Mummon hautajaiset vain "lähipiirin kesken" ja osa lapsenlapsista jätettiin kutsumatta
Paikalle kutsuttiin Vain kuulemma lähimmät lapsenlapset, eli vanhemmat lapsenlapset perheineen, joiden kanssa mummo on ollut enemmän tekemisissä.
Tämä on aivan raivostuttavaa ja olen asiasta sanonut. On kuulemma nyt hyvä, ettei minunlaistani rähjääjää tule paikalle, ei mummokaan olisi kuulemma tykännyt
Mummolla on kahdeksan lasta, joista vielä 7 on elossa. kaikilla heillä perheet ja lapsenlapsenlapsiakin on useita. Minä olen lapsenlapsi ihan nuorimmasta päästä, enkä siten muodostunut kovin läheiseksi, vaikka aika-ajoin näimme, mutta mitään pitkiä vierailuja en päässyt tekemään, kuten osa lapsenlapsista.Mummon terveydentila oli jo heikompi, kun olin itse pienempi.
Suku on siis iso ja ilmoittivat, ettei kaikkia voi kutsua paikalle tilanpuutteiden vuoksi ja vain lähimmät osallistuvat. Minäkään en mahdu mukaan. Eräs tätini jo loukkaantui niin pahasti, kun tulin hänelle lankoja pitkin, että itkien huusi puhelimeen, ettei enää koskaan halua nähdä minua tai kuulla minusta mitään ja ettei häntä ole ikinä loukattu näin pahasti
Suututtaa
Kommentit (123)
Itse olen nuorimpia lapsenlapsia ja olisi kyllä tuntunut tosi oudolta jos vanhin täti olisi ominut kaikki papan hautajaisjärjestelyt ja määräillyt että vain hänen lapsensa kutsutaan, hänen itsensä, isäni ja toisen siskonsa lisäksi ja meidät isän lapset olisi jätetty ulkopuolelle. Sehän olisi ollut ihan mielivaltaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nuorimpia lapsenlapsia ja olisi kyllä tuntunut tosi oudolta jos vanhin täti olisi ominut kaikki papan hautajaisjärjestelyt ja määräillyt että vain hänen lapsensa kutsutaan, hänen itsensä, isäni ja toisen siskonsa lisäksi ja meidät isän lapset olisi jätetty ulkopuolelle. Sehän olisi ollut ihan mielivaltaista toimintaa.
Paljon yleisempää on että osa vain jättäytyy sivuun niistä hautajaiskärjestelyistä kuin se että ne omitaan itselle. Ei ne järjestelyt surun keskellä ole yleensä se ensimmäinen asia joka halutaan omaksi tehtäväksi. Helpommalla useinkin pääsee kun jättäytyy sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olisi normaali suku niin jokainen lapsenlapsi jätettäisiin ulkopuolelle sillä silloin olisi tasapuolista.
Miksi hautajaisten kuuluisi edes olla tasapuoliset kaikille?
Eli sinusta olisi ollut ihan ok että kun isäni kuoli, niin minä olisin ihan yksin päättänyt ettei pikkusiskoni lapsia tai edes pikkusiskon kutsuta isän hautajaisiin?
Olisi ihan ok jos kerran järjestät hautajaiset. Pelkästään tyytyväinen olisin siinä tilanteessa, että voisin keskittyä muistelemaan vainajaa eikä tarvitsisi osallistua järjestelyihin.
Voisit muistella vainajaa kotona sillä miksi oletat että sinut hautajaisiin kutsuttaisiin?
Niin miksi sinne hautajaisiin olisi pakko päästä? Ihan riittävästi olen niihin joutunut osallistumaan. Ei se tilaisuu ole mitenkään sellainen johon toivon pääseväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon yleisempää on että osa vain jättäytyy sivuun niistä hautajaiskärjestelyistä kuin se että ne omitaan itselle. Ei ne järjestelyt surun keskellä ole yleensä se ensimmäinen asia joka halutaan omaksi tehtäväksi. Helpommalla useinkin pääsee kun jättäytyy sivuun.
Silti ei ole millään tavalla ok että sisarussarjasta yksi tai kaksi alkaa sen varjolla määräillä, että kuka lapsista tai lastenlapsista kutsutaan hautajaisiin ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaahan tuo oudolta,että sitten onkin jo liian paljon porukkaa,että pitää loppupäästä pätkäistä. Pitäs sen verran tehdä,minkä jaksaa kutsua.Kyllähän nyt kaikki 'perheeseen' kuuluvat pitäis mahtua ja heillä olis oikeus tulla.
Biologia määrittelee perheen?
No yleensä se määrittelee. Voihan perheessäkin olla jäseniä,kenen kanssa ei tule niin hyvin toimeen kuin vaikka jonkun naapurin,mutta kyllä jos olet syntynyt johonkin perheeseen ja joku on sun biologinen vanhempi niin eihän siitä pääse yli eikä ympäri että asia on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti ei ole millään tavalla ok että sisarussarjasta yksi tai kaksi alkaa sen varjolla määräillä, että kuka lapsista tai lastenlapsista kutsutaan hautajaisiin ja kuka ei.
Oikeastaan ihan sama onko se jollekin ok vai ei. Niin se vain menee että jos et osallistu järjestelyihin niin ei niihin järjestelyihin ole myöskään mitään sanomista.
Pihiys yllätti järjestäjän? Kappeliin tosiaan voi mennä ilman kutsua. Mutta on ilmiselvää, että raha on tullut väliin.
Olen tässä yrittänyt mietiskellä, mitä oleellista ap on jättänyt mainitsematta aloituksessaan. Tuolla rivien välissä haiskahtaa jo sukuriidat. Onko mummon puoliso, siis lastensa isä kuollut jo aikaisemmin ja perinnönjako ei ole mennyt kaikkien lasten mielen mukaisesti? No perunkirjoitukseen kaikki mummon elossa olevat lapset on kutsuttava sekä edesmenneiden lasten lapset vanhempiensa sijaan. Koska ap:n isä elää ja oli ymmärtääkseni mummon lapsi, on hänet kutsuttava, mutta ap ei kuulu kutsuttaviin, koska ei ole perikunnan jäsen. Mutta jos ap:n äiti oli mummon lapsi eikä enää ole elossa, silloin ap on perikunnan jäsen ja hänet pitää kutsua perunkirjoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaahan tuo oudolta,että sitten onkin jo liian paljon porukkaa,että pitää loppupäästä pätkäistä. Pitäs sen verran tehdä,minkä jaksaa kutsua.Kyllähän nyt kaikki 'perheeseen' kuuluvat pitäis mahtua ja heillä olis oikeus tulla.
Onko käynyt mielessä vainajan tahto ? Hautajaisten järjestäminen suurine muistotilaisuuksineen on erittäin kallista. Takana voi myös olla siis taloudellinen asia. Mielestäni edesmenneen tapaaminen eläessään on tärkeämpää kuin kokoontua suvun tapaamiseen muistotilaisuudessa. Juna meni jo.
Meillä oli vuosia sitten samantyyppinen riita suvussa, kun mummo kuoli. Meidän lapsuudenperheessä on kaksi biologista lasta ja kaksi adoptoituja. Isän sisko olisi halunnut jättää nuo adoptoidut lapset kutsumatta, koska hänen mielestään he eivät kuuluneet perheeseen. Kaikki muut mummon lastenlapset toki oli tervetulleita. Isän kolme muuta sisarusta ei kommentoineet. Isälle tämä ei tietenkään sopinut, että hänen kaksi lastaan jätettäisiin kutsumatta. Lopulta se oli isän sisko itse joka jätti saapumatta tilaisuuteen, koska hän ei halunnut tulla, kun häntä ei oltu toteltu asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Pihiys yllätti järjestäjän? Kappeliin tosiaan voi mennä ilman kutsua. Mutta on ilmiselvää, että raha on tullut väliin.
Tuskin pihiys, mahdollisesti varojen puute.
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni on elossa, joka siis mummon lapsi. Tuolla edesmenneellä sedällä oli kolme lasta ja heilläkin jo perheet.
Isäni oli lapsista toiseksi nuorin ja sillä olen nuorimpia lapsenlapsia.
Oli kuulemma ollut sananvaihtoa, ketä kutsutaan, mutta tädit ovat pääasiassa päsmäröineet järjestelyt. He ovat sellaisia, jotka saavat tahtonsa läpi ja vasrmasti perinnöistä tullaan riitelemään ja lujaa.
ap
Sinäpä sen sanoit, kiikarissa lieneekin perintö. Perukirjoitus on onneksi juridinen tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä vainajan tahto ? Hautajaisten järjestäminen suurine muistotilaisuuksineen on erittäin kallista. Takana voi myös olla siis taloudellinen asia. Mielestäni edesmenneen tapaaminen eläessään on tärkeämpää kuin kokoontua suvun tapaamiseen muistotilaisuudessa. Juna meni jo.
Vainajan tahto onkin eri asia.
Ahaa, eli siis sekin olisi ollut ihan ok, että ap:n isä olisi vaan ilmoittanut siskoilleen ja muille sisaruksilleen, että hän yksin yhdessä yhden muun sisaruksen kanssa sitten hoitaa kaikki hautajaisjärjestelyt ja myös päättää ketä kutsutaan ja ketä ei? Sekin olisi ollut varmasti ok että noiden kahden tädin lapset olisi jätetty kutsumatta?
Tuohan on kiusaamista. Jätetään jollakin tekosyyllä osa porukkaa ulos. Tila varataan sen mukaan, että kuinka paljon on vieraita tulossa.
Laittaisin viestin, että mikäli kaikkia ei kutsuta, niin ei sitten kuulu perikunnalle kulutkaan.
Räyhäämällä ei toki kannata asioita hoitaa. Napakkuudella mieluummin.
Ihme suku!
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kertoisit järjestäjille, että voisit osallistua järjestelyihin, koska tahdot tutustua sukuusi ja muistotilaisuus on siihen hyvä mahdollisuus? Olisit siis avuksi järjestelyissä, jos ne muuten kaatuvat vain heidän vastuulleen. Jos rahasta on kiinni, niin tarjoaisin mahdollisuutta maksaa itse muistotilaisuuden tarjoiluista. Tosin jos vainajalta jäi varallisuutta, muistotilaisuus voitaisiin maksaa niistä kokonaisuudessaan.
Ennen vanhaan hautajaisiin tuli kuokkavieraitakin ja monesti heidätkin kutsuttiin muistojuhlaan. Tai tuli yllätysvieraita, jotka olivat huomanneet esim. kuolinilmoituksesta, että heidän tuttu on kuollut. Muistotilaisuudessa voikin joskus selvitä aivan uusia asioita vainajan elämän varrelta. Muistotilaisuudet ovat mielenkiintoisia. Hautajaiset ovat surun juhla, mutta muistotilaisuudessa suru pääsee käsittelyvaiheeseen ja saattaa jopa löytyä aiheita jopa iloon.
Mitä tuo hautajaisjärjestelyihin osallistuminen ap:n suhteen voisi käytännön tasolla tarkoittaa ? En ymmärrä !
Isomummun hautajaisiin saivat kutsun vain lapset puolisoineen. Siinäkin oli jo paljon sakkia, hyvä kun kaikki mahtuivat muistotilaisuudessa pöytään. Lapsenlapsista paikalla oli äitini, ja lapsenlapsenlapsista minä, mutta me olimme siellä kyökin puolella tai korkeintaan kahvia kaatamassa salin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin pihiys, mahdollisesti varojen puute.
No sen voisi sitten sanoa suoraan, tai järjestää siten, että ei tule kalliiksi.
Hautajaisjärjestelyihin voi osallistua vaikka valmistamalla muistotilaisuuteen tarjoilua, koristelua tai ohjelmaa. Jos vainaja on varaton, voi hakea yhteiskunnan tukea hautajaisjärjestelyihin ja jos se ei riitä, loput menee osallistujien omista rahapusseista.
Yhdet hautajaiset, joissa olen ollut, olivat tällaiset. Ihmettelen kyllä ihmistä, joka tekee ikänsä työtä ja asuu vuokralla, vaikka olisi voinut hankkia omana asunnon asuntolainalla, että ei ollut edes kuolinhetkellä rahaa omiin hautajaisiin ja lähisukukin oli samalla tavalla pa-porukkaa, että huokaili mistä saa tarveaineet leivontaan yms. Haitajaiset ovat niin surullinen juhla, että olisi parempi ,jos vainaja kustantaisi ne ja vieraat istuisivat pitopalvelun muistopöytään.
On se niin mahdoton ajatus, että palstalla on muitakin ihmisiä kuin yksi, ja sinä. Kukaan muu ei tänne koskaan kirjoitakaan mitään.