattelevan kenelle tahansa aikuiselle. Sillä tavalla ei vaan PUHUTA, ei keskenäänkään mielellään, eikä varsinkaan aikuisille. Sinusta olisi ok, jos olisin puuttunut kiusaamiseen. Eli siinä sitten saa kuka tahansa mennä väliin? Entä, kun siinäkin olisi vastareaktio aivan sama? Ok, olen samaa mieltä NYT, että en enää puutu tuollaiseen (kuten olen kaiken aikaa sanonut, sinä vaan et osaa lukea) - mutta pointti on, että ei siinäkään tilanteessa se kiusaaja koe, että tuntemattomalla aikuisella on "auktoriteettia", jos hänen äitinsä on opettanut, ettei sivullisilla ole oikeutta mitään sanoa. PS: olen ojentanut, en yrittänyt ojentaa. ap

EN todellakaan ole kasvattanut lastani niin että haistatella saa!!Älä ole naurettava!Enkä sano naapurille jos ojentaa lastani. Mutta itse en mene ojentamaan vähäpätöisissä asioissa. jos jooku löisi tai tekisi muuta pahaa, niin silloin menen väliin.

eli summa summarum:

-joo ,kiusaamisessa kuka tahansa saa mennä väliin. (kysyit saako?miksi se ei ole sinulle itsestäänselvyys?)

-olisi minulle ok jos olisit puuttunut kiusaamiseen,koska se on vakava asia, roskaaminen ei niin paha,että tuntemattoman täytyy puuttua.

-mitä väliä mikä on nuoren vastareaktio jos on kyse kiusaamisesta???Siihen juuri KUULUU puuttua.

-minä kasvatan itse lapseni ja kerron hänelle mikä on väärin mikä ei, siihen ei tarvita naapureita apuun.

-en ota niin vakavasti muiden lasten touhuja,koska siellä tapahtuu väärää käytöstä ja paljon-minulla ei ole aikaa EIKÄ välttämättä sitä sinun ihannoimaasi AUKTORITEETTIÄ alkaa kasvattaa muiden lapsia.

-haistattelu ei ole niin vakavaa,sitä tapahtuu,enkä voi sitä kaikilta nuorilta ruotia pois.mutta jos oma lapseni kuulee sitä,sanon omalleni ettei ole kivaa käytöstä. en ala rähjäämään muiden lapsille,koska tiedän ettei se auta mitään kiroilun kannalta!

Vierailija
104/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle opetetaan pienestä pitäen, että muilla ei ole oikeutta hänelle mitään sanoa, opetetaan sitä, ettei muita aikuisia tarvitse kunnioittaa.

Jos lapsille ei koskaan kukaan sano mitään, vaikka tekisivät mitä töllön työtä tahansa, oppivat he, että se on evvk.

Jos siinä sitten menet tuollaista pellossa kasvanutta estämään kiusaamasta, tilanne ei muutu mihinkään siitä, mitä AP kuvailee. Sivullisilla aikuisilla kun ei sen pellossa kasvaneen mielestä ole mitään oikeutta puuttua mihinkään. Mitä vittua se siihen väliin menee, kun mä vähän Kallea tempasen.

Millä se auktoriteetin kunnioitus siis syntyy? Sillä, ettei sitä kukaan ota ja käytä vai sillä, että rajat ovat selvät ja niitä valvovat kaikki.

Elävää elämää valitettavasti on, että aika moni äiti ajattelee kuten sinä. Sen ap oppi myös. Muttei se tee sinun tavastasi silti oikeaa.

Vierailija
105/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nostaisin roskan itse maasta enkä alkaisi komentamaan toisia.

Ja vaikka asia on hyvä ja lasten on hyvä tietää ettei saa roskata jne. niin en kasvatusmielessä ikinä puutu vieraiden lasten asioihin ellei kyse ole turvallisuudesta. Olen mielessäni hiljaa päättänyt näin toimia. Muut asiat ovat sitten heidän omalla omallatunnollaan. Turvallisuusasiat ovat mielestäni kaikkien vastuulla: jos lapset laskee mäkeä ja vaarana on luisua autotielle; jos autonikkunoihin heitellään lumipalloja; jos jotain lasta kiusataan... Silloin kyllä puutun. Mutta kokemuksesta (olen itsekin ollut nuori) tiedän ettei moralisointi auta tai kasvata enää 12-vuotiaita lapsia sen fiksummiksi. Minusta tuo yleinen turvallisuus on hyvä raja puuttumiselle. Jos haluavat, niin senkus pyllistelevät raksamiehille tai heittelevät karkkipusseja maahan. He eivät ole minun lapsiani. En ole heidän kanssaan samaa mieltä ja mielessäni ajattelen, että ovat naurettavia tekokoviksia, mutta en kuitenkaan näe osakseni puuttua heidän toimiinsa.

terveisin, se "riidankylväjä", joka edelleenkään ei hyväksy huonoa käytöstä, mutta osaa lukea tilanteita-mihin kannattaa puuttua ,mihin ei.

ja edelleenkin;kiusaamiseen puuttuisin!

Vierailija
106/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko roska asiaan kielii jostain tarpeesta pomottaa isomman oikeudella, varsinkin kun nyt toteaa, ettei enää aio mennä muiiden lapsia mitenkään ojentamaan.

Mitä tosiaan yhdestä roskasta, mutta voi miten monta kertaa olen joutunut menemään väliin ihan oikeaan tuon ikäisten väkivaltatilanteeseen, kun kaikki muut kulkevat silmät kiinni ohi, edes pysähtymättä.Eli porukalla pojat käyneet yhden kimppuun,. mutta ilmeisesti ne muut aikuiset sitten olettaneet että kyseessä on ihan leikki-tappelu, vaikka näin wei ollut.Tilanteissa joihin olen puuttunut, olisi oikeasti voinut käydä huonosti.Kiinnittäkää oikesti huomiota mieluummin näihin tapauksiin, silloin on OIKEASTI syytä pysähtyä, ja ottaa selvää mistä on kyse, ja puuttua ihan oikeasti napakasti tilanteeseen.

Vierailija
107/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehdotettu ystävällisen kasvattava lähestymistapa muuten toimii. Olen itse tehnyt ko. tavalla useamman kerran ja silloin eivät edes teinit kehtaa aukoa päätään. Ystävällinen "hei, sulta tippu tämä" saa aikaan hämmentyneen reaktion ja karkkipussi tungetaan taskuun. Voi tietysti olla, että se tippuu kohta tielle uudestaan, mutta ehkä joku siemen jää takaraivoon asiasta itämäänkin. [i Olen itse tehnyt myös noin, ja aina toimii! Olen myös ns. vedonnut teinien järkeen, eli sanonut, että "hei pojat ei kannata kuseskella sinne leikkipuistoon, kun siellä pikkulapset pyörii kaiken päivää" tai että "älkää viitsikö syljeskellä tänne metroasemalle, kun tää on kuitenkin sisätila". Eli ystävällisellä äänellä, ei mitään komentelua tai itsensä niiden yläpuolelle nostamista. Silloin nekään ei provosoidu, eikä niiden tarvi puolustautua hyökkäämällä. Tilannetajua siis! Olen samaa mieltä siitä, että ap:n asenne oli väärä ja kommentit todella tyhmiä.

mutta pakko nyt sen verran oikoa, että se "hei, nosta se ylös" ei tullut nytkään millään kapiais-äänellä, vaan ihan nätisti. Ei aralla äänellä, muttei komennusäänelläkään ;-)

Sitä seuraava vastaus tosin kyllä tuli jo aika tiukasti...

ap

Vierailija
108/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko roska asiaan kielii jostain tarpeesta pomottaa isomman oikeudella, varsinkin kun nyt toteaa, ettei enää aio mennä muiiden lapsia mitenkään ojentamaan. Mitä tosiaan yhdestä roskasta, mutta voi miten monta kertaa olen joutunut menemään väliin ihan oikeaan tuon ikäisten väkivaltatilanteeseen, kun kaikki muut kulkevat silmät kiinni ohi, edes pysähtymättä.Eli porukalla pojat käyneet yhden kimppuun,. mutta ilmeisesti ne muut aikuiset sitten olettaneet että kyseessä on ihan leikki-tappelu, vaikka näin wei ollut.Tilanteissa joihin olen puuttunut, olisi oikeasti voinut käydä huonosti.Kiinnittäkää oikesti huomiota mieluummin näihin tapauksiin, silloin on OIKEASTI syytä pysähtyä, ja ottaa selvää mistä on kyse, ja puuttua ihan oikeasti napakasti tilanteeseen.

Huomaan, että sinusta roskaaminen on aika jonninjoutava juttu. Minusta ei.

Sanon siitä omille lapsilleni ja olen sanonut siitä jopa aikuisille.

Ja noihin muihin juttuihin toki olen varsinkin puuttunut, ja ehkä jatkossakin puutun, tilanteesta riippuen. Totta kai ne ovat vakavampia asioita, missään en ole väittänyt muutakaan.

ap

Vierailija
109/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle opetetaan pienestä pitäen, että muilla ei ole oikeutta hänelle mitään sanoa, opetetaan sitä, ettei muita aikuisia tarvitse kunnioittaa. Jos lapsille ei koskaan kukaan sano mitään, vaikka tekisivät mitä töllön työtä tahansa, oppivat he, että se on evvk. Jos siinä sitten menet tuollaista pellossa kasvanutta estämään kiusaamasta, tilanne ei muutu mihinkään siitä, mitä AP kuvailee. Sivullisilla aikuisilla kun ei sen pellossa kasvaneen mielestä ole mitään oikeutta puuttua mihinkään. Mitä vittua se siihen väliin menee, kun mä vähän Kallea tempasen. Millä se auktoriteetin kunnioitus siis syntyy? Sillä, ettei sitä kukaan ota ja käytä vai sillä, että rajat ovat selvät ja niitä valvovat kaikki. Elävää elämää valitettavasti on, että aika moni äiti ajattelee kuten sinä. Sen ap oppi myös. Muttei se tee sinun tavastasi silti oikeaa.

minusta siis se on kyllä niin, että vähäisempiä typeryyksiä sietämällä helposti kasvatetaan isompia typeryyksiä. Hiukan siis samaan tapaan kuin nollatoleranssi rikosten suhteen... vaikka tietenkään roskaaminen ei olekaan mikään rikos-rikos, mutta allegorian fiksuimmat ehkä ymmärtävät.

ap

Vierailija
110/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehdotettu ystävällisen kasvattava lähestymistapa muuten toimii. Olen itse tehnyt ko. tavalla useamman kerran ja silloin eivät edes teinit kehtaa aukoa päätään. Ystävällinen "hei, sulta tippu tämä" saa aikaan hämmentyneen reaktion ja karkkipussi tungetaan taskuun. Voi tietysti olla, että se tippuu kohta tielle uudestaan, mutta ehkä joku siemen jää takaraivoon asiasta itämäänkin. [i Olen itse tehnyt myös noin, ja aina toimii! Olen myös ns. vedonnut teinien järkeen, eli sanonut, että "hei pojat ei kannata kuseskella sinne leikkipuistoon, kun siellä pikkulapset pyörii kaiken päivää" tai että "älkää viitsikö syljeskellä tänne metroasemalle, kun tää on kuitenkin sisätila". Eli ystävällisellä äänellä, ei mitään komentelua tai itsensä niiden yläpuolelle nostamista. Silloin nekään ei provosoidu, eikä niiden tarvi puolustautua hyökkäämällä. Tilannetajua siis! Olen samaa mieltä siitä, että ap:n asenne oli väärä ja kommentit todella tyhmiä.

mutta pakko nyt sen verran oikoa, että se "hei, nosta se ylös" ei tullut nytkään millään kapiais-äänellä, vaan ihan nätisti. Ei aralla äänellä, muttei komennusäänelläkään ;-) Sitä seuraava vastaus tosin kyllä tuli jo aika tiukasti... ap

olet oikeasti vaan auktoriteettihullu natsi.

Edellinen kirjoittaja tarkoitti että siihen jatkoon sanomasi kommentit oli vähä-älyisiä ja tyhmiä tilanteen vakavuuden suhteen. Siinä et tietenkään tenhyt mitään väärää että pyysit nostamaan, mutta sun oma vastaus pojan kiroilulle oli täysin turha. Miksi on niin vaikea ymmärtää että teineillä riittää uhoa,varsinkin jos kaverit katsoo vierestä?

miksi ihmeessä nostit tällaisen ongelman oman lapsesi silmiesi edessä?

so what jos joku esiteini vittuilee.

Ja ei-minusta se ei ole oikein,mutta jos näen että joku uskaltaa vittuilla,en menisi turhaan törkkimään lisää. Ja nyt et uskalla ottaa selville kuka hän on? Sulla on nyt oma identiteetti ihan hukassa.

Mikä nyt sitten oli tärkeintä tässä jutussa? Se että nyt et enää ojenna muita ja sekös sua harmittaa.?

Vierailija
111/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle opetetaan pienestä pitäen, että muilla ei ole oikeutta hänelle mitään sanoa, opetetaan sitä, ettei muita aikuisia tarvitse kunnioittaa. Jos lapsille ei koskaan kukaan sano mitään, vaikka tekisivät mitä töllön työtä tahansa, oppivat he, että se on evvk. Jos siinä sitten menet tuollaista pellossa kasvanutta estämään kiusaamasta, tilanne ei muutu mihinkään siitä, mitä AP kuvailee. Sivullisilla aikuisilla kun ei sen pellossa kasvaneen mielestä ole mitään oikeutta puuttua mihinkään. Mitä vittua se siihen väliin menee, kun mä vähän Kallea tempasen. Millä se auktoriteetin kunnioitus siis syntyy? Sillä, ettei sitä kukaan ota ja käytä vai sillä, että rajat ovat selvät ja niitä valvovat kaikki. Elävää elämää valitettavasti on, että aika moni äiti ajattelee kuten sinä. Sen ap oppi myös. Muttei se tee sinun tavastasi silti oikeaa.

en itse varmaan uskaltaisi mennä sanomaan kuudesluokkalaisille mitään, ne ovat jo melkein miehen kokoisiakin.

Mutta ei se nyt silti tee kamalan vääräksi sitä, että joku rohkea puuttuu tuollaiseen.

Se on sitten hemmetin huonoa tuuria, että joku vinksahtanut menee kostamaan sen ekaluokkalaiselle. Siitä kannattaa olla tiukkana ja vaatia tosiaan toimia heti, kun mahis tunnistaa se poika.

Voisitko mennä puhumaan suoraan sille pojalle, ap, jos näet hänet vielä? Että tiedän, että olet muksinut mun lastani, ja kerta vielä, niin susta lähtee rikosilmoitus. Niin minä tekisin.

Vierailija
112/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

i] mutta pakko nyt sen verran oikoa, että se "hei, nosta se ylös" ei tullut nytkään millään kapiais-äänellä, vaan ihan nätisti. Ei aralla äänellä, muttei komennusäänelläkään ;-) Sitä seuraava vastaus tosin kyllä tuli jo aika tiukasti... ap

[/quote]

Edelleen sitä mieltä, että "hei, sulta taisi pudota jotain" ystävällisesti ja hymyn kera toimii paljon paremmin.

Jos minulta itseltäni putoisi roska vahingossa, ja joku sanoisi minulle miten nätisti tahansa, että "hei, nosta se ylös", niin takuulla ärsyttäisi.

102

Vierailija
113/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itse varmaan uskaltaisi mennä sanomaan kuudesluokkalaisille mitään, ne ovat jo melkein miehen kokoisiakin. Mutta ei se nyt silti tee kamalan vääräksi sitä, että joku rohkea puuttuu tuollaiseen. Se on sitten hemmetin huonoa tuuria, että joku vinksahtanut menee kostamaan sen ekaluokkalaiselle. Siitä kannattaa olla tiukkana ja vaatia tosiaan toimia heti, kun mahis tunnistaa se poika. Voisitko mennä puhumaan suoraan sille pojalle, ap, jos näet hänet vielä? Että tiedän, että olet muksinut mun lastani, ja kerta vielä, niin susta lähtee rikosilmoitus. Niin minä tekisin.

ap

Vierailija
114/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

i] mutta pakko nyt sen verran oikoa, että se "hei, nosta se ylös" ei tullut nytkään millään kapiais-äänellä, vaan ihan nätisti. Ei aralla äänellä, muttei komennusäänelläkään ;-) Sitä seuraava vastaus tosin kyllä tuli jo aika tiukasti... ap

Edelleen sitä mieltä, että "hei, sulta taisi pudota jotain" ystävällisesti ja hymyn kera toimii paljon paremmin. Jos minulta itseltäni putoisi roska vahingossa, ja joku sanoisi minulle miten nätisti tahansa, että "hei, nosta se ylös", niin takuulla ärsyttäisi. 102

Joka tapauksessa siis ei mitään karjumista. That's all.

ap

Vierailija
115/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko roska asiaan kielii jostain tarpeesta pomottaa isomman oikeudella, varsinkin kun nyt toteaa, ettei enää aio mennä muiiden lapsia mitenkään ojentamaan. Mitä tosiaan yhdestä roskasta, mutta voi miten monta kertaa olen joutunut menemään väliin ihan oikeaan tuon ikäisten väkivaltatilanteeseen, kun kaikki muut kulkevat silmät kiinni ohi, edes pysähtymättä.Eli porukalla pojat käyneet yhden kimppuun,. mutta ilmeisesti ne muut aikuiset sitten olettaneet että kyseessä on ihan leikki-tappelu, vaikka näin wei ollut.Tilanteissa joihin olen puuttunut, olisi oikeasti voinut käydä huonosti.Kiinnittäkää oikesti huomiota mieluummin näihin tapauksiin, silloin on OIKEASTI syytä pysähtyä, ja ottaa selvää mistä on kyse, ja puuttua ihan oikeasti napakasti tilanteeseen.

Vierailija
116/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta kertaa miettinyt, mitä tollasille vittua hokeville räkänokille voisi sanoa, että kerralla sulkisi niiltä suun. toi oli aika hyvä.

Vierailija
117/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta kertaa miettinyt, mitä tollasille vittua hokeville räkänokille voisi sanoa, että kerralla sulkisi niiltä suun. toi oli aika hyvä.

ap

Vierailija
118/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat vanhemman numeron selville ja selvität asian hänen kanssaan, ei sen tarvitse tuohon jäädä. Sen kun kasvatat vaan!

Vierailija
119/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan, että sinusta roskaaminen on aika jonninjoutava juttu. Minusta ei. Sanon siitä omille lapsilleni ja olen sanonut siitä jopa aikuisille. Ja noihin muihin juttuihin toki olen varsinkin puuttunut, ja ehkä jatkossakin puutun, tilanteesta riippuen. Totta kai ne ovat vakavampia asioita, missään en ole väittänyt muutakaan. ap

Tää keskustelu on jo ihan naurettava. Vielä naurettavampaa on se,että nipotat aikuisillekin roskaamisesta.

MIKSI sulla on tarve nostaa itsesi muiden yläpuolelle?

Kuule,tässä maailmassa on paljon epäkohtia,mitä jos kiinnittäisit huomiosi niihin mielummin kuin roskaamiseen tai teinien kiroiluun,niin ehkä oikeasti saisitkin jotain hyvää aikaiseksi!

Nyt sulla on sellainen vanhanaikainen "vanhan nipo-opettajan"asenne,jota kaikki teinit vaan vastustaa entistä enemmän!!!

Nykyään tarvitaan huomattavasti älykkäämpiä keinoja nuorten kanssa asiomiseen. Sulta niitä ei taida löytyä. Keskity oikeesti muuhun! ota vaikka kummilapsi!

Vierailija
120/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat vanhemman numeron selville ja selvität asian hänen kanssaan, ei sen tarvitse tuohon jäädä. Sen kun kasvatat vaan!

varmasti selvitänkin. Tuosta tapahtuneesta on vaikea saada poikaa kiinni enää, mutta kyllä siitä on neuvoteltu opettajan kanssa ja hän on luvannut kysellä kuutosten opettajilta, onko heillä tietoa tästä. Homma on vielä aika alkuvaiheessa.

ap