Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta

Vierailija
09.12.2023 |

Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.

On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.

Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.

Kommentit (550)

Vierailija
1/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla narsisti eikä autisti. 

Vierailija
2/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun näkökulmani: En seuraa Miisaa, mutta toki tiedän, kuka hän on. Olen kirjoita.

Kysymykseni: Tarkennatko ap, että mistä tiedät, ettei hänellä ole diagnoosia? Onko hän kertonut niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Narsismi on autismikirjon häiriö. Eli makes sense.

Ei ole.

Vierailija
4/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on viittaus vaan ihan tavisautismiin eli piirteisiin suomalaisissa ja maapallon ihmisillä. Ei mikään syvempi autismin muoto. Niin no.

Vierailija
5/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla narsisti eikä autisti. 

Ihminen voi olla molemmat samaan aikaan. Ensimmäinen hän varmasti on, enkä oikein ymmärrä miksi hän valehtelisi asiasta josta ei ole mitään hyötyä, joten eiköhän hän ole molemmat.

Vierailija
6/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän itse kertoo autismikirjon diagnoosista. Mikä ap:n ongelma on? Vääränlainen autisti?

Vierailija
7/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vaikka osa oireista on samanlaisia, narsistisen persoonallisuushäiriön ja autismin kirjolla olevan henkilön taustalla on erilaiset syyt.

Kum narsistinen yksilö nauttii huomiosta, autistinen ei ole edes kovin kiinnostunut siitä, mitä muut ajattelevat.

Narsistisilla ihmisillä on myös kova kilpailuvietti, mikä usein puuttuu autisteilta.

Myös se, miten ihminen lukee erilaisia tilanteita niin yksi tunnetuimpia tilanteita autisteilta, koska he ymmärtävät asiat kovin kirjaimellisesti ja sarkasmin tunnistaminen on heille vaikeaa, ja siten sosiaaliset tilanteet vaikeita. Narsismissa henkilö lukee paljon rivien välistä ja sosiaaliset tilanteen ovat heille vääristyneitä omasta näkökulmastaan.

Jos ymmärtää autismin sisällä olevia vahvoja tunteita läheisiään kohtaan ja ymmärtää aiempien asioiden yhteyden sosiaalisissa tilanteissa, ei yhdistä narsistisen henkilön oireilua autismiin.

Vierailija
8/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerit, jotka nykyisin kuuluvat autisteihin, todellakin sanovat suoraan, usein loukaten. Hän siis hyvinkin voi olla autisti. Moni asperger autisti on ihan normaalisti työssä. Sitten on tietenkin myös autisteja, joista ei ole työelämään. Molemmilla samaa diagnoosia, kuitenkin kuin eri vaiva. Ei kaikki lihavatkaan ole saman painoisia ja näytä prikulleen samalta. Skaala on laaja. Miisa hyvinkin voi olla autisti ja sinun lapsesi myös, vaikka näyttävät olevan eri planeetoilta. Ongelmia hänelläkin vaivastaan.

Vierailija
9/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vahvat vibat tämän kohdalla tulee.

Vierailija
10/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan turhautumista. Ihan kuin osalla olisi todella helppoja noi aivojen erikoisuudet. Mulle esimerkiksi usein sanotaan, että adhd:na olo on helppoa ja ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä. Todella innovatiivisia ihmisiä ollaan ja todella luovia.

Voin sanoa näin hard core insinöörinä, että elämä ei todellakaan ole helppoa. Mulla ei ole sitä suodatinta, mitä suurin osa ihmisistä olettaa naisilla olevan, mulla ei ole myöskään sitä empatiakykyä, mitä usein naisilla kuvitellaan olevan. Olen hyvin musta-valkoinen, hyvin temperamenttinen ja impulsiivinen. Tunteissa on kolme äärilaitaa: iloinen, surullinen tai raivostunut. Ilman lääkitystä en ihmettelisi, vaikka olisin jonkun tappanut. Addiktoidun asioihin todella voimakkaasti. Varsinkin hyvä maku ja hajut saavat todella kiinnittyneeksi. En siedä ollenkaan jos minut tullaan keskeyttämään, en siedä ollenkaan kovia ääniä tai massasta erottuvia ääniä. Vaatetus on todella haastavaa, koska kaikki kovat materiaalit, reunat ja pisteet ovat ehdoton ei. En kaipaa ihmisiä tavallaan ympärilleni, en ole koskaan tuntenut ikävää mitään tai ketään kohtaan.

En ole kuitenkaan erakko, kaipaan ihmisiä ympärilleni. Niin, ettei kukaan puhu minulle liikaa tai minun täydy tuoda itseäni suuresti esille. En saa pidettyä ystävyys-, perhe-, tai kaverisuhteita. Perheelleni olen ollut ilmaa lähes aina, paitsi silloin kun pitää jotain rahoittaa. Olen todennut, että jos saan heidät sillä pidettyä tyytyväisenä niin annan rahaa toki. Ystävyys- ja kaverisuhteet ovat loppuneet siihen, että he eivät kestä minun tunteiden heittelyä ja sitä, kuinka olen kuitenkin henkisesti hyvin raskas ihminen, koska ei ole empatiakykyä ja olen tunteissani todella äärilaitojen ihminen. On todella raskasta olla ihminen, jolla ei ole tuttavia tai yhtään ketään, jolle soittaa missään vaiheessa. Viihdyn suurissa seurueissa niin, että minun ei kauheasti tarvitse olla äänessä vaan voin seurailla muiden juttelua ja opetella itse sosiaalisuutta sitä kautta. Mutta, koska ei ole ihmisiä ympärillä niin ei tule tälläistä viihtymisen tunnetta. Tunnen järkyttävää häpeää itsestäni aina kun aukaan suuni. 

Mutta tottakai adhd ihmiset ovat niitä, jotka ovat aina sähläämässä kaikkialla ja nauramassa iloisesti muiden mukana. Tämähän on se yleisin kuva kaikilla neuroepätyypillisten ihmisten kanssa oleilusta. Unohdetaan sitten iloisesti ne ihmiset, jotka ihan joka ikinen päivä joutuvat taistelemaan itsensä kanssa, että pääsevät töihin, saavat arkielämän asiat rullaamaan (jopa ruoan laitto ja suihkussa käynti voivat olla suuria ponnistuksia, joita vain lykkää) ja tuntevat jatkuvaa häpeää itsestään ja olemassa olostaan.

Vierailija
11/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas loukkaa se, että selität lapsen työkyvyttömyyttä autismilla. Monet autistit tai muut kirjolla olevat ovat työelämässä. Taidat olla itsekin hieman kirjolla, jos et hoksaa että myös autismiin taipuvainen voi olla huomionhakuinen. Kirjo on laaja, eikä sillä pidä selitellä kaikkea mahdollista.

Vierailija
12/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Mistä ihmeestä olet tuollaista saanut päähäsi? 

Vierailija
13/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas loukkaa se, että selität lapsen työkyvyttömyyttä autismilla. Monet autistit tai muut kirjolla olevat ovat työelämässä. Taidat olla itsekin hieman kirjolla, jos et hoksaa että myös autismiin taipuvainen voi olla huomionhakuinen. Kirjo on laaja, eikä sillä pidä selitellä kaikkea mahdollista.

Monet autismin kirjolla olevat voivat toki olla työelämässä, mutta monet ovat myös työkyvyttömiä juuri sen autismin takia. 

Vierailija
14/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisalla ei ole kyllä mitään varaa vituilla kenellekään.

Vierailija
15/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meitä autismin kirjolla olevia laidasta laitaan. Monet ovat superempaattisia, mutta jotkut ovat itsekkäitä kusipäitä. 

Vierailija
16/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisa ei todellakaan ole autisti. Vielä 90-luvulla autisti tarkoitti vain Topi Borgin kaltaisia ihmisiä, nykyään joka toinen huomionkipeä somettaja on mukamas autisti. 🙄

Ja itse asiassa sekä huomionkipeys että sometus eivät voisi olla kauempana ns oikean autistin piirteistä.

Jos hänellä todella on diagnoosi, kynnys diagnoosin tekemiselle on nykyään liian matala, mistä monet neurologitkin ovat puhuneet.

Vierailija
17/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Miisan jutut tuntuvat pahalta, älä lue tai katsele niitä!!! Erittäin yksinkertainen ratkaisu oman mielenpahoittamisen sijaan

Itse en ole koskaan jaksanut kyseisen henkilön juttuja. Näin ollen, annan hänen elää ja elän omaa elämääni. Simple as that!

Vierailija
18/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisa ei todellakaan ole autisti. Vielä 90-luvulla autisti tarkoitti vain Topi Borgin kaltaisia ihmisiä, nykyään joka toinen huomionkipeä somettaja on mukamas autisti. 🙄

Vielä 90-luvulla ei tiedetty paljoa autismista. Asperger (mikä on Borgin diagnoosi) on nykyään autismin kirjon häiriö -diagnoosin alla, ennen ei ollut. Naisten oirekuvasta ei ysärillä tiedetty paljon mitään, ja siksi meitä keski-ikäisiä naisia ei oo lapsena diagnosoitu, vaan saadaan nyt aikuisena vasta diagnoosejamme.

Ei varmaan kannata haikailla menneisyyttä lääketieteen kohdalla. 

Vierailija
19/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

-. Eli makes sense.

MIKSI sotket anglismin suomenkielen sekaan. Vesittää sanomasi.

Vierailija
20/550 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma myös kun noi autismioireet on tullu Miisalla esiin ilmeisesti vasta viime aikoina, aiemmin niistä ei ollut tietoakaan. :D selvästi viime aikoina alkanut esittämään videoilla stimmailuja ynnä muuta.

Wokeisto, jolla nämä autismilarppaukset nyt jostain syystä trendaavat, on  harhaluulo, että autismidiagnoosilla saisi vapaalipun huonoon käytöksen. Mutta ei se niin tietenkään mene. Jos olet pärjännyt kolmekymppiseksi ilman autismidiagnoosia, et ole muiden silmissä autisti, etkä saa vapaalippua. Toinen syy diagnoosien hakemiselle on tietysti huomionkipeys. Ominaisuus joka ei voisi olla kauempana oikeasta autismista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi