Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummon hautajaiset vain "lähipiirin kesken" ja osa lapsenlapsista jätettiin kutsumatta

Vierailija
13.12.2023 |

Paikalle kutsuttiin Vain kuulemma lähimmät lapsenlapset, eli vanhemmat lapsenlapset perheineen, joiden kanssa mummo on ollut enemmän tekemisissä.

Tämä on aivan raivostuttavaa ja olen asiasta sanonut. On kuulemma nyt hyvä, ettei minunlaistani rähjääjää tule paikalle, ei mummokaan olisi kuulemma tykännyt

Mummolla on kahdeksan lasta, joista vielä 7 on elossa. kaikilla heillä perheet ja lapsenlapsenlapsiakin on useita. Minä olen lapsenlapsi ihan nuorimmasta päästä, enkä siten muodostunut kovin läheiseksi, vaikka aika-ajoin näimme, mutta mitään pitkiä vierailuja en päässyt tekemään, kuten osa lapsenlapsista.Mummon terveydentila oli jo heikompi, kun olin itse pienempi.

Suku on siis iso ja ilmoittivat, ettei kaikkia voi kutsua paikalle tilanpuutteiden vuoksi ja vain lähimmät osallistuvat. Minäkään en mahdu mukaan. Eräs tätini jo loukkaantui niin pahasti, kun tulin hänelle lankoja pitkin, että itkien huusi puhelimeen, ettei enää koskaan halua nähdä minua tai kuulla minusta mitään ja ettei häntä ole ikinä loukattu näin pahasti

Suututtaa

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän kanssa emme siis hirveästi ole ollut tekemisissä. Eronnut äidistä aikaa sitten ja hän muuttikin toiselle paikakunnalle, mikä etäännyttikin minut mummosta aikanaan. Isä on luonteeltaan lopulta vässykkä, joka ei enää halua ruveta riitelemään päsmärisiskojensa kanssa, kun asiasta olen kysynyt ja hänkin sanoi ymmärtävänsä, ettei kaikki pääse, kun iso suku ja "monta muutakin" kun jätettiin kutsumatta. Hänelle siis kuulemma  aivan sama. 

ap

Vierailija
42/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoinen järjestely että nuorimpia lapsenlapsia ei kutsuttaisi koska ei muka mahdu mukaan. Isälläsi on ihan yhtäläinen oikeus päättää hautajaisjörjestelyistä kuin siskoillaan. Isäsi voi ihan hyvin vaatia, että kaikki lastenlapset kutsutaan mukaan.

Ehkäpä isä ymmärtää, ettei hautajaisista kannata riidellä. Jos jokainen vaatii että on tehtävä juuri niinkuin oma pää sanoo, niin eihän sopuun päästä koskaan. Kummallista, että ihmiset riitelevät tällaisista asioista. Ja vielä kummallisempaa että jos ap:n isä on hyväksynyt suunnitelman niin ap alkaa räyhäämään asiasta.

Kummallista on, että isä on hyväksynyt asian, eikä sanonut, että kaikki lastenlapset paikalle ja piste.

Onko isä edes järjestämäsä hautajaisia. Tyytyväisenä seuraa sivusta kun sisarensa järjestää eikä hänen tarvitse kärjestelyihin osallistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi muistaa ihmisiä kun he ovat vielä elossa. 

itsellä vastaavanlainen tarina menneisyydestä. Suku oli kovin riitainen ja tämän takia kaikki eivät olleet keskenään tekemisissä, mutta auta armias mikä mussutus alkoi kun isoäiti kuoli niin kaikki olivat muka olleet niin kaveria. 

Perinnön jaostakin saatiin aikanaan riita vaikka siinä pitäisi kunnioittaa kuolleen toiveita/testamenttia

Vierailija
44/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaahan tuo oudolta,että sitten onkin jo liian paljon porukkaa,että pitää loppupäästä pätkäistä. Pitäs sen verran tehdä,minkä jaksaa kutsua.Kyllähän nyt kaikki 'perheeseen' kuuluvat pitäis mahtua ja heillä olis oikeus tulla.

Jos ei kotiin mahdu niis sitten luulisi, että vuokrataan jokin paikka johon mahtuu enemmän väkeä. 

Entäpä jos kyse hautajaiskuluista. Ei joka pesässä ole varaa isoihin kuluihin.

Siinä tapauksessa perikunnan jäsenet laittavat omistaan puuttuvan osan. Ei se niinkään voi mennä, että jos eivät tilat ja varat riitä "kahvittamaan" kaikkia, silloin vain osa porukasta menee juhlimaan vainajan piikkiin.

Vierailija
45/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaahan tuo oudolta,että sitten onkin jo liian paljon porukkaa,että pitää loppupäästä pätkäistä. Pitäs sen verran tehdä,minkä jaksaa kutsua.Kyllähän nyt kaikki 'perheeseen' kuuluvat pitäis mahtua ja heillä olis oikeus tulla.

Jos ei kotiin mahdu niis sitten luulisi, että vuokrataan jokin paikka johon mahtuu enemmän väkeä. 

Siinä tapauksessa perikunnan jäsenet laittavat omistaan puuttuvan osan. Ei se niinkään voi mennä, että jos eivät tilat ja varat riitä "kahvittamaan" kaikkia, silloin vain osa porukasta menee juhlimaan vainajan piikkiin.

Oikein juhlimaan!😄

Vierailija
46/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä olisi normaali suku niin jokainen lapsenlapsi jätettäisiin ulkopuolelle sillä silloin olisi tasapuolista. 

Miksi hautajaisten kuuluisi edes olla tasapuoliset kaikille?

Eli sinusta olisi ollut ihan ok että kun isäni kuoli, niin minä olisin ihan yksin päättänyt ettei pikkusiskoni lapsia tai edes pikkusiskon kutsuta isän hautajaisiin?

Vierailija
47/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa suruusi.

Onko oma vanhempasi kuollut? Miksi hän ei pitänyt huolta, että hänenkin lapsensa pääsevät?Kuinka paljon teitä serkuksia oikein on?

Opettele nyt sinäkin saa tana lukemaan ja sen jälkeen yritä helv etti vieköön ymmärtää lukemasi. Perkeleen v A j A k k i. 

Vierailija
48/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isän kanssa emme siis hirveästi ole ollut tekemisissä. Eronnut äidistä aikaa sitten ja hän muuttikin toiselle paikakunnalle, mikä etäännyttikin minut mummosta aikanaan. Isä on luonteeltaan lopulta vässykkä, joka ei enää halua ruveta riitelemään päsmärisiskojensa kanssa, kun asiasta olen kysynyt ja hänkin sanoi ymmärtävänsä, ettei kaikki pääse, kun iso suku ja "monta muutakin" kun jätettiin kutsumatta. Hänelle siis kuulemma  aivan sama. 

ap

Suosittelisin kunnioittamaan isäsi tapaa käsitellä asiaa ja sitä ettei hän halua riidellä asiasta. Ja olla myös itse riitelemättä aiheesta. Läheisen kuolema on aina vaikea asia ja hautajaiset asia, josta nyt viimeisimmäksi alettaisiin riitelemään.

Vierailija
49/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä olisi normaali suku niin jokainen lapsenlapsi jätettäisiin ulkopuolelle sillä silloin olisi tasapuolista. 

Eli sinusta olisi ollut ihan ok että kun isäni kuoli, niin minä olisin ihan yksin päättänyt ettei pikkusiskoni lapsia tai edes pikkusiskon kutsuta isän hautajaisiin?

Olisi ihan ok jos kerran järjestät hautajaiset. Pelkästään tyytyväinen olisin siinä tilanteessa, että voisin keskittyä muistelemaan vainajaa eikä tarvitsisi osallistua järjestelyihin.

Vierailija
50/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi etten ymmärtänyt äitini kuoltua että kutsun vain ne itselleni mieluisat sukulaiset hautajaisiin. Minä ne järjestin ja olisi osan kutsutuista voinut rajata mainiosti pois. Tarvittaessa paikaksi voi aina valita niin pienen paikan että voi sanoa ettei nyt vaan mahdu.

Vierailija
51/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi etten ymmärtänyt äitini kuoltua että kutsun vain ne itselleni mieluisat sukulaiset hautajaisiin. Minä ne järjestin ja olisi osan kutsutuista voinut rajata mainiosti pois. Tarvittaessa paikaksi voi aina valita niin pienen paikan että voi sanoa ettei nyt vaan mahdu.

Kyse on siis pelkästä katkeruudesta kun ihmiset eivät toimi kuten sinä?

Vierailija
52/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan ok jos kerran järjestät hautajaiset. Pelkästään tyytyväinen olisin siinä tilanteessa, että voisin keskittyä muistelemaan vainajaa eikä tarvitsisi osallistua järjestelyihin.

Voisit muistella vainajaa kotona sillä miksi oletat että sinut hautajaisiin kutsuttaisiin?

Vierailija
53/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai olisi ok, vaikka pikkusiskokin haluaisi osallistua hautajaisjärjestelyihin, kuten myös hautajaisiin, mutta minä vaan yksipuolisesti ilmoittaisin, että minä järjestän yksin hautajaiset ja että minä yksin päätän ketä kutsutaan?

Mitään omaa toivetta isällä ei ollut siitä kuka hänen hautajaisensa järjestää ja ketä niihin osallistuu.

Vierailija
54/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että oikein juhlimaan! 

Vierailija
55/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun setäni hautajaisiin ei päästetty edes kaikkia sedän sisaruksia, koska osa sisaruksista oli riidoissa toisten sisarten kanssa, niin se pahin riitapukari sitten päätti, että kuka pääsee ja kuka ei. Olisin mielelläni lähtenyt saattamaan setääni hänen viimeiselle matkalleen, mutta minua ei päästetty sinne, vaikka en ole edes niissä riidoissa ollut, mutta koska olin yhden riitelijän lapsi, niin olin sitten automaattisesti paha ihminen.

Vierailija
56/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairas sukuhan tuo on että on ne hyvät sukulaiset ja ne joita ei vaivauduta kutsumaan. Järkyttävää touhua mutta ei yhtään yllätä että moni mamma pitää aivan normaalina. 

Vierailija
57/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kertoisit järjestäjille, että voisit osallistua järjestelyihin, koska tahdot tutustua sukuusi ja muistotilaisuus on siihen hyvä mahdollisuus? Olisit siis avuksi järjestelyissä, jos ne muuten kaatuvat vain heidän vastuulleen. Jos rahasta on kiinni, niin tarjoaisin mahdollisuutta maksaa itse muistotilaisuuden tarjoiluista. Tosin jos vainajalta jäi varallisuutta, muistotilaisuus voitaisiin maksaa niistä kokonaisuudessaan.

Ennen vanhaan hautajaisiin tuli kuokkavieraitakin ja monesti heidätkin kutsuttiin muistojuhlaan. Tai tuli yllätysvieraita, jotka olivat huomanneet esim. kuolinilmoituksesta, että heidän tuttu on kuollut. Muistotilaisuudessa voikin joskus selvitä aivan uusia asioita vainajan elämän varrelta. Muistotilaisuudet ovat mielenkiintoisia. Hautajaiset ovat surun juhla, mutta muistotilaisuudessa suru pääsee käsittelyvaiheeseen ja saattaa jopa löytyä aiheita jopa iloon.

Vierailija
58/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hautajaiset maksetaan vainajan eli kuolinpesän varoista, pitää kaikilla sisaruksilla olla yhtäläinen oikeus päättää hautajaisjärjestelyistä sekä hautajaiskuluista ja myös osallistua hautajaisiin.

Se nyt vaan ei käy että sisarusjoukosta yksi tai kaksi ilmoittaa että me sitten päätetään kaikista ja teitä muita tai teidän lapsia ei kutsuta.

Siinä voi jopa käydä niin, että ulkopuolelle jätetyt lapset voi riitauttaa hautajaiskulut koska eivät näitä hyväksy, koska he eivät saaneet niistä olla mukana päättämässä, ja nämä määräilijät joutuu maksamaan kaiken itse omista pusseistaan.

Vierailija
59/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, kun joudut näitä sinua kuohuttavia hautajaisketjuja väsäämään päivittäin. Viimeksihän olit niitä liikoja vieraita ollut ulos ajamassa siunaustilaisuudesta ja jotkut tuntemattomat olivat niinkin hävittömiä, että jonkun mykykeiton takia olivat piiloutuneet sinne kappeliin jo etukäteen.

Vierailija
60/123 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologia määrittelee perheen?

No lain edessä sillä on merkitystä,oletko biologinen lapsi vai uusioperhe-lapsi,esim. perintö

Hautajaiset ei perustu lakiin, eikä määritä perinnön saajia.

Niin mutta kenellä on 'oikeus' tulla.Osa lastenlapsista pääsee ja osa ei? 

Ne jotka järjestäjä on halunnut kutsua.

Itsellä on onneks vip-lippu eturiviin moneen juhlaan,kun olen nääs ensimmäinen lapsenlapsi  :D