Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulupuukeräys vähävaraisille lapsille, käsittämättömiä lahjatoiveita

Vierailija
14.12.2023 |

Katselin koko kuusen läpi ja oksilla roikkui toinen toistaan kalliimpia lahjatoiveita. PlayStation5, PlayStation4, iPhone11 (ja kuusi muuta puhelintoivetta), aktiivisuusranneke, Linnanmäen kausikortti (210e), järjestelmäkamera ja Nintendo Switch.

Nike Air Force -kenkiä toivoi myös moni, kuten Niken tuotteita yleensäkin.

Ymmärrän että lapsilla ja nuorilla voi olla vähän epärealistinen kuva siitä miten kalliita lahjoja ihmiset haluavat tuntemattomille ostaa, mutta miksi aikuiset eivät ole ohjeistaneet toivomaan jotain kohtuuhintaista?

Kommentit (248)

Vierailija
161/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua surettaa ne lapset, joiden toiveet eivät toteudu, koska on toivottu liian hintavia lahjoja. Lapsia en missään nimessä syyllistä heidän haaveistaan. Mielestäni näissä kuitenkin pitäisi olla jokin yläraja hinnassa, jotta mahdollisimman moni lapsi saisi lahjansa. Se olisi myös tasapuolisempaa ja ehkä myös vähentäisi mahdollisten väärinkäytösten riskiä. 

Näinpä! Täällä kun syyllistetään ja tuomitaan lapsia. 

Yksikään ei ole tehnyt niin. Koita keskittyä kun luet kommentteja. 

No tietääkö joku onko nuo toiveet kirjoitettu aikuisen ohjaamana vai lapsi saanut itse kertoa/kirjoittaa? 

Vierailija
162/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi ei hyväkuntoisia käytettynä? Esimerkiksi hyväkuntoisia järjestelmäkameroita saa käytettynä perus objektiivin kanssa alle 200 eurolla. Ei kaiken tarvitse aina olla uusinta uutta tehtaan muoveissa!

Näin tietenkin ajattelet myös oman lapsesi suhteen, käytetty kelpaa joululahjaksi

Tottakai käy, jos on hyväkuntoista. Sehän on ihan normaalia nykyään. Elätkö vielä jossain ysärillä? Itsekin sain viime vuonna yhden käytetyn lahjan ja lapsi samoin. Lapsen lahja oli hauska retrolahja, jotain mitä ei uutena voisi oikein ostaakaan. Oltiin tyytyväisiä.

Niin, käytetty retrolahja, mutta käviskö käytetty puhelin tai pleikkari?

Ihanko oikeasti nykylapsille ei kelpaisi lahjaksi käytetty, toimiva pleikkari? Onhan sekin arvokas lahja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun tulisi ostaa jollekin tuntemattomalle teinille satojen eurojen lahja, kun en ostaisi sellaista itsellenikään/omalle lapsellenikaan?

Vierailija
164/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun tulisi ostaa jollekin tuntemattomalle teinille satojen eurojen lahja, kun en ostaisi sellaista itsellenikään/omalle lapsellenikaan?

Onko noissa keräyksissä joku pakottanut jotakin ostamaan?

Vierailija
165/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee se, että ei ole mitään takeita siitä, että kallis lahja aidosti päätyy lapselle. Ne Niken kengät tai kallis älypuhelin saattaakin päätyä lapsen vanhemmalle, joka sitten myy lahjan saadakseen rahaa itselleen asiaan x. Ei kiinnosta rahoittaa esim. kenenkään päihteiden käyttöä.

Itse olen ratkaissut tämän ongelman sillä, että lahjoitan säännöllisesti uusia leluja päiväkotiin ja seurakunnan kerhoon. Lelut tulevat varmasti oikeaan käyttöön ja niistä on iloa monille lapsille. Nykyisin budjettirahat ovat melko pieniä päiväkodeissa ja kerhoissa, joten lelut otetaan ilolla vastaan.

Nuo on myös eri kohderyhmiä; seurakunnan kerhot ja päiväkodit vs Niken kenkiä ja älypuhelimia käyttävät lapset. Isompia lapsia/teinejä on kyllä vaikeampi auttaa, kun heille menevä tavara kelpaa aikuisillekin ja voi käydä juuri noin kuin kirjoitat.

&nb

Auttaisin minä teinejäkin, jos olisi sellainen tapa auttaa, että apu varmasti päätyisi perille. Sitäkin väistämättä nykyään mietin, onko järkeä hankkia teinille kalliita kenkiä, kun niitä jopa nykyisin varastetaan. Mieluummin hankkisi teinille jotain sellaista, minkä teini saa aidosti itse pitää. Mutta minusta myös lahjojen hinnoissa on aika merkittävä ero. Lapselle joku kallis Plaston iso auto voi maksaa esim. 40 euroa. Teinille et samalla summalla merkkikenkiä saa. Sitten taas monille ei jotkut suihkugeelit ja muut kelpaa.

Vierailija
166/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee se, että ei ole mitään takeita siitä, että kallis lahja aidosti päätyy lapselle. Ne Niken kengät tai kallis älypuhelin saattaakin päätyä lapsen vanhemmalle, joka sitten myy lahjan saadakseen rahaa itselleen asiaan x. Ei kiinnosta rahoittaa esim. kenenkään päihteiden käyttöä.

Itse olen ratkaissut tämän ongelman sillä, että lahjoitan säännöllisesti uusia leluja päiväkotiin ja seurakunnan kerhoon. Lelut tulevat varmasti oikeaan käyttöön ja niistä on iloa monille lapsille. Nykyisin budjettirahat ovat melko pieniä päiväkodeissa ja kerhoissa, joten lelut otetaan ilolla vastaan.

Nuo on myös eri kohderyhmiä; seurakunnan kerhot ja päiväkodit vs Niken kenkiä ja älypuhelimia käyttävät lapset. Isompia lapsia/teinejä on kyllä vaikeampi auttaa, kun heille menevä tavara kelpaa aikuisillekin ja voi käydä juuri noin kuin kirjoitat.

&nb

Lahjoittajana minusta on ihan hyvä jos ja kun sen kohderyhmän voi valita myös ikäryhmittäin. Joskus silloin kun omat lapset oli pieniä oli ehkä luotettavampaa tukea niitä leikki-ikäisten leluhankintoja. Nykyään tuen mieluummin oman itsenäisen elämän alussa olevia nuoria.

Vierailija
167/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun pidäkään, lahjatoiveet vaihtelevat ja voit valita sieltä omaan kukkaroosi sopivan tai olla ostamatta. Mutta se yleinen mielipide täällä on se, ettei köyhä lapsi saisi toivoa mitään kalliimpaa, vaan niitä villasukkia mummolta tai suklaarasiaa, koska varakkaiden perheiden lapsetkin saa vain sen parinkympin lahjan, koska puhelin uusittiin pari kuukautta sitten ja tammikuussa lähdetään Thaikkuihin ja uusi harrastus maksaa rahaa.

Vierailija
168/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas julmia, k-pää "hyväntekijöitä" liikkeellä. Hävetkää, ne ovat lasten toiveita ja unelmia.

Minkä ihmeen takia pitäisi hävetä, että kritisoi täysin poskettomia lahjatoiveita. Ne kun on laitettu framille nimenomaan sitä varten, että joku wannabe-joulupukki todella haluaisi ostaa lapselle tai "lapselle" lappuun merkityn kalliin tuotteen tai tavaran. 

Kyllä minäkin toivoin lapsena ja teininä esimerkiksi omaa hevosta, kallista barbitaloa ja ulkomaanmatkaa, mutta eipä olisi tullut mieleenkään yrittää kalastella sellaista tuntemattomalta kanssaihmiseltä. Vanhemmat opettivat että hintavampia toivomuksia varten säästetään itse pikkuhiljaa, ei niitä tipu taivaasta kuin Manulle illallinen konsanaan. 

Vierailija
169/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö köyhillä lapsilla saa olla taikaa ja toiveita edes joulussa?

Hampaat irvessä pitää ajatella järkevästi kaiken aikaa. Mieluiten kyykkyasennossa. Muuten on huono köyhä.

Ovatko nämä loukkaantujat ovat ihmisiä, joilla on kova tarve päästä tekemään hyväntekeväisyyttä jotta kokisivat olevansa parempia ihmisiä. Suuttuvat sitten ihmisten vääristä toiveista. Pitäisi olla sellaisia toiveita, jotka loukkaantuja hyväksyy.

Venäjä on ilmoittanut yhdeksi syyksi erikoisoperaatiolleen sen, että ukrainalaiset toivoivat vääriä asioita, mm EU - ja NATO -jäsenyyksiä. Sieltä siis löytyy suurin toisten toiveista loukkaantuja.

Vierailija
170/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää huoliko, ne lasten toiveet ei velvoita teitä yhtään mihinkään. Ne voi kohteliaasti ohittaa ja pitää sen aikuisen suunsa kiinni.

Ei kukaan mitään yksittäisten lasten unelmia moitikaan, vaan tämän Hopen keräyksen koko toimintatapaa, joka perustuu sinisilmäisten lahjoittajien hyväksikäyttöön (koska vain kaikista sinisilmäisimmät Hopeen edes lahjoittavat). Vanhemmat ensinnäkin välittävät toiveet eteenpäin, joten siinä vaiheessa pitäisi jo käyttää järkeä. Sitten vielä Hope kannustaa ihmisiä ostamaan yhteisvoimin superkalliita lahjoja tuntemattomille. Tuntemattomille, joista ei tiedä, mikä jobbari tai hyväksikäyttäjä sieltä takaa löytyy.

Vierailija
171/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi ei hyväkuntoisia käytettynä? Esimerkiksi hyväkuntoisia järjestelmäkameroita saa käytettynä perus objektiivin kanssa alle 200 eurolla. Ei kaiken tarvitse aina olla uusinta uutta tehtaan muoveissa!

Näin tietenkin ajattelet myös oman lapsesi suhteen, käytetty kelpaa joululahjaksi

Tottakai käy, jos on hyväkuntoista. Sehän on ihan normaalia nykyään. Elätkö vielä jossain ysärillä? Itsekin sain viime vuonna yhden käytetyn lahjan ja lapsi samoin. Lapsen lahja oli hauska retrolahja, jotain mitä ei uutena voisi oikein ostaakaan. Oltiin tyytyväisiä.

Niin, käytetty retrolahja, mutta käviskö käytetty puhelin tai pleikkari?

Ihanko oikeasti nykylapsille ei k

Ihanko oikeasti nykylapsille ei kelpaisi lahjaksi käytetty, toimiva pleikkari? Onhan sekin arvokas lahja.

Jos haluat antaa lahjaksi käytetyn pleikan, niin varmista edes että sitä pystyy käyttämään.

Sony bännää laitteita joita käytetään luvattomilla tavoilla, eikä niitä bännejä pysty purkamaan kuin sonyn huolto. Ihan helposti eivät sitä tee.

Osa käytettyinä myytävistä on käyttöjelvottomia vaikka näyttäisivät uudelta ja hienolta. 

Vierailija
172/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua surettaa ne lapset, joiden toiveet eivät toteudu, koska on toivottu liian hintavia lahjoja. Lapsia en missään nimessä syyllistä heidän haaveistaan. Mielestäni näissä kuitenkin pitäisi olla jokin yläraja hinnassa, jotta mahdollisimman moni lapsi saisi lahjansa. Se olisi myös tasapuolisempaa ja ehkä myös vähentäisi mahdollisten väärinkäytösten riskiä. 

Näinpä! Täällä kun syyllistetään ja tuomitaan lapsia. 

Yksikään ei ole tehnyt niin. Koita keskittyä kun luet kommentteja. 

No tietääkö joku onko nuo toiveet kirjoitettu aikuisen ohjaamana vai lapsi saanut itse kertoa/kirjoittaa? 

Lapsi voi kertoa vanhemmalleen mitä haluaa, mutta vanhempi itsehän sen päättää, mikä toive Hopelle lähetetään.

Vierailija
173/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku sanonut että on pakko ostaa.

Keräykset ovat vapaaehtoisia. Ei niihin ole pakko osallistua.

Vierailija
174/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kun sanotaan, että tottakai kaikkea saa toivoa. Tottakai saa toivoa, olipa lapsi millaisen tuloluokan perheestä tahansa. Mutta totuus on se, että ei niitä superkalliita lahjoja osteta suurimmassa osassa perheitä. Mekin oltiin keskituloinen perhe lapsuudessani ja nuoruudessani, eikä meille mitään hulppeita lahjoja ostettu. 8-vuotiaana sain synttärilahjaksi Cd-soittimen ja 15-vuotiaana joululahjaksi kannettavan Walkman-cd-soittimen. Joka vuosi ei siis tullut mitään kallista, eikä matkusteltu ulkomaille kuin kahdesti koko sinä aikana, kun asuin kotona.

Tottakai niitä kalliitakin toiveita minullakin oli. Muistan haaveilleeni Miss Sixtyn farkuista, joita en koskaan saanut. Ymmärrän täysin, miksi vanhemmat eivät ostaneet noin kalliita ja jo valmiiksi puhkikulutettuja farkkuja. Minusta on hyvä, että lapset ja nuoret unelmoivat, mutta oppivat myös sen, että kaikkea ei voi saada. Aikuisena voi sitten opiskella/tehdä töitä parhaaksi katsomallaan tavalla, jotta saavuttaisi toivomansa elintason ja on mahdollisuus hankkia asioita itse.

Vierailija
175/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän nää kritisoijat laittaisivat aikuisena joulupuuhun, jos sinne saisi laittaa joululahjatoiveita ja toiveen toteuttajina olisi sata kertaa enemmän tuloja saavat? Varmaan ne parin euron sukkaparit tai käytetyt verkkarit kirpparilta. Ja rauhaa maailmaan.

Vierailija
176/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kahlata koko keskustelua läpi, mutta suurelta osin tässä on melko todellisuudesta vieraantunut meininki.

En ihmettele yhtään lasten toiveita iPhonesta tai Nike Air Jordaneista. Se kiusaamisen, ilkkumisen ja ulkopuolelle jättämisen määrä, mihin lapset ja nuoret törmäävät, on todella kohtuuton. Ja valitettavasti kaikilla vähävaraisilla lapsilla ei ole niitä kannustavia ja kannattelevia aikuisia tsemppaamassa ja selittämässä (päivästä toiseen), että second hand on ekoteko ja ole ylpeä siitä jne jne.

Sitten kun lapsella on kirpparilta löytyneet Niket, sitten ilkutaan, että ne ovat feikit ym ym. Lastani kiusattiin vuosia siitä, että hänellä oli todella usein samat vaatteet. Ja että vaatteita ei pesty joka päivä. Sama kollari pesemättä kaksi tai jopa kolme päivää peräkkäin. Hyi miten kauheaa.

Ystäväperhe tuli kyläilemään ja heidän lapset ihmettelivät ensin, miten meillä voi olla niin pieni telkkari. Sitten ihmeteltiin kun meidän lapsilla ei ole iPhoneja. Ja Samsung on ihan huono. Tämä siis meillä kotona, ihan tuttujen kesken.

Koulussa on sitten vielä oma tunnelmansa. Meillä toinen lapsi on tosi herkkä ja kokee paljon voimakkaammin sen, että ei ole kavereita ja ei kuulu joukkoon. On usein surullinen ja alakuloinen, eikä halua mennä kouluun. Kaverit läyhää kaiket päivät tavaroistaan, joita vanhemmat heille nähtävästi ostavat. Minun lapsi ei voi osallistua keskusteluun. Ja vaikka yrittäisi, hänet hiljennetään, koska "ethän sä mitään tiedä, kun sulla ei edes ole sitä ja tätä."

Ihan jokainen aikuinen voisi nyt katsoa peiliin ja miettiä, mitä puhuu ja miten puhuu, ja miten niitä omia kullanmuruja kasvattaa.

Vierailija
177/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ihmetyttää, miksi näissä ketjuissa aina korostetaan, että köyhän pitäisi toivoa halpaa. Anteeksi, mutta on lahjojen hintaluokissa ihan selvä ero.

Esim. alle kympin lahjoina saa vaikka suihkugeelin, dödön, kynsilakan, itsetehdyt villasukat, suklaarasian jne.

Hintaluokassa 20-40 e löytyy jo paljon valinnanvaraa: kirja, lelu, meikkisetti, H&M-tason vaatteet, (lauta)peli jne.

Kalliit (+100 e lahjat): älypuhelimet, pelikonsolit, merkkikengät/vaatteet jne.

Minusta on täysin ok, jos köyhemmänkin perheen lapsi toivoo noita 20-40 e lahjoja. Tuollaisia toteuttaa oikein mielellään ja niistä on iloa pitkäksi aikaa. Kalliit lahjat ovat taas jo ihan eri juttu. Ei niitä omillekaan lapsille ostella, miksi toisten lapsille osteltaisi?

Vierailija
178/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä ihmetyttää, miksi näissä ketjuissa aina korostetaan, että köyhän pitäisi toivoa halpaa. Anteeksi, mutta on lahjojen hintaluokissa ihan selvä ero.

Esim. alle kympin lahjoina saa vaikka suihkugeelin, dödön, kynsilakan, itsetehdyt villasukat, suklaarasian jne.

Hintaluokassa 20-40 e löytyy jo paljon valinnanvaraa: kirja, lelu, meikkisetti, H&M-tason vaatteet, (lauta)peli jne.

Kalliit (+100 e lahjat): älypuhelimet, pelikonsolit, merkkikengät/vaatteet jne.

Minusta on täysin ok, jos köyhemmänkin perheen lapsi toivoo noita 20-40 e lahjoja. Tuollaisia toteuttaa oikein mielellään ja niistä on iloa pitkäksi aikaa. Kalliit lahjat ovat taas jo ihan eri juttu. Ei niitä omillekaan lapsille ostella, miksi toisten lapsille osteltaisi?

Mä ymmärrän että kaikilla ei ole halua tai varaa niitä kalliita lahjoja hankkia mutta silti olisi ehkä halua auttaa/ilahduttaa jouluna. Toiveista valittamista en ymmärrä nykyisessä tilanteessa jossa varaa on valita ketä haluaa auttaa/ilahduttaa vai haluaako auttaa ketään.

Vierailija
179/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut kahlata koko keskustelua läpi, mutta suurelta osin tässä on melko todellisuudesta vieraantunut meininki.

En ihmettele yhtään lasten toiveita iPhonesta tai Nike Air Jordaneista. Se kiusaamisen, ilkkumisen ja ulkopuolelle jättämisen määrä, mihin lapset ja nuoret törmäävät, on todella kohtuuton. Ja valitettavasti kaikilla vähävaraisilla lapsilla ei ole niitä kannustavia ja kannattelevia aikuisia tsemppaamassa ja selittämässä (päivästä toiseen), että second hand on ekoteko ja ole ylpeä siitä jne jne.

Sitten kun lapsella on kirpparilta löytyneet Niket, sitten ilkutaan, että ne ovat feikit ym ym. Lastani kiusattiin vuosia siitä, että hänellä oli todella usein samat vaatteet. Ja että vaatteita ei pesty joka päivä. Sama kollari pesemättä kaksi tai jopa kolme päivää peräkkäin. Hyi miten kauheaa.

Ystäväperhe tuli kyläilemään ja heidän lapset ihmettelivät ensin, miten meillä voi olla niin pieni telkkari

Jos tilanne on tuo, niin ota nopsasti yhteyttä opettajaan. Selitä tilanne ja pyydä, että keskustelevat luokassa asiasta yleisellä tasolla ja pitävät muutoinkin esillä. Aiheesta voisi puhua myös vanhempien illassa. 

Vierailija
180/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nää kritisoijat laittaisivat aikuisena joulupuuhun, jos sinne saisi laittaa joululahjatoiveita ja toiveen toteuttajina olisi sata kertaa enemmän tuloja saavat? Varmaan ne parin euron sukkaparit tai käytetyt verkkarit kirpparilta. Ja rauhaa maailmaan.

Miksi ihmeessä haluaisin, että joku toinen ostaa minulle jotain kallista merkkitavaraa? Jos teen töitä, voin ostaa sen itse, ja jos olen köyhä, niin ei kai nyt joku merkkituote ole prioriteetti?

Eikö enää nykyään osa kansasta pysty arvostamaan itsenäistä pärjäämistä ollenkaan? Ei pystytä pitämään sitä ihanteena, että itse elätetään itsensä? Ajatuksena nyhtää muista kaikki se, mikä lähtee?