Mummon hautajaiset vain "lähipiirin kesken" ja osa lapsenlapsista jätettiin kutsumatta
Paikalle kutsuttiin Vain kuulemma lähimmät lapsenlapset, eli vanhemmat lapsenlapset perheineen, joiden kanssa mummo on ollut enemmän tekemisissä.
Tämä on aivan raivostuttavaa ja olen asiasta sanonut. On kuulemma nyt hyvä, ettei minunlaistani rähjääjää tule paikalle, ei mummokaan olisi kuulemma tykännyt
Mummolla on kahdeksan lasta, joista vielä 7 on elossa. kaikilla heillä perheet ja lapsenlapsenlapsiakin on useita. Minä olen lapsenlapsi ihan nuorimmasta päästä, enkä siten muodostunut kovin läheiseksi, vaikka aika-ajoin näimme, mutta mitään pitkiä vierailuja en päässyt tekemään, kuten osa lapsenlapsista.Mummon terveydentila oli jo heikompi, kun olin itse pienempi.
Suku on siis iso ja ilmoittivat, ettei kaikkia voi kutsua paikalle tilanpuutteiden vuoksi ja vain lähimmät osallistuvat. Minäkään en mahdu mukaan. Eräs tätini jo loukkaantui niin pahasti, kun tulin hänelle lankoja pitkin, että itkien huusi puhelimeen, ettei enää koskaan halua nähdä minua tai kuulla minusta mitään ja ettei häntä ole ikinä loukattu näin pahasti
Suututtaa
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Jos et tavannut vainajaa hänen eläessäkään kovin usein, niin miksi sinulle on tärkeää olla paikalla juuri nyt kun häntä haudataan? Kieltämättä vaikutat vähän öykkäriltä.
Ap kertoio selvästi, että mummo oli jo vanha ja väsyneempi, kun Ap oli lapsi. Aiemmin syntyneet lapsenlapset tapasivat pienenä mummoa useammin.
Vierailija kirjoitti:
Minun setäni hautajaisiin ei päästetty edes kaikkia sedän sisaruksia, koska osa sisaruksista oli riidoissa toisten sisarten kanssa, niin se pahin riitapukari sitten päätti, että kuka pääsee ja kuka ei. Olisin mielelläni lähtenyt saattamaan setääni hänen viimeiselle matkalleen, mutta minua ei päästetty sinne, vaikka en ole edes niissä riidoissa ollut, mutta koska olin yhden riitelijän lapsi, niin olin sitten automaattisesti paha ihminen.
Omassa suvussani yhden enon hautajaisiin ei päästetty vainajan siskoa, joka pahoitti mielensä todella. Tietämäni mukaan heillä ei ollut ollut riitoja, paitsi ehkä pikkulapsena. Molemmat olivat asiallisia ja hyvin käyttäytyviä ihmisiä. Enon lapsuudenperhe ei ollut erityisen iso ja kolme sisarusta oli jo ehtinyt kuolla. Heidän tapauksessaan ei ollut kyse puuttuvista varoista.
Miksi sinun nyt pitää pakolla päästä hautajaisiin, kun et isovanhemman eläessäkään ollut hänen kanssaan tekemisissä? Taidat olla huolissasi perinnöstäsi, et muuten. Voit muistella mummoa kotona sytyttämällä kynttilän, ei se vainaja siitä enää pahastu. Kivasti saat muuhunkin sukuun katkottua välit käytökselläsi.