Yhteen muuttaminen toisen omistamaan asuntoon - kumpi voittaa?
Edessä on muutto saman katon alle kumppanin kanssa. Minä asun vuokralla, hän omistusasunnossa, ja hänen toiveestaan yhteinen kotimme tulee olemaan hänen asunnossaan.
Nykyisellään kumppanin asuntolainan lyhennys ja muut asumiskulut ovat n. 1200 €/kk, mutta hän maksaa sitä omaksi. Oma vuokrani on 650 €/kk, mikä puolestaan on "hukkaan heitettyä" rahaa. Yhdessä asuessa minä tulisin maksamaan asumismenoista yhtiövastikkeen, veden ja sähkön, joista tulisi yhteensä n. 350 €/kk, ja kumppanin asumismenoiksi jäisi n. 900 €/kk. Mainittakoon, että tuloni ovat n. 30% kumppanini tuloista.
Jatkossakaan maksamani asumismenot eivät kerrytä minulle mitään varallisuutta, mutta voiko sen ajatella olevan yhdenlainen sijoitus, että asumiskuluni puolittuvat ja minulle jää joka kuukausi säästöön 300 € verrattuna siihen, mitä nyt asumisestani maksan? Miten te järjestelisitte asumiskulut tällaisessa tilanteessa, kun kyseessä on pitkäaikainen asumisratkaisu?
Kommentit (446)
Mielestäni 300 euroa on aika pieni hinta, että saisi pitää oman pienen kaksion. Parisuhde sujuu paremmin kun on omat tuvat ja luvat.
Vierailija kirjoitti:
Säästäisit 300 euroa kuukaudessa myös silloin jos mies muuttaisi sinun luoksesi ja maksaisitte vuokran puoliksi.
Sinun sijassasi ottaisin mallia miehistä. Mies ei milloinkaan muuta naisen asuntoon, paitsi jos nainen maksaa kaiken ja lisäksi tekee kotityöt.
Maksata siis kaikki miehellä. Tai vaadi että ostatte yhteisen asunnon, jos nyt ihan pakko on muuttaa yhteen vaikka tuloero on noin suuri.
Eli vastauksena kysymykseesi:
Jos mies muuttaa sinun luoksesi, säästät 300 euroa ja annat vuokranantajalle 300 euroa kuukaudessa.
Jos muutat miehen luokse, säästät 300 euroa ja annat miehelle 300 euroa kuukaudessa.
Sinä voitat tässä tapauksessa. Maksat vain nuo kulut ja toinen hoitaa rempat ym. kalliit kustannukset. Helppoa ja vaivatonta asumista.
Meillä myös tuollainen järjestely, joskin maksan asumisesta hieman enemmän kuin sinä mutta huomattavasti vähemmän kuin mieheni. Iso omakotitalo kyseessä ja toimii hyvin tämä järjestely ja mulla ei ole ollut missään vaiheessa ajatuksena ostaa osaa tästä talosta. Ajatellaan kuitenkin niin että kaikki on lähestulkoon yhteistä kun ollaan naimisissa ja lapsikin tulossa joten ei ole niin väliä kuka nyt teknisesti omistaa minkäkin asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni puolet kuluista on oikein hyvä asumiskulu sinulle eli 600€.
Et maininnut tulojasi, koska %-osuus puolison tuloista ei kerro meille mitään maksukyvystäsi. Näissä kun on vissi ero: sinun tulosi ovat 5000€ ja puolisosi 15000€ versus sinun tulosi 1000€ ja puolison 3000€.
Aloittaja lisää:
Hyvä pointti! Minun tulot tällä hetkellä n. 1200 €/kk (opiskelija) ja kumppanin n. 4200 €/kk (töissäkäyvä).
Brutto vai netto? Otathan huomioon, että jos nämä ovat bruttotuloja, niin nettotulojen välinen ero on paljon pienempi eli miehen maksukyky ei ole niin paljon isompi kuin sinun.
Tosin jos opiskelijan tuloihin on laskettu opintolaina mukaan, on vähän kyseenalaista verrata sitä suoraan palkansaajan tuloihin. Opiskelija siis syö velaksi. Ja jos opiskelija maksaa lainarahalla yhdessä käytettyä sähköä, tarkoittaa se sitä, että hänelle kertyy velkaa yhteisestä kulutuksesta. Ei ihan reilua.
Tällaiset ketjut vahvistavat ajatustani siitä, etten halua koskaan asua kenenkään kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset ketjut vahvistavat ajatustani siitä, etten halua koskaan asua kenenkään kanssa yhdessä.
Ja mun helpotustani siitä että ONNEKSI olen löytänyt samanlaisen miehen kuin itse olen, eli kun elämää eletään yhdessä niin euroja ei todellakaan lasketa, eikä mietitä kuka nyt maksaa mitäkin. Toiminut jo 30. vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistaja maksaa lainakulunsa ja muut juoksevat kulut sitten puoliksi. En suostuisi maksamaan koko yhtiövastiketta ja molempien vesiä ja sähköä, vaan ne olisi puolitettava. Näin toimittiin edellisessä suhteessani ja toimi hyvin.
Jossakin vaiheessa voisi sitten miettiä, että ostaisit oman osuutesi asunnosta ja lyhentäisitte lainaa yhdessä.
Minä taas maksaisin ehdottomasti tuon 350 euroa ja tuosta kummatkin hyötyvät kuitenkin. Pelkästään puolet kuluista on mielestäni liian vähän ja menee toisen hyväksikäyttämiseen.
Ei se nyt hyväksikäyttöä ole, koska asunnonomistajankin kulut pienenevät.
En kyllä ketään ottaisi asumaan pelkästään maksamalla puolet kuluista. Ei ole sen vää
Jos kyse on kämppiksestä, niin logiikkasi on hyvinkin ymmärrettävä. Jos on kuitenkin kyse seurustelusta, jossa yhdessäasumisella on tietty tutustumiseen tähtäävä funktio, niin silloin tilanne on toinen. Silloin sillä "pienemmällä tilalla" ja "toisen tavaroilla" on tarkoituksensa. Eikä tuo tilanne ole varmaankaan lopullinen, jossain vaiheessa sovitaan ehkä perheen perustamisesta ja/tai naimisiinmenemisesta tms. ja taloudellinen tilanne mietitään tietysti taas uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni puolet kuluista on oikein hyvä asumiskulu sinulle eli 600€.
Et maininnut tulojasi, koska %-osuus puolison tuloista ei kerro meille mitään maksukyvystäsi. Näissä kun on vissi ero: sinun tulosi ovat 5000€ ja puolisosi 15000€ versus sinun tulosi 1000€ ja puolison 3000€.
Aloittaja lisää:
Hyvä pointti! Minun tulot tällä hetkellä n. 1200 €/kk (opiskelija) ja kumppanin n. 4200 €/kk (töissäkäyvä).
Brutto vai netto? Otathan huomioon, että jos nämä ovat bruttotuloja, niin nettotulojen välinen ero on paljon pienempi eli miehen maksukyky ei ole niin paljon isompi kuin sinun.
Tosin jos opiskelijan tuloihin on laskettu opintolaina mukaan, on vähän kyseenalaista verrata sitä suoraan pal
Samalla logiikalla mies ottaa velkaa pariskunnan yhteisiä kuluja varten, kun hänellä on asuntolaina, jotta molemmilla on katto pään päällä.
Jos niin harmittaa maksaa miehen sähköä ja vettä samaan aikaan kun mies maksaa ap:n asumista, niin voihan tuon kai ajatella silläkin tavalla, että sähkö, vesi ja vastike maksetaan puoliksi ja loput ap:n maksamat rahat on miehelle korvaus hänen asumiskustannuksistaan miehen asunnossa.
Maksakaa 50-50 asumiskuluista (vastike, sähkö, vesi, netti), mies maksaa asuntolainansa ihan itse. Näin ei tule sitä painetta, että sinun täytyisi toimia ilmaisena kotiorjana koska "saat asua edullisesti". Kotityöt 50-50 siis ehdottomasti myös ja siitä pitää sopia ennen yhteenmuuttoa samalla tavalla kuin kuluistakin.
Minulla on omistusasunto, jonka lainanhoitokulut ovat 1200e kuussa ja siitä 400e on lainanlyhennystä ja 800e korkoa. Miesystäväni asuu luonani ja maksaa vastikkeen, veden, sähkön yms. juoksevat kulut, n. 500 e kuussa. Vaihtaisin oikein mielelläni osia miesystävän kanssa, jolloin minulla menisi asumiskustannuksiin 700e vähemmän kuin nyt. Laittaisin 700 e/kk säästöön. Olisi minulle paljon kannattavampaa kuin nykyinen malli. Jos asuttaisi vuokralla, vastaavan asunnon vuokra olisi 1500-2000e, joten se ei ainakaan olisi hyvä vaihtoehto meille. Joten kannattaa olla tyytyväinen ap.
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa 50-50 asumiskuluista (vastike, sähkö, vesi, netti), mies maksaa asuntolainansa ihan itse. Näin ei tule sitä painetta, että sinun täytyisi toimia ilmaisena kotiorjana koska "saat asua edullisesti". Kotityöt 50-50 siis ehdottomasti myös ja siitä pitää sopia ennen yhteenmuuttoa samalla tavalla kuin kuluistakin.
Ai miksi ei tule painetta kun tässä ei saisi asua edullisesti 😂 mielestäni puolet vastikkeesta on erittäin edullista asumista.
Saatko nykyiseen asuntoon asumistukea? Jos saat, sitten tuo voi olla huono diili. Siis jos esimerkiksi saat tukea 650 vuokraan 450, maksat tällöin itse vain 200. Kun taas siihen miehen asuntoon et saa tukea, kun silloin asutte yhdessä ja miehen tulot vaikuttavat. Jolloin maksat omasta pussista sen 350. Itse suostuisin maksamaan puolet vastikkeesta ja kuluista, en kaikkea. Etenkin jos sinulla paljon pienemmät tulot. Vaikka sinänsä tuo 350 ei ole iso raha. Mutta ei se ole sille miehellekään, jos kerran hyvin tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omistusasunto, jonka lainanhoitokulut ovat 1200e kuussa ja siitä 400e on lainanlyhennystä ja 800e korkoa. Miesystäväni asuu luonani ja maksaa vastikkeen, veden, sähkön yms. juoksevat kulut, n. 500 e kuussa. Vaihtaisin oikein mielelläni osia miesystävän kanssa, jolloin minulla menisi asumiskustannuksiin 700e vähemmän kuin nyt. Laittaisin 700 e/kk säästöön. Olisi minulle paljon kannattavampaa kuin nykyinen malli. Jos asuttaisi vuokralla, vastaavan asunnon vuokra olisi 1500-2000e, joten se ei ainakaan olisi hyvä vaihtoehto meille. Joten kannattaa olla tyytyväinen ap.
Miksi mies ei osta asuntoa kanssasi puoliksi? Pankkiin neuvottelemaan saman tien.
Vuokratkaa yhteinen, koska siinä "kummittelee" toisen historia... Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi ei tule painetta kun tässä ei saisi asua edullisesti 😂 mielestäni puolet vastikkeesta on erittäin edullista asumista.
Koska tilanteessa sitten kun eroatte niin olet samassa asemassa kuin ennen yhteenmuuttoa. Miehellä on oma asuntonsa, jota sinä olet auttanut maksamaan suostuessasi maksamaan koko vastikkeen ja äärimmäisen todennäköisesti olet joutunut myös kokkaamaan ja siivoamaan velvollisuudentunnossa miestä enemmän.
No tuossahan pitäisi tehdä niin, että mies maksaa lainan kokonaisuudessaan ja muut kulut pitäisi laittaa puoliksi (vastike + sähkö ja vesi). Ellei mies sitten halua periä sinulta jotain vuokraa, mutta se kuulostaa jo todella oudolta.
En ehkä itse edes lähtisi tällaiseen kuvioon mukaan kovin pitkäksi aikaa. Jos suhde syvenee, niin ehdottomasti yhteinen asunto ja yhteiset rahat. Muuten ei vaan toimi. Jos parisuhteessa kumpikin miettii ensin rahaa, niin tuosta tulee ongelmia viimeistään siinä vaiheessa, jos/kun kuvioihin tulee lapset mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuokratkaa yhteinen, koska siinä "kummittelee" toisen historia... Kokemusta on.
Mitä järkeä on vuokrata yhteinen asunto ja sitten maksaa vuokraisännälle, kun varmasti edullisinta olisi jäädä toisen asuntoon. Kannattaa hyväksyä se toisen historia myös tai jäädä asumaan siihen nykyiseen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla mies ottaa velkaa pariskunnan yhteisiä kuluja varten, kun hänellä on asuntolaina, jotta molemmilla on katto pään päällä.
Jos niin harmittaa maksaa miehen sähköä ja vettä samaan aikaan kun mies maksaa ap:n asumista, niin voihan tuon kai ajatella silläkin tavalla, että sähkö, vesi ja vastike maksetaan puoliksi ja loput ap:n maksamat rahat on miehelle korvaus hänen asumiskustannuksistaan miehen asunnossa.
Logiikka ei ole lainkaan sama. Asuntolainassa on kyse oman omaisuuden kartuttamisesta, kun taas opintolaina on pelkkää syömävelkaa. Parempi vertaus olisi, jos mies ottaisi jokapäiväisiin elinkustannuksiin pankkilainaa - mutta sitähän hän ei nyt ota. Ja mitä tuohon tulee, että pitäisi ajatella rahaa korvauksena miehelle asumisesta, niin se kuulostaa vuokrasuhteelta, sillä erotuksella nykyiseen, että kyseessä olisi epävirallinen vuokrasuhde. Itse en ainakaan haluaisi omasta suhteestani vuokrasuhdetta, enkä haluaisi, että omassa suhteessani aletaan ajatella, että toisen täytyy maksaa korvausta yhdessä asumisesta. Se luo todella häiriintynyttä asetelmaa ihmisten välille - hei haloo, ei ole kyseessä mikään alivuokralaisuus tai majoituspalvelu, vaan parisuhde!
Minulla on oma asunto, ja eksäni asui tässä maksamatta todellakaan mitään korvausta. En kokenut hänen kanssa asumistaan miksikään palvelukseksi hänelle tai rasitteeksi itselleni - tällaisista asioista tavataan maksaa korvausta. Kyseessä oli parisuhde, meillä oli yhteinen elämä ja jaoimme yhteisen arjen. Maksoimme asumiskulut (yhtiövastike, sähkö, kotivakuutus) tulojen mukaan suhteutettuna - välillä hän ei maksanut mitään, kun oli pitkällä sairaslomalla. Tuntuisi todella törkeältä laittaa oma kumppani nostamaan OPINTOLAINAA, jotta hänellä olisi varaa asua minun, hyvätuloisen asunnonomistajan kanssa! Hei haloo, miettikää nyt vähän - kyseessä on oma kumppani.
Säästäisit 300 euroa kuukaudessa myös silloin jos mies muuttaisi sinun luoksesi ja maksaisitte vuokran puoliksi.
Sinun sijassasi ottaisin mallia miehistä. Mies ei milloinkaan muuta naisen asuntoon, paitsi jos nainen maksaa kaiken ja lisäksi tekee kotityöt.
Maksata siis kaikki miehellä. Tai vaadi että ostatte yhteisen asunnon, jos nyt ihan pakko on muuttaa yhteen vaikka tuloero on noin suuri.