Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos haluat laihtua, suolistosi bakteerikannan pitää muuttua

Vierailija
23.11.2023 |

Olen itse kokenut konkreettisesti tämän asian. Olin nuoreen aikuisuuteen saakka todella hoikka tekemättä mitään sen eteen. Sitten elämässäni tuli vaihe, jossa oli paljon stressiä, vähän liikuntaa ja paljon sokeripitoista ruokaa ja napostelua. Vaikkakaan syömäni määrät sinällään eivät olleet suuria, uskoisin että tuo kausi elämässäni muutti suolistoni mikrobikantaa aivan oleellisesti niin, että aloin lihoa. Paino ei koskaan ehtinyt nousta ylipainoon saakka, mutta sain kuitenkin yli kymmenen lisäkiloa. Olo oli koko ajan tukala, ja vaikka yritin syödä kuinka vähän, loppuvaiheessa paino vaan jatkoi hiljaista nousuaan kaikesta huolimatta. Minulla oli koko ajan joko nälkä tai kamala ähkyn tunne. Rasvaprosenttini oli iso.

Sainpa sitten tosiaankin tarpeekseni ja aloin liikkua. Ei mitään kovaa liikuntaa, vaan joogaa ja kävelyä. Aloin kävellä 5-10 km päivässä. Aloin myös syödä aamulla kuitupitoisen aamiaisen: vedessä kiehautettuja kaurahiutaleita, mustikoita, pellavansiemenrouhetta, soijajugurttia. Sokeria syön melko vähän tai satunnaisesti, vaikka olenkin edelleen varsinainen karkkihiiri.

Nyt, alle vuotta myöhemmin, vatsarasva on lähes kokonaan sulanut pois ja selluliittiä ei ole enää nimeksikään. Ähky on poissa ja kehon tuntemukset alkavat olla samoja, kuin nuorella aikuisiällä. Vaikka en viime aikoina ole viitsinyt liikkua entiseen malliin, hyvä pyörä on lähtenyt liikkeelle ja pyörii nyt itsestään. Olen täysin vakuuttunut siitä, että siitä on kiittäminen muuttunutta suolistomikrobikantaa.

Onko muilla vastaavia tai täydentäviä kokemuksia?

Tässä ihan asiallinen esimerkkiviite: https://www.duodecimlehti.fi/duo13309

Kommentit (273)

Vierailija
61/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastot 16:8, 5:2, jne. Toimivat toisilla ihmisillä ja toisilla ei sitten taas lainkaan.

Minulla tuo 16:8 ei toiminut, koska ajattelin silloin koko ajan ruokaa. 36h paasto kerran viikossa toimii minulla siksi, että se on minulle sopivasti ehdoton joko tai -ruokavalio.

Vierailija
62/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kiva, että joku saa tuloksia näin. Itse olen noudattanut samanlaista elämäntapaa nyt pian vuoden, eli joulukuussa aloitin. Salitreeni 4-5 kertaa viikossa, joka päivä askelia 10 000, osa tästä juoksua pari kertaa viikossa. Ruokavalio 1700-1900 kaloria päivässä, paljon proteiinia, kasviksia, kuituja. Olen laihtunut 0 kiloa vuodessa. Lihakset ovat kasvaneet toki paljon. Vyötärönympärys sama kuin aloittaessa, eli 90 cm. Olen normaalipainon ylärajalla. 

Jos haluan saada painon putoamaan, ainoa toimiva keino on ketogeeninen ruokavalio + pätkäpaasto. Tästä olen nyt vuoden verran pidättäytynyt tarkoituksella mutta ensi vuonna on taas pakko jatkaa tällä. 

Sun kehon täytyy olla ihan hirveässä stressitilassa, koska mua alkaa stressata jo kun vaan luenkin tuosta liikuntamäärästä. Relaa vähän.

No miten tämäkin nyt sitten määritellään. En aloittanut nollasta, vaan oli kokemusta sekö salista että juoksusta mutta enemmän fiilistuntumalta. Nyt päätin vain ottaa sen ohjelmaan säännöllisenä. Olo on hyvä ja liikunta on osa päivittäistä arkea. Olen pystynyt jättämään nukahtamislääkkeet pois kokonaan ja nukun erittäin hyvin. En koe olevani stressitilassa, vaan hyvässä tasapainossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kiva, että joku saa tuloksia näin. Itse olen noudattanut samanlaista elämäntapaa nyt pian vuoden, eli joulukuussa aloitin. Salitreeni 4-5 kertaa viikossa, joka päivä askelia 10 000, osa tästä juoksua pari kertaa viikossa. Ruokavalio 1700-1900 kaloria päivässä, paljon proteiinia, kasviksia, kuituja. Olen laihtunut 0 kiloa vuodessa. Lihakset ovat kasvaneet toki paljon. Vyötärönympärys sama kuin aloittaessa, eli 90 cm. Olen normaalipainon ylärajalla. 

Jos haluan saada painon putoamaan, ainoa toimiva keino on ketogeeninen ruokavalio + pätkäpaasto. Tästä olen nyt vuoden verran pidättäytynyt tarkoituksella mutta ensi vuonna on taas pakko jatkaa tällä. 

Sun kehon täytyy olla ihan hirveässä stressitilassa, koska mua alkaa stressata jo kun vaan luenkin tuosta liikuntamäärästä. Relaa vähän.

Sun tuntemuksilla ja kirjoittajan kehon stressitiloilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Pullukat ei halua, että muut liikkuvat, koska siitä tulee liikaa paineita.

Vierailija
64/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien työ rakentaa nykyinen mikrobikanta kondikseen: Irtokarkkeja, sokeritonta colaa, grillimakkaraa ja keppanaa.

Vierailija
65/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastot 16:8, 5:2, jne. Toimivat toisilla ihmisillä ja toisilla ei sitten taas lainkaan.

Minulla tuo 16:8 ei toiminut, koska ajattelin silloin koko ajan ruokaa. 36h paasto kerran viikossa toimii minulla siksi, että se on minulle sopivasti ehdoton joko tai -ruokavalio.

Sä olet opettanut mielesi ajattelemaan ruokaa, mutta se on mahdollista muuttaa, jopa kohtuu helposti.

Vierailija
66/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kertokaapa te fiksut, että miten saa painoa lisää? Kun ei vaan nouse vaikka kuinka yrittää

No jos luet ekan viestini, niin siitä näet miten se itseltäni onnistui: napostelua, sokeria, vähän liikuntaa ja vanhenemista. Kun se lihominen sitten käynnistyi, sitä oli vaikea enää pysäyttää. Suosittelen siis pysymään laihana, jos ei nyt pahasti alipainon puolella ole.

ap

KIitos kun vastasit. Alipainon puolella jo olen. Napostelen kyllä ja sokeriakin syön. Lenkillä toki käyn sen 3 kertaa päivässä, kun koiran lenkitän

Onko sulla muita oireita tai ikäviä tuntemuksia alipainon lisäksi? Tuntuuko ruokasuhteesi jotenkin vääristyneeltä? Nautitko ruoasta ja

Hyvä kun kerrot. Jos muutkin avautuisi smasta asiasta ja saisit vertaistukea ja tietoa.

Oletko käynyt ravintoterapeutilla? Mitä on sanonut?

Voin yhtyä tuohon, et syöminen on kamalaa, jos se on vaikeaa. Itsellä ollut sellaisia aikoja, et mikään ei putoo ja oksennus herkässä. Ja olen ylipainoinen. Ollut ihan aina. 

Laihtuakseni piti opetella syömään. Riittävän paljon ja riittävän usein. 

Aluksi vaikka vaan pari suupalaa, mut tiettyihin aikoihin päivästä. Neljä kertaa/pv. Vois oll viisikin. Alkuun mitä vaan, mitä pystyin syömään. Kun vatsa alkoi tottua siihen, aloin panostaa laatuun.

Aamulla hedelmä, sitten kahvi+ 2 ruisleipää juustolla. Lounas on milloin mitäkin, usein porkkanaraastetta (koska rakastan sitä) ja raejuustoa pienillä lisukkeillä (kuivattu sipuli, siemen-pähkinä-sekoitus, kapris mitä sattuu olemaan). Ja sit päivällinen, kotiruokaa. 

Aikaa meni kyl monta viikkoa ja korona ym. sen jälkeiset romuttivat systeemin, mut sit taas kun jaksoin, aloitin uudestaan. Voin aina nopeasti paremmin, kun saan tän alkuun. Se on tärkeintä. Sen jälkeen tulee vasta laihtuminen...

Vierailija
67/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosien työ rakentaa nykyinen mikrobikanta kondikseen: Irtokarkkeja, sokeritonta colaa, grillimakkaraa ja keppanaa.

Huh huh, olisit syönyt terveellisemmin.

Vierailija
68/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aika päinvastainen tie. Laihduin lopulta vasta, kun lopetin sen kuidun ja hiilareiden syönnin ja siirryin ketogeeniselle. nyt 58 kg laihempi kuin muutama vuosi sitten, ilman nälkää tai mitään ongelmia. 

Sain ohjeet tuohon ihan ravitsemusterapeutilta, kun olin jo vuosia yrittänyt epätoivoisesti virallisterveellisellä repsahdellen ja nälkää vasten taistellen. Hän sanoi, että vaikka periaatteessa myös hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio on terveellisempi, niin vaikeasti ja sairaalloisesti ylipainoisilla hiilihydraattien aineenvaihdunta ei toimi normaalisti, eikä ruokahalun säätely, jolloin perusterveellinen ruokavalio ei välttämättä toimi laihdutuksessa. Sain luvan kokeilla ketogeenista, kunnes pääsisin vaikean ylipainon rajan alle (aloitin tukevasti sairaalloisen puolelta). Ja sehän oli ratkaisu. Yllättävän helppoa oli, kun nälkä katosi kokonaan, ja mieliteot. 

Enkä siis ole jäänyt pysyvästi ketogeeniselle

Paljon liikkuvalle ja lihaksikkalle kyseinen ruokavalio voi tuottaa ongelmia, sillä lihakset tarvitsevat hiilihydraateista polttoainetta liikuntaan. Olo voi olla rättiväsynyt pelkällä ketogeenisellä.

Ihmiset, jolilla on vähän lihaksia, ei glykogeenillä ole paikkaa minne varastoitua, joten hiilarit muuttuvat helposti elimistössä rasvaksi. Tämän vuoksi lihaskunto etenkin vanhemmalla iällä olisi enemmän kuin suotavaa. Usein tuossa iässä aineenvaihdunta hidastuu juurikin lihasmassan vähenemisen myötä, jolloin taipumus lihomiseen vain kasvaa. Tästä johtuen myös liikalihaville suositellaan ravintoa, joka olisi mahdollisimman vähähiilihydraattinen. Ei samalla tavalla koe nälkää kuin valmiiksi suht normaalipainoinen, kun energiaa on omasta takaa.

Vierailija
69/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kertokaapa te fiksut, että miten saa painoa lisää? Kun ei vaan nouse vaikka kuinka yrittää

No jos luet ekan viestini, niin siitä näet miten se itseltäni onnistui: napostelua, sokeria, vähän liikuntaa ja vanhenemista. Kun se lihominen sitten käynnistyi, sitä oli vaikea enää pysäyttää. Suosittelen siis pysymään laihana, jos ei nyt pahasti alipainon puolella ole.

ap

KIitos kun vastasit. Alipainon puolella jo olen. Napostelen kyllä ja sokeriakin syön. Lenkillä toki käyn sen 3 kertaa päivässä, kun koiran lenkitän

Onko sulla muita oireita tai ikäviä tuntemuksia alipainon lisäksi? Tuntuuko ruokasuhteesi jotenkin vääristyneeltä? Nautitko ruoasta ja

Oisko refluksi? Mä laihduin kuusi kiloa alipainoon asti, kun refluksi puhkesi mulla. Vatsalaukku taisi myös olla huonossa kunnossa. Kokeile nostaa sängyn jalkopäätä ja olla syömättä ja juomatta muutaman tunnin ennen makuulle menoa. Lääkärissä kandee toki myös käydä. 

sas81
70/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aikuisiän yrittänyt saada painoa alle 70kg, eikä onnistu. Sain ensimmäisen lapsen 42 vuotiaana, ja vauvavuodesta tuli hyvin vaikea, ruokahaluni oli n vuoden ajan tosi huono, mutta pakotin itseni syömään hyvin säännöllisesti ja terveellisesti. Iltapalaksi aina 1dl hiutaleista kaurapuuro, joka ikinen ilta. Sitten tämän vuoden jälkeen elämäni tilanne alkoi paranemaan ja ruokahaluni palasi. Mutta ihmettelin, että vaikka olin laihtunuut 11-12 kiloa (tässä ei ole raskausajan kilot) niin paino ei lähtenyt nousemaan. Mitä kevyempi olet, sitä pienempi on energian tarve. Päättelin, että suolistobiomi on muuttunut paremmaksi varmaan. En keksinyt mitään muuta selitystä. Luen aina Tiede-lehden, siinä on ollut paljon artikkeleita näistä asioista, mutta siitä, että ihmisen suolistobiomi muuttuisi niin selkeästi ja jotenkin pysyvästi, siitä ei ole ollut mitään. Muistan vaan sellaiset tutkimustulokset, että lihavat hiiret laihtuivat, kun niille laitettiin laihojen hiirten ulostetta, mutta tilanne palautui heti entiselleen, kun sitä "kakkaterapiaa" ei enää tehty. Jännää ... 

Sas81
71/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen:

Kokeilin joskus pätkäpaastoa, jopa 8-9kk, mutta siinä ei tapahtunut sitä suolistobiomin muutosta. Lihoin kaiken korkojen kera, tyypillisesti. 

Vierailija
72/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en ole saanut tuloksia näin. Kävelen heittämällä 10-15km joka päivä + 3 varsinaista treeniä viikossa, en syö teollista, en karkkia tai muita makeita, en juo kaloreita, sokeria satunnaisista hedelmistä yms. Kaurapuuroa ja kimchitä menee paljon. Paino on silti jumahtanut 72 kiloon eikä nouse eikä laske vaikka päälläni seisoisin. En keksi enää mitä uutta kokeilisin kun tuntuu että kaikkea olen jo yrittänyt :D.

36 tunnin paasto kerran viikossa.

Tämä on toiminut minulla. Kolme vuotta yritin vanhoilla keinoilla, mutta iän myötä ne eivät enää toimineet. Ikää on siis 52v ja tuo 36 tunnin paasto kerran viikossa on ollut käänteentekevä painon hallinnassa. Ensimmäisen kuukauden aikana lähti nesteet liikkeelle. Nyt paino on pudonnut tasaisesti 0,5 - 1kg kuukausivauhtia, ilman mitään muuta muutosta

Toi on hyvä, jos toimii! Itse noudatin 5:2 ja se auttoi kyllä vähän liiankin hyvin. Mut unettomuus teki siitä haastavan, niin yritin tuota vuorokauden paastoa (illasta-...) mut se ei tehnyt mitään. Ja on haastava, jos pitää tehdä töitä ym. ja on paha olo/päänsärky/sokerit alhaalla ym. Oliko noita alkuun ja tasoittuivatko ajan myötä?

Vierailija
73/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Onko sulla muita oireita tai ikäviä tuntemuksia alipainon lisäksi? Tuntuuko ruokasuhte

Eli pidetään insuliinitasot korkealla koko päivän? Ei kuullosta kauan hyvälle 

Vierailija
74/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko refluksi? Mä laihduin kuusi kiloa alipainoon asti, kun refluksi puhkesi mulla. Vatsalaukku taisi myös olla huonossa kunnossa. Kokeile nostaa sängyn jalkopäätä ja olla syömättä ja juomatta muutaman tunnin ennen makuulle menoa. Lääkärissä kandee toki myös käydä. 

Voiko refluksi aiheuttaa tuon joillekin? Mun on refluksi ja ei ole tuota.

Ohis

Vierailija
75/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toki tuo auttaa mutta kalorien laskeminen on varmempi tie.

harva tosin jaksaa proteini/salaatti ruokia pitemmän päälle

Kaloriteoria on täyttä humpuukia.

Eikä pelkästään humpuukia vaan elintarvikejättien propagoimaa valhetietoa. Miten saadaan kaikki vauvasta vaariin syömään lähinnä erilaisissa laatikoissa ja rasioissa myytävää ravinnon imitaatiota? Maksetaan tutkimuslaitoksille sellaisista lopputuloksista, että vain ja ainoastaan kaloreiden laskemisella on väliä.

1) Sä et ensinnäkään edes tiedä, kuinka paljon missäkin ruoassa on kaloreita

2) Sä et edes tiedä, mikä kalori on (koska jos tietäisit, et edes käyttäisi sitä ravinnon yhteydessä). Jos kuvittelet, että jotkut Lavoisierin kokeet, joissa tämä poltteli erilaisia ravintoaineita pari sataa vuotta sitten mitenkään vastaavat nykyisiä pellosta vedettäviä tai eläimistä irrotettuja suuhun pistettäviä tuotteita niin mulla on sulle silta myytävänä Moisiossa.

3) Ihmiskehon toiminta on paljon monimutkaisempi eli vaikka ravintoainesten sisältämän energian määrän keskiarvo pystyttäisiinkin laskemaan, se miten tietty keho käyttää sen sisältämän energian hyväkseen missäkin tilanteessa, ruokayhdistelmissä ja mihin aikaan päivästä (näin esimerkiksi), on TÄYSIN ERI.

Vierailija
76/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet opettanut mielesi ajattelemaan ruokaa, mutta se on mahdollista muuttaa, jopa kohtuu helposti.

Ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta ja mallia joka sellaisenaan sopisi jokaiselle. Tämä asia on ainoa varma juttu myös syömisen suhteen.

Minullekaan tuo 16:8 ei sopinut, vaikka vuoden sitä yritin. Nykyään menen joka toinen päivä mallilla, joka taas on toiminut minulla tosi hyvin. En silti väittäisi, että se sopisi jokaiselle ja kyse olisi vain asenteesta ja ajattelutavasta

- Eri

Vierailija
77/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten syöt nyt? Sokereita en lisäis. Lihatuotteita kyllä. Proteiinia ja kuituja. 

Oletko ravintoterapeutti?<

En, vaan laillistettu ravitsemusterapeutti.

Vierailija
78/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

Jos tekee fyysistä työtä, niin se kertyy sen työpäivän aikana, eli 8h? 

Siis oikeesti? Kun mä tein fyysisesti raskasta seisomatyötä niin ei se laihduttanut. Työ ei laihduta. Pitää liikkua vaapa-aikana.

Työ ei ehkä tunnu laihduttavan mutta kun aloittaa etätyöt ja kaikki normaali hyötyliikunta jää pois, juomaa että SE kyllä lihottaa. 

Tuossa tilanteessa pitää syödä vähemmän. Syö vain sen verran mitä kuluttaa.

Kun mulla loppui se hyötyliikunta työmatkoilta niin tuli muutama kilo.

Mä lopetin sen työn ja opiskelin toisen ammatin.

Ai että mä rakastan tota lausetta: syö vain sen, minkä kulutat! Ja laihtuminen onnistuu, kun syöt vähemmän, kuin kulutat!! Jee!!! Eikä kukaan voi väittää, ettei pitäis paikkansa. Siksi meitä ylipainoisia ei enää ole...eiku...

Vierailija
79/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloriteorian mukaan 200kcal suklaata ja kurkkua on sama asia. Eli kaloriteoria ei ota huomioon sitä, että elimistö käsittelee eri ruoka-aineita eri tavalla ja esim. kaikesta hiilihydraatista tulee sokeria, joka vaatii insuliinia, jotta sen tuoma energia voidaan viedä soluihin energiaksi tai varastoida se rasvaksi. Myöskään ruoka-aineiden glykeemistä indeksiä ei oteta millään tavalla huomioon. 

Vierailija
80/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta ja mallia joka sellaisenaan sopisi jokaiselle. Tämä asia on ainoa varma juttu myös syömisen suhteen.

Minullekaan tuo 16:8 ei sopinut, vaikka vuoden sitä yritin. Nykyään menen joka toinen päivä mallilla, joka taas on toiminut minulla tosi hyvin. En silti väittäisi, että se sopisi jokaiselle ja kyse olisi vain asenteesta ja ajattelutavasta

- Eri

En sellaista väittänytkään, mutta ko. kirjoittaja kirjoitti ettei 16:8 pätkäpaasto sopinut, koska hän ajatteli koko ajan ruokaa. Jos on tullut syötyä riittävästi tuon 8 tunnin aikana, niin "nälkä" on ainoastaan opittu tapa ja siitä on kohtuu helppo päästä eroon.