Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhä lapsuus - seitikeittoa ja juureksia. Voi helvetti 70-luvulla kaikki perheet söi noin.

Vierailija
01.12.2023 |

Jenna on köyhän lapsuuden elänyt äiti

Kun olin lapsi, ruoat olivat hiilaripainotteisia. Oli perunaa ja pastaa. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä ei juurikaan ollut. Salaatteja ruoan kanssa ei ollut ikinä.

Kalakeitto oli tehty halvemmasta kalasta. Se oli seitikeittoa ja sekaan laitettiin keittojuureksia. Meillä oli purkkihernekeittoa todella paljon. En terveyssyistä pystynyt syömään sitä.

Meillä oli aina kotona lämmin ruoka kerran päivässä, mutta jos siitä jäi nälkä, söimme leipää.

Kommentit (524)

Vierailija
441/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlaruokaa pitää nykyisin olla pöytään, olipa köyhä tai rikas. Kun se nyt on aina mennyt niin, että pienituloisilla sitä juhlaruokaa ei ole saanut ostettua pöytään.

Totta maar minäkin olisin halunnut ikäni ostaa kaupasta just sitä, mitä mieli tekee. Olen joutunut katsomaan kilohintoja koko aikuisikäni. Töissä olen ollut jo alaikäisestä lähtien.

Tajuaakohan moni, että tuote joka huitelee 30 euron kilohinnoissa on markkoina 180 markkaa.

Mun eka palkka töissä oli jotain 1000 mk /kk 

Vierailija
442/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sun tonnin elä ke on 6000 markka

mutta joo - ei ihme että ihmiset on lihavia nykyään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran monelta menee jutun pointti täysin ohi.

On ihan eri asia valita jokin ruoka kuin olla pakotettu syömään sitä.

On ihan eri asia valita jokin tietty elämäntapa kuin olla pakotettu siihen.

Ettekö te oikeasti tajua, miten suuri ja merkittävä asia valinnanvapaus on ihan kaikissa asioissa elämässä?

Sitä saa vapaasti tehdä sellaisia valintoja opiskelun ja ammatinvalinnan suhteen, että on jatkossa on sitä valinnanvapautta elämän eri osa-alueilla.

Se kannattaa kuitenkin ymmärtää ihan kaikkien, että jokainen joutuu kuitenkin tyytymään jossain asioissa myös siihen mikä on pakko, mutta jos tosiaan haluaa samanlaisen elämäntavan valinnanvapauksineen kuin jollain menestyvällä somevaikuttajalla tai 10 000/kk tienaavalla toimarilla niin sitten pitää olla se menestyvä somevaikuttaja tai toimari.

Tavallinen duunari sen sijaan vetää sitä hernaria ja kalasoppaa ja kauhistelee salaatin/tomaatin/kurkun/paprikan kilohintaa talvella ja ostaa niitä vain satunnaisesti. Ihan samaten kuin jättää ne ranskiksetkin ostamatta ja tekee pellillisen lohkoperunoita itse jotka on täyttävää ruokaa ranskiksiin verrattuna ja etenkin edullisia. Samassa uunissa voi sitten kypsentää itsetehdyt lihapullat ja kylkeen vielä uunijuureksia niin taatusti on hyvää, ravitsevaa ja edullistakin syömistä. Kermaviilistä ja mausteista voi tehdä vielä dipin jos tahtoo enempi sellaista sormisyötävän fiilistä.

Vierailija
444/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti olen jotenkin erikoinen, kun kaikkien pizzojen, mössöjen, tacojen ja hamppareiden keskellä nautin eniten ihan tavallisesta perusruuasta. Kalakeitto seitistä tehtynä on hyvää, kun sen valmistaa oikein, makaroonilaatikko itse tehtynä on niin hyvää, että sitä arvostavat ulkomaalaiset vieraatkin, kaalikeitto, perunamuussi jauhelihakastikkeella.  Kotimainen juures, joka kaiken lisäksi säilyy paremmin kuin lehtisalaatti tai tomaatti, kurkku. Juurekset on terveellisiä, taatusti paljon terveellisempiä kuin salaatti 

Mikä ihme siinä on, että nykyään täytyy valittaa ihan kaikesta aina 

Vierailija
445/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen aina kalakeiton seitistä, se on just parasta kalasopassa.

Voi voi. 

Vierailija
446/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei tajua että elämästä voi nauttia vaikka ei oo rahaa kaikkeen 

itse tekemällä pärjää pitkälle ja kun joka päivä ei oo lohta niin se tuntuu juhlaruualta 

Vierailija
447/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä ihmeen vikaa on seitisdä - se on itseasiassa hynä ksla. Toki liemi kää laihaksi jos siitä keittoa tekee ja lohi on halvempaa ollut hybin usein hinnaltaan kun ostaa kokonaisen ja fileoi itse 

Vierailija
448/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Novoiyhyy kun en voi syödä just sitä mitä milloinkin mieli tekee ja etenkään kun tekisi mieli vaan kaikkea noutoruokaa tai ainakin kallista ja "hienoa".

Ei ole vielä ikinä ollut sellaista mahdollisuutta itsellä, että ruokalistan voisi suunnitella sen mukaan mitä tekee mieli. Ehei, se suunnitellaan ihan aina sekä satokalenterin että seuraavalla viikolla tarjouksessa olevien raaka-aineiden mukaan. En siis tosiaan tee kalakeittoa tai uunilohta jos lohta ei saa tarjoushinnalla vaikka kuinka "himottaisi" vaan teen kastikkeen siitä tarjousbroilerista ja pottumuusin tarjousperunoista.

Ja ihan keskituloinen työssäkäyvä olen, mutta ei mullakaan olisi varaa mihinkään ikinä eikä tilillä puskurirahaa vaan rahat taatusti loppuisi ennen seuraavaa palkkapäivää, jos wolttailisin ruokaa ja jopa kauppaostoksia kotiovelle sekä ostaisin kaupasta aina liksapäivän jälkeen kaikkea kivaa ja mitä mieli tekee.

Näiden jennojen pitäisi ymmärtää, että budjetointi auttaa kummasti ja etenkin pienituloisella se on jopa pakollista ettei sitten käy noin, että rahat loppuu aina ennen kuin seuraavat tuet on maksussa. Sitä ei keskituloisellakaan ole vara elää edes yhtä päivää kuin huomista ei olisi vaan jotain spesiaaliherkkua voi liksapäiväksi/viikonlopuksi hankkia kun muina päivinä on tiukka talouskuri ja ruokana sitä hernekeittoa vaikka kuinka olisi kivaa tilata pizzaa.

Vierailija
449/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköalaton ihminen miettii mitä ei oo ja kadehtii. Fiksut miettii miten sen lohen saa joskus hankittua. Nytkin se lohi ässäkaupassa oli 11 euroa kilo, söin minäkin muuta aleruokaa pitkään ja ostin nyt lohta halvemmalla 9pariksi päiväksi 

se on nyt vaan järkevää miettiä mitä mikin maksaa. Ainoa tapa yli puolelle Suomesta 

Vierailija
450/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä seiti paljon parempaa on kalasopassa kuin lohi.

Jotain järvikaloja tietysti vois joskus kokeilla, mutta kun rakastan seitiä niin ei kai se pakko ole.

Mulla on ollut useina, vuosina joulupöydässänikin keitettyä seitiä, kinkkua en syö. Enkä nykyään tykkää sillistäkään ja raakoja kaloja en syö. Savulohta tai seitiä laitan lautaselle laatikoiden kanssa lisukkeineen. 

Vierailija
451/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköalaton ihminen miettii mitä ei oo ja kadehtii. Fiksut miettii miten sen lohen saa joskus hankittua. Nytkin se lohi ässäkaupassa oli 11 euroa kilo, söin minäkin muuta aleruokaa pitkään ja ostin nyt lohta halvemmalla 9pariksi päiväksi 

se on nyt vaan järkevää miettiä mitä mikin maksaa. Ainoa tapa yli puolelle Suomesta 

Ja kalliiksi moititusta koosta ostin just kokonaisen parikiloisen lohen 8,99 kilo eli vajaa 20 euroa koko kala. Siitä tulee sekä kalaliemi (jota voi laittaa myös siihen seitisoppaan) ja yksi reilun kokoinen lohikeitto sekä graavilohta itsenäisyyspäiväksi. Sehän maksaa valmiiksi graavattuna liki 30 euroa/kg ja siihen ei tosiaan ole varaa.

Eikä sitä muutenkaan tule syötyä kuin pari-kolme kertaa vuodessa eli kesällä uusien perunoiden kanssa juhannuksena ja sitten näin itsenäisyyspäivän spesiaaliperinteenä ja yleensä myös jouluna.

Vierailija
452/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä muistui mieleeni miten jossain lehdessä joku ihminen muisteli lapsuuttaan 90-luvun laman aikoihin, vähävaraisuus hänen mukaansa näkyi niin että perheessä syötiin mm. silakkapihvejä ja jälkiruoaksi kiisseliä. Ja voihan olla, ettei lapsi noista ruoista pitänyt, mutta nehän ovat maukkaita ja terveellisiä (ja halpoja).

Ja nykyään silakka maksaa paljon

Vierailija
453/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko et nyt 2023v on jostain ilmestynyt lihavia ? Lihavia on ollut iät ja ajat.

Vierailija
454/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelin samaa. Mikä ihmeen vika on seitikeitossa, se on hyvää. Ja olen hyvätuloinen toimihenkilö. Toinen mikä pisti silmään oli tuo "vaaralliset alueet" joissa ei voi asua.

Kyse on ilmeisesti taas jostakin iltapäivälehden lööpistä, joka on jäänyt eräillä meistä lukematta.

Mikä ihmeen hinku eräillä on saada julkisuutta edes sen verran , että pääsee lehtijuttuun? Olen iloinen siitä, että minun täysi-ikäiset lapset on mainittu lehdissä lähinnä urheilusivuilla, eikä yksikään ole tunkenut iltapäivälehteen.

Vierailija
455/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin pelottavaakin, että on näitä "jennoja" joille ihan tavallinen kotiruoka on jotain köyhäilyruokaa joka ei tukien varassa elävälle ihmiselle kelpaa.

Ja sitten vielä retostetaan "säästävänsä" ostamalla itselle nuudeleita ja ranskiksia. Niin ja muksulle purkkimössöjä koska jauhelihakin on niin kallista..

Itse olen lapseton enkä siksi tiedä mitä 5kk vanha vauva syö, mutta eikö sitä sitten voisi tehdä ihan sitä tavallista perunasose-jauhelihavuokaa (voi hienostelumielessä kutsua myös shepherd's pieksi ettei kuulosta niin köyhäilyruualta) jota voi syödä sekä vanhemmat että muksu? Vastaavaahan ne pilttipurkkien mössötkin on. Tuohon voi varioida sitten halutessaan vaikka porkkanaa, lanttua, palsternakkaa ja vaikka heittää tomaattimurskaa siihen jauhelihan sekaan.

Tasan taatusti edullisempaa syömistä kuin jotkut nuudelit ja valmiit pilttipurkit. Ja terveellisempää ja täyttävämpää.

Vierailija
456/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti olen jotenkin erikoinen, kun kaikkien pizzojen, mössöjen, tacojen ja hamppareiden keskellä nautin eniten ihan tavallisesta perusruuasta. Kalakeitto seitistä tehtynä on hyvää, kun sen valmistaa oikein, makaroonilaatikko itse tehtynä on niin hyvää, että sitä arvostavat ulkomaalaiset vieraatkin, kaalikeitto, perunamuussi jauhelihakastikkeella.  Kotimainen juures, joka kaiken lisäksi säilyy paremmin kuin lehtisalaatti tai tomaatti, kurkku. Juurekset on terveellisiä, taatusti paljon terveellisempiä kuin salaatti 

Mikä ihme siinä on, että nykyään täytyy valittaa ihan kaikesta aina 

Sattuneesta syystä en laita koskaan seitä, vaan suomalaisia järvikaloja ja kaupasta ostettua tuoretta. Eilen ostin 2 kilon kirjolohen 26€, josta tulee kaksi ateriaa yhteensä n. 10 annosta, ja lisäksi toinen file graavikalaksi, jota syödään leikkeleiden sijasta leivän päällä.

Ymmärrän hyvin, että kaikki eivät pidä tai eivät voi edes sietää kaalta,  porkkanaa, lanttua, punajuurta tai niitä muita juureksia, joita nyt voi saada kilon eurolla. Eikä varsinkaan jaksa omin käsin kuoria ja pilkkoa niitä, kun on muuten niin raskasta elämää. Minä en voi sietää kurkkua ja paprikaa, tai siis minun vatsani.

Vierailija
457/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassusti tämä kuvittelee niiden kaverien perheiden vetäneen lohta ruuaksi joka päivä, koska hän sattui kerran näkemään kuinka ruokana oli lohta ja salaattia..

Ja nyt sitten tuilla elävänä kuvittelee olevansa oikeutettu syömään paremmin mitä lapsuudessaan jossa omat vanhemmat kävi kuitenkin töissä. Se hernekeitto ja kalakeitto pakastekalasta on ihan tavallista ja hyvää kotiruokaa, mutta tällaiselle prinsessalle ne ei kelpaa.

Mä en oikeasti tiedä mitä tällaisista ihmisistä pitäisi ajatella.

Vierailija
458/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä muistui mieleeni miten jossain lehdessä joku ihminen muisteli lapsuuttaan 90-luvun laman aikoihin, vähävaraisuus hänen mukaansa näkyi niin että perheessä syötiin mm. silakkapihvejä ja jälkiruoaksi kiisseliä. Ja voihan olla, ettei lapsi noista ruoista pitänyt, mutta nehän ovat maukkaita ja terveellisiä (ja halpoja).

Ja nykyään silakka maksaa paljon

Tuohon aikaan muuan pääministeri kehotti köyhiä syömään silakoita. Hänen nimensä oli sama kuin jäähain, joten lienee merielävät tuttuja ruokia.

Vietin silloin aikaa Suomenlahden rantakaupungissa, jonka kaupoissa myytiin tuoretta silakkaa. Edelläni oli jonossa varakkaampi rouva, joka osti kissalleen kilon silakoita, minä ostin kilon silakoita itselleni.

Vierailija
459/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko et nyt 2023v on jostain ilmestynyt lihavia ? Lihavia on ollut iät ja ajat.

Ihan terveysalan ammattilaisten "suusta kuultunakin..."

*Ylipainoisten määrä  jatkaa rajua kasvuaan, ei vain Suomessa vaan lähes kaikkialla maailmassa*

Ei tarvitse kuin liikkua esim.jonkin kaupungin kaduilla; ylipainoista ihmistä tulee vastaan, yksi toisensa jälkeen. - kaikessa ikäluokassa.

Aikoinaan omassa koulussani oli yksi ylipainoinen/ lihava tyttö. Hänellä oli jokin sairaus, jonka vuoksi hän myöskin lihoi. Hän kuolikin sitten vähän ennen 15vuotissyntymäpäiväänsä.

.

Vierailija
460/524 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskin kotona niin aikaa olisi käydä ilta-alessa tai muuten metsästää tarjouksia. Tai syksyllä kerätä puolukoita, sieniä ym. Mies sinne Marttojen kokkikurssille jos tuore äiti ei jaksa. Ei se työnhaku vie aikaa 24/7. Eikä sitä Netflixiä tarvi jatkuvasti tuijottaa. Tämäkin palsta on jatkuvasti täynnä vinkkejä siitä miten ruokamenoissa säästetään.