Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos haluat laihtua, suolistosi bakteerikannan pitää muuttua

Vierailija
23.11.2023 |

Olen itse kokenut konkreettisesti tämän asian. Olin nuoreen aikuisuuteen saakka todella hoikka tekemättä mitään sen eteen. Sitten elämässäni tuli vaihe, jossa oli paljon stressiä, vähän liikuntaa ja paljon sokeripitoista ruokaa ja napostelua. Vaikkakaan syömäni määrät sinällään eivät olleet suuria, uskoisin että tuo kausi elämässäni muutti suolistoni mikrobikantaa aivan oleellisesti niin, että aloin lihoa. Paino ei koskaan ehtinyt nousta ylipainoon saakka, mutta sain kuitenkin yli kymmenen lisäkiloa. Olo oli koko ajan tukala, ja vaikka yritin syödä kuinka vähän, loppuvaiheessa paino vaan jatkoi hiljaista nousuaan kaikesta huolimatta. Minulla oli koko ajan joko nälkä tai kamala ähkyn tunne. Rasvaprosenttini oli iso.

Sainpa sitten tosiaankin tarpeekseni ja aloin liikkua. Ei mitään kovaa liikuntaa, vaan joogaa ja kävelyä. Aloin kävellä 5-10 km päivässä. Aloin myös syödä aamulla kuitupitoisen aamiaisen: vedessä kiehautettuja kaurahiutaleita, mustikoita, pellavansiemenrouhetta, soijajugurttia. Sokeria syön melko vähän tai satunnaisesti, vaikka olenkin edelleen varsinainen karkkihiiri.

Nyt, alle vuotta myöhemmin, vatsarasva on lähes kokonaan sulanut pois ja selluliittiä ei ole enää nimeksikään. Ähky on poissa ja kehon tuntemukset alkavat olla samoja, kuin nuorella aikuisiällä. Vaikka en viime aikoina ole viitsinyt liikkua entiseen malliin, hyvä pyörä on lähtenyt liikkeelle ja pyörii nyt itsestään. Olen täysin vakuuttunut siitä, että siitä on kiittäminen muuttunutta suolistomikrobikantaa.

Onko muilla vastaavia tai täydentäviä kokemuksia?

Tässä ihan asiallinen esimerkkiviite: https://www.duodecimlehti.fi/duo13309

Kommentit (273)

Vierailija
21/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta bakteerikannalle on monipuolisuus. Ja tähän tietenkin auttaa mahdollisimman monipuolinen ravinto. Kannattaa siis kiertää kaupan heviosastoa ihan ajan kanssa ja kokeilla myös välillä kaikkia niitä muitakin kasviksia mitä ei ole normaalisti tullut syötyä. Tämän lisäksi tärkeää on kuidun saanti. Varsinkin resistenssi tärkkelys on oleellista terveen suolistokannan ylläpidolle. Jos käyttää maitotuotteita niin kannattaa valita ab-jogurtteja ja piimää. Lisäksi voi jonkun kuuriluonteisen probioottilisän ottaa alkuun buustaamaan terveellisempään suuntaan. Näitä löytyy joka apteekista. Ja tietysti vielä voi hifistellä kimchillä ja kombutcalla, muistaen kuitenkin ettei nämä yksittäiset super tuotteet yksinään riitä, vaan lisäksi vaaditaan se monipuolinen ruokavalio.

Vierailija
22/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toki tuo auttaa mutta kalorien laskeminen on varmempi tie.

harva tosin jaksaa proteini/salaatti ruokia pitemmän päälle

Kuten sanoin, minulla kalorien laskeminen ei todellakaan auttanut. Olisi ehkä auttanut, jos sitä olisi jaksanut kuukausikaupalla, mutta minä ainakaan en jaksanut, eikä tunnu jaksavan suurin osa muistakaan ihmisistä. Siksi se ei todellakaan ole varmempi tie - sanoivat naistenlehdet mitä hyvänsä.

ap

se on tosi rankkaa mutta ei kukaan tyhjästä liho tai laihdu.

siihen voi tukeutua ja se on lohdullista tietää. syömällä vähemmän yksinkertaisesti laihtuu jos pää vaan kestää

rääkkiä. se heikkous on usein laihduttamisen esteenä.

paljon erinlaisia suunnitelmia jotka kokoajan muuttuvat kun perehtyy asiaan.

ei kai kukaan välitä että jos juokset 20 tuntia päivässä niin et vaan laihdu ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en ole saanut tuloksia näin. Kävelen heittämällä 10-15km joka päivä + 3 varsinaista treeniä viikossa, en syö teollista, en karkkia tai muita makeita, en juo kaloreita, sokeria satunnaisista hedelmistä yms. Kaurapuuroa ja kimchitä menee paljon. Paino on silti jumahtanut 72 kiloon eikä nouse eikä laske vaikka päälläni seisoisin. En keksi enää mitä uutta kokeilisin kun tuntuu että kaikkea olen jo yrittänyt :D.

Kävelet 10-15 km päivittäin ja treenit päälle? Kröhöm... Montako tuntia tuohon menee?

Vierailija
24/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en ole saanut tuloksia näin. Kävelen heittämällä 10-15km joka päivä + 3 varsinaista treeniä viikossa, en syö teollista, en karkkia tai muita makeita, en juo kaloreita, sokeria satunnaisista hedelmistä yms. Kaurapuuroa ja kimchitä menee paljon. Paino on silti jumahtanut 72 kiloon eikä nouse eikä laske vaikka päälläni seisoisin. En keksi enää mitä uutta kokeilisin kun tuntuu että kaikkea olen jo yrittänyt :D.

Kävelet 10-15 km päivittäin ja treenit päälle? Kröhöm... Montako tuntia tuohon menee?

Jos tekee fyysistä työtä, niin se kertyy sen työpäivän aikana, eli 8h? 

Vierailija
25/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten liikunta muuttaa suolistobakteereita ?

https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/5220358 googlaamalla löytyy paljon tietoa liikunnan ja suolistobakteerien yhteydestä.

Kiitos todella mielenkiintoisesta linkistä! Tämä vahvistaa omat tuntemukseni ja oletukseni.

ap

Vierailija
26/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kertokaapa te fiksut, että miten saa painoa lisää? Kun ei vaan nouse vaikka kuinka yrittää

Vierailija
27/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen jaloillani ihan koko päivän ja kävelen portaita ylös ja alas. En kuitenkaan laske näitä kilometrejä liikunnaksi. Työpäivän lisäksi otin siis tavoitteekseni kävellä 5-10 km ihan joka päivä. Lisäksi en käytä enää ollenkaan hissejä tai liukuportaita.

ap

Vierailija
28/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta bakteerikannalle on monipuolisuus. Ja tähän tietenkin auttaa mahdollisimman monipuolinen ravinto. Kannattaa siis kiertää kaupan heviosastoa ihan ajan kanssa ja kokeilla myös välillä kaikkia niitä muitakin kasviksia mitä ei ole normaalisti tullut syötyä. Tämän lisäksi tärkeää on kuidun saanti. Varsinkin resistenssi tärkkelys on oleellista terveen suolistokannan ylläpidolle. Jos käyttää maitotuotteita niin kannattaa valita ab-jogurtteja ja piimää. Lisäksi voi jonkun kuuriluonteisen probioottilisän ottaa alkuun buustaamaan terveellisempään suuntaan. Näitä löytyy joka apteekista. Ja tietysti vielä voi hifistellä kimchillä ja kombutcalla, muistaen kuitenkin ettei nämä yksittäiset super tuotteet yksinään riitä, vaan lisäksi vaaditaan se monipuolinen ruokavalio.

Miksi tämä on saanut alapeukkuja? Juuri näinhän se on. Mikrobioottia parantavana juomana käytän itse alkoholintonta olutta.

ap

Vierailija
29/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan kertokaapa te fiksut, että miten saa painoa lisää? Kun ei vaan nouse vaikka kuinka yrittää

No jos luet ekan viestini, niin siitä näet miten se itseltäni onnistui: napostelua, sokeria, vähän liikuntaa ja vanhenemista. Kun se lihominen sitten käynnistyi, sitä oli vaikea enää pysäyttää. Suosittelen siis pysymään laihana, jos ei nyt pahasti alipainon puolella ole.

ap

Vierailija
30/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 

Siis oikeesti? Kun mä tein fyysisesti raskasta seisomatyötä niin ei se laihduttanut. Työ ei laihduta. Pitää liikkua vaapa-aikana.

Vierailija
31/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos luet ekan viestini, niin siitä näet miten se itseltäni onnistui: napostelua, sokeria, vähän liikuntaa ja vanhenemista. Kun se lihominen sitten käynnistyi, sitä oli vaikea enää pysäyttää. Suosittelen siis pysymään laihana, jos ei nyt pahasti alipainon puolella ole.

ap

KIitos kun vastasit. Alipainon puolella jo olen. Napostelen kyllä ja sokeriakin syön. Lenkillä toki käyn sen 3 kertaa päivässä, kun koiran lenkitän

Vierailija
32/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kombutchassa on reilusti sokeria, ainakin kaupallisissa juomissa.

Joitakin kevyt versioita on tullut kauppaan, itse en ole vielä maistanut.

Vierailija
33/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, joka yrittänyt saada 10 kg pois jo 4-5 vuoden ajan. Olen laskenut kaloreita, olen liikkunnut, olen syönyt ohjeiden mukaan, mutta saan korkeintaan 3 kg pois. Joka tulee heti takaisin.

nyt olen taas siinä tilanteessa, että ahdistaa. Aloin laskemaan kaloreita, jotta huomaisin, missä mättää. Huomasin, että luontaisesti syön ruokaa 1300 kalorin edestä, kun jätin karkin ja viinin pois. 

Paino ei ole pudonnut.

Olen syönyt näin:

aamulla munanvalkuaisia, alpenia ja kourallinen vadelmia ja mustikoita, latte

lounas joko töissä tai kotona kaurapuuroa ja marjoja

päivällinen kaikkea kaalilaatikosta pihviin ja ratatouilleen kaloreiden rajoissa

Olen 55 v, mutta minulla on hormonilaastari. Eli bakteerikanta on seuraava, jota kandee seurata. Miten muuten sitä saa muutettua? Auttaako maitohappobakteerit?

1300kcal on liian vähän. Nosta se 1700-1800kcal. Terveellisillä ruuilla. 

Minä aloin laihtua, kun aloin syödä riittävästi. 172cm suositus on vähän yli 2000kcal. Siihen en päässyt, mut lähelle. Jokunen kuukausi siihen meni, mut sit se laihtuminen alkoi. Hitaasti, kuten pitääkin.

Vierailija
34/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

KIitos kun vastasit. Alipainon puolella jo olen. Napostelen kyllä ja sokeriakin syön. Lenkillä toki käyn sen 3 kertaa päivässä, kun koiran lenkitän

Onko sulla muita oireita tai ikäviä tuntemuksia alipainon lisäksi? Tuntuuko ruokasuhteesi jotenkin vääristyneeltä? Nautitko ruoasta ja syömisestä? Jos lievä alipaino on ainoa oire, minusta henkilökohtaisesti se ei sinällään ole kovin vakavaa. Toista on, jos se johtuu jostain piilevästä sairaudesta, ruokavääristymästä tmv. Olen toki ihan maallikko, eli sanaani voi joko uskoa tai sitten ei, se perustuu ihan mutuun ja omiin kokemuksiin.

ap

Vierailija
35/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijajukurtti tuhoaa hyvät bakteerit. 

Vierailija
36/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, joka yrittänyt saada 10 kg pois jo 4-5 vuoden ajan. Olen laskenut kaloreita, olen liikkunnut, olen syönyt ohjeiden mukaan, mutta saan korkeintaan 3 kg pois. Joka tulee heti takaisin.

nyt olen taas siinä tilanteessa, että ahdistaa. Aloin laskemaan kaloreita, jotta huomaisin, missä mättää. Huomasin, että luontaisesti syön ruokaa 1300 kalorin edestä, kun jätin karkin ja viinin pois. 

Paino ei ole pudonnut.

Olen syönyt näin:

aamulla munanvalkuaisia, alpenia ja kourallinen vadelmia ja mustikoita, latte

lounas joko töissä tai kotona kaurapuuroa ja marjoja

päivällinen kaikkea kaalilaatikosta pihviin ja ratatouilleen kaloreiden rajoissa

Olen 55 v, mutta minulla on hormonilaastari. Eli bakteerikanta on seuraava, jota kandee seurata. Miten muuten sitä saa muutettua? Auttaako maitohappobakteerit?

No ei todellakaan ole näin yksinkertaista. Ei ole kiinni vain kaloreista.

Vierailija
37/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap pelkästään mutuilee muuttaneensa suolistonsa bakteerikannan (vaikka kyse on ollut enemmänkin liikunnan lisäämisestä), ja siitä innostuu vetämään johtopäätöksen, jolla voi käskeä kaikkia muita tekemään saman?

Toivottavasti ei ole yliopistotutkija noilla päätelmillä.

Vierailija
38/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijajukurtti tuhoaa hyvät bakteerit. 

Mielenkiintoista. Millä perusteella? Vaihdoin tavallisen jugurtin soijajugurttiin, kun Hesari kertoi että ne ovat terveydelle oikein hyviä.

ap

Vierailija
39/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36 tunnin paasto kerran viikossa.

Vierailija
40/273 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

Siis oikeesti? Kun mä tein fyysisesti raskasta seisomatyötä niin ei se laihduttanut. Työ ei laihduta. Pitää liikkua vaapa-aikana.

Työ ei ehkä tunnu laihduttavan mutta kun aloittaa etätyöt ja kaikki normaali hyötyliikunta jää pois, juomaa että SE kyllä lihottaa.