Jos haluat laihtua, suolistosi bakteerikannan pitää muuttua
Olen itse kokenut konkreettisesti tämän asian. Olin nuoreen aikuisuuteen saakka todella hoikka tekemättä mitään sen eteen. Sitten elämässäni tuli vaihe, jossa oli paljon stressiä, vähän liikuntaa ja paljon sokeripitoista ruokaa ja napostelua. Vaikkakaan syömäni määrät sinällään eivät olleet suuria, uskoisin että tuo kausi elämässäni muutti suolistoni mikrobikantaa aivan oleellisesti niin, että aloin lihoa. Paino ei koskaan ehtinyt nousta ylipainoon saakka, mutta sain kuitenkin yli kymmenen lisäkiloa. Olo oli koko ajan tukala, ja vaikka yritin syödä kuinka vähän, loppuvaiheessa paino vaan jatkoi hiljaista nousuaan kaikesta huolimatta. Minulla oli koko ajan joko nälkä tai kamala ähkyn tunne. Rasvaprosenttini oli iso.
Sainpa sitten tosiaankin tarpeekseni ja aloin liikkua. Ei mitään kovaa liikuntaa, vaan joogaa ja kävelyä. Aloin kävellä 5-10 km päivässä. Aloin myös syödä aamulla kuitupitoisen aamiaisen: vedessä kiehautettuja kaurahiutaleita, mustikoita, pellavansiemenrouhetta, soijajugurttia. Sokeria syön melko vähän tai satunnaisesti, vaikka olenkin edelleen varsinainen karkkihiiri.
Nyt, alle vuotta myöhemmin, vatsarasva on lähes kokonaan sulanut pois ja selluliittiä ei ole enää nimeksikään. Ähky on poissa ja kehon tuntemukset alkavat olla samoja, kuin nuorella aikuisiällä. Vaikka en viime aikoina ole viitsinyt liikkua entiseen malliin, hyvä pyörä on lähtenyt liikkeelle ja pyörii nyt itsestään. Olen täysin vakuuttunut siitä, että siitä on kiittäminen muuttunutta suolistomikrobikantaa.
Onko muilla vastaavia tai täydentäviä kokemuksia?
Tässä ihan asiallinen esimerkkiviite: https://www.duodecimlehti.fi/duo13309
Kommentit (273)
Ihmiset ei käsitä kuinka paljon oikeasti syövät, jos käsittäisivät/pystyisivät syömään vähemmän kuin kuluttaa niin kyllä siinä paino tippuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Jos tekee fyysistä työtä, niin se kertyy sen työpäivän aikana, eli 8h?
Siis oikeesti? Kun mä tein fyysisesti raskasta seisomatyötä niin ei se laihduttanut. Työ ei laihduta. Pitää liikkua vaapa-aikana.
Työ ei ehkä tunnu laihduttavan mutta kun aloittaa etätyöt ja kaikki normaali hyötyliikunta jää pois, juomaa että SE kyllä lihottaa.
Tuossa tilanteessa pitää syödä vähemmän. Syö vain sen verran mitä kuluttaa.
Kun mulla loppui se hyötyliikunta työmatkoilta niin tuli muutama kilo.
Mä lopetin sen työn ja opiskelin toisen ammatin.
Ai että mä rakastan tota lausetta: syö vain sen, minkä kulutat! Ja laihtuminen
Vierailija kirjoitti:
Painoni nousi 4 kg koronassa ollessani.
Painoni laski kaksi kiloa koronassa olessani. Varmaan johtui siitä että menetin ruokahaluni lähes kokonaan. Paino on pysynyt poissa vaikka ruokahalu tuli takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kaloriteorian mukaan 200kcal suklaata ja kurkkua on sama asia. Eli kaloriteoria ei ota huomioon sitä, että elimistö käsittelee eri ruoka-aineita eri tavalla ja esim. kaikesta hiilihydraatista tulee sokeria, joka vaatii insuliinia, jotta sen tuoma energia voidaan viedä soluihin energiaksi tai varastoida se rasvaksi. Myöskään ruoka-aineiden glykeemistä indeksiä ei oteta millään tavalla huomioon.
Ihanaa, et kerrankin (täällä) joku tuon kirjoittaa! Se jankutettu "totuus" on ollut, ettei keho tiedä, mistä kalorit tulee. Eli ei mitään väliä sen suhteen, mitä syö. Kunhan vaan kalorit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaloriteorian mukaan 200kcal suklaata ja kurkkua on sama asia. Eli kaloriteoria ei ota huomioon sitä, että elimistö käsittelee eri ruoka-aineita eri tavalla ja esim. kaikesta hiilihydraatista tulee sokeria, joka vaatii insuliinia, jotta sen tuoma energia voidaan viedä soluihin energiaksi tai varastoida se rasvaksi. Myöskään ruoka-aineiden glykeemistä indeksiä ei oteta millään tavalla huomioon.
Se, että kalorit eivät selitä kaikkea, ei tarkoita, että ne eivät selittäisi mitään.
Totta kai ruokana saatavan energian määrällä ja laadulla on olennainen merkitys terveyteen ja painonhallintaan. Mutta kaloriteoria ei ole oikea tapa mitata asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Hapanmaitotuotteita, paaaljon erilaisia kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä, ei sokeria, ei alkoholia eikä prosessoitua ruokaa. Vehnäjauhoja ei missään muodossa.
Tuota kun jatkaa lähemmäs vuoden niin on suolistobakteerikanta muuttunut
Lisäyksenä vielä että ei myöskään margariineja tai kasviöljyjä tai siemenöljyjä. Ainoastaan gheetä, voita, oliiviöljyä, kookosrasvaa kohtuudella sekä avokadoöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toki tuo auttaa mutta kalorien laskeminen on varmempi tie.
harva tosin jaksaa proteini/salaatti ruokia pitemmän päälle
Kuten sanoin, minulla kalorien laskeminen ei todellakaan auttanut. Olisi ehkä auttanut, jos sitä olisi jaksanut kuukausikaupalla, mutta minä ainakaan en jaksanut, eikä tunnu jaksavan suurin osa muistakaan ihmisistä. Siksi se ei todellakaan ole varmempi tie - sanoivat naistenlehdet mitä hyvänsä.
ap
et sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole saanut tuloksia näin. Kävelen heittämällä 10-15km joka päivä + 3 varsinaista treeniä viikossa, en syö teollista, en karkkia tai muita makeita, en juo kaloreita, sokeria satunnaisista hedelmistä yms. Kaurapuuroa ja kimchitä menee paljon. Paino on silti jumahtanut 72 kiloon eikä nouse eikä laske vaikka päälläni seisoisin. En keksi enää mitä uutta kokeilisin kun tuntuu että kaikkea olen jo yrittänyt :D.
36 tunnin paasto kerran viikossa.
Tämä on toiminut minulla. Kolme vuotta yritin vanhoilla keinoilla, mutta iän myötä ne eivät enää toimineet. Ikää on siis 52v ja tuo 36 tunnin paasto kerran viikossa on ollut käänteentekevä painon hallinnassa. Ensimmäisen kuukauden aikana lähti neste
Kyllä! Ja kuulemma parantaa monella tavalla veriarvoja ym. Harmi, etten siihen kyennyt vuoden noudattamisen jälkeen. Tosin ne kilot lähtivät liian nopeasti, tulivat sit takas myös. Liian nopee ei koskaan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kiva, että joku saa tuloksia näin. Itse olen noudattanut samanlaista elämäntapaa nyt pian vuoden, eli joulukuussa aloitin. Salitreeni 4-5 kertaa viikossa, joka päivä askelia 10 000, osa tästä juoksua pari kertaa viikossa. Ruokavalio 1700-1900 kaloria päivässä, paljon proteiinia, kasviksia, kuituja. Olen laihtunut 0 kiloa vuodessa. Lihakset ovat kasvaneet toki paljon. Vyötärönympärys sama kuin aloittaessa, eli 90 cm. Olen normaalipainon ylärajalla.
Jos haluan saada painon putoamaan, ainoa toimiva keino on ketogeeninen ruokavalio + pätkäpaasto. Tästä olen nyt vuoden verran pidättäytynyt tarkoituksella mutta ensi vuonna on taas pakko jatkaa tällä.
No lihakset kyl painaa ja tolla treenimäärällä niitä varmaan tullu aika tavalla lisää. Kannattaisko kehonkoostumusmittaus? Ja jos jollekin
No siis jos kehonkoostumus kertoo, ettei siinä vyötäröllä ole suhteessa liikaa rasvaa, niin sit sitä on turha murehtia.
Vierailija kirjoitti:
Parasta bakteerikannalle on monipuolisuus. Ja tähän tietenkin auttaa mahdollisimman monipuolinen ravinto. Kannattaa siis kiertää kaupan heviosastoa ihan ajan kanssa ja kokeilla myös välillä kaikkia niitä muitakin kasviksia mitä ei ole normaalisti tullut syötyä. Tämän lisäksi tärkeää on kuidun saanti. Varsinkin resistenssi tärkkelys on oleellista terveen suolistokannan ylläpidolle. Jos käyttää maitotuotteita niin kannattaa valita ab-jogurtteja ja piimää. Lisäksi voi jonkun kuuriluonteisen probioottilisän ottaa alkuun buustaamaan terveellisempään suuntaan. Näitä löytyy joka apteekista. Ja tietysti vielä voi hifistellä kimchillä ja kombutcalla, muistaen kuitenkin ettei nämä yksittäiset super tuotteet yksinään riitä, vaan lisäksi vaaditaan se monipuolinen ruokavalio.
Itse vannon jugurtin ja piimän nimiin. Etenkin piimästä tulee mukava olo, ymmärrän että sitä on ajateltu vatsalle hyvänä iät ja ajat.
Hapaankaali myös yksi klassinen maitohappopommi ja tuonkun vielä itse jaksaisi syksyllä survoa halvan kaalin aikaan niin siinähän sitä olisi. Ei mitenkään kovin halpaa ellei isompia lasipurkkeja löydä ja tuossa joutuu myös miettimään saatavan suolan määrää ettei pääse pomppaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Ja kuulemma parantaa monella tavalla veriarvoja ym. Harmi, etten siihen kyennyt vuoden noudattamisen jälkeen. Tosin ne kilot lähtivät liian nopeasti, tulivat sit takas myös. Liian nopee ei koskaan hyvä.
Ei pidä tuokaan "totuus" ihan paikkansa. Jotta elintapojen muutos toisi pysyvän ratkaisun, niin sen pitäisi olla pysyvä. Jos dieetin jälkeen palataan entisiin elintapoihin, niin paino tulee takaisin oli pudotus tapahtunut nopeasti tai kuinka hitaasti tahansa. Vanha totuus, että on turha odottaa toisenlaisia tuloksia jos jatkaa vanhalla kaavalla pitää siis 100% paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kiva, että joku saa tuloksia näin. Itse olen noudattanut samanlaista elämäntapaa nyt pian vuoden, eli joulukuussa aloitin. Salitreeni 4-5 kertaa viikossa, joka päivä askelia 10 000, osa tästä juoksua pari kertaa viikossa. Ruokavalio 1700-1900 kaloria päivässä, paljon proteiinia, kasviksia, kuituja. Olen laihtunut 0 kiloa vuodessa. Lihakset ovat kasvaneet toki paljon. Vyötärönympärys sama kuin aloittaessa, eli 90 cm. Olen normaalipainon ylärajalla.
Jos haluan saada painon putoamaan, ainoa toimiva keino on ketogeeninen ruokavalio + pätkäpaasto. Tästä olen nyt vuoden verran pidättäytynyt tarkoituksella mutta ensi vuonna on taas pakko jatkaa tällä.
No lihakset kyl painaa ja tolla treenimäärällä niitä varmaan tullu aika tavalla lisää. Kannattaisko kehonkoostumusmittaus? Ja jos jollekin
https://www.diabetes.fi/inspis/diabeteksen_hoitaminen_ruoka/ketogeenine…
Tässä yksi artikkeli, jok kertoo niistä riskeistä myös. Kannattaa olla tietoinen, vaikka siihen ryhtyiskin.
Hyvä, ap. Ja nykyäänhän puhutaan paljon siitä, miten vatsan bakteeristo vaikuttaa psyykeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtina siis se, että vaikka lihavimmassa vaiheessani pyrin (toisinaan) syömään erittäin vähän ja laihtumaan niin, se vaan ei yksinkertaisesti onnistunut. Paino ei pudonnut lainkaan yrityksistäni huolimatta. Vasta kun työskentelin pitkäjänteisesti mikrobikannan muuttamisen eteen, asioita alkoi tapahtua.
ap
Minua kiinnostaisi tietää, miksi et pystynyt. Jos se oli itsekurista kiinni, niin miks itsekuri riitti siihen, että vaihdat ruokavaliosi ja liikuntatottumuksesi, muttei siihen, että olisit vain syönyt vähemmän?
Jos laihtuminen olisi kiinni vain itsekurista, ei meitä lihavia olis...
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja täydennän kirjoitustasi toteamalla, että tuo mainitsemasi insuliini on todellakin energian varastointihormoni. Mikä enemmän mussutat hiilihydraatteja, sitä enemmän insuliinia erittyy ja sitä enemmän rasvaa varastoidaan mikä saatia energiaa ei kuluteta. Paaston aikana (16: 8, 5:2 jne.) insuliinitasot painuvat alas ja elimistö käyttää energiana kehossa olevaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lihakset kyl painaa ja tolla treenimäärällä niitä varmaan tullu aika tavalla lisää.
Tottakai on hyvä olla tietoinen, eikä keto kaikille sovi. Tuossa artikkelissa en kyllä nähnyt mitään riskejä, paitsi että diabeetikoille voi tulla hypoja. Itse en ole diabeetikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hapanmaitotuotteita, paaaljon erilaisia kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä, ei sokeria, ei alkoholia eikä prosessoitua ruokaa. Vehnäjauhoja ei missään muodossa.
Lisäyksenä vielä että ei myöskään margariineja tai kasviöljyjä tai siemenöljyjä. Ainoastaan gheetä, voita, oliiviöljyä, kookosrasvaa kohtuudella sekä avokadoöljyä.
Ei suinkaan kookosrasvaa, vaan kookosöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kehon täytyy olla ihan hirveässä st
No eihän noita oireita ole, ennenkuin ne tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtina siis se, että vaikka lihavimmassa vaiheessani pyrin (toisinaan) syömään erittäin vähän ja laihtumaan niin, se vaan ei yksinkertaisesti onnistunut. Paino ei pudonnut lainkaan yrityksistäni huolimatta. Vasta kun työskentelin pitkäjänteisesti mikrobikannan muuttamisen eteen, asioita alkoi tapahtua.
ap
Minua kiinnostaisi tietää, miksi et pystynyt. Jos se oli itsekurista kiinni, niin miks itsekuri riitti siihen, että vaihdat ruokavaliosi ja liikuntatottumuksesi, muttei siihen, että olisit vain syönyt vähemmän?
Jos laihtuminen olisi kiinni vain itsekurista, ei meitä lihavia olis...
Itsekurin lisäksi tarvitaan myös tietoa mitä syödä ja milloin