Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta

Vierailija
09.12.2023 |

Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.

On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.

Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.

Kommentit (550)

Vierailija
381/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On noi ylhäällä olevat keskeisiä diagnostisia kriteereitä, vaikka siitä on jotain jätetty pois. Muistaakseni 2/3 pitää täyttyä. Suunnilleen kaikki sulkevat huomionhakuisuuden ja ekstroversion pois."

Mutta kun yksikään noista ei sulje pois huomionhakuisuutta?

(Ihan mahdottoman vaikea yrittää keskustella täällä, kun lainaukset ei toimi 🙄) 

Puhuttiin huomionhakuisuudesta, ekstroversiosta ja sosiaalisuudesta. Kaikki sulkee, kun vähän mietit asiaa.

No kun ei kertakaikkiaan sulje, muuta kuin nyt tuossa sun omassa "vähän mietityssä" mielessä.

Mun puoliso on hyvin introvertti autisti, joka välttelee huomiota, eli hänellä ne piirteet joo näkyy niin. Minä en ole, ja kuitenkin mulla on täyttynyt ihan selkeästi kaikki autismin (asperger) diagnostiset kriteerit. 

Vierailija
382/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On noi ylhäällä olevat keskeisiä diagnostisia kriteereitä, vaikka siitä on jotain jätetty pois. Muistaakseni 2/3 pitää täyttyä. Suunnilleen kaikki sulkevat huomionhakuisuuden ja ekstroversion pois."

Mutta kun yksikään noista ei sulje pois huomionhakuisuutta?

(Ihan mahdottoman vaikea yrittää keskustella täällä, kun lainaukset ei toimi 🙄) 

Puhuttiin huomionhakuisuudesta, ekstroversiosta ja sosiaalisuudesta. Kaikki sulkee, kun vähän mietit asiaa.

No kun ei kertakaikkiaan sulje, muuta kuin nyt tuossa sun omassa "vähän mietityssä" mielessä.

Mun puoliso on hyvin introvertti autisti, joka välttelee huomiota, eli hänellä ne piirteet joo näkyy niin. Minä en ole, ja kuitenkin mulla on täyttynyt ihan selkeästi kaikki autismin (asperger) diagnostiset kriteerit. 

No sulkeehan. Sussa ei täyty muu kuin mielisairas jankkaus, joka ei ole autistinen kriteeri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Mitä enemmän luen jankutustasi, sitä vakuuttuneempi olen siitä, että sinulla on väärä diagnoosi (sikäli kun sulla autismidiagnoosia edes on) ja siksi tästä keskusteleminen menee sinulla niin tunteisiin.

Kokemusmaailma on jokaisella ainutlaatuinen, eikä siksi diagnoosia sen pohjalta tehdäkään. Mutta totta kai jos joukko X jakaa sisältä päin yhteisiä ominaisuuksia A, B ja C, joita joukko Y ei jaa, joukko X näyttää samanlaiselta myös ulkoapäin käytökseltään ainakin jossain määrin. Tuo aikaisemmin hokemasi "autistit eroavat toisistaan enemmän kuin neurotyypilliset" on ihan puutaheinää, eikä perustu mihinkään.

Ja toisaalta loppuviimein kyseessä on vain sopimus/määrittelykysymys. Lääketiede tai psykologia eivät ole mitään eksakteja ja muuttumattomia tieteitä. Minusta sateenvarjotermi "autismi" on nykyisin liian laaja, kun saman kattotermin alla ovat niin aspergerinsyndroomaiset kuin Kannerin autistitkin. Tämä ymmärrettävästi aiheuttaa jo itsessään sekaannusta."

Kyllä mä ennemmin olettaisin, että tää jankutus nimenomaan johtuu mun autismista. Mun on todella vaikea antaa ihmisten vaan olla rauhassa väärässä. 

Ja ei, mun (asperger) diagnoosi ei aivan varmasti ole väärä. Oon ihan tosi selkeä tapaus oikeasti. Ja tää esiintyvyys suvussa on myös hyvin selkeää. 

Oon aika monesta lähteestä lukenut ton, että neurotyypillisten ihmisten aivot muistuttaa toisiaan enemmän, kuin neuroepätyypillisten. Tiedä sen oikeellisuudesta sitten. 

Sen tiedän yhäkin ihan varmaksi, että meidän autistien sinänsä ihan samanlaiset autistiset piirteet voi näyttäytyä ulospäin hyvin erilailla. About koko mun lähipiiri on kuitenkin kirjolla, niin asiaa on pystynyt havainnoimaan aika hyvin. 

Munkin mielestä kaiken niputtaminen yhden diagnoosinimikkeen alle on vähän hämäävää. Mutta tosiasia on kuitenkin se, että näissä on kyse erittäin todellisesta ilmiöstä, ja vaikka diagnostiset kriteerit ja diagnoosinimikkeet on määrittely- ja sopimusasia, niin itse autismi ei ole. Se ei ole yhtä kuin ne ulospäin näkyvät piirteet, vaan se on selkeästi aistimiseen ja kokemiseen, aisti-informaation prosessoimiseen liittyvää poikkeavuutta normaalista, jota me vaan ei vielä ymmärretä tarpeeksi hyvin. Eiköhän tieto tästä vielä hiljakseen lisäänny ja tarkennu. Esim. PDA kuuluu kyllä selkeästi autismin kirjoon mun mielestä, ja siitä ei ymmärretä vielä paljon mitään. 

Sun omat henkilökohtaiset kokemukset eivät ole koko totuus tai oikeastaan kerro mistään mitään. Mullakin on paljon autistikavereita ja oikeastaan me kaikki vaikutamme ulkoapäin samalla tavalla "oudoilta", tästä on siis tullut ulkopuolisilta palautettakin. Tietenkin meillä on omat persoonamme jne. mutta tietyt tavat ja piirteet yhdistää.

Ja toisaalta uskallan väittää että neurotyypilliset tunnistavat autistit ehkä jopa paremmin kuin autistit. Meille tämä on vain normitila, neurotyypillisille näyttäydymme outoina tai erikoisina. Tavallaan oma kokemus on liian lähellä että ne erityispiirteet osaa tunnistaa.

Vierailija
384/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Yhäkin, mikään sosiaalinen kömpelyys tai vaikeus tulkita muita ei sulje pois huomionhakuisuutta. Ei vaikka kuinka olisit sitä mieltä. 

Tää jankkaus sensijaan valitettavasti on yks mun autistisista piirteistä 😃. 

Vierailija
385/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan diagnooseista, on erikoislääkärin diagnoosi paljon uskottavampi kuin sellaisten ihmisten mielipide, jotka edes yrittävät diagnosoida muita somen perusteella.

Sellainen diagnosointi ei onnistu edes koulutetuilta ammattilaisilta saati ihmiseltä, joka ei henkilöä ole ikinä tavannutkaan eikä voisi sitä diagnoosia tehdä vaikka tapaisikin.

Ja sitten on tämä autismin tutkija, joka on ollut itse määrittämässä uusia diagnostisia kriteereitä ja katuu niiden muuttamista. Ei lääketiede ole mikään kiveen hakattu tiede, joka ei ole erehtyväinen, etenkään psykiatria. Vielä muutama vuosikymmen sitten homoseksuaalisuus laskettiin mielisairaudeksi. Näin siis ihan "asiantuntijoiden" toimesta.

Vierailija
386/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan diagnooseista, on erikoislääkärin diagnoosi paljon uskottavampi kuin sellaisten ihmisten mielipide, jotka edes yrittävät diagnosoida muita somen perusteella.

Sellainen diagnosointi ei onnistu edes koulutetuilta ammattilaisilta saati ihmiseltä, joka ei henkilöä ole ikinä tavannutkaan eikä voisi sitä diagnoosia tehdä vaikka tapaisikin.

Ja sitten on tämä autismin tutkija, joka on ollut itse määrittämässä uusia diagnostisia kriteereitä ja katuu niiden muuttamista. Ei lääketiede ole mikään kiveen hakattu tiede, joka ei ole erehtyväinen, etenkään psykiatria. Vielä muutama vuosikymmen sitten homoseksuaalisuus laskettiin mielisairaudeksi. Näin siis ihan "asiantuntijoiden" toimesta.

Niin, siis YKSI tutkija. 

Vierailija
387/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^

Yhäkin, mikään sosiaalinen kömpelyys tai vaikeus tulkita muita ei sulje pois huomionhakuisuutta. Ei vaikka kuinka olisit sitä mieltä. 

Huomionhakuisuuskin voi ilmetä eri tavoilla. On eri asia levittää tietoa mielenkiinnon kohteistaan kuin haluta huomio vain itseensä itsensä vuoksi. Uskon että tässä nyt puhuttiin jälkimmäisestä.

Vierailija
388/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis YKSI tutkija. 

Tutkija, joka on ollut määrittämässä nykyisiä diagnostisia kriteereitä. Ei siis kuka tahansa tutkija.

Vierailija
389/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Huomionhakuisuuskin voi ilmetä eri tavoilla. On eri asia levittää tietoa mielenkiinnon kohteistaan kuin haluta huomio vain itseensä itsensä vuoksi. Uskon että tässä nyt puhuttiin jälkimmäisestä.

Niin, eikä autismi sulje pois sen kaltaista huomionhakuisuutta. Mun mielestä se on jopa suht tyypillinen PDA -piirre. 

Vierailija
390/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen kirjoittaja ei tunnu ymmärtävän paria asiaa. 

Ensinnäkin se, että kaikkien stimmaus ei suinkaan ole jotain vähän sormilla naputtamista välillä, vaan niin huomiota herättävän ja oudon näköistä, että sellaista ihmistä vieroksutaan ja hyljeksytään aivan varmasti, pidetään aivan hulluna, vammaisena, älyllisesti vajaana jne.

Toinen, oikeastaan tärkein, on se, että se maskaus aloitetaan lapsena. Pienenä, yksinäisenä hyljeksittynä lapsena. Ei se lapsi ajattele, että minäpä nyt rohkeasti olen oma itseni, kyllä minut hyväksytään sellaisena kuin olen. Se lapsi tietää, ettei tuollainen pidä paikkaansa. Eikä se tee mitään tietoista päätöstä alkaa maskata, vaan se on automaattinen selviytymiskeino.

Ja ei siihen jatkuvasti joka päivä helposti pystykään, siksi multa on aina jäänyt kaikki opinnot kesken, enkä oo ikinä päässyt työelämään. 

Lisäksi maskaaminen kuormittaa. Tyypillistä on, että lapsi maskaa koulupäivän ja saa siellä kehuja odotetunlaisesta hyvästä käytöksestään. Kotiin tullessa kuormitus purkaantuu, seuraa autistinen meltdown tai shutdown. Eli käytännössä iso raivokohtaus tai tarve viettää tunteja/päiviä ihan yksin ilman mitään kuormitusta. Jotkut päiväkotilapset purkautuvat jo päiväkodin portin sulkeuduttua, ennen autoon pääsyä.

Oma autismin kirjon lapseni purkautuu tullessa luokseni etävanhemman luota. Siellä hän pelkää ja maskaa. Kotiin tullessa lapsi kiroilee, on liiketiksejä, raivareita, riehumista ja kaikkea ihan käsittämätöntä. Tämä helposti nähdään, että lapsi oireilee minun luonani, mutta oikeasti hän purkaa kuormituksen ja maskaamisen siellä, missä on turvallista olla oma itsensä. JA kyllä, se on minulla hyvin kuormittavaa.

Vierailija
391/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Niin, eikä autismi sulje pois sen kaltaista huomionhakuisuutta. Mun mielestä se on jopa suht tyypillinen PDA -piirre. 

No tuostahan vältellään yhä, että onko PDA edes autismia.

Vierailija
392/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Siis väitellään.*

Vierailija
393/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä perusteella kaikki tänne lähipiirin autismiesimerkkejä kertoneille voi siis sanoa, että heidän tai heidän lapsen ym. diagnoosi on virhe. Sitäkö yrität sanoa?

Vierailija
394/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä perusteella kaikki tänne lähipiirin autismiesimerkkejä kertoneille voi siis sanoa, että heidänlapsen ym. diagnoosi on virhe. Sitäkö yrität sanoa?

En. Sinulla on aika heikko luetun ymmärtäminen.

Vierailija
395/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei ole totta. Ihmisen huomionhakuisuuteen nuo diagnostiset kriteerit ei liity mitenkään. 

Kyllähän ne sulkee pois ainakin sosiaalisissa kanssakäymisissä esiin tulevan huomionhakuisuuden. Yleensä ihminen muutenkin nauttii asioista joissa on hyvä.

No kun ei mitenkään sulje pois. 

Tein huvikseni muutaman netistä löytyvän autismitestin. Itselläni kun on joitakin piirteitä, jotka yleensä yhdistetään autismiin, esim. introverttius ja voimakas kiinnostus johonkin tiettyyn asiaan. Pisteeni jäivät yllättävän alhaisiksi autistisuus-asteikolla. Ei kai tuollaisten testien perusteella pysty vielä tekemään itsediagnoosia, mutta opin ainakin, mitä piirteitä joka testissä yhdistetään autismiin. Oli oikeastaan aika huvittavaa.

Vierailija
396/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

On se. Voin näin PDA-autistina sanoa. Tai ainakin PDA-piirteistö esiintyy yhdessä autismin kanssa. 

Vierailija
397/550 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

No se joko on eräs autismin kirjon tyyppi, tai sitten yhdessä autismin kanssa esiintyvä piirteistö. 

Vierailija
398/550 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

PDA:lle ei ole olemassa diagnostisia kriteereitä eikä se täten kuulu virallisesti autismin piiriin. Se ei välttämättä edes liity itse autismiin.

"Tutkimusnäytön puutteellisuuden takia PDA:ta ei kuitenkaan ole sisällytetty kansainvälisiin tautiluokituksiin (ICD-10 ja ICD-11 tai DSM-5). Tällä hetkellä ei siis ole olemassa diagnostista algoritmia, jolla määritettäisiin PDA:n diagnostiset kriteerit, koska sen pätevyyttä itsenäisenä oireyhtymänä ei ole toistaiseksi voitu osoittaa tutkimustiedon avulla 2, 3. Tällä hetkellä ei ole myöskään laadukasta tutkimusnäyttöä osoittamaan, onko PDA diagnostinen alaryhmä autismikirjon häiriössä vai joillakin lapsilla ilmenevä erityispiirre tai oireisto. Sen ajatellaan voivan näin ollen liittyä muihinkin neurokehityksellisiin häiriöihin kuin autismikirjoon. Vaatimusten välttely voi myös liittyä akuuttiin tai äärimmäiseen ahdistuneisuuteen 3."

https://www.kaypahoito.fi/nix03173

Vierailija
399/550 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

PDA:lle ei ole olemassa diagnostisia kriteereitä eikä se täten kuulu virallisesti autismin piiriin. Se ei välttämättä edes liity itse autismiin.

"Tutkimusnäytö

Tiedän, ettei vielä ole riittävästi tietoa asiasta. Mulla itselläni on kuitenkin sitä tietoa, koska mulla on PDA (diagnoosina mulla on asperger) . Mielelläni osallistuisinkin johonkin tutkimukseen asiasta, koska meitä aikuisia PDA-ihmisiä on tutkittu tosi vähän. 

Yleinen konsensus asiasta kuitenkin on, että PDA kuuluu autismin kirjoon, ja kun se ei ole itsenäinen diagnoosi, niin sen voi saada mainintana autismin kirjon diagnoosiin, mutta ei ilman autismin kirjon diagnoosia. Toki Suomessa ei ole ammattilaistasolla käytännössä melkein lainkaan tietoa asiasta. 

Vierailija
400/550 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Eihän Thunberg ole mitenkään ensisijaisesti "somettaja". Lienee vähän eri asia muutenkin kampanjoida maailman pelastamista, kun olla somejulkkis.

Sulla nyt selkeesti vaan on joku oma vihasuhtautuminen kyseiseen ihmiseen. 

Mustavalkoisuus on tosi yleinen autistinen piirre (itselläkin on vaatinut vuosikymmeniä oppia lieventämään tuota jyrkkyyttä itsessä). Epävakaan persoonallisuushäiriön piirre se sen sijaan ei ole.

Kyllä mä itse autistina näen hyvin voimakkaasti näitä piirteitä Thunbergissa. 

Jos luet dg-kriteerit, autismista et löydä mustavalkoisuutta, epävakaasta löydät. Ja itseltäsi: kun en fanita Thunbergiä enkä pidä häntä autistisena, se kertoo heti siitä, että minulla olisi vihasuhtautuminen. Ei ole. En nyt vain näe hänessä yhtikäs mitään autistista, eikä myöskään autismiin erikoistunut neuropsykologi, jolla

Neuropsykologi ei diagnosoi, eikä varsinkaan ihmisiä, joita ei ole tavannut, vaan muodostanut mielipiteensä uutisvälineiden mukaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme