Mummon hautajaiset vain "lähipiirin kesken" ja osa lapsenlapsista jätettiin kutsumatta
Paikalle kutsuttiin Vain kuulemma lähimmät lapsenlapset, eli vanhemmat lapsenlapset perheineen, joiden kanssa mummo on ollut enemmän tekemisissä.
Tämä on aivan raivostuttavaa ja olen asiasta sanonut. On kuulemma nyt hyvä, ettei minunlaistani rähjääjää tule paikalle, ei mummokaan olisi kuulemma tykännyt
Mummolla on kahdeksan lasta, joista vielä 7 on elossa. kaikilla heillä perheet ja lapsenlapsenlapsiakin on useita. Minä olen lapsenlapsi ihan nuorimmasta päästä, enkä siten muodostunut kovin läheiseksi, vaikka aika-ajoin näimme, mutta mitään pitkiä vierailuja en päässyt tekemään, kuten osa lapsenlapsista.Mummon terveydentila oli jo heikompi, kun olin itse pienempi.
Suku on siis iso ja ilmoittivat, ettei kaikkia voi kutsua paikalle tilanpuutteiden vuoksi ja vain lähimmät osallistuvat. Minäkään en mahdu mukaan. Eräs tätini jo loukkaantui niin pahasti, kun tulin hänelle lankoja pitkin, että itkien huusi puhelimeen, ettei enää koskaan halua nähdä minua tai kuulla minusta mitään ja ettei häntä ole ikinä loukattu näin pahasti
Suututtaa
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on kiusaamista. Jätetään jollakin tekosyyllä osa porukkaa ulos. Tila varataan sen mukaan, että kuinka paljon on vieraita tulossa.
Laittaisin viestin, että mikäli kaikkia ei kutsuta, niin ei sitten kuulu perikunnalle kulutkaan.
Räyhäämällä ei toki kannata asioita hoitaa. Napakkuudella mieluummin.
Ihme suku!
Eihän kulut kuulukaan perikunnalle vaan kuolinpesälle.
Otan osaa. Ymmärrän hyvin että olet vihainen ja syystä. Tottakai kaikki olisi pitänyt kutsua, eikä alkaa kategorisoimaan näin. Se on myös harmillista että hautajaisissa suku saattaa alkaa tappelemaan rajusti keskenään. Itselläni oman isäni hautajaisissa ensin kaikki meni hyvin, mutta niiden jälkeen syttyi todella iso riita oman perheeni ja isäni äidin ja siskon kanssa. Tilanne meni siihen että he alkoivat heittämään sellaisia loukkauksia yllättäen oman perheeni suuntaan, että välit meni kokonaan ensin heihin ja lopulta koko isän puolen sukuun. Se että puolustimme yhtä rajusti takaisin, ei muut sukulaiset tykänneet. Olisi pitänyt mennä mummon mukaan kaikki. Ei todellakaan mene niin. Mielestäni pitäisi muistaa kaikkien sukulaisten kunnioitus tällaisella hetkellä. Että näin.
Et ole nähnyt mummoa vuosikausiin, mutta nyt ihan periaatteesta haluat hautajaisiin ihan sukulaisuuteen vedoten. Mikä järki? Et ole ainoa ei-kutsuttu. Mielestäni vainajalle oikeasti läheiset tulevat pieniin ja pienen budjetin hautajaisiin.
Hautajaisissa ei ole tarkoitus riidellä, toki tiedän tapauksen että joku on jäänyt mielenosoituksellisesti pois läheisensä hautajaisista vain siksi että tiesi jonkin muun henkilön osallistuvan niihin. Ja itseasiassa aika usein vainaja kustantaa hautajaiset siinä mielessä että hautajaiskulut otetaan kuolinpesän varoista (jos niitä on) ja vasta tuon ylimenevää rahaa jaetaan sitten perinnönjaossa.
Kuulostaa todella oudolle, että lapsenlapsia jätetään kutsumatta.
Mummon tyttäret järjestää ja pojanlapset jätetään kutsumatta?
Hautajaisten järjestäjillä on oikeus rajata kutsuttujen määrää, ja helpointa on jättää pois ne joilla ei ole ollut vainajaan kovin läheistä suhdetta. Muistatteko kun korona-aikaan hautajaisvieraita ei saanut olla kuin alle kymmenen? Minulla on täti joka haluaa että hänet kutsutaan kaikkiin sukujuhliin, ei siksi että hän tulisi, hän vain nauttii voidessaan kieltäytyä kutsusta.
Ap mokasi. Miksi mummosta tuli tärkeä vasta kuoleman jälkeen?
Jos joitakuita pitää karsia, niin sitten lasten ja lastenlasten puolisot. Hehän eivät ole mitään sukua vainajalle.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisten järjestäjillä on oikeus rajata kutsuttujen määrää, ja helpointa on jättää pois ne joilla ei ole ollut vainajaan kovin läheistä suhdetta. Muistatteko kun korona-aikaan hautajaisvieraita ei saanut olla kuin alle kymmenen? Minulla on täti joka haluaa että hänet kutsutaan kaikkiin sukujuhliin, ei siksi että hän tulisi, hän vain nauttii voidessaan kieltäytyä kutsusta.
Tädit mokasi. Niillä tädeillä ei ole mitään oikeutta vaan yksipuolisesti ilmoittautua järjestäjiksi ja alkaa päsmäröimään ketä kutsutaan ja ketä ei.
Aloituksesta näkee, miksei ap:n sakkia kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tädit mokasi. Niillä tädeillä ei ole mitään oikeutta vaan yksipuolisesti ilmoittautua järjestäjiksi ja alkaa päsmäröimään ketä kutsutaan ja ketä ei.
Ei siihen tehtävään tarvitse ilmoittautua.
Vierailija kirjoitti:
Mummon tyttäret järjestää ja pojanlapset jätetään kutsumatta?
Miksi ne pojat harvemmin järjestää hautajaisia jos omaisissa on naisia?
Miksi sain sinusta aloituksesta käsityksen riidanhaastajana ja pahanilmanlintuna?
Sait sukulaisesi itkemään käytökselläsi.
Häpeätkö edes?
Miten tämä haiskahtaa jälleen provolta? Keksittyä tarinaa pitä pukata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen tehtävään tarvitse ilmoittautua.
Ai.
Siis yhtälailla ap:n isä voi määrätä että hän järjestää hautajaiset ja hän päättää ketä kutsutaan. Hän voi myös päättää, että päsmäröivien tätien lapset saa kutsua.
Niitä kuolleita voi kunnioittaa ja muistella muutenkin kuin hautajaisiin osallistumalla. Hyvästien sanomiseksikaan ei tarvitse siellä arkun vieressä kappelissa seisoa eikä eteenkään kahvitella vuokratilassa. Ymmärrän, että tuntuu pahalta, kun kutsua ei tullut, mutta niin kuin useat todenneet sinne siunaustilaisuuteen saa osallistua ilman kutsuakin. Itsestä sitten kiinni kokeeko sen tarpeelliseksi.
Otetaanpa esimerkki meidän perheestämme. Vanhalla äidillämme on 3 lasta; minä, siskoni ja veljeni. Siskoni lapset käyvät tervehtimässä mummuaan ehkä kerran vuodessa ja lähettävät joulukortin. Heidän lapsensa eivät tunne isomummuaan. Veljeni lapsia mummu ei ole nähnyt sitten näiden ylioppilasjuhlien. Veljeni ei ole nähnyt lapsiaan yli 20 vuoteen.
Siskoni lapset voisivat saada kutsun mummun hautajaisiin, mutta veljeni lapset todennäköisesti eivät. Miksi pitäisi, kun he eivät pidä mitään yhteyttäkään?
Minua harmitti lapsena kun en päässyt serkku tytön häihin, meni vn 20-21 v naimisiin, ehkä aiemmin .
Ap ei ole perillinen, vaan hänen isänsä. Ja hautajaisiin ei kenelläkään ole velvollisuutta kutsua koko sukua. Ap mainitsi, että hän ei ole isänsäkään kanssa ollut paljon tekemisissä pitkään aikaan. Isälle on ok, että siskot järjestävät hautajaiset eikä halua niistä riidellä. Isä ilmeisesti kuitenkin on menossa hautajaisiin tai ainakin kuuluu kutsuttujen joukkoon.
Jos ap ei ole ollut isänsä kanssa paljon tekemisissä, tuskin tätienkään, kun mummoonkin on ollut etäiset välit. Onhan se älytöntä soittaa tädeille, joiden kanssa ei ole ollut juurikaan tekemisissä ja vaatia räyhäten, että hänkin haluaa tulla hautajaisiin. On tainnut ap periä päsmärin oireet sukulaisiltaan.
Ylipäätään, miksi pitää päästä hautajaisiin, jos ei elinaikanakaan ole ollut paljon yhteyksissä. Saati että kun ei ole sinne kutsuttu, niin yrittää päästä väkisin. Riitahan olisi ylimmillään, kun koko suvun naiset siellä keskenään tappelee.
Loppujen lopuksi, kyse on hänen mummosta, jonka kanssa ei ole ollut läheinen. Ja ap ei ollut ainoa joka kutsua ei saanut. Hautajaisjärjestelyt kuuluvat lähimmille sukulaisille, ensisijaisesti lapsille. Ei siinä ole nokan koputtamista, jos lapset päättävät ne järjestää noin. Ap:n isällä on ollut mahdollisuus pitää puolensa lapsensa puolesta, mutta hän ei halua riidellä. Siihen hänellä on täysi oikeus.