Jos haluat laihtua, suolistosi bakteerikannan pitää muuttua
Olen itse kokenut konkreettisesti tämän asian. Olin nuoreen aikuisuuteen saakka todella hoikka tekemättä mitään sen eteen. Sitten elämässäni tuli vaihe, jossa oli paljon stressiä, vähän liikuntaa ja paljon sokeripitoista ruokaa ja napostelua. Vaikkakaan syömäni määrät sinällään eivät olleet suuria, uskoisin että tuo kausi elämässäni muutti suolistoni mikrobikantaa aivan oleellisesti niin, että aloin lihoa. Paino ei koskaan ehtinyt nousta ylipainoon saakka, mutta sain kuitenkin yli kymmenen lisäkiloa. Olo oli koko ajan tukala, ja vaikka yritin syödä kuinka vähän, loppuvaiheessa paino vaan jatkoi hiljaista nousuaan kaikesta huolimatta. Minulla oli koko ajan joko nälkä tai kamala ähkyn tunne. Rasvaprosenttini oli iso.
Sainpa sitten tosiaankin tarpeekseni ja aloin liikkua. Ei mitään kovaa liikuntaa, vaan joogaa ja kävelyä. Aloin kävellä 5-10 km päivässä. Aloin myös syödä aamulla kuitupitoisen aamiaisen: vedessä kiehautettuja kaurahiutaleita, mustikoita, pellavansiemenrouhetta, soijajugurttia. Sokeria syön melko vähän tai satunnaisesti, vaikka olenkin edelleen varsinainen karkkihiiri.
Nyt, alle vuotta myöhemmin, vatsarasva on lähes kokonaan sulanut pois ja selluliittiä ei ole enää nimeksikään. Ähky on poissa ja kehon tuntemukset alkavat olla samoja, kuin nuorella aikuisiällä. Vaikka en viime aikoina ole viitsinyt liikkua entiseen malliin, hyvä pyörä on lähtenyt liikkeelle ja pyörii nyt itsestään. Olen täysin vakuuttunut siitä, että siitä on kiittäminen muuttunutta suolistomikrobikantaa.
Onko muilla vastaavia tai täydentäviä kokemuksia?
Tässä ihan asiallinen esimerkkiviite: https://www.duodecimlehti.fi/duo13309
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Siis ap pelkästään mutuilee muuttaneensa suolistonsa bakteerikannan (vaikka kyse on ollut enemmänkin liikunnan lisäämisestä), ja siitä innostuu vetämään johtopäätöksen, jolla voi käskeä kaikkia muita tekemään saman?
Toivottavasti ei ole yliopistotutkija noilla päätelmillä.
Voit sinäkin ottaa asiasta selvää muualta kuin täältä ja tulla sen jälkeen kommentoimaan.
Luultavasti jo sokerin pois jättäminen auttaa aika paljon bakteerikannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole saanut tuloksia näin. Kävelen heittämällä 10-15km joka päivä + 3 varsinaista treeniä viikossa, en syö teollista, en karkkia tai muita makeita, en juo kaloreita, sokeria satunnaisista hedelmistä yms. Kaurapuuroa ja kimchitä menee paljon. Paino on silti jumahtanut 72 kiloon eikä nouse eikä laske vaikka päälläni seisoisin. En keksi enää mitä uutta kokeilisin kun tuntuu että kaikkea olen jo yrittänyt :D.
36 tunnin paasto kerran viikossa.
Tämä on toiminut minulla. Kolme vuotta yritin vanhoilla keinoilla, mutta iän myötä ne eivät enää toimineet. Ikää on siis 52v ja tuo 36 tunnin paasto kerran viikossa on ollut käänteentekevä painon hallinnassa. Ensimmäisen kuukauden aikana lähti nesteet liikkeelle. Nyt paino on pudonnut tasaisesti 0,5 - 1kg kuukausivauhtia, ilman mitään muuta muutosta ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä olet korvannut/vähentänyt 2sokerin ja rasvan kuiduilla ja lisännyt liikuntaa. Liikkuminen on jäänyt vartalon muistiin. Vaikka olet sitä vähentänyt viime aikoina kuluttaa vartalo automaattisesti kaloreita kun olet saanut prosessin hyvin käyntiin.
En puhunut rasvasta mitään, koska en kehdannut ;) Syön voita ihan tuhottomia määriä leivän päällä, siis oikeasti tosi paljon. Ruoanlaitossa käytän öljyjä, niitäkin kuluu runsaasti. Sokeriakin syön, mutta en napostellen pitkin päivää, kuten yhdessä elämäni vaiheessa.
ap
Toi sokerikoukku on paha. Sokerilla voi saada paljon tuhoa aikaan. Itsellä selkeä mittari hyvinvoinnissa on se, paljon syön sokeria. Ikävä kyllä se menee niin päin, et jos en ole kunnolla nukkunut ym. en pysty hillitsemään itseäni. Ja heti kun uni ym. kunnossa, ei mitään ongelmaa jättää päivittäinen suklaa väliin.
Vierailija kirjoitti:
Siis ap pelkästään mutuilee muuttaneensa suolistonsa bakteerikannan (vaikka kyse on ollut enemmänkin liikunnan lisäämisestä), ja siitä innostuu vetämään johtopäätöksen, jolla voi käskeä kaikkia muita tekemään saman?
Ai hitsi, en arvannut, että olisi pitänyt käydä ulosteanalyysissä ennen ja jälkeen laihtumisen, jotta olisi saanut luvan julkaista av:llä. Täällä tuntuu olevan varsin tiukka vertaisarvosteluseula. Montako artikkelia pitää julkaista, että saa tehtyä av-väikkärin ja pääsee av-tohtoriksi?
Huomasitko avaukseeni linkittämäni tieteellisen artikkelin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Parasta bakteerikannalle on monipuolisuus. Ja tähän tietenkin auttaa mahdollisimman monipuolinen ravinto. Kannattaa siis kiertää kaupan heviosastoa ihan ajan kanssa ja kokeilla myös välillä kaikkia niitä muitakin kasviksia mitä ei ole normaalisti tullut syötyä. Tämän lisäksi tärkeää on kuidun saanti. Varsinkin resistenssi tärkkelys on oleellista terveen suolistokannan ylläpidolle. Jos käyttää maitotuotteita niin kannattaa valita ab-jogurtteja ja piimää. Lisäksi voi jonkun kuuriluonteisen probioottilisän ottaa alkuun buustaamaan terveellisempään suuntaan. Näitä löytyy joka apteekista. Ja tietysti vielä voi hifistellä kimchillä ja kombutcalla, muistaen kuitenkin ettei nämä yksittäiset super tuotteet yksinään riitä, vaan lisäksi vaaditaan se monipuolinen ruokavalio.
Suoliston bakteerikantaa rikastuttaa myös esim. kypsytetyt juustot. Ja kalorikammoisille: ei tartte syödä paljoa kerrallaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kertokaapa te fiksut, että miten saa painoa lisää? Kun ei vaan nouse vaikka kuinka yrittää
No jos luet ekan viestini, niin siitä näet miten se itseltäni onnistui: napostelua, sokeria, vähän liikuntaa ja vanhenemista. Kun se lihominen sitten käynnistyi, sitä oli vaikea enää pysäyttää. Suosittelen siis pysymään laihana, jos ei nyt pahasti alipainon puolella ole.
ap
KIitos kun vastasit. Alipainon puolella jo olen. Napostelen kyllä ja sokeriakin syön. Lenkillä toki käyn sen 3 kertaa päivässä, kun koiran lenkitän
Onko sulla muita oireita tai ikäviä tuntemuksia alipainon lisäksi? Tuntuuko ruokasuhteesi jotenkin vääristyneeltä? Nautitko ruoasta ja
Voi hitsi, kuulostaa ikävältä. Taustallahan tuossa voi olla moninaisia juttuja, siis psyykkisiä ja/tai fyysisiä. Kannattaa varmaan lähestyä asiaa omien mielihalujen kautta. Osaatko kuunnella itseäsi ja omia tarpeitasi? Siis ensinnäkin ylipäätään ja sitten tarkemmin ottaen ruoan suhteen. Tee syömisestä ihana kokemus, koska se tosiaan voi olla sitä. Ruoasta voi saada älyttömän paljon iloa ja mielihyvää, ihan itse ruoasta mutta myös ruokailutilanteesta. Sinun ehkä kannattaisi keskittyä siihen mielihyvän etsimiseen eikä painoon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Jos tekee fyysistä työtä, niin se kertyy sen työpäivän aikana, eli 8h?
Siis oikeesti? Kun mä tein fyysisesti raskasta seisomatyötä niin ei se laihduttanut. Työ ei laihduta. Pitää liikkua vaapa-aikana.
Työ ei ehkä tunnu laihduttavan mutta kun aloittaa etätyöt ja kaikki normaali hyötyliikunta jää pois, juomaa että SE kyllä lihottaa.
Tuossa tilanteessa pitää syödä vähemmän. Syö vain sen verran mitä kuluttaa.
Kun mulla loppui se hyötyliikunta työmatkoilta niin tuli muutama kilo.
Mä lopetin sen työn ja opiskelin toisen ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Miten liikunta muuttaa suolistobakteereita ?
Liikunta vähentää matala-asteista tulehdusta, joka on nykytietämyksen mukaan yhteydessä suoliston mikrobeihin.
Vierailija kirjoitti:
toki tuo auttaa mutta kalorien laskeminen on varmempi tie.
harva tosin jaksaa proteini/salaatti ruokia pitemmän päälle
Kaloriteoria on täyttä humpuukia.
Tää on kiva, että joku saa tuloksia näin. Itse olen noudattanut samanlaista elämäntapaa nyt pian vuoden, eli joulukuussa aloitin. Salitreeni 4-5 kertaa viikossa, joka päivä askelia 10 000, osa tästä juoksua pari kertaa viikossa. Ruokavalio 1700-1900 kaloria päivässä, paljon proteiinia, kasviksia, kuituja. Olen laihtunut 0 kiloa vuodessa. Lihakset ovat kasvaneet toki paljon. Vyötärönympärys sama kuin aloittaessa, eli 90 cm. Olen normaalipainon ylärajalla.
Jos haluan saada painon putoamaan, ainoa toimiva keino on ketogeeninen ruokavalio + pätkäpaasto. Tästä olen nyt vuoden verran pidättäytynyt tarkoituksella mutta ensi vuonna on taas pakko jatkaa tällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole saanut tuloksia näin. Kävelen heittämällä 10-15km joka päivä + 3 varsinaista treeniä viikossa, en syö teollista, en karkkia tai muita makeita, en juo kaloreita, sokeria satunnaisista hedelmistä yms. Kaurapuuroa ja kimchitä menee paljon. Paino on silti jumahtanut 72 kiloon eikä nouse eikä laske vaikka päälläni seisoisin. En keksi enää mitä uutta kokeilisin kun tuntuu että kaikkea olen jo yrittänyt :D.
36 tunnin paasto kerran viikossa.
Tämä on toiminut minulla. Kolme vuotta yritin vanhoilla keinoilla, mutta iän myötä ne eivät enää toimineet. Ikää on siis 52v ja tuo 36 tunnin paasto kerran viikossa on ollut käänteentekevä painon hallinnassa. Ensimmäisen kuukauden aikana lähti nesteet liikkeelle. Nyt paino on pudonnut tasaisesti 0,5 - 1kg kuukausivauhtia, ilman mitään muuta muutosta
Helpompaa on käyttää pätkäpaastoa eli itse en syö kuuden jälkeen mitään ennen aamu kymmentä. Enää ei edes huomaa paastoavansa kun ruokarytmi on osa arkea.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kiva, että joku saa tuloksia näin. Itse olen noudattanut samanlaista elämäntapaa nyt pian vuoden, eli joulukuussa aloitin. Salitreeni 4-5 kertaa viikossa, joka päivä askelia 10 000, osa tästä juoksua pari kertaa viikossa. Ruokavalio 1700-1900 kaloria päivässä, paljon proteiinia, kasviksia, kuituja. Olen laihtunut 0 kiloa vuodessa. Lihakset ovat kasvaneet toki paljon. Vyötärönympärys sama kuin aloittaessa, eli 90 cm. Olen normaalipainon ylärajalla.
Jos haluan saada painon putoamaan, ainoa toimiva keino on ketogeeninen ruokavalio + pätkäpaasto. Tästä olen nyt vuoden verran pidättäytynyt tarkoituksella mutta ensi vuonna on taas pakko jatkaa tällä.
Sun kehon täytyy olla ihan hirveässä stressitilassa, koska mua alkaa stressata jo kun vaan luenkin tuosta liikuntamäärästä. Relaa vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toki tuo auttaa mutta kalorien laskeminen on varmempi tie.
harva tosin jaksaa proteini/salaatti ruokia pitemmän päälle
Kuten sanoin, minulla kalorien laskeminen ei todellakaan auttanut. Olisi ehkä auttanut, jos sitä olisi jaksanut kuukausikaupalla, mutta minä ainakaan en jaksanut, eikä tunnu jaksavan suurin osa muistakaan ihmisistä. Siksi se ei todellakaan ole varmempi tie - sanoivat naistenlehdet mitä hyvänsä.
ap
se on tosi rankkaa mutta ei kukaan tyhjästä liho tai laihdu.
siihen voi tukeutua ja se on lohdullista tietää. syömällä vähemmän yksinkertaisesti laihtuu jos pää vaan kestää
rääkkiä. se heikkous on usein laihduttamisen esteenä.
paljon erinlaisia suunnitelmia jotka kokoajan muuttuvat kun perehtyy asiaan.
Nämä ikuiset "totuudet" ovat vaarallisia. Ihmiset rääkkää itseään ja elimistöään olemalla syömättä ja sit lankeavat ja kokevat huonommuutta, kun pää ei kestänyt. Ja tulos on...nolla. kun se ei kaikilla mene noin. Vaikka kuinka keskitysleireillä kaikki laihtui (minust tää on todella kamala vertaus, mutta tähän näissä aina törmää), järkevä, terveellinen ja pysyvä muutos ei tapahdu lopettamalla syöminen.
Eri ihmisille sopii eri tavat. Pahinta on joloilu, siksi kannattaa rauhassa tutkia asiaa ja perehtyä vaihtoehtoihin. Mikä on sellainen, joka itselle käy. Ja jos ei toimi, ei hätää , joku toinen toimii. Kunhan ovat maltillisia ja järkevänoloisia keinoja.
Patrik Borg, hänen nimeen vannon. On fiksuimpia alalla. Kannattaa lukea hänen juttujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kertokaapa te fiksut, että miten saa painoa lisää? Kun ei vaan nouse vaikka kuinka yrittää
No jos luet ekan viestini, niin siitä näet miten se itseltäni onnistui: napostelua, sokeria, vähän liikuntaa ja vanhenemista. Kun se lihominen sitten käynnistyi, sitä oli vaikea enää pysäyttää. Suosittelen siis pysymään laihana, jos ei nyt pahasti alipainon puolella ole.
ap
KIitos kun vastasit. Alipainon puolella jo olen. Napostelen kyllä ja sokeriakin syön. Lenkillä toki käyn sen 3 kertaa päivässä, kun koiran lenkitän
Miten syöt nyt? Sokereita en lisäis. Lihatuotteita kyllä. Proteiinia ja kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten syöt nyt? Sokereita en lisäis. Lihatuotteita kyllä. Proteiinia ja kuituja.
Oletko ravintoterapeutti?
ap on oikeilla jäljillä. Nykyään tehdään jo ulosteensiirtoja joissa hyvän bakteerikannan omaavan suolistosta siirretään sitä itseään huonoon suolistokantaan.
Katsoin joskus dokkarin suolistobakteereista ja siinäkin korostettiin kuitujen merkitystä koska suolistobakteerit (hyvät) tarvitsevat ravintoa niin etteivät huonot ala jylläämään.
Siinä puhuttiin myös että geeneillä on suuri osuus kuka saa hyvät bakteerit mutta myös omalla ruokavaliolla pystyy vaikuttamaan suuntaan jos toiseenkin. Mieleen jäi erityisesti yksi ravintoaine jota suositeltiin eritoten syötäväksi jos haluaa bakteerit tasapainoon ja se oli kikherneet. Siinä selitettiin miksi juuri nämä mutta en muista enää miksi.
Vierailija kirjoitti:
No hän kertoi olevansa maallikko. Tässä tapauksessa kokemusasiantuntia. Minusta hyvä aloitus! Lisäksi joku linkkasikin uutisen siitä, miten pitkäkestoinen liikunta parantaa suolistobakteerikantaa. Miksi näin on, sitä ei vissiin vielä tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kehon täytyy olla ihan hirveässä stressitilassa, koska mua alkaa stressata jo kun vaan luenkin tuosta liikuntamäärästä. Relaa vähän.
Höpöhöpö, elimistö tottuu nopeasti elkä tuollainen liikunta ole mitenkään liikaa. Ennen vanhaan fyysistä työtä tekevät liikkuivat paljon enemmänkin joka päivä ilman mitään extra treenejä.
IKävä kyllä jatkuvia vatsakipuja ja syöminen on väkinäistä, kun ei oikein ruokahalua ole. Tutkittu on, mutta syytä ei löydy. Ja anteeksi kun nyt tähän ketjuun änkesin kirjottelemaan, kun kysymys kuitenkin päinvastaisesta asiasta