Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä lapsuus - seitikeittoa ja juureksia. Voi helvetti 70-luvulla kaikki perheet söi noin.

Vierailija
01.12.2023 |

Jenna on köyhän lapsuuden elänyt äiti

Kun olin lapsi, ruoat olivat hiilaripainotteisia. Oli perunaa ja pastaa. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä ei juurikaan ollut. Salaatteja ruoan kanssa ei ollut ikinä.

Kalakeitto oli tehty halvemmasta kalasta. Se oli seitikeittoa ja sekaan laitettiin keittojuureksia. Meillä oli purkkihernekeittoa todella paljon. En terveyssyistä pystynyt syömään sitä.

Meillä oli aina kotona lämmin ruoka kerran päivässä, mutta jos siitä jäi nälkä, söimme leipää.

Kommentit (524)

Vierailija
381/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme aika varakkaita ja keittelin päivälliseksi minestronea. Valkoisia papuja, sekalaisia vähän nuutuneita jämiä vihanneslokerosta, tölkkitomaattia ja makaronia. Hyvää tuli.

Vierailija
382/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin kesäisin hyvin, mutta talvisin oli pääasiassa viljaa. Kesäisin oli järvikalaa, kun iskä kalasti. Lisäksi marjastettiin ym. Talvella taas puuroa ja kaikkea pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun. Syy tuohon Jennan ylipainoon(kuten monen muun nuoren naisen) on liikuntaharrastuksen puute. Itsekin toteaa asian. Ei mikään ruoka. Tosin sitäkin on varmasti ahminut yli oman tarpeen.

Eipä ollut liikuntaharrastuksia minulla tai kavereillanikaan, eikä yksikään meistä ollut ylipainoinen. Vähän ristiriitaista kyllä tuo, ettei ruokaa saanut tarpeeksi, mutta on silti aina ollut ylipainoinen. 

Vierailija
384/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista keskustelua osin aiheen vierestäkin. Olen itse syntynyt 60-luvun lopulla ja omassa ihan tavallisessa asuntovelkaisessa perheessä syötiin ihan hyvin. Mitään perunaa ja pelkkää kastiketta ei ollut, eikä säännöstelty hedelmiä tai leivänpäällisiä ja salaatti oli tavallinen lisuke. Karkkia ja jäätelöäkin olen saanut. Monella on näköjään ollut toisin.

Seitiä ei kotonani laitettu koskaan ja pidän sitä edelleen todella pahan makuisena kalana, jonka hajukin on luotaantyöntävä. Olisin kyllä kärsinyt jos seisoppaa olisi ollut jatkuvasti lapsena tarjolla.

Vierailija
385/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -50 ja -60 --lukujen vaihteessa ja olin varmasti jotakin kymmenvuotias ennen kuin opin mitä on ranskis eli ranskanleipä. Meillä kotona syötiin vain itse leivottua ruisleipää ja ohrarieskaa ja ostonäkkäriä. Kotona ruoka oli puuroja, vellejä, perunaruokia, sianlihaa, kalaa, juureksia, marjaruokia, maitoa ja viiliä. Kesällä söimme paljon marjoja tuoreina ja syksyllä kasvimaan antimia. Kahvileivät leivottiin kotona. 

Vierailija
386/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asumistukiväitteesi on osoitettu tutkimuksissa huuhaaksi. Miksi hoet sitä silti? 

Argumentin vuoksi.

Jos asumistuessa ei ole mitään mätää, miksi nykyhallitus sitä haluaa leikata?

Pelkästään ideologisista syistäkö?

Eikä tämä ole provo, kysyn tosissani,  kun en tiedä.

Sen tiedän, että asumistukiväitteeni on tosiaan joissakin tutkimuksissa osoitettu virheelliseksi. Toisaalta olen lukenut myös ko. tutkimukseen kohdistunutta kritiikkiä. En ole vielä selvittänyt asiaa perimmiltään.

Tässä tosiaan käytin sitä väitettä argumenttiani korostaakseni.

Lisäksi mielestäni se kysymys pitää kysyä, onko jokaisella suomalaisella oikeus asua halutessaan pk-seudulla. Myös heillä, jotka elävät täysin tukien varassa.

Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, tiedän, mutta kysymys on pakko esittää. Helsingissä tuhotaan koko ajan vähäisemmäksi j

Tirsk! Ai miksi hallitus haluaa leikata köyhiltä? Koska se on oikeistohallitus, joka toimii vastoin tutkittua tietoa ja ideologian perusteella. Miksi mielestäsi on vaaleja ja puolueita, jos kaikkeen mitä kulloinenkin hallitus tekee, on järjellinen perustelu. Huutonaurua!

Persporvarit koko ajan hokevat, että köyhillä ei ole oikeutta asua pääkaupunkiseudulla. Arvoitukseksi jää, mistä pääkaupunkiseudun pitäisi saada kaikki matalapalkkaiset työntekijänsä.

Tuleeko tarjoilija, laitoshuoltaja, lastenhoitaja ja kaupan osa-aikaduunari töihin Seinäjoelta, jotta rikas saa tarvitsemansa palvelut Helsingissä?

Vierailija
387/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli 2000 luvun kokemus, ei 70-luvun.

En tiedä mitä teidän mielestä köyhän lapsen elämä saisi olla. Tosiasia on se, että 2000 luvun lapset on saaneet monipuolista ruokaa eikä ole tarvinnut olla nälässä eikä ole tarvinnut haaveilla paprikasta. Toisin on tällä Jennalla.

Teille ei toki. Ikään määrä köyhyyttä ole tarpeeksi köyhää. Aina voi verrata pula-aikaan.

Miten nuudeleita ja ranskalaisia syömällä säästää? Köyhyyttä en hauku, kai se syö ymmärrystä ja aloitekykyä keneltä vaan. 

Meillä ei syöty erityisesti paprikaa 2000-luvun alussa. Josko 90-luvun pula-aika jäi päälle?

Suurin osa ihmisistä ei osaa laittaa kunnollista ruokaa. On kaikenlaiset hienot paperit korkeakouluista, mutta kaupasta vedetään naamariin "paskaa". Sitten ihmetellään kun on paha olla, vaikka ei pitäisi olla mitään ongelmia.

Tämäpä tämä. Joskaan en sanoisi mitään elintarviketta "p**kaksi". Sen verran pitää arvostaa sitä eläintä, kasvia ja ruoanjalostusalan ihmisiä, että ei haukuta ruokaa.

Kyse on myös siitä, että ainakin itselläni vasta keski-ikäisenä kroppa alkoi selkeästi sanoa, että nyt loppui roskaruoan ja einesten syöminen. Erilaisia "oireita" oli ollut jo pitkään, ja tottahan järki tiesi koko ajan, että ruokavalio ei ole kunnossa. Mutta kun ongelmana on ollut krooninen stressi ja ns. tunnesyöminen - myönnän tätä nykyä, että kärsin syömishäiriöstä - niin mikään ei ole ollut kunnossa. Eikä ole vieläkään. Nyt vain tajuaa sen paremmin, että "olet, mitä syöt".

Rohkenen sanoa - ja siksi tuon tämän nyt näin inhorealistisesti esiin - että samasta ongelmasta kärsii useampikin kaltaiseni korkeakoulupaperit omaava, ns. muuten fiksuna pidetty ihminen.

Lainkaan vähättelemättä tuota jutun lapsena köyhyyttä ja nälkää kokeneen nuoren naisen kokemusta, itse koen, että voisin paremmin tuolla hänen lapsuudenaikaisella ruokavaliollaan kuin nykyiselläni, vaikka korjausliikkeitä olenkin onneksi jo tehnyt.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syötiin vihanneksia, kun minä olin lapsi. Syödään nytkin. On välillä lohtakin. Pelkkä pasta on tosiaan ravintoköyhää. En ymmärrä niitä kommentteja, joissa tätä Jennan perheen ruokavaliota väitetään tavalliseksi tai hyväksi.

Suomessa on syöty vihanneksia iät ajat. Jopa niin, että ne muodostivat viljojen lisäksi suurimman osan ruokavaliosta. Liha ja kala eivät ole olleet meidän suomalaisten ruokavaliossa pääosassa kuin vasta muutaman vuosikymmenen. Sitäpaitsi...suurin osa kasvikunnan tuotteista on kilohinnaltaan halvempia kuin yksikään liha-. tai kalatuote. 

Vierailija
389/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vee! Onpa köyhää! Meillä syödään edelleen seikeittoa, eikä tunnu yhtään köyhiltä, vaikka pienituloisia ollaan. En edes suostuisi syömään jotain teurasjätteistä leivottuja nugetteja, kerran maistoin, riitti. 

Samaa mieltä, että voisivat haastatella jotakuta oikeasti köyhää, pieneläkeläistä, jolla on kalliit lääkkeet, sairaalapäivämaksuja tms.. Heillä on tiukkaa, ei toimintakykyisellä aikuisella.

Mua pienituloisena ärsyttää nämä jutut. Itse elän oikeasti vaatimattomasti, mutta sillä keinoin pärjään kyllä, oikein hyvin jopa. Mutta mulla ei näin ollen ole tarvetta valittaakaan. Suomessa on (toistaiseksi) hyvä sosiaaliturva. Tietysti, jos itse sotkee asiansa, niin voihan sitä kuseen joutua, mutta elämä on valintoja. Senkin tiedän, että aina ei voi valita, mutta silloin kun voi, niin kannattaa valita viisaasti.

Kiitos! Kiitos tästä ko

Minun tilanteessani ei ole mitään päiviteltävää, olisin tylsä haastateltava. Huolehdin raha-asioistani hyvin ja saman olen opettanut myös tällä hetkellä opiskeleville lapsilleni. Säästämme kaikessa missä voimme ja elämme vaatimattomasti. Toisaalta minulla ei ole mitään valitettavaakaan, pärjäämme kyllä. 

Minä olen toistuvan masennuksen ja psykoosien takia työkyvyttömyyseläkkeellä ja lapsetkaan eivät ole ihan "normaaleja", jos tuollaista sanaa haluaa käyttää. Emme oikeuta näillä asioilla kuitenkaan tuhlaamista. Sitä suuremmalla syyllä meidän on ponnisteltava, että  pysymme pinnalla. En kiistä, etteikö raha-asiat pyörisi mielessä enemmän tai vähemmän, mutta sitä se taitaa olla näinä päivinä lähes kaikilla. Nuorten osalta on kuitenkin sanottava, että he jonkin verran kokevat olevansa eri viivalla muihin nuoriin verrattuna, ikätovereilla on mönkkärit, autot ja ajokortit, hienot puhelimet, varaa energiajuomiin ja rahaa käydä ulkona syömässä. Ovat kuitenkin valinneet elää nuukasti, eivätkä koe ryhmäpainetta olla kuten muut, olen ylpeä heistä.

Itseäni surettaa lähinnä yksinäiset, sairaat ihmiset, jotka sinnittelevät minimiturvalla. Toimintakyky voi olla alentunut, eikä taloudellista apua oikein saa. Lääkkeet ovat kalliita ja pienikin ripsaus voi sotkea talouden pitkäksi aikaa. Itse olen pystynyt säästämään pienen puskurin. Helpottaa henkistä ahdistusta suuresti, kun tietää, ettei ole heti lirissä, jos jotain yllättävää tapahtuu.

Vierailija
390/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -73 ja elin monta vuotta maksalaatikolla, jonka itse ostin kaupasta äidin antamalla rahalla ikävuosista 7-10. Sunnuntaisin sain lettuja, jos äiti jaksoi tehdä. Hän oli töissä ma-la klo 8-20. Eipä ole minuun mitään traumoja aiheuttanut, olin laiha ja varmaan vitamiinipuutoksia ym oli, mutta yhä porskutan terveenä.

En ymmärrä näitä nykyajan valittajia. Pasta kilo on alle euron, samoin riisin. Niistä saa jo vatsan täyteen ettei tarvitse vatsan kurnia.

Vierailija
391/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirsk! Ai miksi hallitus haluaa leikata köyhiltä? Koska se on oikeistohallitus, joka toimii vastoin tutkittua tietoa ja ideologian perusteella. Miksi mielestäsi on vaaleja ja puolueita, jos kaikkeen mitä kulloinenkin hallitus tekee, on järjellinen perustelu. Huutonaurua!

Persporvarit koko ajan hokevat, että köyhillä ei ole oikeutta asua pääkaupunkiseudulla. Arvoitukseksi jää, mistä pääkaupunkiseudun pitäisi saada kaikki matalapalkkaiset työntekijänsä.

Tuleeko tarjoilija, laitoshuoltaja, lastenhoitaja ja kaupan osa-aikaduunari töihin Seinäjoelta, jotta rikas saa tarvitsemansa palvelut Helsingissä?

Sorry, mutta kirjoitustyylisi joko tarkoituksella tai tahtomattasi johtaa siihen, etten purematta niele väitteitäsi. En liioin kannata nykyisistä hallituspuolueista yhtäkään. Kuitenkin mielestäni kysymys asumistuesta on sen verran monimutkainen - enkä puhunut nyt tässä yhteydessä hallituksen muista toimista ja päätöksistä - että tuskin hallitus pelkällä ideologialla menee eteenpäin. Olen kritisoinut asumistukea jo pitkään, monin eri perustein ja argumentein. Ja kuten sanoin, nyt paljon siteerattua asumistuen vaikutuksia selvittänyttä tutkimusta on myös kritisoitu.

Olen myös sitä mieltä, että asumistuki on tarpeen nimenomaan työssäkäyvillä pienipalkkaisilla. Olen myös muissa yhteyksissä esittänyt toiveita, että esimerkiksi Helsingin kaupunki lisäisi henkilökunta-asuntojen määrää niiden vähentämisen sijaan. Siihen on ollut syynsä, miksi aikoinaan esim. keskussairaaloiden yhteydessä on ollut henkilökunnan asuntoja, jotka ovat olleet markkinahintaista vuokraa huomattavasti huokeampia. Eli en usko, että olemme kanssasi tästä asiasta lainkaan eri mieltä.

Sen sijaan en ole aivan varma siitä, tarvitseeko kaikkien täysin yhteiskunnan tuella vuodesta toiseen elävien asua Helsingissä tai edes pääkaupunkiseudulla. Tästä asiasta on paljon mielipiteitä, osa paremmin ja osa huonommin perusteltuja. Itselläni käy sääliksi sekä helsinkiläisiä puita ja metsiköitä että helsinkiläisiä asukkaita.

Vierailija
392/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eun myöt tänne on saatu chilejä, nuudeleita ja meksikolaista. Silti kukaan ei kykene avaamaan kunnon ravintolaa vaan tarjoaa einespaskaa. Ei ole taitoa, tahtoa ja intohimoa.

Ei kannata perustaa kun ei ne käy syömässä ja vuokrat ja muut menot kaatais yrityksen 3-5 kuukaudessa. Niille välttää Sandelssin paska ja einekset.

Vierailija
393/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just alan tehdä seitikeittoa.

On hyvää ja terveellistä.

Tuhlaat raaka-ainetta. Terveellisyys ei ollut 70-luvulla minkäänlainen juttu. Ruuassa täytyi olla paljon energiaa ja ruuan täytyi olla tuhtia ja täyttävää, keitot eivät ole.

Meillä terveellisyys on ollut aina se juttu.

Ymmärrän, että sinä osaat tehdä vain yhdenlaista kalasoppaa. Minä osaan tehdä tilanteen mukaan kevyttä tai vahvaa ja täyttävää.

Ja perheen perustimme 70-luvulla. Koska olen maatalosta kotoisin, ruuanlaittoon on perehdytetty jo lapsena. Kotona oli eläimiä monta lajia, joten mitään halvinta jauhelihaa meillä ei ikinä syöty. Kotitilalla tuotettiin kaikki.

Nyt on keittiössä kevyempi linja, koska se on viisasta.

Vierailija
394/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nyt pitäisi elää kuten 50v sitten? Eihän 70-luvullakaan eletty samoin kuin 20-luvulla. Sillonkin joku varmasti valitti hemmotellusta nuorisosta, joka ei oikeaoppisesta köyhyydestä tiedä mitään.

Vierailija
395/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi, hernekeitto oli lempiruokaani. Olen syntynyt -74.

Mitä väliä sillä on, mikä on lempiruokasi? Sinä =/= kaikki muut maailman ihmiset.

Oletko ihan varma, että hernekeitto olisi lempiruokasi, jos et mitään muuta olisi saanut?

Miten niin mitä väliä? Minusta hänen kommenttinsa lempiruuasta oli normaali ja kiinnostava.

Sinun kommenttisi oli vain tympeä ja ilkeä.

Vierailija
396/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme nykyään kaikenlaisen ruokayltäkylläisyyden keskellä ja omassa elämässäni olen jo vuosia tehnyt paluuta yksinkertaisuuteen ruoan ostamisessa ja laittamisessa. Nykyään ei tule tarvetta ostaa kaikkea ruokaa kaiken varalta, vaan ostan/ostamme aina saman kaavan mukaan eli perustarpeita. Elämä on helpottunut huomattavasti, eikä tyhjä jääkaappi pelota yhtään, vaan se tuo helpotuksen ja inspiraation. Enää ei ruokaravintolat houkuttele, sillä siitäkin on osamme saatu. 

Vierailija
397/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On köyhä tämä Jenna, ei pääse huippuravintoloihin eikä varaa woltata. Siinä masentuu.

Vierailija
398/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme hyvätuloinen perhe eikä lapsemme harrasta mitään. Toinen lukee paljon ja toin

Teillä noin. Tuo on oma valintanne. On eri asia, jos ei haluakaan harrastaa mitään, kuin se, jos elämässä jokaikinen toive on aina mahdoton rahattomuuden takia.

No mutta samalla tavalla meitä piikitellään jokaikinen vuosi koulussa, että miksei lapsenne harrasta mitään. Tänään viimeksi tuli ihan paperinen lappu kotiin terveydenhoitajalta, missä lukee että ovat sopineet lapsen hankkivan jotain muuta tekemistä lukemisen lisäksi. Kyllä tämä holhous jaksaa yllättää. Ei riitä, että lapsilla on asiat hyvin ja koulu sujuu. Kaikkeen pitää puuttua.

Pahoittelut sivuraiteille menosta.

Itse aiheesta sanon, että yhden kuvan perusteella epäilen "Jennan" olevan hevoskansaa (pussihihat) ja rahat valuu jotenkin sinne. Työtön mies, jolla vaikeuksia työllistyä. Sekin sopisi kuvioon.

Vierailija
399/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yhteiskunta voisi tehdä auttaakseen "Jennaa"?

Onko tuo oikea kysymys? Ja onko siihen hyviä vastauksia?

Vierailija
400/524 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työtön mies saa itselleen naista. Siitähän oli täällä juuri juttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi