Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta
Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.
On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.
Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.
Kommentit (550)
Eihän tuo oikein ole. Myös meitä mt-ongelmaisia pilkataan estotta (itselläni on paniikkihäiriö ja agorafobia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli eräs somessa superaktiivinen miestoimittaja ja julkkis ei ole autismin kirjolla, sanoo palsta? Vaikka itse on kertonut diagnoosistaan. Vai koskeeko palstan käsitys vain naisia?
Ai tuomas enbuske? Feikki sekin, samoin kuin elon musk. Pelkkää brändäystä.
Hoidatko syöpädiagnoosien kumoamiset myös? Kyllähän maallikkko tietää paremmin tapaamatta koskaan potilasta kuin erikoislääkäri.
En sentään, ainoastaan itsestäänselvät psykososiaaliset ilmiöt. Lääkäritkin tekevät virheitä, ovat iät ja ajat tehneet.
Niitä virheitä ei amatööri voi todeta itselleen tuntemattoman ihmisen Instasta.
Olematon perustelu? Erikoislääkärin diagnoosi vs. nettihuutelijan henkilökohtainen musta tuntuu -mielipide ventovieraasta ihmisestä. Mietitäänpä tarkkaan, kumpaa uskoa. Vaikea juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko tullut ajatelleeksi, että kyseenalaistajat saattavat tässäkin ketjussa olla itse autisteja? Kyllä me autistit yleensä toisemme tunnistamme ja Miisa on nyt kolmas tapaus, jonka kohdalla diagnoosi tulee täytenä yllätyksenä
Olen, siksihän mainitsinkin, että autisteilta itseltään tuollainen joustamaton käsitys voi olla ymmärrettävämpää. Itse olen todella paljon yrittänyt opetella juuri joustavampaa ja vähemmän musta-valkoista tapaa ajatella, ja ymmärrystä toisten erilaisuudesta.
Oon siis itsekin autisti. Ja tunnistan kyllä tosi usein miesoletetuista autismin, mutta naisoletetuista en todellakaan niin hyvin. Monet maskaa paljon mua paremmin, mutta sitten kun heihin tutustuu syvemmin, niin alkaa ymmärtää heidänkin autismiaan.
Tosta Miisasta en siis tiedä mitään, koska seuraan vain luettavissa olevaa internettiä ja somea, enkä ikinä katso mitään some-videoita.
Miksi oletat kommentoijien olevan neurotyypillisiä tai sellaisia, joilla ei ole autismia esimerkiksi lähisuvussa? Eiköhän suurinta osaa kommentoijista aihe kosketa jollakin tavalla henkilökohtaisesti. En korosta näissä kommenteissani autismiani koska sillä ei ole eikä pitäisi olla mitään tekemistä itse argumentin kannalta.
Ja niiden kriteerien pitääkin olla mustavalkoiset. Muuten tämä diagnoosi ei tarkoita mitään. Enkä yksinkertaiesti usko että kukaan pystyy maskaamaan koko elämäänsä ilman seurauksia tai niin ettei kukaan muu huomaa mitään. Luulen että näissä tapauksissa kyse on jostain muusta asiasta kuin autismista.
"On noi ylhäällä olevat keskeisiä diagnostisia kriteereitä, vaikka siitä on jotain jätetty pois. Muistaakseni 2/3 pitää täyttyä. Suunnilleen kaikki sulkevat huomionhakuisuuden ja ekstroversion pois."
Mutta kun yksikään noista ei sulje pois huomionhakuisuutta?
(Ihan mahdottoman vaikea yrittää keskustella täällä, kun lainaukset ei toimi 🙄)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Come on, jos olet esillä oloa rakastava juhlien sosiaalinen bilehile, et ole autisti.
Olenpas.
Et ole. Supersosiaalinen autisti on oksymoron. Sosiaaliset rajoitteet ovat yksi eniten autismia määrittävistä piirteistä.
Sosiaaliset rajoitteet ei tarkoita, etteikö ihminen voisi olla sosiaalinen, kaivata sosiaalista kanssakäymistä jne. Kyllä monet autistit tykkää esiintyä ja tuoda esille omia erityismielenkiinnon kohteitaan.
Sitä paitsi sosiaalinen bilehile ei ole yhtä kuin SUPERsosiaalinen.
Niin, erityismielenkiinnon kohteitaan. Miisan erityismielenkiinnon kohteita ovat "me, myself & I" Hän tyrkyttää ainoastaan I
Tuossahan ei puhuttu Miisasta (en tiedä, kuka hän on), vaan joku täällä kiisti mun autismin tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Narsismi on autismikirjon häiriö. Eli makes sense.
Vaikka osa oireista on samanlaisia, narsistisen persoonallisuushäiriön ja autismin kirjolla olevan henkilön taustalla on erilaiset syyt.
Kum narsistinen yksilö nauttii huomiosta, autistinen ei ole edes kovin kiinnostunut siitä, mitä muut ajattelevat.
Narsistisilla ihmisillä on myös kova kilpailuvietti, mikä usein puuttuu autisteilta.
Myös se, miten ihminen lukee erilaisia tilanteita niin yksi tunnetuimpia tilanteita autisteilta, koska he ymmärtävät asiat kovin kirjaimellisesti ja sarkasmin tunnistaminen on heille vaikeaa, ja siten sosiaaliset tilanteet vaikeita. Narsismissa henkilö lukee paljon rivien välistä ja sosiaaliset tilanteen ovat heille vääristyneitä omasta näkökulmastaan.
Jos ymmärtää autismin sisällä olevia vahvoja tunteita läheisiään kohtaan ja ymmärtää aiempien asioiden y
Miksi puhut autistien suulla ja kerroa, mitä he ajattelevat tai mistä ovat kiinnostuneita.
On autisteja, jotka ovat kiinnostuneita muiden ajattelusta, joilla on korkea kilpailuvietti sekä heitä, joiden sosiaalisten tilanteiden ymmärrys on ihan huippua.
Stereotypioit autisteja ja tunget heitä tiettyyn muotiiin.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas loukkaa se, että selität lapsen työkyvyttömyyttä autismilla. Monet autistit tai muut kirjolla olevat ovat työelämässä. Taidat olla itsekin hieman kirjolla, jos et hoksaa että myös autismiin taipuvainen voi olla huomionhakuinen. Kirjo on laaja, eikä sillä pidä selitellä kaikkea mahdollista.
Mutta ap ei tehnyt lapsensa työkyvyttömyydestä sketsiä tai stereotypioinut asiaa. Ymmärrätkö eron? Ongelma on myös tämän julkkiksen kohdalla seuraajien määrä eli hän levittää väärää mautonta huumoriaan laajalle joukolle.
"
Miksi oletat kommentoijien olevan neurotyypillisiä tai sellaisia, joilla ei ole autismia esimerkiksi lähisuvussa? Eiköhän suurinta osaa kommentoijista aihe kosketa jollakin tavalla henkilökohtaisesti. En korosta näissä kommenteissani autismiani koska sillä ei ole eikä pitäisi olla mitään tekemistä itse argumentin kannalta.
Ja niiden kriteerien pitääkin olla mustavalkoiset. Muuten tämä diagnoosi ei tarkoita mitään. Enkä yksinkertaiesti usko että kukaan pystyy maskaamaan koko elämäänsä ilman seurauksia tai niin ettei kukaan muu huomaa mitään. Luulen että näissä tapauksissa kyse on jostain muusta asiasta kuin autismista."
Siis häh, enhän oleta, kun nimenomaan tuossa totesin, että sinänsä ymmärrän, että joillain autisteilla itsellään voi olla aika joustamaton näkemys asiasta, just sellainen, että kaikkien autismin täytyy ilmetä samoin kuin heidän oma autismi ilmenee.
Eihän kukaan ole väittänyt, että pystyisi maskaamaan koko ikänsä, tai ettei kukaan huomaisi mitään (toki kaikki aikaisemmat sukupolvet ennen koko autismin kirjon tunnistamista ovat eläneet elämänsä diagnosoimatta - mutta kyllä heitä varmaan usein on pidetty omalaatuisia). Mähän puhuin vaan siitä, että mun autismitutka toimii paremmin miesten, kuin naisten kohdalla. Ja että monet muut naisautistit osaa selkeästi maskata paljon taitavammin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ole totta. Ihmisen huomionhakuisuuteen nuo diagnostiset kriteerit ei liity mitenkään.
Kyllähän ne sulkee pois ainakin sosiaalisissa kanssakäymisissä esiin tulevan huomionhakuisuuden. Yleensä ihminen muutenkin nauttii asioista joissa on hyvä.
No kun ei mitenkään sulje pois.
Vierailija kirjoitti:
Aspergerit, jotka nykyisin kuuluvat autisteihin, todellakin sanovat suoraan, usein loukaten. Hän siis hyvinkin voi olla autisti. Moni asperger autisti on ihan normaalisti työssä. Sitten on tietenkin myös autisteja, joista ei ole työelämään. Molemmilla samaa diagnoosia, kuitenkin kuin eri vaiva. Ei kaikki lihavatkaan ole saman painoisia ja näytä prikulleen samalta. Skaala on laaja. Miisa hyvinkin voi olla autisti ja sinun lapsesi myös, vaikka näyttävät olevan eri planeetoilta. Ongelmia hänelläkin vaivastaan.
Itse olen samanlainen, ihan vilpittömästi yritän olla kohtelias ja ystävällinen ja siitä huolimatta aiheutan aina konflikteja. Tämä on äärimmäisen epämiellyttävä piirre jonka kanssa elää ja myös minä olen koittanut selittää itseäni ja saanut vastaavia "autistilapsen äitejä" kimppuuni, koska he eivät siitä kokemuksesta huolimatta ymmärrä että heidän lastensa lisäksi maailmassa on muitakin tämän ongelman kanssa kamppailevia.
Minulla ei ole oikeutta omata autistisia piirteitä, koska se ei sovi muiden maailmankuvaan ja minulla ei ole kykyjä olla normaali. Summa summarum, minun vaihtoehtoni on vastentahtoisesti eristää itseni sosiaalisista suhteista. Miettikää omalle kohdallenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli eräs somessa superaktiivinen miestoimittaja ja julkkis ei ole autismin kirjolla, sanoo palsta? Vaikka itse on kertonut diagnoosistaan. Vai koskeeko palstan käsitys vain naisia?
Hoidatko syöpädiagnoosien kumoamiset myös? Kyllähän maallikkko tietää paremmin tapaamatta koskaan potilasta kuin erikoislääkäri.
En sentään, ainoastaan itsestäänselvät psykososiaaliset ilmiöt. Lääkäritkin tekevät virheitä, ovat iät ja ajat tehneet.
Niitä virheitä ei amatööri voi todeta itsellee
Olematon perustelu? Erikoislääkärin diagnoosi vs. nettihuutelijan henkilökohtainen musta tuntuu -mielipide ventovieraasta ihmisestä. Mietitäänpä tarkkaan, kumpaa uskoa. Vaikea juttu.
Auktoriteettiin vetoaminen on argumentaatiovirhe. Myös auktoriteetit ja asiantuntijat tekevät virheitä. Itse asiassa moni asiantuntija tulee sokeaksi alalleen, tiedän yhden psykologin joka näkee kaikissa ihmisissä jotain mt-häiriöitä ja diagnosoi näitä mututuntumalla.
Toki toivoisin aiheesta kriittistä keskustelua myös asiantuntijoiden taholta. Sitä on ollutkin, mutta sinä tunget pääsi mieluummin hiekkaan kun asiasta mainitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ole totta. Ihmisen huomionhakuisuuteen nuo diagnostiset kriteerit ei liity mitenkään.
Kyllähän ne sulkee pois ainakin sosiaalisissa kanssakäymisissä esiin tulevan huomionhakuisuuden. Yleensä ihminen muutenkin nauttii asioista joissa on hyvä.
Mites kun aspergereissa/autisteissa on esim. stand up -koomikoita ja näyttelijöitä?
Vierailija kirjoitti:
"On noi ylhäällä olevat keskeisiä diagnostisia kriteereitä, vaikka siitä on jotain jätetty pois. Muistaakseni 2/3 pitää täyttyä. Suunnilleen kaikki sulkevat huomionhakuisuuden ja ekstroversion pois."
Mutta kun yksikään noista ei sulje pois huomionhakuisuutta?
(Ihan mahdottoman vaikea yrittää keskustella täällä, kun lainaukset ei toimi 🙄)
Puhuttiin huomionhakuisuudesta, ekstroversiosta ja sosiaalisuudesta. Kaikki sulkee, kun vähän mietit asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspergerit, jotka nykyisin kuuluvat autisteihin, todellakin sanovat suoraan, usein loukaten. Hän siis hyvinkin voi olla autisti. Moni asperger autisti on ihan normaalisti työssä. Sitten on tietenkin myös autisteja, joista ei ole työelämään. Molemmilla samaa diagnoosia, kuitenkin kuin eri vaiva. Ei kaikki lihavatkaan ole saman painoisia ja näytä prikulleen samalta. Skaala on laaja. Miisa hyvinkin voi olla autisti ja sinun lapsesi myös, vaikka näyttävät olevan eri planeetoilta. Ongelmia hänelläkin vaivastaan.
Mistä moisia päättelet ? Minulla on Asperger nuori ja ei kyllä loukkaa ketään, osaa suodattaa puheensa ihan niin kuin me muutkin. Yksikään autistinen ei todellakaan halua huomiota, päinvastoin yrittävät olla niin kuin me muut, mutta sitten ovat ihan lopussa kun kotiin pääsevät.
Mistä moisia päättelet? Minulla on Asperger-teini, joka kyllä haluaa huomiota, tykkää esiintyä ja ottaa julkisesta kantaa asioihin esim. luokassa, koulussa, oppilaskunnassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen samanlainen, ihan vilpittömästi yritän olla kohtelias ja ystävällinen ja siitä huolimatta aiheutan aina konflikteja. Tämä on äärimmäisen epämiellyttävä piirre jonka kanssa elää ja myös minä olen koittanut selittää itseäni ja saanut vastaavia "autistilapsen äitejä" kimppuuni, koska he eivät siitä kokemuksesta huolimatta ymmärrä että heidän lastensa li
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Jos puhutaan diagnooseista, on erikoislääkärin diagnoosi paljon uskottavampi kuin sellaisten ihmisten mielipide, jotka edes yrittävät diagnosoida muita somen perusteella.
Sellainen diagnosointi ei onnistu edes koulutetuilta ammattilaisilta saati ihmiseltä, joka ei henkilöä ole ikinä tavannutkaan eikä voisi sitä diagnoosia tehdä vaikka tapaisikin.
Lievät tapaukset voivat olla hyvinkin sosiaalisia ja kantaa ottavia. Sitten on autisteja joilla ei ole hyvät sosiaaliset taidot. Ja jotkut luokitellaan jopa kehitysvammaisiksi.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija
Sinä kyllä sekoitat asioita aika lailla. Narsistisia piirteitä on meillä kaikilla, se on ihan normaalia. Kun sanot jonkun olevan narsistinen, tarkoitat ilmeisesti itsekeskeisyyttä. Kehitysvammaiset voivat olla itsekeskeisiä, koska se
Minä puhuin siis nimenomaan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, joka on pysyvä ja synnynnäinen ominaisuus, osa autismikirjoa.
Persoonallisuushäiriöitä ei diagnosoida päiväkoti-ikäisiltä, eikä varsinkaan lastentarhanopettajien toimesta.
Enbuske saattaa ollakin, koska somettaa lähinnä asioista, ei itsestään. Molemmat mainituista on joka tapauksessa päihteillä sekoittaneet päänsä, niin paha mennä sanomaan mitään todellisesta persoonasta. Muistaakseni enbuskella epäiltiin jossain vaiheessa bipolaarista.