Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"

Vierailija
23.11.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html

Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.

Kommentit (521)

Vierailija
461/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään. 

Jumalatonta menoa 😥 Raamattu kieltää m u r h a a m i s e n 

1. raamattu on satukirja, ei oikeasti vaikuta reaalimailman menoon millään tavalla

2. miten limaklimpin voi murhata?

3. kaikki vammaiset voisi lähettää sinun hoivattavaksi.

Älä viitsi höpöttää limaklimpistä. 

Siittiö ei ole "murhattu vauva".  Munasolu ei ole "murhattu vauva". Alkio ei ole "murhattu vauva".  Te abortinvastustajat olette ihan hullua porukkaa, ja vaarallisia fertiili-ikäisille naisille. 

Huomaa, ettet ikinä ole kokenut keskenmenoa.

Vierailija
462/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaisuus ei tarkoita tragediaa, jatkuvaa kärsimystä tai kipua. Moni vammainen on itse tyytyväinen elämäänsä ja voivat löytää iloa hyvinkin pienistä asioista. Myös ei-vammattomien elämään voi kuulua sairauksia, kipua ja surua. Se ei tee elämästä arvotonta.

Rahalla ei ole itseisarvoa. Osa on puolustanut abortteja, rahan vuoksi. Koska vammaiset maksavat yhteiskunnalle. Heidän elämäntarkoituksensa ilmeisesti on tehdä rahaa, jotta voivat tehdä lisää rahaa. Raha ja itsekäs hedonismi on kuitenkin vastenmielisiä elämäntarkoituksia. Vammaiset tervehdyttävät yhteiskuntaa ja suuntaavat sitä siihen, mikä todella on tärkeää: rakkaus ja toisista välittäminen. 

Kerta sillä rahalla ei ole merkitystä vain rakkaudella, lakkautetaan tuet, vanhemmat maksavat ja loput voidaan sijoittaa sinulle kerta olet hyvä ihminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keskeyttänyt down -raskauden. Se oli vaikeaa ja surullista, mutta minulla on myös terve lapsi, joka tarvitsee huomiota. Vammaisuuden tasoa ei etukäteen pysty arvioimaan. 

Vierailija
464/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keskeyttänyt down -raskauden. Se oli vaikeaa ja surullista, mutta minulla on myös terve lapsi, joka tarvitsee huomiota. Vammaisuuden tasoa ei etukäteen pysty arvioimaan. 

Tuo on viisaasti ajateltu ja toimittu. T. Erityislapsen terve sisarus.

Vierailija
465/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaisuus ei tarkoita tragediaa, jatkuvaa kärsimystä tai kipua. Moni vammainen on itse tyytyväinen elämäänsä ja voivat löytää iloa hyvinkin pienistä asioista. Myös ei-vammattomien elämään voi kuulua sairauksia, kipua ja surua. Se ei tee elämästä arvotonta.

Rahalla ei ole itseisarvoa. Osa on puolustanut abortteja, rahan vuoksi. Koska vammaiset maksavat yhteiskunnalle. Heidän elämäntarkoituksensa ilmeisesti on tehdä rahaa, jotta voivat tehdä lisää rahaa. Raha ja itsekäs hedonismi on kuitenkin vastenmielisiä elämäntarkoituksia. Vammaiset tervehdyttävät yhteiskuntaa ja suuntaavat sitä siihen, mikä todella on tärkeää: rakkaus ja toisista välittäminen. 

Lisäksi kaikki terveetkään eivät tule välttämättä koskaan työllistymään tai tekemään paljon rahaa. Heitä on paljon. Siksi tämä argumentti että " vammaisista ei tule veronmaksajia" on niin huono, koska ihan terveet ja koulutetutkaan eivät välttämättä saa työtä. Eikä heistä sitten tule niitä (netto)veronmaksajia, vaikka haluaisivat. 

Huomautan kuitenkin, että meillä Suomessa ihan kaikki maksavat jonkin verran veroja, myös työttömyystuista veroja maksetaan. 

Vierailija
466/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisten on tosi vaikea työllistyä, vaikka olisi voimavaroja/kuntoa/ymmärrystä tehdä töitä. Roikotetaan jossain tukityössä mistä ei juuri tienaa, vaikka tekevät ihan samoja hommia kuin terveetkin eli tuohon pitäisi saada muutos. Varsinkin kun terveillä ei tunnu olevan hirveää hinkua näihin ns.matalapalkka-alan hommiin. 

Vierailija
467/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee mieleen tällainen. Seuloissa näkyy että ei downia. Syntyykin hyvin vaikeasti muulla tavoin kehitysvammainen. Voi selvitä vasta vuosien jälkeen. Tuossa tilanteessa varmaan itse ajattelin että olisipa vain down. On niin julmaa että vaikeita yleensä periytyviä vammoja ei seulota. Ei kaikkia voisikaan mutta suomalaiseen tautiperimään kuuluvat. Olen tällaisia ihmisiä hoitanut. Lapsia ja aikuisia. Korostan että en moiti sitä että joku downin abortoi.

Vierailija
468/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee mieleen tällainen. Seuloissa näkyy että ei downia. Syntyykin hyvin vaikeasti muulla tavoin kehitysvammainen. Voi selvitä vasta vuosien jälkeen. Tuossa tilanteessa varmaan itse ajattelin että olisipa vain down. On niin julmaa että vaikeita yleensä periytyviä vammoja ei seulota. Ei kaikkia voisikaan mutta suomalaiseen tautiperimään kuuluvat. Olen tällaisia ihmisiä hoitanut. Lapsia ja aikuisia. Korostan että en moiti sitä että joku downin abortoi.

Ajattelisin

Vierailija
469/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiaika ei todellakaan kerro kaikkea. Ei kaikista downeista tule iloisia ja toimeliaita aikuisia. Osa ei opi edes kunnolla puhumaan, ovat kaikessa avustettavia ja impulssikontrolli voi olla nollan luokkaa. Siinä on arjen todellisuus aika raskas. Lisäksi kaikki muu ja suuri todennäköisyys dementoitumiseen jne.

Serkkupoika on down, eli mongoloidi. Syntyi nuorelle enolleni ja vaimolleen, ei seulottu. Lapsi oppi istumaan 2-vuotiaana, jokeltamaan 4-vuotiaana, syömään itse ja kävelemään 7-vuotiaana, itsensäpaljastelemaan 13-vuotiaana. Nyt 4-kymppinen, on epilepsia, sydänvika ja sappi- ja munuaiskiviä. Puhuu kuin 1-vuotias. Saattaa yhtäkkiä lyödä ihmisiä päähän, jos turhautuu. Down-äijä on yhden vkl:n kk:ssa vanhemmillaan, muuten laitoksessa. Käy suojatöissä n.4h 4 kertaa viikossa, tienaa noin 25€/ kk. 

Kun down-syndroomainen poika syntyi, isänsä halusi hänet heti kokonaan laitokseen. Äiti halusi hoitaa "kauhean kohtalonsa" ensin itse kotona. Jokin cp-vammaliitto tms. kustansi heille pari kertaa vuodessa rentoutumisviikonlopun seurakunnan leirikeskuksessa. Vammaisen äiti ei koskaan päässyt sinne, mutta isä kävi siellä aina rakastajattarensa kanssa. Meidän perhettä tämä otti aikanaan suunnattomasti päähän. Nykyään eno on hautuumaalla, kuoli lopulta omaan paremmuuteensa, sai infarktin lomamatkallaan. Anteeksi vuodatus 

Miksi Cp- vammaliitto? 

Siihenkö sinä takerruit? Luoja mikä tylsimys...  En asu tätini luona, joten en muista tarkalleen, mihin yhdistykseen hän kuuluu, ja mikä yjdistys tarjoaa senkaltaisille perheille virkistyslomia. 

Tiedät kai kuitenkin että cp- vamma ei ole kehitysvamma.

Vierailija
470/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Murha on murha. Oman lapsen murha huh huh.

Typerys. Alkio ei ole mikään lapsi, vaan pelkkä solukasa. Abortti on jokaisen tytön ja naisen ihmisoikeus. Siitä ei edes kuulu raportoida kellekään, tai pyydellä muilta lupaa keskeytykseen. Törkeää yrittää kontrolloida toisen ihmisen kehoa, ja mitä toisen ihmisen sisällä kasvaa tai ei kasva. 

Jokainen juma***ta päättää omasta kohdustaan! Synnytykseen voi myös kuolla.

Tehköön kukin miten haluaa mutta ei se alkio ole kasa soluja.

Vierailija
471/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin synnyttäisin down-lapsen kuin muulla tavoin kehitysvammaisen tai vaikeasti autistisen. Down-lapset ja nuoret eivät ole väkivaltaisia toisin kuin autistiset kehitysvammaiset, jotka saavat raivokohtauksia ja hakkaavat pieniä sisaruksiaan.

Tämä ei pidä paikkaansa. Down -lapsissa ilmenee ihan yhtälailla mm. väkivaltaisia piirteitä. Pienenä vanhempi ehkä pystyy sellaista jotenkin hallita, mutta entäs sitten kun kyseessä on aikuinen lapsi.

Vierailija
472/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downeja on hyvin erilaisia, toiset "helpompia" , toiset taas hyvinkin haastavia. Olen itse töissä vammaispuolella ja täytyy sanoa, että tekisin abortin jos raskausaikana selviäisi jotain. Kuulostaa ehkä kylmältä ja tunteettomalta, mutta ihan kokemus on osoittanut kuinka raskasta arki voikaan olla.

Minusta down ei ole edes kaikista pahin kehitysvamma, isolla osalla on jotakin ymmärrystä ja toimintakykyä, vuodepotilaina ollessaan eroa ei oikeastaan ole "terveen" ja downin välillä, kumpaakin pestään ja ruokitaan avustettuna. Olen myös kehitysvammayksikössä ohjaajana. 

Mutta on minunkin eteen sattunut päivätoiminnassa pari sellaista asiakasta, joilla oli kehitysvamma (ei kuitenkaan down), ja jollaista en olisi itse kestänyt ja vanhemmistakin näki, että lapsi on kyllä todella rakas mutta tarvitsee vaan välillä lomaa. Toinen oli kultakalan muistilla omattu jankkaaja, joka jankkasi samaa viittä asiaa naakan äänellä. Hän kyllä Oli oikein toimintakykyinen ja kykeni myös ala-astematikkaan ja osasi lukea yms. Mutta valitettavasti kukaan hoitajistakaan ei jaksanut tätä jankkaajaa. Imi patterit ihan täysin tyhjiin sen parin tunnin aikanakin. Toinen oli sellainen, joka huuti pelkkiä härskejä juttuja (vähän touretten tapaa) ja teki härskejä liikkeitä, ja vaikea oli saada kontaktia 

Vierailija
473/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down-järjestöt ovat huolissaan, kun jäsenistöennuste laskee toimivien sikiöseulontojen takia. Aika häikäilemätöntä toimintaa, ottaen huomioon, ettei se Down-lapsi ole mikään söpö lemmikkieläin, niin kuin usein halutaan esittää.

Vierailija
474/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Tuota minäkin äitinä juuri tarkoitan, että vammaisen lapsen lapsuus on ihan hyvää aikaa, mutta aikuisuus voi olla erittäin raskasta, haastavaa ja suoraan sanottuna epätoivoista aikaa. Siksi en lähtisi suosittelemaan mitään kiiltokuvamaista esitettä ihanista vauvoista ja lapsista.  Ja kuten totesin, yleensä se paikka on laitoksessa. Hyvin harva omaishoitaa pienellä korvauksella ja luopuu käytännössä katsoen omasta elämästään. 

Vierailija
475/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelisin, että olisipa täysin normaali.

Vierailija
476/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^^ Tuota minäkin äitinä juuri tarkoitan, että vammaisen lapsen lapsuus on ihan hyvää aikaa, mutta aikuisuus voi olla erittäin raskasta, haastavaa ja suoraan sanottuna epätoivoista aikaa. Siksi en lähtisi suosittelemaan mitään kiiltokuvamaista esitettä ihanista vauvoista ja lapsista.  Ja kuten totesin, yleensä se paikka on laitoksessa. Hyvin harva omaishoitaa pienellä korvauksella ja luopuu käytännössä katsoen omasta elämästään. 

Laitoksia ei ole. Muunlaisia asumisyksikköjä on ja sellaisiin pitäisi laittaa hakemus viimeistään täysi- ikäisyyden lähestyessä. Ei ole väärin nuorempaakaan laittaa muualle asumaan. Nuorella aikuisella on hänen oikeutensa päästä omaan kotiin pois vanhempien luota.

Vierailija
477/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin synnyttäisin down-lapsen kuin muulla tavoin kehitysvammaisen tai vaikeasti autistisen. Down-lapset ja nuoret eivät ole väkivaltaisia toisin kuin autistiset kehitysvammaiset, jotka saavat raivokohtauksia ja hakkaavat pieniä sisaruksiaan.

Tämä ei pidä paikkaansa. Down -lapsissa ilmenee ihan yhtälailla mm. väkivaltaisia piirteitä. Pienenä vanhempi ehkä pystyy sellaista jotenkin hallita, mutta entäs sitten kun kyseessä on aikuinen lapsi.

Harvoin esiintyy downeilla.

Vierailija
478/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään. 

Jumalatonta menoa 😥 Raamattu kieltää m u r h a a m i s e n 

1. raamattu on satukirja, ei oikeasti vaikuta reaalimailman menoon millään tavalla

2. miten limaklimpin voi murhata?

3. kaikki vammaiset voisi lähettää sinun hoivattavaksi.

Älä viitsi höpöttää limaklimpistä. 

Siittiö ei ole "murhattu vauva".  Munasolu ei ole "murhattu vauva". Alkio ei ole "murhattu vauva".  Te abortinvastustajat olette ihan hullua porukkaa, ja vaarallisia fertiili-ikäisille naisille. 

Huomaa, ettet ikinä ole kokenut keskenmenoa.

Olen kokenut spontasnin keskenmenon. Ei se vähän kuukautisverta  sakeampi verimöykky vessanpytyssä ihmeemmin sävähdyttänyt. Ei sellaista osaa edes surra.

Vierailija
479/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten paljon down-ihmisiä tunne?

Vierailija
480/521 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arjalanen Suomi ei tule sen paremmin mongoloideja kuin muitakaan kuolaavia elättejä hyyssäämään. Rodun on oltava hygieeninen eikä poikkeavuuksia saa olla. Eikä vierasmaalaisia...paitsi tiettyjä saksalaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän