Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä lapsuus - seitikeittoa ja juureksia. Voi helvetti 70-luvulla kaikki perheet söi noin.

Vierailija
01.12.2023 |

Jenna on köyhän lapsuuden elänyt äiti

Kun olin lapsi, ruoat olivat hiilaripainotteisia. Oli perunaa ja pastaa. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä ei juurikaan ollut. Salaatteja ruoan kanssa ei ollut ikinä.

Kalakeitto oli tehty halvemmasta kalasta. Se oli seitikeittoa ja sekaan laitettiin keittojuureksia. Meillä oli purkkihernekeittoa todella paljon. En terveyssyistä pystynyt syömään sitä.

Meillä oli aina kotona lämmin ruoka kerran päivässä, mutta jos siitä jäi nälkä, söimme leipää.

Kommentit (524)

Vierailija
41/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syntynyt 1971 ja vaikka kuinka yritän muistella, en muista ikinä syöneeni seitikeittioa. Saisikohan tuota jossain, että voisi edes kerran elämässään kokeilla? Ja hedelmiä meillä oli aina kotona tarjolla, vaikka varmasti oltiin köyhempiä kuin tuo kertoja tuoss.

Tuota seikeittoa on erittäin helppo tehdä itse, sei on myös hyvää paistinpannulla runsaassa voissa paistettuna.

Vierailija
42/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varaa sushiin ja kaiken maailman kikkailuun, mutta aiomme opettaa lapsemme syömään hyvää, suomalaista perusruokaa. Perunaa, juureksia, marjoja, sieniä, kalaa. Mahdollisimman paljon itse poimittua ja kalastettua. Itsetehtyä leipää ja oma kasvimaa, josta osa aineksista.

Sushin mättäminen ei ole ideaalia kasvatusta. Jos lapsemme uhriutuu aikuisena siitä, että ei ollut perjantaisin sushia, maailman pienin viulu tulee soimaan taustalla. Olen tyytyväinen että hänellä on ollut ilmeisen helppo elämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikö jenna tee tätä halpaa perusruokaa, makaroonilaatikkoa. Pussi makaroonia alle euron,  400 gr sikanauta jauhelihaa 4 euroa, sipuli, mausteet.   Miehensä kanssa syö kolmekin päivää tuosta kerran päivässä.

Kuitenkin ranskalaisiin ja nuudeleihin verrattuna se terveellisempi.   Pussi hernemaissipaprikaa , 70 c,  kuunennettuna särpimiksi,  jos salaatit, kurkku, tomaatit onkin kalliita.

Kaali on halpa ja hyvä kasvis.  Jenna pilkkokoon  kulhoon kaalia pöydälle ja siitä miehensä kanssa napsivat sitä jos hedelmiä ei ole varaa ostaa.

Vierailija
44/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erona lienee se, että ennen kaikki söivät suht köyhästi, tulotasosta riippumatta. Ts. sekä toimitusjohtajan että työläisen pöydässä oli arkisin perunaa ja soossia. 

Minä yllätyin ihan samasta. Rikkaassa perheessä ei välttämättä satsattu ruokaan vaan päinvastoin elettiin nälässä, siis saitoja. Kaikkeen muuhun ylellisyyteen saatettiin törsätä älyttömästi.

Vierailija
45/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme valtusta taas vaikka tuokin on ollut jo lapsena ylipainoinen. Ruokaa on saatu ihan riittävästi ja liikaakin, vaikka jutussa yritetään väittää että ruokaa on ollut vain "pieniä annoksia".

Yleisesti tiedetään, että köyhien yksipuolinen ruoka lihottaa. Oliko tämä uutta sinulle?

Ei Suomessa sentään lapset ole nälkiintyneitä ja luuta ja nahkaa. Sinun mielestäsi tietysti vasta luukasa on tarpeeksi köyhä.

Vierailija
46/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä tuntuu olevan samanlainen käsitys köyhyydestä kuin 10-vuotiaalla tyttärelläni, jonka mielestä ollaan köyhiä, kun meillä on Toyota ja asutaan rivitalossa. Pitäisi kuulemma olla iso moderni omakotitalo ja Tesla, ettei oltaisi köyhiä.

Vierailija
47/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mennä 70- luvullekaan; itse olen syönyt mm.perunavelliä, kesäkeittoa, mannavelliä/- puuroa, riisivelliä/- puuroa, ohrahelmipuuroa, verilettuja, uunilenkkiä, jossa juustoa päällä, Stroganoff'ia jne.jne. Äitini valmisti ja hyvin maistui koko perheelle. Marjoja, hedelmiä, vihanneksia- muodossa tai toisessa löytyi ruokapöydästämme myöskin aina. Lisäksi leivät, piirakat, pullat, kakut; kaikki leivottiin kotona. Molemmat vanhempani kävivät töissä.

Nam! Kuulostaa ihanalta! Mulla oli kiireiset vanhemmat, joilla ei ollut aikaa laittaa ruokaa. Meillä oli ehkä sitten hinnaltaan kalliimmat annokset, mutta ei sisällöltään mitään kovin terveellistä. Onneksi on kouluruoka!

Vierailija
48/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lapsuus koostuu usein ruskean kastikkeen eri versioista 😌

En ajatellut meidän olleen köyhiä, vaikka ensimmäinen auto perheeseen tuli ollessani 7 v. Eikä ulkomailla (paitsi Uumajassa) käyty koskaan.

Vierailija
49/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni kaverit eivät saa meillä ruokaa jos ei ole etukäteen ilmoitettu tulosta. Esim. kanafileitä on jokaiselle yksi, ei yhtään ylimääräistä. Ja joskus kaverin on syönyt koko perheen ruuat niin en halua tarjota enää. Tuntuu että nykylapset syö aivan hirveästi. Lapsen kaveri 10v poika kuulemma paistaa itselleen koko paketin pekonia välipalaksi ja syö sen yksin. Varaan kyllä jos on sovittu etukäteen, mutta joskus lapsi tökki keitettyä perunaa ja kysyi "mikä toi on"

Vierailija
50/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla meillä kyllä syötiin hedelmiä ja kasviksia. Ja myöhemminkin vaikkei rahaa muuten ollut.

Ihmeellinen yleistys!

Vierailija
51/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -73. Vartuin keskiluokkaisessa perheessä ja kaikki tuon jutun ns. köyhyyden merkit olivat arkea 70- ja 80-luvuilla suurimmalle osalle kansaa, mukaanlukien oma perheeni.  

Niin??? Eikö mielestäsi ajat ole sen jälkeen muuttuneet? 

Vanhempani ovat pian 80 v. ja edelleen syövät ihan samaa ruokaa kuin lapsuudessani. Rahasta heillä ei ole todellakaan kiinni, vaan kyse on elinikäisestä tottumuksesta. Itse olen erittäin hyvätuloinen ja syön nykyään paremmin, mutta toisaalta epäterveellisemmin. Purkkihernekeitto on siltikin edelleen mieliruokaani ja pidän monista muistakin lapsuuden ajan ruoista, mitkä ovat siis nyt tuomittu köyhyyden merkiksi.

Vierailija
52/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on 24 eli ei ollut olemassakaan 70-luvulla, luultavasti ei edes vanhempansakaan silloin mitään lapsia olleet.

Minkä ikäisiksi hänen vanhempansa sitten ajattelet? Mun mielestä taas -99 syntyneen vanhemmat on hyvin todennäköisesti olleet lapsia 70-luvulla. 

Vierailija
53/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä kestovalittajia sikiää? Ja totta kai masennuskin sitten, siihen on hyvä vedota ja jäädä vellomaan itsesääliin.

Miksi hän mössöttää ranskalaisia, miksei keitä perunoita? Terveellisempää ja edullista. Samalla voisi keittää porkkanat mukana = kasviksia. Kananmunat voi myös keittää samalla.

Vois tehdä sosekeittoa, siitä saisi lapsikin ja jos Jenna jaksaa nostaa lusikkaa ja lapata siitä keittoa suuhun voisi painokin pudota. Raejuustoa nökö päälle niin saa proteiinia.

Nyt on kirjolohikin tarjouksessa, 7,90€. Tehkööt keiton tai laittakoot kokonaisena uuniin. Mutku täytyy mennä kauppaan, yhyy.

Ihan turhaan kommentoin, Jenna odottaa että joku tulee ja pelastaa, varmaan hallituksen pitäisi tulla perunat kuorimaan. Hän tuskin itse yrittää enemmän kun minimin. Minne on jäänyt yksilön vastuu omasta itsestään?

Vierailija
54/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syntynyt 1971 ja vaikka kuinka yritän muistella, en muista ikinä syöneeni seitikeittioa. Saisikohan tuota jossain, että voisi edes kerran elämässään kokeilla? Ja hedelmiä meillä oli aina kotona tarjolla, vaikka varmasti oltiin köyhempiä kuin tuo kertoja tuoss.

Koulun kalakeittoa olet varmaankin syönyt? 99 %:n todennäköisyydellä seitä (sei ja seiti on sama asia). 

Vierailija
55/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme läppä tosiaan. 70-luvulla tolleen syötiin myös meidän naapureissa. Asuttiin omakotitalossa. JOSKUS kun oli joku vähän juhlavampi viikonloppu saattoi olla esimerkiksi peräti kokonainen broileri uunissa. Leikkeleitä ei ollut kuin kuin meetvurstia. Sitä laeikattiin YKSI pala leivälle silloin kun sitä oli.

Vierailija
56/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme valtusta taas vaikka tuokin on ollut jo lapsena ylipainoinen. Ruokaa on saatu ihan riittävästi ja liikaakin, vaikka jutussa yritetään väittää että ruokaa on ollut vain "pieniä annoksia".

Yleisesti tiedetään, että köyhien yksipuolinen ruoka lihottaa. Oliko tämä uutta sinulle?

Ei Suomessa sentään lapset ole nälkiintyneitä ja luuta ja nahkaa. Sinun mielestäsi tietysti vasta luukasa on tarpeeksi köyhä.

Ei lihota yhtään sen enempää kuin muukaan ruoka. Jos sitä halpaa ruokaa mättää niin paljon että tuloksena on huomattava ylipaino, samalla rahalla saa kohtuullisen määrän terveellistä ruokaa. Tuo on tekosyy.

Vierailija
57/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitiä tai kaupan kalapuikkoja sain syötäväksi ensimmäisen kerran vasta koulussa ja olen 1970-luvulla syntynyt. Ei kalaa ostettu kaupasta kuin korkeintaan silliä ja lipeäkalaa jouluksi. Muutoin vanhemmat kalastivat itse. Kasviksia, juureksia yms oli päivittäin pöydässä mutta ne olivat tietysti itse kasvatettuja. Äiti osti jauhelihaa 300 grammaa ja siitä riitti ateria neljälle kun me olimme veljen kanssa jo yläasteikäisiä. Nythän eilenkin oli eräässä ketjussa kirjoitus miten kilo jauhelihaa saattaa mennä kahden teinin perheessä yhdellä aterialla eli liha se tärkein osuus ja muuta vähän lisäksi. 

Meilläkin oli varmaan lapsilla ankeeta.   Jauhelihasta tehtiin murukastiketta eli ruskistettu jauheliha ruskeassa kastikkeessa,  joskus tomaattisoseessa. Keitettyjen perunoiden kanssa.  Jauhelihakeitto tai makkarakeitto myös arkiruokia.   

Omatkin ruuanlaittotottumukset on muuttuneet kyllä ajan myötä ja ennenkaikkea kasvispainotteiseksi.

Jos siis puhutaan 70 -luvusta.   Jennahan on tämän vuosituhannen lapsi,   kuopukseni oli 16 kun jenna on syntynyt 

Vierailija
58/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asumisen yksi suurimpia luksuksiahan on puhtaat raaka-aineet luonnosta ja pellosta. Sulaa typeryyttä jättää ne hyödyntämättä ja syödä pelkkää sutta ja sekundaa. Toki jos on varaa niin ihan kiinnostavaa tehdä makumatkoja ulkomaille, mutta se perusruokavalio kannattaa rakentaa itämerensuomalaisen ruokavalion ympärille. Tutkitusti todella terveellinen ja hyvä ruokavalio.

Kala taitaa olla tuossa ruokavaliossa se kallein osa, jos ei ole mahdollisuutta itse kalastaa. Ymmärrän jos ei ole usein varaa kotimaiseen kalaan.

Vierailija
59/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden Jennojen mielestä köyhyyttä on se kun ei ole uusinta iPhonea ja varaa joka päivä woltata jotain. Ruoka on pelkkää einestä ja sitten ihmetellään miksei rahat riitä.

Vierailija
60/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 vuotias oli lapsi joskus 10-20 vuotta sitten. Ei tää maailma niin hirveästi ole muuttunut 2003 jälkeen ja kyllä niitä hedelmiä ja salaattia ja vihanneksia oli jo 70-80 luvulla suomessa tarjolla kaupoissa. En muutenkaan tiedä miksi just tuo ruokavalio kuvastaisi köyhyyttä kun aika perusruoalta tuo vaikuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi