Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että vakavassa masennuksessa on kyse ajatuksista

Vierailija
24.11.2023 |

En missään nimessä tarkoita olevani oikeassa, ja ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia, mutta puhun kahden läheisen, vakavasti masentuneen seuraamisesta. Toinen niistä on ollut oma aikuinen lapseni. Nykyään parantunut. 

Se, mikä näitä kahta yhdistää on ajatukset. He itse ruokkivat masennustaan ajattelemalla, ettei mikään kannata, mistään ei ole apua, ei viitsi lukea mitään, ei halua ottaa apua vastaan. Tiedän, että se kuuluu masennukseen, mutta kyse ei heillä ole pelkästään tunteista, vaan _ajatuksista_. Lumipallo paisuu paisumistaan. 

Ei, en tarkoita, että positiiviseen ajatteluun pitäisi kyetä. Ei tarvitse. Mutta josko pysäyttäisi sen negatiivisen ajattelun? Ei ruokkisi sitä. 

lapseni on itse sanonut, että paraneminen alkoi, kun hän lähti päivittäin kävelemään. Kun hän pääsi sen yli, ettei kävelemisestä ole kuitenkaan mitään hyötyä. 

Olenko ajatuksillani täysin väärässä?

Kommentit (406)

Vierailija
61/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan lapsi ei kuulosta kärsineen vakavasta masennuksesta. Vaan joltain teiniankstilta. Jossa hormonit on suurin syy. 

Kyllähän jollekin masennus voi olla nimenomaan sellaista jumiutumista josta vaikka kävely vie pois 

Se ei ole masennus vaan hermoston säätelyongelma. Ihminen on alivireisessä tilassa ja saa nostettua vireystilansa kävelemällä. Totta, monesti näitä molempia esiintyy samoilla ihmisillä. Hermoston säätelyongelma voi silti olla ilman masennustakin. 

Masentunut ihminen ei pysty edes attelemaan mitään kävelyä. Älkää sotkeko lievää masennusta vakavaan masennukseen!

Tuossa on kyllä eroja. Lievemminkin masentunut saattaa olla kävelemätön ja vakavasti masentunut kävelevä. 

Vierailija
62/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiiviset ajatukset ovat oire, ei syy masennukselle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan lapsi ei kuulosta kärsineen vakavasta masennuksesta. Vaan joltain teiniankstilta. Jossa hormonit on suurin syy. 

Kyllähän jollekin masennus voi olla nimenomaan sellaista jumiutumista josta vaikka kävely vie pois 

Se ei ole masennus vaan hermoston säätelyongelma. Ihminen on alivireisessä tilassa ja saa nostettua vireystilansa kävelemällä. Totta, monesti näitä molempia esiintyy samoilla ihmisillä. Hermoston säätelyongelma voi silti olla ilman masennustakin. 

Masentunut ihminen ei pysty edes attelemaan mitään kävelyä. Älkää sotkeko lievää masennusta vakavaan masennukseen!

Älkääkä kuvitelko tietävänne masennuksesta saati kaikista masentuneista kaiken, kun teillä on oma kokemus :D Minä juoksin paljon silloin kun oli diagnoosi vaikea masennus ja osastohoidossakin sen vuoksi.. 

Vierailija
64/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve mieli terveessä kehossa. Sitä kautta minun oli helpompi tervehtyä vakavasta masennuksesta.

Minulla ei ole ollut korrelaatiota kehon terveyden ja masennuksen välillä. Toki sitten masennuksen alettua kehokin ottaa osumaa, mutta ei sitä saa edes kuntoon ennen kuin mieli on parempi.

Vierailija
65/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneen elämä rullaa väkiselläkin oman navan ympärillä. Masentuneiden kämpät on syystä kaatopaikkoja. Elinympäristö= mieli

Ei, vaan mieli vaikuttaa elinympäristöön.. Mitä luulet jaksaako silloin siivota, kun on täysi työ edes syödä jotakin? Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia ja masentuneella voi olla ihan siisti kämppä, mutta jotkut muut asiat solmussa. Empatiakyvytöntä porukkaa täällä, kaikki kuvittelevat olevansa jotain asiantuntijoita. Toivottavasti kukaan läheisenne ei masennu ja joudu sietämään teidän kommentteja.

Vierailija
66/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve mieli terveessä kehossa. Sitä kautta minun oli helpompi tervehtyä vakavasta masennuksesta.

Minulla ei ole ollut korrelaatiota kehon terveyden ja masennuksen välillä. Toki sitten masennuksen alettua kehokin ottaa osumaa, mutta ei sitä saa edes kuntoon ennen kuin mieli on parempi.

Niin minäkin luulin.... 

Vierailija
67/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos liikunta pelastaa, miksi myös urheilijat masentuvat?

Urheilu ja liikunta ovat kaksi eri asiaa. Lisäksi, jos jostain on tutkittu olevan apua sairauteen, ei tarkoita sitä, että siitä seuraa jokaiselle täysi paraneminen.

Vierailija
68/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla se masennus ja ylipaino ja vielä se hidastuminen ja lamaantuminen päälle saattavat olla samaa epäsuotuisten ja liian raskaiden tapahtumien aiheuttamaa sairastumista. Tervehtyessä ne sitten paranevat kaikki. Mysimba-laihdutuslääke on myös masennuslääke. Ja se auttaa myös liikkeelle. 

Vierailija
69/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuus.

Psykiatria on lääketieteen erikoisala, joka tutkii sairauksia ja häiriöitä, jotka aiheuttavat mielenterveyteen, käyttäytymiseen, tiedonkäsittelyyn tai motorisiin toimintoihin tai seksuaalitoimintoihin liittyviä oireita ja monesti myös elimellisiä muutoksia aivoissa. Psykologia on tieteenala, joka tutkii ihmisen toimintaa.

Pidän ongelmalisina tämän tyyppisiä keskusteluita, joissa sairauden, vakavan masennuksen moninaisuutta aletaan havainnoimaan ja päättelemään yhden tekijän kautta. On täysin eri asia kertoa omista henk.koht kokemuksistaan.

Tämän palstan viimeaikaisia masennuskeskusteluja lukeneena, tulee kieltämättä mieleen, että onko yhteiskunnassa tapahtumassa jokin muutos pinnan alla. Ovatko työttömien jälkeen seuraavaksi psyykkisesti sairaat, ne joita aletaan lyödä ja syyllistää.

Vierailija
70/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erinäisiä syitä mitkä ajaa masennukseen, se ei yleensä tule taivaanlahjana. On huonoja parisuhteita, työelämän vaatimuksia, kiirettä ja stressiä mikä lopulta ajaa ihmisen tuohon kaninkoloon mihin ei enää toivonkipinä yllä.

Pohjimmiltaan se on kuitenkin eräänlainen ajatusvääristymä. Oman mielen luoma oravanpyörä mistä ei mukamas löydy ulospääsyä.

Olin itse vuosia tuossa oravanpyörässä. En nähnyt hyvää missään ja halusin vaan päästä täältä maan päältä pois. Minua hoidettiin lääkkeillä, pitkällä sairaslomalla ja psykoterapian avulla. Ei apua.

Lopulta pääsin eroon kaikesta tuosta yhden ainoan lsd lapun avulla, kun sukelsin omaan alitajuntaan ja sain luotua silloin uusia ajatusmalleja ja ratkaisuja lopulta ihan yksinkertaisiin ongelmiin. Piti vaan päästä out of the box - tilaan. Tästä on nyt aikaa vuosia. Sen tripin aikana löysin elämänhalun ja sisäisen rauhan ja se ajatusmaailman muutos on kestänyt aina näihin päiviin asti. Mikään elämän myrsky ei voi enää huojuttaa sisäistä rauhaani.

Hoitakaa ne omat mielen ajatusvääristymät vaikka kasvattamalla omia taikasieniä ja kokeilkaa. Ette voi menettää mitään jos ei kerran mitään menetettävää ole.

Itse en ole käynyt lääkärissä enää vuosiin. Kun mieli voi hyvin, kehokin voi hyvin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Vierailija
71/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on tietoisuus ja mieli. Jos haluaa jäädä oman mielensä vangiksi eikä viitsi edes yrittää itse mitään, niin se on oma valinta.

Vierailija
72/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ajatuksista mutta kävely tuskin autta paljon vakavaan masennukseen, jos ei muuta ajatteluaan. Itselläni ei ainakaan toiminut edes keskivaikeaan masennukseen.

Parhaiten minulla on toiminut asioiden ja tunteiden hyväksyminen. Tervetulleeksi toivottaminen. Tunteet katoavat pikku hiljaa, jos ne toivottaa tervetulleeksi ja tunteisiin liittyvät muistot myös katoavat. On myös opeteltava tulemaan tietoiseksi ajatuksistaan, ja ymmärtää, että ne ovat vain ajatuksia pään sisällä, ei sen kummempaa.

Lukeminen ja käveleminen kannattaa aina.

Vierailija
73/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija

70/72|

25.11.2023 | 14:09

On erinäisiä syitä mitkä ajaa masennukseen, se ei yleensä tule taivaanlahjana. On huonoja parisuhteita, työelämän vaatimuksia, kiirettä ja stressiä mikä lopulta ajaa ihmisen tuohon kaninkoloon mihin ei enää toivonkipinä yllä.

Pohjimmiltaan se on kuitenkin eräänlainen ajatusvääristymä. Oman mielen luoma oravanpyörä mistä ei mukamas löydy ulospääsyä.

Olin itse vuosia tuossa oravanpyörässä. En nähnyt hyvää missään ja halusin vaan päästä täältä maan päältä pois. Minua hoidettiin lääkkeillä, pitkällä sairaslomalla ja psykoterapian avulla. Ei apua.

Lopulta pääsin eroon kaikesta tuosta yhden ainoan lsd lapun avulla, kun sukelsin omaan alitajuntaan ja sain luotua silloin uusia ajatusmalleja ja ratkaisuja lopulta ihan yksinkertaisiin ongelmiin. Piti vaan päästä out of the box - tilaan. Tästä on nyt aikaa vuosia. Sen tripin aikana löysin elämänhalun ja sisäisen rauhan ja se ajatusmaailman muutos on kestänyt aina näihin päiviin asti. Mikään elämän myrsky ei voi enää huojuttaa sisäistä rauhaani.

Hoitakaa ne omat mielen ajatusvääristymät vaikka kasvattamalla omia taikasieniä ja kokeilkaa. Ette voi menettää mitään jos ei kerran mitään menetettävää ole.

Itse en ole käynyt lääkärissä enää vuosiin. Kun mieli voi hyvin, kehokin voi hyvin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

**

Mitenhän tämä lainaaminen...

Itselläni ei ole rauhattomuutta, vaan sisäinen rauha. Vaikka miten myrskyäisi, ei ikinä pohjiaan myöten. Silti ja siitä huolimatta, olen masentunut. 

Vierailija
74/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, mutta tuo oire ylläpitää ja lietsoo masennusta tehokkaasti. Ja ajatukset on kuitenkin sellainen asia, johon voi tietoisesti vaikuttaa

Vierailija
75/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, mutta tuo oire ylläpitää ja lietsoo masennusta tehokkaasti. Ja ajatukset on kuitenkin sellainen asia, johon voi tietoisesti vaikuttaa

Olen varmaan jotenkin poikkeavalla tavalla sairas ja vialla päästäni, kun minun ajatuksiini vaikuttaa todella vahvasti moni muu, kuin oma tahtoni:

- e-pillerit masentavat

- serotoniini masentaa

- dopamiini nostaa mielialan ja motivaation

- adrenaliini tuo voimaa ja kestävyyttä

- tyroksiini nostaa / laskee aineenvaihduntaa, kolesterolia ja mielialaa ja toimintakykyä

Nämä vaikuttavat niin paljon, että ajatusten pohja on noiden sanelema ja vain päälle voi liimata jotain tahdonvoimalla. On ihan eri asia tahdonvoimalla yrittää suorittaa jotain kuin silloin, kun motivaatio, voima ja hyvänolon tunne on sisäsyntyistä, eikä suorittamalla yritetty saada aikaan joku vähän sinne päin oleva juttu. 

Vierailija
76/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ajatuksista mutta kävely tuskin autta paljon vakavaan masennukseen, jos ei muuta ajatteluaan. Itselläni ei ainakaan toiminut edes keskivaikeaan masennukseen.

Parhaiten minulla on toiminut asioiden ja tunteiden hyväksyminen. Tervetulleeksi toivottaminen. Tunteet katoavat pikku hiljaa, jos ne toivottaa tervetulleeksi ja tunteisiin liittyvät muistot myös katoavat. On myös opeteltava tulemaan tietoiseksi ajatuksistaan, ja ymmärtää, että ne ovat vain ajatuksia pään sisällä, ei sen kummempaa.

Lukeminen ja käveleminen kannattaa aina.

En pysty lukemaan pahimmassa jaksossa, eikä moni muukaan. 

Viite: Juhani Mattila, Uupumuksesta takaisin elämään -kirja

Vierailija
77/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni pystyy päissään hallitsemaan itseään täysin? Se on ihan yhtä työlästä masennuksessa. Ja tuleeko siinä hutikassa aina edes mieleen se, että nyt pitäisi skarpata ja leikkiä selvää. 

Vierailija
78/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niin kuin juoppo keksii syitä juomiseen, niin masentunut keksii syitä olla kokeilematta yhtikäs mitään, ainakaan vähääkään mitään liikuntaan liittyvää, joka saattaisi vähän kohentaa mieltä ja päästää teidät pois sieltä omasta kuplasta edes hetkeksi. Ihan käsittämätöntä ajattelua mun mielestä. Just se negatiivisväritteinen ajatusmalli pitää saada katkaistua, mutta ette kuitenkaan ole valmiita edes yrittämään. Ja teidän läheisten pitää vaan yrittää ymmärtää kun olette sairaita. Olette vain mieleltänne itsekeskeisiä ja hyvin itsekkäitä.

Vierailija
79/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on ystävä, se kertoo ettei kaikki ole hyvin ja pitää pysähtyä. Sitten luopua ja syntyä uudelleen.

Vierailija
80/406 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan jotenkin poikkeavalla tavalla sairas ja vialla päästäni, kun minun ajatuksiini vaikuttaa todella vahvasti moni muu, kuin oma tahtoni:

- e-pillerit masentavat

- serotoniini masentaa

- dopamiini nostaa mielialan ja motivaation

- adrenaliini tuo voimaa ja kestävyyttä

- tyroksiini nostaa / laskee aineenvaihduntaa, kolesterolia ja mielialaa ja toimintakykyä

Nämä vaikuttavat niin paljon, että ajatusten pohja on noiden sanelema ja vain päälle voi liimata jotain tahdonvoimalla. On ihan eri asia tahdonvoimalla yrittää suorittaa jotain ku

Siis jos sanoo, että ajatuksiin voi vaikuttaa tietoisesti, niin eihän se tarkoita, että niihin ei mikään muu vaikuttais. Ajatukset on mitä on, ne menee yleensä automaatilla ja ottaa vaikutteita noista mainitsemistasi vaikuttajista. Mutta se tietoinen ajatuksiin vaikuttaminen ei ole päälle liimaamista, vaan enemmänkin ohjaamista. Itseään sättivän ajatuksen voi päättää lopettaa, muodostaa tietoisesti jonkun paremman vaihtoehtoisen ajatuksen, ja joka kerta kun saa itsensä kiinni itseään haukkumasta korvaa sen sillä vaihtoehtoisella ajatuksella. Ja ei kannata olettaa, että tähän pystyvät sais jotain sisäsyntyistä hyvänolontunnetta tai olisivat siunattuja jollain suurella sisäisellä motivaatiolla, tuskinpa vaan. Parempi olotila tulee sitten pitkässä juoksussa, kun on saanut muutettua ajatusrakenteita; lopetettua esimerkiksi automaattisen itsensä sättimisen/muun alentamisen. Ja kun niin ei tee, olotila ei ole enää niin raskas.

E-pillerien vaikutukseen tuosta tuskin on paljoakaan hyötyä, en tiedä. Sen tiedän, että ne pillerit voi vaikuttaa suurestikin naisen kokemukseen kehostaan ja olemassaolostaan, jolloin masennus on ihan normaali reaktio niiden käyttöön

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi