Yhteen muuttaminen toisen omistamaan asuntoon - kumpi voittaa?
Edessä on muutto saman katon alle kumppanin kanssa. Minä asun vuokralla, hän omistusasunnossa, ja hänen toiveestaan yhteinen kotimme tulee olemaan hänen asunnossaan.
Nykyisellään kumppanin asuntolainan lyhennys ja muut asumiskulut ovat n. 1200 €/kk, mutta hän maksaa sitä omaksi. Oma vuokrani on 650 €/kk, mikä puolestaan on "hukkaan heitettyä" rahaa. Yhdessä asuessa minä tulisin maksamaan asumismenoista yhtiövastikkeen, veden ja sähkön, joista tulisi yhteensä n. 350 €/kk, ja kumppanin asumismenoiksi jäisi n. 900 €/kk. Mainittakoon, että tuloni ovat n. 30% kumppanini tuloista.
Jatkossakaan maksamani asumismenot eivät kerrytä minulle mitään varallisuutta, mutta voiko sen ajatella olevan yhdenlainen sijoitus, että asumiskuluni puolittuvat ja minulle jää joka kuukausi säästöön 300 € verrattuna siihen, mitä nyt asumisestani maksan? Miten te järjestelisitte asumiskulut tällaisessa tilanteessa, kun kyseessä on pitkäaikainen asumisratkaisu?
Kommentit (446)
Aiempia kommentteja lukematta annan neuvon: Jätä se sika. Teille tulisi kuitenkin ero, koska heitit sen ajatuksen, eikä sitä voi poistaa. Se ero on vaikeampaa sitten riitojen ja pettämisten jälkeen. Ole itsenäinen nainen, voit kehuskella sitä vaikka FB tai Insta, mikä on paljon arvokkaampaa pääomaa, kuin jotkin tuhannet naurettavat eurot, mitä olisit säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei matemaattinen yhtälö ole mielipidekysymys. Toinen osapuoli menettää kuukausittain vuokratulon, jonka saisi toisella asumisjärjestelyllä, se on fakta. Ja yhtiövastike ja lainat ovat tähän tuloon liittyviä menoja. Millä prosenteilla yhteiset menot jaetaan ja huomioidaanko vaikka syötyjä ruokamääriä on sitten sopimuskysymys.
No näillä faktoilla mulla on aika monesta paikasta saatavia. Nimittäin kävin ravintolassa syömässä, joten olen menettänyt kertaluonteisen ruokatulon, jonka olisin saanut, jos olisin tehnyt saman annoksen kotona. Olen myös menettänyt lehtimyyjille aikanaan kuukausittaisen lukemistulon, kun tilasin lehden, enkä käynyt kirjastossa sitä lukemassa.
Jos joku päättää parisuhteenomaisesti siis muuttaa toisen kanssa yhteen sen sijaan, että päättää vuokrata asuntonsa, ei kyllä ole mikään "fakta", että hän menettää tuloja, vaan ihan vaan seuraus päätöksestä, jonka päätti taloudellisten seikkojen suhteen tehdä.
No, jos vaihtoehtoiskustannus ei ole tuttu, niin noin voi toki ajatella. Suurin osa kuitenkin toivottavasti ymmärtää maksaa osuutensa elämisen kuluista, eikä kuvittele, että ne juoksevat kulut ovat ainoa asia maksettavana, ja pääomat tippuvat taivaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi voittamis-sana kalahtaa korvaan. Parisuhde on tuhoon tuomittu, jos suhdetta ajatellaan voittamisen kautta. Koska jotta joku voi voittaa, pitää olla joku, jonka pitää hävitä.
Tässä tapauksessa häviää vain ap:n vuokranantaja. Ap ja hänen kumppaninsa voittavat molemmat, koska kaksi asuu yhdessä halvemmalla kuin kumpikin yksinään.
ap kysyi aloituksessaan KUMPI voittaa. Hän on laittanut itsensä ja miehen jo vastakkain.
Ja koska nykytilanteessa kumpikin voittaa, ap ajattelee jo erotilannetta, ja kumpi jää voitolle siinä.
Sairas lähtökohta.
Osallistunpa tähän vanhahkoon ketjuun, kun omalla kohdalla hetken päästä tulossa samankaltainen asumisjärjestely. Omistan asunnon ja kumppani muuttaa kohta virallisesti saman katon alle ja osallistuu hieman kustannuksiin. (Laina, vastike, sähkö, vesi, netti, suoratoistot yms. yht n. 1180e/kk), Ruoka kahdelta aikuiselta n. 500e/kk (Minulla myös 2 lasta joka toinen viikko, joiden kulut toki maksan 100%). Lainaa maksan 650e/kk ja vastiketta 350e/kk. Sähkö ja vesi n. 100e/kk. Netti+suoratoistot n. 60e/kk. Kotivakuutus n.20e/kk. Lisäksi omistan auton ja puoliso ei omista. Auton kulut 100% minulla ja käytämme autoa paljon yhdessä. Oma nettopalkkani n. 2600e/k ja puolisolla n. 2000e/kk.
Summasummarum. Sovimme, että puoliso siirtää minulle 500e/kk ja sillä selvä. Tämä sisältää niin asumiskulut, ruoat kuin auton käyttämisen. Lopputuloksena se, että minun varallisuuteni kasvaa asuntolainan lyhennysten verran ja puoliso säästää selkeästi verrattuna siihen, että asuisimme erikseen ja se mahdollistaa hänelle esim. +500e/kk rahasto/tilisäästämisen. Olemme molemmat oikein tyytyväisiä tähän "sopimukseen". Joskus muutamme isompaan asuntoon ja sitten päivitämme laskelmia sen tilanteen mukaan. Siihen asuntoon käytämme asuntoni myynnistä tulevia rahoja, sekä puolisoni kerryttämiä säästöjä. Hyvin yksinkertaista siis.
Mutta hyväksikäyttävä tai laskelmoiva tyyppi ei muutu paremmaksi, vaikka häneltä kuinka ottaisi vuokraa asumisesta. Silloin vain asuu yhdessä ikävän tyypin kanssa ja yrittää peitellä totuutta se pimeästi maksetun vuokran alle.