Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haluat laihtua, suolistosi bakteerikannan pitää muuttua

Vierailija
23.11.2023 |

Olen itse kokenut konkreettisesti tämän asian. Olin nuoreen aikuisuuteen saakka todella hoikka tekemättä mitään sen eteen. Sitten elämässäni tuli vaihe, jossa oli paljon stressiä, vähän liikuntaa ja paljon sokeripitoista ruokaa ja napostelua. Vaikkakaan syömäni määrät sinällään eivät olleet suuria, uskoisin että tuo kausi elämässäni muutti suolistoni mikrobikantaa aivan oleellisesti niin, että aloin lihoa. Paino ei koskaan ehtinyt nousta ylipainoon saakka, mutta sain kuitenkin yli kymmenen lisäkiloa. Olo oli koko ajan tukala, ja vaikka yritin syödä kuinka vähän, loppuvaiheessa paino vaan jatkoi hiljaista nousuaan kaikesta huolimatta. Minulla oli koko ajan joko nälkä tai kamala ähkyn tunne. Rasvaprosenttini oli iso.

Sainpa sitten tosiaankin tarpeekseni ja aloin liikkua. Ei mitään kovaa liikuntaa, vaan joogaa ja kävelyä. Aloin kävellä 5-10 km päivässä. Aloin myös syödä aamulla kuitupitoisen aamiaisen: vedessä kiehautettuja kaurahiutaleita, mustikoita, pellavansiemenrouhetta, soijajugurttia. Sokeria syön melko vähän tai satunnaisesti, vaikka olenkin edelleen varsinainen karkkihiiri.

Nyt, alle vuotta myöhemmin, vatsarasva on lähes kokonaan sulanut pois ja selluliittiä ei ole enää nimeksikään. Ähky on poissa ja kehon tuntemukset alkavat olla samoja, kuin nuorella aikuisiällä. Vaikka en viime aikoina ole viitsinyt liikkua entiseen malliin, hyvä pyörä on lähtenyt liikkeelle ja pyörii nyt itsestään. Olen täysin vakuuttunut siitä, että siitä on kiittäminen muuttunutta suolistomikrobikantaa.

Onko muilla vastaavia tai täydentäviä kokemuksia?

Tässä ihan asiallinen esimerkkiviite: https://www.duodecimlehti.fi/duo13309

Kommentit (273)

Vierailija
121/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kiva, että joku saa tuloksia näin. Itse olen noudattanut samanlaista elämäntapaa nyt pian vuoden, eli joulukuussa aloitin. Salitreeni 4-5 kertaa viikossa, joka päivä askelia 10 000, osa tästä juoksua pari kertaa viikossa. Ruokavalio 1700-1900 kaloria päivässä, paljon proteiinia, kasviksia, kuituja. Olen laihtunut 0 kiloa vuodessa. Lihakset ovat kasvaneet toki paljon. Vyötärönympärys sama kuin aloittaessa, eli 90 cm. Olen normaalipainon ylärajalla. 

Jos haluan saada painon putoamaan, ainoa toimiva keino on ketogeeninen ruokavalio + pätkäpaasto. Tästä olen nyt vuoden verran pidättäytynyt tarkoituksella mutta ensi vuonna on taas pakko jatkaa tällä. 

Sun kehon täytyy olla ihan hirveässä stressitilassa, koska mua alkaa stressata jo kun vaan

Tää nykyinen vaiva lainailee, miten sattuu. Tuo viittaus typerään kommenttiin ei todellakaan ole tuohon stressitilaan. Vaan pullukoiden kateuteen...

Vierailija
122/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hapanmaitotuotteita, paaaljon erilaisia kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä, ei sokeria, ei alkoholia eikä prosessoitua ruokaa. Vehnäjauhoja ei missään muodossa. 

Tuota kun jatkaa lähemmäs vuoden niin on suolistobakteerikanta muuttunut

Lisäyksenä vielä että ei myöskään margariineja tai kasviöljyjä tai siemenöljyjä. Ainoastaan gheetä, voita, oliiviöljyä, kookosrasvaa kohtuudella sekä avokadoöljyä.

Ei suinkaan kookosrasvaa, vaan kookosöljyä.

Tämä todistaa vain, miten pihalla te ketofanaatikot olette. Kookosöljy on sama kuin kookosrasva, se on vaan hiukan lämpimämpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kiva, että joku saa tuloksia näin. Itse olen noudattanut samanlaista elämäntapaa nyt pian vuoden, eli joulukuussa aloitin. Salitreeni 4-5 kertaa viikossa, joka päivä askelia 10 000, osa tästä juoksua pari kertaa viikossa. Ruokavalio 1700-1900 kaloria päivässä, paljon proteiinia, kasviksia, kuituja. Olen laihtunut 0 kiloa vuodessa. Lihakset ovat kasvaneet toki paljon. Vyötärönympärys sama kuin aloittaessa, eli 90 cm. Olen normaalipainon ylärajalla. 

Jos haluan saada painon putoamaan, ainoa toimiva keino on ketogeeninen ruokavalio + pätkäpaasto. Tästä olen nyt vuoden verran pidättäytynyt tarkoituksella mutta ensi vuonna on taas pakko jatkaa tällä. 

Siis pitääkö mielestäsi olla harrastamatta liikuntaa, ettei tule ylikuntoa? Vaikka olo olisi hyvä ja liikkuisi mielellään? Aikamoista. 

Vierailija
124/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hapanmaitotuotteita, paaaljon erilaisia kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä, ei sokeria, ei alkoholia eikä prosessoitua ruokaa. Vehnäjauhoja ei missään muodossa. 

Tuota kun jatkaa lähemmäs vuoden niin on suolistobakteerikanta muuttunut

Lisäyksenä vielä että ei myöskään margariineja tai kasviöljyjä tai siemenöljyjä. Ainoastaan gheetä, voita, oliiviöljyä, kookosrasvaa kohtuudella sekä avokadoöljyä.

Ei suinkaan kookosrasvaa, vaan kookosöljyä.

Tämä todistaa vain, miten pihalla te ketofanaatikot olette. Kookosöljy on sama kuin kookosrasva, se on vaan hiukan lämpimämpää.

Ei ole sama.

Vierailija
125/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, joka yrittänyt saada 10 kg pois jo 4-5 vuoden ajan. Olen laskenut kaloreita, olen liikkunnut, olen syönyt ohjeiden mukaan, mutta saan korkeintaan 3 kg pois. Joka tulee heti takaisin.

nyt olen taas siinä tilanteessa, että ahdistaa. Aloin laskemaan kaloreita, jotta huomaisin, missä mättää. Huomasin, että luontaisesti syön ruokaa 1300 kalorin edestä, kun jätin karkin ja viinin pois. 

Paino ei ole pudonnut.

Olen syönyt näin:

aamulla munanvalkuaisia, alpenia ja kourallinen vadelmia ja mustikoita, latte

lounas joko töissä tai kotona kaurapuuroa ja marjoja

päivällinen kaikkea kaalilaatikosta pihviin ja ratatouilleen kaloreiden rajoissa

Olen 55 v, mutta minulla on hormonilaastari. Eli bakteerikanta on seuraava, jota kandee seurata. Miten muuten sitä saa muutettua? Auttaako maitohappobakteerit?

tässä pistää silmään heti aamupalassa 2 asiaa: alpen eli hiilarirasvamysli, maito pois kahvista 

Vierailija
126/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kertokaapa te fiksut, että miten saa painoa lisää? Kun ei vaan nouse vaikka kuinka yrittää

No jos luet ekan viestini, niin siitä näet miten se itseltäni onnistui: napostelua, sokeria, vähän liikuntaa ja vanhenemista. Kun se lihominen sitten käynnistyi, sitä oli vaikea enää pysäyttää. Suosittelen siis pysymään laihana, jos ei nyt pahasti alipainon puolella ole.

ap

KIitos kun vastasit. Alipainon puolella jo olen. Napostelen kyllä ja sokeriakin syön. Lenkillä toki käyn sen 3 kertaa päivässä, kun koiran lenkitän

Et napostele tai syö sokeria tarpeeksi. Tiesithän, että jotkut näyttelijät ovat lihottaneet itsensä roolejaan varten. Syövät kasoittain hampurilaisia ja muuta epäterveellistä. Kukaan

Tätini oli tällainen paljon syövä mut ikänsä hoikka. Alkoholiakin kuulemma jossain vaiheessa kului  paljon, ei vain näkynyt missään. Ennen sanottiin " läpipasko" tällaisia ihmisiä. Muistan hyvin lapsuudesta, kun katsottiin hänen syömistään. Meidän perheen miehet eivät pystyneet samaan.

Minusta on jotenkin turhauttavaa vedota lihomis/laihtumis-jutuissa siihen, että maailmassa on ihmisiä, jotka ovat kyenneet. Maailmassa on myös heitä, jotka eivät ole kyenneet. 

Vierailija
127/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtina siis se, että vaikka lihavimmassa vaiheessani pyrin (toisinaan) syömään erittäin vähän ja laihtumaan niin, se vaan ei yksinkertaisesti onnistunut. Paino ei pudonnut lainkaan yrityksistäni huolimatta. Vasta kun työskentelin pitkäjänteisesti mikrobikannan muuttamisen eteen, asioita alkoi tapahtua.

ap

Minua kiinnostaisi tietää, miksi et pystynyt. Jos se oli itsekurista kiinni, niin miks itsekuri riitti siihen, että vaihdat ruokavaliosi ja liikuntatottumuksesi, muttei siihen, että olisit vain syönyt vähemmän?

Jos laihtuminen olisi kiinni vain itsekurista, ei meitä lihavia olis...

XDDD

Vierailija
128/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kehon täytyy olla ihan hirveässä st

Typerää ehkä, mut mulle tuli melkein kyynel silmään tästä! Olen todella iloinen puolestasi!

T:kaiken unettomuudessa kokenut

Vierailija
129/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoonsa tyytymättömiä ihmisiä voi nolottaa ajatus siitä, että ratkaisut voivat olla hyvin yksinkertaisia eli kalorien laskeminen ja ruokien glykeemisen indeksin huomiointi. 

Kun ihminen lopulta pääsee ylipainosta eroon, mieli vahvistuu ja on valmis ottamaan vastaan tietoa, joka on ennen työnnetty syrjään. Sitten voidaan luoda uudenlainen tarina tapahtumista, jossa pikkuhiljaa myönnetään perusjuttujen vaikutus, kun ei ikään kuin olla enää sama ihminen kuin silloin ennen ja terveellisemmät elämäntavat ovat vakiintuneet. 

Eli käytännössä ihmiset ja ilmeisesti varsinkin naiset voivat keksiä runollisia ja mystisiä selityksiä painon putoamiselle, joka on kuitenkin loppujen lopuksi matematiikkaa. Savuverhot ja salaperäinen ajattelu kuitenkin suojelee egoa siten, että painon putoaminen näyttää rakettitieteeltä ja tämä poistaa ihmiseltä vastuuta, koska hän ei muka voi tietää, että mikä auttaa ja mikä ei. 

Vähän sama juttu on erityisesti miehillä seuran saamisen kanssa; osa miehistä ei ole valmiita myöntämään, että naisten saaminen on lähinnä matematiikkaa eli menestyksen voi melko tarkasti ennustaa pituuden, kasvojen luuston ja hiusrajan perusteella, mutta osalle on tärkeää uskoa, että kaiken taustalla on joku mystinen karisma tai muu hevonlanta, vaikka yksinkertaiset kokeet osoittavat asian olevan toisin. 

Vierailija
130/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tuokin yksi tekosyy lisää jatkaa herkutteluja . 

Kuka jatkaa herkuttelua? Mitä vikaa siinä on, jos herkutteleekin, jos ei liikaa?

Vierailija
131/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat laihtua niin ala syömään terveellisemmin ja liikkumaan enemmän. Miksi läskit hakee aina helppoja ratkaisuja?

Vierailija
132/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava ihminen suojelee itseään itsepetoksella eli varomalla peilejä, käyttämällä puristavia vaatteita ja lukemalla artikkeleita, joissa lukee "et ikinä varmaan arvaisi Tiinan olevan 100kg!". 

Laihtuminen lähtee siitä käyntiin, kun itsepetos poistuu ja totuuden katsominen silmiin on tuskallista, koska silloin mitään tai ketään muuta ei voi enää vastuuttaa omasta kohtalostaan. Näin itse miehenä huijasin itseäni tietyssä nuoressa elämänvaiheessa, kun voimailuharrastus lähti käsistä ja rupesin syömään liikaa, koska tulkitsin netin artikkeleja niin, että pitää syödä paljon saadakseen massaa. 

Olin sokea omalle lihavuudelleni ja oli todella raskasta todeta oma lihavuus. Sitten lopetin herkuttelun ja mm. vaihdoin kaikki juomat kalorittomiin ja tiputin 20kg ehkä puolessa vuodessa. 

Pieni nälkä on OK. Ihminen elää monta vuorokautta ilman ruokaa ja meidän jatkuva syömisemme on kulttuurinen tapa eikä biologinen tarve. Lämpimät ateriat ja ateriarytmi eivät perustu tarpeeseen ja tieteeseen. Suurin osa ihmisistä on tietämättään ruoka-addikteja. 

Vierailija
133/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Ja kuulemma parantaa monella tavalla veriarvoja ym. Harmi, etten siihen kyennyt vuoden noudattamisen jälkeen. Tosin ne kilot lähtivät liian nopeasti, tulivat sit takas myös. Liian nopee ei koskaan hyvä.

Ei pidä tuokaan "totuus" ihan paikkansa. Jotta elintapojen muutos toisi pysyvän ratkaisun, niin sen pitäisi olla pysyvä. Jos dieetin jälkeen palataan entisiin elintapoihin, niin paino tulee takaisin oli pudotus tapahtunut nopeasti tai kuinka hitaasti tahansa. Vanha totuus, että on turha odottaa toisenlaisia tuloksia jos jatkaa vanhalla kaavalla

On se ihan asiantuntijoiden mukaan huono, jos liian nopeasti laihtuu. Silloin keho alkaa hamuamaan energiaa. Tämä on ihan tunnettu totuus. Hitaammalla laihtumisella keho tottuu siihen vähäisempään energiaan, eikä säästele. 

Lisäksi suositus on, että oli ruokavalio mikä hyvänsä, se kannattaa valita sellainen, jota jaksaa ja haluaa noudattaa koko elämän. Ei vain laihtumisen ajan.

Vierailija
134/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nykyinen vaiva lainailee, miten sattuu. Tuo viittaus typerään kommenttiin ei todellakaan ole tuohon stressitilaan. Vaan pullukoiden kateuteen...

Mitä tarkoitat?

Vierailija
135/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat laihtua niin ala syömään terveellisemmin ja liikkumaan enemmän. Miksi läskit hakee aina helppoja ratkaisuja?

Mitäköhän tälläkin kommentilla tarkoitit? Onko tuo sun antama neuvo siis se helppo ratkaisu? Koska siitähän tässä ollaan koko ajan puhumassa. Miten terveellinen ruokavalio ja liikunta vaikuttaa suolistomikrobistoon. Ja miten suolistomikrobisto vuorostaan aiheuttaa noidankehän. Mitä terveellisemmin olet syönyt sitä helpompaa on syödä jatkossakin hyvin, koska terveellinen mikrobisto vaikuttaa ihmisen hormonitoimintaan. Samat neuvot siis kuin annettiin jo 40v sitten, nyt niiden vaikutusmekanismeista on vaan saatu hurjasti lisää tietoa. 

Vierailija
136/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Ja kuulemma parantaa monella tavalla veriarvoja ym. Harmi, etten siihen kyennyt vuoden noudattamisen jälkeen. Tosin ne kilot lähtivät liian nopeasti, tulivat sit takas myös. Liian nopee ei koskaan hyvä.

Ei pidä tuokaan "totuus" ihan paikkansa. Jotta elintapojen muutos toisi pysyvän ratkaisun, niin sen pitäisi olla pysyvä. Jos dieetin jälkeen palataan entisiin elintapoihin, niin paino tulee takaisin oli pudotus tapahtunut nopeasti tai kuinka hitaasti tahansa. Vanha totuus, että on turha odottaa toisenlaisia tuloksia jos jatkaa vanhalla kaavalla

Pätkädieetin aikana söin paljon enemmän ja herkkuja. Meidän lähellä oli konditoriakärrykahvila. Kävin ainakin kaksi kertaa viikossa hakemassa kahviherkkuja. Ne kun maistui erityisen hyvältä paastopäivien välissä. Mm. tämän herkuttelun lopetin samalla, kuin  paastonkin. Lisäksi ruokahaluni, joka paaston myötä nousi, laski sen loputtua. Palasin siis vanhoitin tapoihin kyllä, vähemmän herkkuja ja ruokaa. Ongelma oli, etten normisti tunne nälkää, en napostele, en yösyö. Jos en panosta, syön kaksi kertaa päivässä: aamiaisen ja illallisen. 

Vierailija
137/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketodietti ei sovi kaikille. Mulle ei sovi terveydellisistä syistä. Enkä usko dietteihin.

Vierailija
138/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihdutin itse n 30 kg ihan vaan syömällä vähemmän muutama vuosi sitten. Uskon että se laihtuminen oisi ollut helpompaa jos bakteerikanta oisi parempi. Oon tosi lyhyt ja mun piti syödä hyvin vähän että sain laihdutettua. Käytin apuna nutriletteja. Ihan kiva olla normaalipainoinen mutta laihtumisen ja sen liian vähän syömisen takia multa lähti melkein kaikki hiuksetkin eikä tilanne ole korjaantunut. Ihokin on ihan kuiva ja ei tunnu palautuvan laihtumisesta.

Vierailija
139/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini oli tällainen paljon syövä mut ikänsä hoikka. Alkoholiakin kuulemma jossain vaiheessa kului  paljon, ei vain näkynyt missään. Ennen sanottiin " läpipasko" tällaisia ihmisiä. Muistan hyvin lapsuudesta, kun katsottiin hänen syömistään. Meidän perheen miehet eivät pystyneet samaan.

Minusta on jotenkin turhauttavaa vedota lihomis/laihtumis-jutuissa siihen, että maailmassa on ihmisiä, jotka ovat kyenneet. Maailmassa on myös heitä, jotka eivät ole kyenneet. 

Mua ärsyttää se, ettei uskota, jos joku lihava ihminen sanoo syövänsä vähän ja ettei vaan laihdu, mutta kuitenkin uskotaan, että on näitä laihoja ihmisiä, jotka syövät kuin hevonen mutta eivät liho.

Tokikaan suurin osa ihmisistä ei ole kumpaakaan ääripäätä. Mutta miksi laihan ihmisen sanaa pidetään uskottavampana kuin lihavan noin lähtökohtaisesti? Miksi ajatellaan heti, että lihava valehtelee syömisistään, kun kuitenkin uskotaan laihan puhuvan totta?

Vierailija
140/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän tälläkin kommentilla tarkoitit? Onko tuo sun antama neuvo siis se helppo ratkaisu? Koska siitähän tässä ollaan koko ajan puhumassa. Miten terveellinen ruokavalio ja liikunta vaikuttaa suolistomikrobistoon. Ja miten suolistomikrobisto vuorostaan aiheuttaa noidankehän. Mitä terveellisemmin olet syönyt sitä helpompaa on syödä jatkossakin hyvin, koska terveellinen mikrobisto vaikuttaa ihmisen hormonitoimintaan. Samat neuvot siis kuin annettiin jo 40v sitten, nyt niiden vaikutusmekanismeista on vaan saatu hurjasti lisää tietoa. 

Et näköjään ymmärtänyt viestiäni. Ihan ymmärrettävää läskiltä. Te kun yleensä käytätte aikanne nopeaa mielihyvää tuottaviin asioihin. Luov

En heti tajunnutkaan sun olevan pahasti persoonallisuushäiriöinen. Johtunee varmaan näistä läskeistä. Hyvää jatkoa.