Joulupuukeräys vähävaraisille lapsille, käsittämättömiä lahjatoiveita
Katselin koko kuusen läpi ja oksilla roikkui toinen toistaan kalliimpia lahjatoiveita. PlayStation5, PlayStation4, iPhone11 (ja kuusi muuta puhelintoivetta), aktiivisuusranneke, Linnanmäen kausikortti (210e), järjestelmäkamera ja Nintendo Switch.
Nike Air Force -kenkiä toivoi myös moni, kuten Niken tuotteita yleensäkin.
Ymmärrän että lapsilla ja nuorilla voi olla vähän epärealistinen kuva siitä miten kalliita lahjoja ihmiset haluavat tuntemattomille ostaa, mutta miksi aikuiset eivät ole ohjeistaneet toivomaan jotain kohtuuhintaista?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nää kritisoijat laittaisivat aikuisena joulupuuhun, jos sinne saisi laittaa joululahjatoiveita ja toiveen toteuttajina olisi sata kertaa enemmän tuloja saavat? Varmaan ne parin euron sukkaparit tai käytetyt verkkarit kirpparilta. Ja rauhaa maailmaan.
Miksi ihmeessä haluaisin, että joku toinen ostaa minulle jotain kallista merkkitavaraa? Jos teen töitä, voin ostaa sen itse, ja jos olen köyhä, niin ei kai nyt joku merkkituote ole prioriteetti?
Eikö enää nykyään osa kansasta pysty arvostamaan itsenäistä pärjäämistä ollenkaan? Ei pystytä pitämään sitä ihanteena, että itse elätetään itsensä? Ajatuksena nyhtää muista kaikki se, mikä lähtee?
Samalla tavalla kuin valta ja ahneus turmelee poliitikot niin vastikkeeton ilmaisrahan ja tavaran vastaanotto turmelee myös taviksen. Realismin taju häviää ja tilalle astuu kaikkimullehetinyt-ihminen.
Minusta nämä kerjäyks..anteeksi keräykset pitäisi joko lopettaa tai asettaa toiveille maksimihinta, esimerkiksi 60 euroa. Tosi kalliit toiveet kuuluvat siihen maailmanaikaan, kun suurin osa ihmisistä on hyvin palkatuissa töissä eikä elämisen kustannukset ja verot niele leijonanosaa tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nää kritisoijat laittaisivat aikuisena joulupuuhun, jos sinne saisi laittaa joululahjatoiveita ja toiveen toteuttajina olisi sata kertaa enemmän tuloja saavat? Varmaan ne parin euron sukkaparit tai käytetyt verkkarit kirpparilta. Ja rauhaa maailmaan.
Haha, kuinkahan moni Suomessa tienaa jotain satatonnia kuussa? Kyllä lahjoittajien tulot keskimäärin nettona on enemmänkin kaksinkertaiset.
Joululahjakeräyksin pyritään varmistamaan, ettei yksikään lapsi jäisi lahjatta. Halutaan ilahduttaa lapsia, mutta myös lahjoittajia. Jos toiveet ovat kalliita, ne lähes varmasti jäävät toteutumatta. Tulee mieleen, että kalliin toiveen esittäjä ei ole lahjansaannissaan keräyslahjan varassa. Miksi hän siis osallistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haluaisin, että joku toinen ostaa minulle jotain kallista merkkitavaraa? Jos teen töitä, voin ostaa sen itse, ja jos olen köyhä, niin ei kai nyt joku merkkituote ole prioriteetti?
Eikö enää nykyään osa kansasta pysty arvostamaan itsenäistä pärjäämistä ollenkaan? Ei pystytä pitämään sitä ihanteena, että itse elätetään itsensä? Ajatuksena nyhtää muista kaikki se, mikä lähtee?
Nuo toivojat ovat lapsia ja nuoria! Haukkukaa heidän vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Sata kertaa? Missä todellisuudessa oikein elät? Eikös se peruspäivärahakin ole jonkin verran yli 500€/kk? Kenen Suomessa kuvittelet tienaavan 50 000 €/kk? Hyvin moni suomalainen ei tienaa tuota summa aedes vuodessa. Ja yleensä se peruspäivärahalla oleva saa ainakin asumistukea tuohon päälle. Toisaalta tuo sun kommenttisi kyllä kertoo, miksi näissä toiveissa tuntuu olevan varsin vääristynyt käsitys siitä, miten paljon suomalaiset tienaavat.
Vierailija kirjoitti:
Joululahjakeräyksin pyritään varmistamaan, ettei yksikään lapsi jäisi lahjatta. Halutaan ilahduttaa lapsia, mutta myös lahjoittajia. Jos toiveet ovat kalliita, ne lähes varmasti jäävät toteutumatta. Tulee mieleen, että kalliin toiveen esittäjä ei ole lahjansaannissaan keräyslahjan varassa. Miksi hän siis osallistuu?
Mä en kyllä ole oikein koskaan uskonut tuohon että asiat jollakin voisi olla niin huonosti että noi keräyksen lahjat olisi ainoa lahja jonka joku lapsi saa. Tarkoitus on toteuttaa toiveita jotka ilahduttaa sekä lahjan antajaa että saajaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään teistä ei päätä siitä jos minä vaikka päätän ostaa jollekin kalliin lahjan. Teillä ei ole siihen mitään sananvaltaa. Mielipiteitä teillä voi olla mutta minä päätän mitä ostan ja lahjoitan!!!
Ei niin. Kritisoimme älyttömiä toiveita, mutta sinä saat halutessasi niitä toteuttaa ja siten kannustaa jatkossakin järjettömiin pyyntöihin. Ne vaan valitettavan todennäköisesti johtavat siihen, että kyseiset keräykset hiipuvat kokonaan. Suuresti myös epäilen, ettei sinulla(kaan) ole varaa ja halua kallista lahjaa lahjoittaa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sata kertaa? Missä todellisuudessa oikein elät? Eikös se peruspäivärahakin ole jonkin verran yli 500€/kk? Kenen Suomessa kuvittelet tienaavan 50 000 €/kk? Hyvin moni suomalainen ei tienaa tuota summa aedes vuodessa. Ja yleensä se peruspäivärahalla oleva saa ainakin asumistukea tuohon päälle. Toisaalta tuo sun kommenttisi kyllä kertoo, miksi näissä toiveissa tuntuu olevan varsin vääristynyt käsitys siitä, miten paljon suomalaiset tienaavat.
Kyse oli lapsen näkökulmasta. Hänen kokemusmaailmansa on kaverit ja mitä kavereilla on. Hänen mielestään se mitä kavereilla on, on myös normaalia. Näyttää olevan monelle hyvätuloiselle paha paikka, jos köyhä lapsi toivoo jotain enemmän kuin hän heidän mielestään ansaitsisi.
Miksi köyhä lapsi ei saa toivoa merkkituotetta joululahjaksi? Kenelle ne merkkituotteet = oletetusti hyvä laatu, on sitten tarkoitettu? Pitääkö köyhän toivoa vain jotain, mitä saa Tokmannilta? Ja mikä on sen hirvittävän satasen ja neljänkympin ero? 60 euroa. Se sama minkä laitatte kun käytte syömässä ostostenne lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli lapsen näkökulmasta. Hänen kokemusmaailmansa on kaverit ja mitä kavereilla o
Ei ole kritisoitui lasten toiveita. On kritisoitu niitä aikuisia, jotka tuon toiveen vievät eteenpäin. Olipa se sitten lapsen vanhempi tai joku lastenkodin työntekijä. Viimekädessä ne Hopen työntekijät. Aikuisilla tässä vastuu on eikä lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "köyhän lapsi ei saa edes haaveilla" -jankuttaja on selvästi itse laittanut kuuseen jonkin iPad-toiveen vetämään. Koska taapero haluaa välttämättä juuri sellaisen.
Huomaa, että vähävaraisuus käy sinulla tunteisiin ja taitaa ärsyttää. Tekeekö mielesi vähän leimata vähävaraisia? Että ovat kaikki itse tilanteensa aiheuttaneet ja haluavat laiskurit hyväksikäyttää muita. Mietippä sitä, että miksi.
Olen itse vähävarainen työtön, pöllö. En leimaa vähäosaisia enkä kadehdi kenenkään "laiskurin" ilmaiseksi saamaa iPhonea. Minulla on itse asiassa halvalla Swappiesta ostettu iPhone - mutta Swappien kunnostetut puhelimethan eivät keräykseen edes kelpaisi, hassua kyllä.
On yhtä naurettavaa nähdä kaikki "köyhät" traagisina uhreina kuin laiskoina hyväksikäyttäjinäkin. Olen itse tuttavapiirissäkin nähnyt molempia. Yksi perhe oli suorastaan ammattimainen hyväksikäytössään, toinen taas ylpeänä ei suostunut hakemaan mitään almuja vaikka olisi ehdottomasti kannattanut. Näin epämääräisistä keräyksistä eivät hyödy ne, jotka apua ehkä eniten tarvitsisivat, ja tukien leikkauksista kärsivät eniten ne samat ihmiset, jotka yrittävät jotenkin pärjätä sääntöjä noudattaen. Eivätkä saa lisäapua mistään, kun eivät osaa dramaattisesti valittaa kuin kentällä kaatunut jalkapallotähti konsanaan.
Ne ketkuimmat hyväksikäyttäjät kyllä pärjäävät silloinkin, kun tuista leikataan, mutta eri tavalla. Esimerkiksi tuo mainitsemani ammattimainen hyväksikäyttäjäperhe paljastuikin sotkeutuneensa järjestäytyneeseen rikollisuuteen, ja sittemmin ovat perheet lapsetkin käyneet kääntymässä vankilassa. Yksi poika taitaa olla vankilassa nytkin, en ole varma.
Vaikka minulla olisi kuinka hyvät kk-tulot en siltikään ostaisi itselleni parin tonnin puhelinta. Halvemmalla mallillakin näet pääsee nettiin, voi hoitaa pankkiasiat, käyttää eri sovelluksia ja soittaa tarvittavat puhelut. Mihin vielä alaikäinen tenava tarvitsee ja kaipaa noin hintavaa älykännyä?? Pelkän statuksen takiako. Se kalleinkin malli on kohta "vanha", kun Apple pukkaa markkinoille vielä uudempia ja hienompia puhelimia. Kierre on siis loputon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhä lapsi ei saa toivoa merkkituotetta joululahjaksi? Kenelle ne merkkituotteet = oletetusti hyvä laatu, on sitten tarkoitettu? Pitääkö köyhän toivoa vain jotain, mitä saa Tokmannilta? Ja mikä on sen hirvittävän satasen ja neljänkympin ero? 60 euroa. Se sama minkä laitatte kun käytte syömässä ostostenne lomassa.
Satasen ja neljänkympin toiveen ero on kohtuullisuus. Tai jonkun toisen köyhän lapsen lahja. Tai olkoon vaikka lahjoittajan ostosten lomassa syömässä käyminen (vaikka epäilen vahvasti, että kukaan käyttää kuusi kymppiä ateriaan kesken ostosreissun). Hän on kuitenkin itse sen kuusikymppisen tienannut eikä keneltäkään kerjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään teistä ei päätä siitä jos minä vaikka päätän ostaa jollekin kalliin lahjan. Teillä ei ole siihen mitään sananvaltaa. Mielipiteitä teillä voi olla mutta minä päätän mitä ostan ja lahjoitan!!!
Ei niin. Kritisoimme älyttömiä toiveita, mutta sinä saat halutessasi niitä toteuttaa ja siten kannustaa jatkossakin järjettömiin pyyntöihin. Ne vaan valitettavan todennäköisesti johtavat siihen, että kyseiset keräykset hiipuvat kokonaan. Suuresti myös epäilen, ettei sinulla(kaan) ole varaa ja halua kallista lahjaa lahjoittaa.
Mä uskon että ihan kaiken kaikkiaan noiden tavaralahjoitusten aika alkaa olla kohta ohi. Ihmiset haluaa helpon tavan osallistua ja useinkin se helpoin tapa on lahjoitus verkossa tai maksu puhelimen sovelluksella. Se miten järjestöt käyttää rahansa riippuu taas pitkälle niistä toimijoista järjestöissä. Toteuttaako he lasten toiveita vai antavatko kaikille samanarvoiset lahjat.
Jos näissä keräyksissä halutaan kalliita lahjoja ja nyt en tarkoita kalliilla mitään satsen lahjaa vaain näitä monen sadan tai jopa tuhannen euron lahjoja, niin eikä tällaisista toiveista olisi järkevämpää laittaa keräys yrityksille? Esimerkiksi merkkivaatteita tai elektroniikkaa myyviin liikkeisiin. Jossain vaiheessa olikin niin, että jotkut elektroniikkaa myyvät liikkeet lahjoittivat vähävaraiseen perheeseen ison taulutelkkarin tms.
Olen ollut yhteydessä kouluun, siitä ei ole mitään hyötyä. Siellä on keskusteltu, että erilaisuuden takia ei saa kiusata. Homma on suorastaan oksettavaa. Myös opettaja itse syrjii "erilaisia" ja eri tavoin itseään ilmaisevia lapsia.
Meilläkin omat lapset toivoi pleikka vitosta, mutta sehän on ihan järkyttävän kallis, saavat kyllä pärjätä pleikka nelosellaan vielä kun se toimii hyvin. Ostin kolme joulupuulahjaa, mutta valitsin sellaisia toiveita, jotka olivat maksimissaan 50 euron hintaisia. Se on minusta vielä kohtuullinen lahjatoive.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yhteydessä kouluun, siitä ei ole mitään hyötyä. Siellä on keskusteltu, että erilaisuuden takia ei saa kiusata. Homma on suorastaan oksettavaa. Myös opettaja itse syrjii "erilaisia" ja eri tavoin itseään ilmaisevia lapsia.
Mä ymmärrän hyvin sua ja tuo on koulun puolelta ikävää. Mutta oletko aivan varma, että kiusaaminen loppuisi, jos lapsesi saisi jotain merkkitavaroita? Ettei sitten alettaisi kiusata jostain muusta? Eihän kiusaaja tarvitse mitään varsinaista syytä kiusaamiselleen. Kun kiusaaja haluaa kiusata, hänelle on ihan sama, kiusaako toista tämän vaatteista, kännykän merkistä, repusta, pituudesta, painosta, silmälaseista, puhetavasta tai vaikka korvien muodosta. Ihan sekin riittää kiusaajalle syyksi, että toinen on ujo tai arka tai ei muuten uskalla/osaa pistää kiusaajalleen vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän hyvin sua ja tuo on koulun puolelta ikävää. Mutta oletko aivan varma, että kiusaaminen loppuisi, jos lapsesi saisi jotain merkkitavaroita? Ettei sitten alettaisi kiusata jostain muusta? Eihän kiusaaja tarvitse mitään varsinaista syytä kiusaamiselleen. Kun kiusaaja haluaa kiusata, hänelle on ihan sama, kiusaako toista tämän vaatteista, kännykän merkistä, repusta, pituudesta, painosta, silmälaseista, puhetavasta tai vaikka korvien muodosta. Ihan sekin riittää kiusaajalle syyksi, että toinen on ujo tai arka tai ei muuten uskalla/osaa pistää kiusaajalleen vastaan.
Tämä on tosi hyvä pointti. Jossain kalliissa yksityiskoulussa (jollaisia Suomessa ei edes ole) varmastikin joku köyhä stipendillä opiskeleva joutuu muita todennäköisemmin ulkopuoliseksi ja kiusatuksi. Mutta muuten on aika sattumanvaraista, mistä aiheesta kukin kiusattu valikoituu uhriksi. Suomalaisessa koulussa se voi olla arka köyhän perheen lapsi, jolla on huonot vaatteet, mutta se voi olla myös hyvätuloisen perheen lapsi, jonka hienoista tavaroista ollaan kateellisia. Se voi olla luokan paras oppilas, tai joku yksinkertaisena pidetty erityislapsi.
Kun joku valikoituu syystä tai toisesta kiusaamisen uhriksi, syitä kiusaamiselle keksitään kyllä. Jos tällaisella kiusatulla köyhällä lapsella on yhtäkkiä uusin ja kallein iPhone, se ei kyllä lopeta kiusaamista vaan pahimmassa tapauksessa se iPhone jopa rikotaan. Tai ne uudet Air Jordanit varastetaan.
Harvemmin muuten ne väkivaltaiset kiusaajakovikset, joita saa tosissaan pelätä, ovat hyvätuloisten perheiden lapsia, vaan sellaisia jotka ovat oppineet, että kovuudella pärjää jos ei muuten. Näin oli meidän koulussakin aikanaan. Jotkut "hyvien perheiden" lapset olivat tosi ilkeitä, mutta ne pahimmat kiusaajat jotka saattoivat käydä fyysisestikin käsiksi olivat kaikki "huonojen perheiden" lapsia. ("Huonoilla" tarkoitan esimerkiksi päihdeongelmaisia tai jopa rikollisia vanhempia, en pelkästään pienituloisia - itsekin olin pienituloisen perheen lapsi.) Kiusattuja yhdisti ainoastaan se, että olivat muita ujompia ja epävarmempia.
Lokit lolleilee, lapsi on vain väline.