Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulupuukeräys vähävaraisille lapsille, käsittämättömiä lahjatoiveita

Vierailija
14.12.2023 |

Katselin koko kuusen läpi ja oksilla roikkui toinen toistaan kalliimpia lahjatoiveita. PlayStation5, PlayStation4, iPhone11 (ja kuusi muuta puhelintoivetta), aktiivisuusranneke, Linnanmäen kausikortti (210e), järjestelmäkamera ja Nintendo Switch.

Nike Air Force -kenkiä toivoi myös moni, kuten Niken tuotteita yleensäkin.

Ymmärrän että lapsilla ja nuorilla voi olla vähän epärealistinen kuva siitä miten kalliita lahjoja ihmiset haluavat tuntemattomille ostaa, mutta miksi aikuiset eivät ole ohjeistaneet toivomaan jotain kohtuuhintaista?

Kommentit (248)

Vierailija
221/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston horinat menneet läpi äänestäjille ja luulevat työssäkäyvien olevan rikkaita, jotka ovat jostain ihme syystä velkaa työttömille. Koko ajan annetaan ymmärtää, että työssäkäyvä on etuoikeutettu ja siitä pitää maksaa näille yhteiskunnan uhreille. Sosiaaliturvan/etuuksien ja nettopalkan välinen ero on usein aika pieni. Ei tavallisella keskiluokkaisella työntekijällä ole varaa mihinkään luksustuotteisiin. Harvan lapsi pelaa lätkää tai harrastaa ratsastusta, asioita joita työttömät vaativat ja vinkuvat lapsilleen muiden maksamina. Harvan lapsella on myöskään 150e tennareita. 

Olen niin kyllästynyt tähän vinkumiseen ja vaatimiseen, että olen todella tyytyväinen kaikkiin leikkauksiin. Joka aamu on herättävä töihin ja palkka riittää loppujen lopuksi vain asunnon maksamiseen ja hyvin perustason elämään. Siitä hyvästä saa kuulla, että on etuoikeutettu ja pitäisi antaa omistaan vielä lisää näille kotona makoil

Et ehkä ole huomannut, että nyt on taas paljon irtisanomisia ja työttömäksi päätyy pitkän työuran tehneitä.

Eihän sitä tiedä vaikka sinuakin onnistuisi ja saisit jäädä työttömäksi. Sitten ei tarvitsisi mennä joka päivä töihin.Taloudellista haittaakaan siitä ei sinulle tulisi, sillä etuuksien ja palkan välinen ero on pieni, niinkuin itse sanot. 💵💵

Miksi edes käyt töissä jos vihaat sitä noin paljon? Irtisanoudu hyvä ihminen jos et onnistu potkuja saamaan.

Vierailija
222/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä omat lapsenne toivovat lahjaksi? Onko toisinaan epärealistisia toiveita? Vai osaavatko lapsenne arvioida perheen kokonaistaloudellista tilannetta aina ja joka tilanteessa realistisesti? Silloinkin, kun varta vasten kysytään toiveista ja haaveista? 

Mulla on nyt 16-vuotias ja hän saa esim uuden puhelimen siten että valitkoon koko maailman verkkokaupoista, mutta 350€ on yläraja. Tai sai 3 vuotta sitten, hyvin pelittää vieläkin eikä uusimisesta ole ollut mitään vihjailujakaan.

Joululahjatoiveet oli sen verran netflixiä että ehtii jonkun sarjan katsoa ja pyjamat on kuulemma jäämässä pieniksi.

Toisaalta jos hän pyytää jotain, tarpeellista vaatetta tai leffareissua kavereiden kanssa, niin ne yleensä saa samantien. Pyynnöt on olleet kohtuullisia ja omien rahojensa kanssa on vähän pihi.

Täällä kauhistellaan, että tuntemattomilta pyydetään 350€+ lahjoja. Kunnon r/Choosingbeggars meininkiä etenkin kun keräyksiä markkinoidaan "jotkut lapset jäävät ilman lahjoja"

Laskin itse, että omat lahjalahjoitukset maksoivat 100-150€ välillä kaikki. Pistin lahjakorttia, jotain luksusta ja jotain hyödyllistä joka pakettiin. Jos 6-vuotias alkaa itkemään että sai ipadin sijaan repun, pipon, satukirjan ja 50€ lahjakortin lelukauppaan niin antakoon ne eteenpäin jollekin joka oikeasti ei ole saamassa yhtään lahjaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston horinat menneet läpi äänestäjille ja luulevat työssäkäyvien olevan rikkaita, jotka ovat jostain ihme syystä velkaa työttömille. Koko ajan annetaan ymmärtää, että työssäkäyvä on etuoikeutettu ja siitä pitää maksaa näille yhteiskunnan uhreille. Sosiaaliturvan/etuuksien ja nettopalkan välinen ero on usein aika pieni. Ei tavallisella keskiluokkaisella työntekijällä ole varaa mihinkään luksustuotteisiin. Harvan lapsi pelaa lätkää tai harrastaa ratsastusta, asioita joita työttömät vaativat ja vinkuvat lapsilleen muiden maksamina. Harvan lapsella on myöskään 150e tennareita. 

Olen niin kyllästynyt tähän vinkumiseen ja vaatimiseen, että olen todella tyytyväinen kaikkiin leikkauksiin. Joka aamu on herättävä töihin ja palkka riittää loppujen lopuksi vain asunnon maksamiseen ja hyvin perustason elämään. Siitä hyvästä saa kuulla, että on etuoikeutettu ja pitäisi antaa omistaan vielä lisää näille kotona makoil

Hyväntekeväisyystoiminta on hyvin oikeistolaista toimintaa. Kun on itsellä jo vähän liikaakin, niin aletaan "auttamaan" heikompia. Vasemmistolaisuuteen kuuluu riittävän toimeentulon turvaaminen kaikille.

Vierailija
224/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi uskoo Joulupukkiin, joten toivoo välillä ihan liikoja. Hän ymmärtää kuitenkin, että toive on toive, ei vaatimus. 

Tarkoituksella yleensä muutaman toiveen toteutamme, emme kaikkia. 

Antakaa lasten olla lapsia!

Vierailija
225/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun tulisi ostaa jollekin tuntemattomalle teinille satojen eurojen lahja, kun en ostaisi sellaista itsellenikään/omalle lapsellenikaan?

Ei tule tai tarvitse ostaa yhtään mitään. Mikään ei velvoita. Tämän keskustelun pointti on se, että saako vähävarainen lapsi toivoa kallista lahjaa. 

Ei saa. Toteavat julmat aikuiset. Ei saa toivoa.

Pikemminkin ei kannata. Koska suomalaiset ovat köyhiä, joten voi olla epätodennäköistä että kukaan ostaa sitä kallista juttua tuntemattoman lapselle, kun ei niitä ostella itselle tai omille lapsillekaan.

Kyllä niitä isojakin lahjoja edelleen anntetaan halusit sinä sitä tai et oli se sinusta kannattavaa tai ei. Usein nämä lahjoittajat on joko Joacimin (linkki tuolla aikaisemmin iltalehden juttuun) kaltaisia henkilöitä jotka itse ovat saaneet apua tai lahjoittajia jotka muuten ovat saaneet kokea sen että lahjoituksesta on ollut iso apu, ovat esim. saaneet siitä positiivista palautetta.

Vierailija
226/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! 

Mielestäni lapset saa toivoa ja unelmoida mitä vaan. Pitkällä tähtäimellä voi myös säästää näihin unelmiin. Mutta omia lapsia ainakin ohjaan niin, etteivät joululahjatoiveet olisi satojen eurojen toiveita, koska niitä ei ole mahdollista hankkia.

Joulukeräyksessä täytyisi aikuisen kertoa  riski, että voipi jäädä pleikkari ym. isommat saamatta. Teinien lahjat (vaatteet) voivat olla arvokkaampia, mutta tuskin ne useita satoja tarvitsee maksaa. 

PS. Iltasanomat kertoi Joakimista, hänkin taisi useammalle jakaa sen lahjoittamansa tuhannen euron potin eikä vain yhdelle.

Hyvää joulumieltä kaikille! Arvokkaimmat asiat ei kuitenkaan ole aineellisia, vaikka monenlaista tarvitaankin.

Vierailija
227/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! 

Mielestäni lapset saa toivoa ja unelmoida mitä vaan. Pitkällä tähtäimellä voi myös säästää näihin unelmiin. Mutta omia lapsia ainakin ohjaan niin, etteivät joululahjatoiveet olisi satojen eurojen toiveita, koska niitä ei ole mahdollista hankkia.

Joulukeräyksessä täytyisi aikuisen kertoa  riski, että voipi jäädä pleikkari ym. isommat saamatta. Teinien lahjat (vaatteet) voivat olla arvokkaampia, mutta tuskin ne useita satoja tarvitsee maksaa. 

PS. Iltasanomat kertoi Joakimista, hänkin taisi useammalle jakaa sen lahjoittamansa tuhannen euron potin eikä vain yhdelle.

Hyvää joulumieltä kaikille! Arvokkaimmat asiat ei kuitenkaan ole aineellisia, vaikka monenlaista tarvitaankin.

Tavoite Seinäjoen Joulupuukeräyksen osalta on täyttynyt yli odotusten joten uskoakseni tuolla Joakimin lahjoituksella oikeasti pystytään hankkimaan myös niitä arvokkaampia toiveita ja hyvä niin. Onko ne mitään iPoneja ainakaan uusina niin ehkä ei ja vaikka olisikin niin edelleen hyvä niin.

Vierailija
228/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltaiset ihmiset käy joka joulu nuo puut läpi ilman aikomustakaan auttaa. Tarkoitus vaan päästä taivastelemaan, mielellään iltapäivän roskalehtiin.

Vein tänä vuonna 9 pakettia keräykseen, en tosin Hopen keräykseen tai sellaiseen jossa olisi "toive" listattu iän ja sukupuolen lisäksi. Kuitteja läpikäydessä lahjat maksoivat 100-150€ välillä.

Olen itsekin tyrmistynyt, että joku 2-vuotias muka "toivoisi" ipadiä tai, että se älypuhelin pitäisi olla kallimpaa sorttia. Koko "nokun teinin pitää kuulua joukkoon!" logiikka tyrmistyttää. Olen itsekin ollut lapsi ja teini eikä omissa piireissä ollut kusipäitä jotka arvostelivat vaatteiden tai tavaroiden perusteella enkä toivo tyttäreni tulevaisuudessa hengaavan tälläisten "ystävien" kanssa

Vierailija
229/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe tienaa vuodessa n 300k, ja oma alakouluikäinen lapsi saa toivoa lahjaksi kohtuullisesti pari-kolme sellaisia isompaa lelua, joita haluaa. Ymmärtää, että joululahjoja ostetaan kohtuudella, montaa kalliimpaa asiaa ei hankita kerralla, ja että aikuisten täytyy tehdä kovasti töitä sen rahan eteen, jolla ne lelut ostetaan.

Ostetaan myös about samaa hintaluokkaa (maks 50e) olevia paketteja joulupuusta muutama yhdessä lapsen kanssa. Jutellaan siitä, että näin kaikille kaikille tulee hyvä mieli, kun ne joilla on mahdollisuus auttaa, tekevät niin. Ei kävisi mielessäkään ostaa joulupuusta tuollaisia älyttömiä monien satojen eurojen paketteja, jotka ruokkii aivan epärealistista käsitystä siitä miten rahaa käytetään, ja ohjaa epäkestäviin kulutusvalintoihin. Typerää, ettei lapsia ohjeisteta tekemään arvoltaan kohtuullisia toiveita näihin joulupuihin - se olisi samalla vastuullista kulutuskasvatusta ja kohtuuden opettami

Ihana ajatus ostaa keräyksen lahja yhdessä lapsensa kanssa ja keskustella asiasta! Mukavaa joulua teille :)

Vierailija
230/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli myös 17v pojan lahjakorttitoive ruokakauppaan 😥Tekisi mieli hankkia, kunhan tietäisi että menee perille, eikä vääriin käsiin.

Se nuori ehkä haluaa ostaa ihan vaan pizzaa ja sipsejä tai vaikka hedelmiä. Kyllä tuollaiseen voi antaa.

Vierailija
231/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua surettaa ne lapset, joiden toiveet eivät toteudu, koska on toivottu liian hintavia lahjoja. Lapsia en missään nimessä syyllistä heidän haaveistaan. Mielestäni näissä kuitenkin pitäisi olla jokin yläraja hinnassa, jotta mahdollisimman moni lapsi saisi lahjansa. Se olisi myös tasapuolisempaa ja ehkä myös vähentäisi mahdollisten väärinkäytösten riskiä. 

Näinpä! Täällä kun syyllistetään ja tuomitaan lapsia. 

Yksikään ei ole tehnyt niin. Koita keskittyä kun luet kommentteja. 

No tietääkö joku onko nuo toiveet kirjoitettu aikuisen ohjaamana vai lapsi saanut itse kertoa/kirjoittaa? 

Muissa aiheen keskusteluissa jotkut kommentoi, että vanhemmat/aikuinen laittaa sähköpostilla lapsen toiveen järjestölle

Eli saattaapi olla, että 2 vuotiaan "toive" ipadistä on hyvinkin äipän toive itselle tai helpoksi lastenvahdiksi

Vierailija
232/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun tulisi ostaa jollekin tuntemattomalle teinille satojen eurojen lahja, kun en ostaisi sellaista itsellenikään/omalle lapsellenikaan?

Ei tule tai tarvitse ostaa yhtään mitään. Mikään ei velvoita. Tämän keskustelun pointti on se, että saako vähävarainen lapsi toivoa kallista lahjaa. 

Pikemminkin ei kannata. Koska suomalaiset ovat köyhiä, joten voi olla epätodennäköistä että kukaan ostaa sitä kallista juttua tuntemattoman lapselle, kun ei niitä ostella itselle tai omille lapsillekaan.

Kyllä niitä isojakin lahjoja edelleen anntetaan halusit sinä sitä tai et oli se sinusta kannattavaa tai ei. Usein nämä lahjoittajat on joko Joacimin (linkki tuolla aikaisemmin

Joacim voisi hänkin mieluummin antaa keskihinatisen lahjan monelle nuorelle kuin jotain luksusta yhdelle.

Vierailija
233/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut kahlata koko keskustelua läpi, mutta suurelta osin tässä on melko todellisuudesta vieraantunut meininki.

En ihmettele yhtään lasten toiveita iPhonesta tai Nike Air Jordaneista. Se kiusaamisen, ilkkumisen ja ulkopuolelle jättämisen määrä, mihin lapset ja nuoret törmäävät, on todella kohtuuton. Ja valitettavasti kaikilla vähävaraisilla lapsilla ei ole niitä kannustavia ja kannattelevia aikuisia tsemppaamassa ja selittämässä (päivästä toiseen), että second hand on ekoteko ja ole ylpeä siitä jne jne.

Sitten kun lapsella on kirpparilta löytyneet Niket, sitten ilkutaan, että ne ovat feikit ym ym. Lastani kiusattiin vuosia siitä, että hänellä oli todella usein samat vaatteet. Ja että vaatteita ei pesty joka päivä. Sama kollari pesemättä kaksi tai jopa kolme päivää peräkkäin. Hyi miten kauheaa.

Ystäväperhe tuli kyläilemään ja heidän lapset ihmettelivät ensin, miten meillä voi olla niin pieni telkkari

Miksi nykylapset ovat kasvaneet noin kieroon?

Vierailija
234/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelisin että käytettyä tavaraa ei voi noihin keräyksiin antaa ihan siksi että silloin jos se on ollut mahdollista sinne on tuotu sitä tavaraa joka "kaipaa vain pientä huoltoa". Järjestöillä ei ole juuri ennen joulua niitä resursseja korjailla.

Toisaalta sille käytetylle tavaralle on nykyisin omat kanavansa, somen roskalavat yms.

Joo, ei käytetttyjä tavaroita joulukeräykseen. Nettiryhmässä  joku perhe ilmoitti esitti vaatimattomia toivomuksia

ja ottavat vastaan hyväkuntoisia käytettyjä huppareita muistaakseni. Toivottavasti he saavat sellaisen.

Paha kyllä, on olemassa heitä, jotka pahansuovasti vievät "köyhille lapsille" risaisia, kuluneita tai huonossa

kunnossa olevia leluja.  Sen takia ei voi jouluksi kerätä käytettyjä tavaroita.

Vierailija
235/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä isojakin lahjoja edelleen anntetaan halusit sinä sitä tai et oli se sinusta kannattavaa tai ei. Usein nämä lahjo

Lahjoituksensa hän on jo tehnyt. Miten ja kenelle hän on sen ohjannut vai antaako noiden Joulupuu -keräykseen Seinäjoella osallistuvien päättä miten lahjoitus ohjautuu tuskin on sinun päätettävissä. Hänellä on oikeus ne rahat lahjoittaa välittämättä sinun mielipiteestäsi.

Vierailija
236/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltaiset ihmiset käy joka joulu nuo puut läpi ilman aikomustakaan auttaa. Tarkoitus vaan päästä taivastelemaan, mielellään iltapäivän roskalehtiin.

Vein tänä vuonna 9 pakettia keräykseen, en tosin Hopen keräykseen tai sellaiseen jossa olisi "toive" listattu iän ja sukupuolen lisäksi. Kuitteja läpikäydessä lahjat maksoivat 100-150€ välillä.

Olen itsekin tyrmistynyt, että joku 2-vuotias muka "toivoisi" ipadiä tai, että se älypuhelin pitäisi olla kallimpaa sorttia. Koko "nokun teinin pitää kuulua joukkoon!" logiikka tyrmistyttää. Olen itsekin ollut lapsi ja teini eikä omissa piireissä ollut kusipäitä jotka arvostelivat vaatteiden tai tavaroiden perusteella enkä toivo tyttäreni tulevaisuudessa hengaavan tälläisten "ystävien" kanssa

Olen samaa mieltä kanssasi. Täällä ketjussa on unohtunut se, että joskus lasta voi ilahduttaa

tavallinen ja huokea esine. Ovatko ihmiset liikaa kalliiden hintojen lumoissa? Tottapa lapsesta on

kivaa löytää paketista hienolta näyttävä muotilelu, mutta miten paljon sillä käytännössä leikitään?

Vierailija
237/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan toive tuollaisessa lahjapuussa ja se oli halvin mahdollinen puhelin. Sitä, että olisin sen oikeasti saanut, pidin kuitenkin erittäin epätodennäköisenä vaihtoehtona. Silti toivoin jonkun varakkaan ja hyväsydämisen ihmisen näkevän mun toiveen ja samalla tajuavan, että olen ahkera ja eteenpäin pyrkivä tyttö, jota olisi jopa järkevää auttaa. Sen jälkeen olen tehnyt niin paljon töitä unelmieni eteen, että tänä jouluna joku onnekas lapsi saa multa toivomansa puhelimen:) 

Vierailija
238/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joululahjakeräyksin pyritään varmistamaan, ettei yksikään lapsi jäisi lahjatta. Halutaan ilahduttaa lapsia, mutta myös lahjoittajia. Jos toiveet ovat kalliita, ne lähes varmasti jäävät toteutumatta. Tulee mieleen, että kalliin toiveen esittäjä ei ole lahjansaannissaan keräyslahjan varassa. Miksi hän siis osallistuu?

Mä en kyllä ole oikein koskaan uskonut tuohon että asiat jollakin voisi olla niin huonosti että noi keräyksen lahjat olisi ainoa lahja jonka joku lapsi saa. Tarkoitus on toteuttaa toiveita jotka ilahduttaa sekä lahjan antajaa että saajaa.

Jotkut sossun työntekijät kertoivat yhtenä vuonna kokemuksiaan työstä. Kertomukset olivat

tapahtuneet  aikaisemmin, mutta siinä oli esimerkkejä hätätilanteista.

Esim. Jossain lapsille ei ollut hankittu  lahjoja, elämä oli pielessä. Tai jonkun lapset otettiin huostaan.

Silloin keräyslahja on hieno asia. Lapset saivat jotain ja vanhemmat huomaavat, että heidän

perheestään välitetään. Joskus on taustalla työttömyys, masennus, päihteitä ja toivoton olotila.

Vierailija
239/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelisin että käytettyä tavaraa ei voi noihin keräyksiin antaa ihan siksi että silloin jos se on ollut mahdollista sinne on tuotu sitä tavaraa joka "kaipaa vain pientä huoltoa". Järjestöillä ei ole juuri ennen joulua niitä resursseja korjailla.

Toisaalta sille käytetylle tavaralle on nykyisin omat kanavansa, somen roskalavat yms.

Joo, ei käytetttyjä tavaroita joulukeräykseen. Nettiryhmässä  joku perhe ilmoitti esitti vaatimattomia toivomuksia

ja ottavat vastaan hyväkuntoisia käytettyjä huppareita muistaakseni. Toivottavasti he saavat sellaisen.

Paha kyllä, on olemassa heitä, jotka pahansuovasti vievät "köyhille lapsille" risaisia, kuluneita tai huonossa

&nb

Lisäisin tuohon vielä, että vaikka se kulutuskeskeistä ajattelua onkin, niin uusi on aina uusi. Köyhissä perheissä ollaan kyllä totuttu kirpparikamaan ja lasten tavarat kulkee sukulaisilta ja isosisaruksilta itselle. Välttämättä lapsi ei saa juuri mitään mitä kutsua omaksi kun kaikki on jonkun vanhaa ja saattaa vielä siirtyä pikkusisaruksille. Sitä uutta ei välttämättä saa moni köyhä lapsi omistaa kuin harvoin itse. On myös otettava huomioon, että hyväkuntoisellakaan käytetyllä tavaralla ei aina ole pitkä käyttöikä edessä kun kaikki kuluma ei näy päällepäin. En tiedä mikä käytäntö on, mutta toivottavasti esim. elektroniikkaa ostavat laittavat takuukuitin ostoksen mukaan.

Noita pahansuopia ihmisiä on näissä keräyksissä aina välillä, on annettu likaista/rikkinäistä tavaraa, suorastaan roskia. Jos käytetty tavara alettaisiin kelpuuttaa, niin moniko tyhjäisi nurkistaan ylimääräiset tavarat ja veisi ne lahjakeräykseen ihan vaan jotta pääsee niistä eroon? Menisi melko pian kaikki uskottavuus noista keräyksistä, kun paketeista alkaisi ilmestyä kymmenen vuotta vanhoja vaatteita tai leluja, joita kukaan lapsi ei ole toivonut.

Vierailija
240/248 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehdessä joulupukkina toimiva mies kertoi, ettei ole koskaan nähnyt joulupuulahjan olevan lapsen ainoa lahja.

Yleensä niitä lahjoja on vuori ja se keräyslahja hukkuu sinne sekaan.

Pyydetään, kun on mahdollisuus pyytää ja ilmaiseksi saa