IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"
https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html
Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoimmillaan down on vain hassunnäköinen jälkeenjäänyt mutta onko sekään kivaa kun aikuinen ihminen 7 vuotiaan tasolla?
Käsittääkseni voi olla vaikka 14 v tasolla.
Kumpi olisikaan pahempi: olla 14v (tosin tällaista luokitusta ei ole) vai olla 7v tasolla aikuisena?
Hyvätasoisimmat kehitysvammaiset voikin olla niitä 14v tasoisia. He voivat kiinnostuksiltaan olla omalla ikätasolla muiden nuorten tavoin, ulkonäkö, musiikki, sarjat ja pelaaminen kiinnostavat. Muu suoriutuminen on sitten alle omalla ikätasolla. Nämä yleensä niitä lievemmin vammaisia, joilla hankalempaa: ovat vammaisten keskuudessa paljon osaavampia, ns. normaalien keskuudessa liian erilaisia.
Läheisenä on ollut surullista seurattavaa keskivaikeasta kehitysvammaisen nuoren aikuistuminen: on liikuntavammaa lisänä, eikä näin ollen fyysiset työt luonnistuisi. Sen sijaan tietokoneiden kanssa taitava, osaa selvittää virukset, purkaa koneita osiksi. Kokeili jossain erityisammattikoulussa tietokonepuolta jonne olisi hakenut mielellään mutta opettajien mukaan ei olisi ollut riittävästi taitoa. Se on ikävää kun on yksi kapea ja vahva osaamisalue jota ei voi hyödyntää missään.
Miksi pitää tuottaa heikompia jos vahvempiakin voisi tuottaa. Normaalisti heikommat tuotokset karsiutuvat nopeasti pois viimeistään susien suuhun joutuessa.
Olen käynyt vapaaehtoistyössä vammaisten kanssa (ihan eri alan työni sivussa) ja siellä nähnyt niitä downeja, jotka eivät todellakaan ole mitään Peltsin lapsen tai salkkareitten "Roosan" tasoa, vaan 24/7 apua tarvitsevia ja puhumaan kyvyttömiä. Olisi kauheaa vanhempana miettiä mitä lapselle käy, kun itse kuolee tai laittaa hänet laitokseen, että pystyy itse jotenkin elämään. En olisi itse jatkanut raskautta. Onneksi ei tarvinnut sitä miettiä, koska lapseni syntyivät ilman kehitysvammaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt vapaaehtoistyössä vammaisten kanssa (ihan eri alan työni sivussa) ja siellä nähnyt niitä downeja, jotka eivät todellakaan ole mitään Peltsin lapsen tai salkkareitten "Roosan" tasoa, vaan 24/7 apua tarvitsevia ja puhumaan kyvyttömiä. Olisi kauheaa vanhempana miettiä mitä lapselle käy, kun itse kuolee tai laittaa hänet laitokseen, että pystyy itse jotenkin elämään. En olisi itse jatkanut raskautta. Onneksi ei tarvinnut sitä miettiä, koska lapseni syntyivät ilman kehitysvammaa.
Näitkö muita kuin downeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitkö muita kuin downeja?
Näin myös muita. Yksi osasi itse kertoa vammautuneensa synnytyksessä vasta. Oli ihan hauska tyyppi! Osa pystyi hyvin toimimaan, osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ymmärrettävää haluta terve lapsi. Toki, jos itse odottaisin downia, todennäköisesti pitäisin lapsen. Mutta heitäkin on kai erilaisia.
Helppohan se on päätös tehdä, kun kaikki muut maksavat tämän päätöksen seurauksista.
ei kaikkien tarvi olla rattaita yhteiskunnassa, ei elämä ole sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa down-henkilön elämä🤷
Miksi sinua mietityttää tämä juuri downien kohdalla? Lukuisia paljon vaikeammin vammaisia ihmisiä on. Kehitysvammaisia tai muulla tavoin vammaisia. Kuka tahansa voi saada vammaisen lapsen ja kenen tahansa lapsi voi vammautua ennen aikuisuuttaan. Tänään normaali lapsi, huomenna vaikeasti kehitysvammainen. Tosin sinä et kenenkään elämää maksa.
Miksi siis ehdoin tahdoin synnyttää down kokemaan avosydänleikkauksia ja laitoselämän varjopuolia?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Suvussa on down henkilö, on jo lähes kolmikymppinen. Olin 10v kun hän syntyi ja läheisesti hänet olen tuntenut aina. Tottakai hän on rakas ja tärkeä, omanlainen
MUTTA, en ikinä koskaan pitäisi lasta jos selviäisi että tulossa olisi down. Se olisi abortti samantien, en edes miettisi pitämistä.
Oikeesti ihan helvetin rankkaa ja sitovaa, ikuista huolta ja huolenpitoa. Sitä ei voi verrata siihen jos normi lapsi aikuistuu.
Minuun ei tehoaisi esitteet ja esittelyt, että oih näin aurinkoisia ja ihania down vauvat ovat.
Kai tämän pitäisi olla kaikille ihan kristallinkirkas asia?! Milläinen ihminen haluaa väkisin vammaisen lapsen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään.
Jumalatonta menoa 😥 Raamattu kieltää m u r h a a m i s e n
1. raamattu on satukirja, ei oikeasti vaikuta reaalimailman menoon millään tavalla
2. miten limaklimpin voi murhata?
3. kaikki vammaiset voisi lähettää sinun hoivattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Toisenlaisissa frendeissä down-nainen on kaikista fiksuin sarjan henkilöistä.
Down tai
Fiksu
Valitse toinen.
Olen ollut työssä kehitysvammalaitoksessa ja down-ihmisiä on todellakin hyvin laajalla kirjolla. Pahimmillaan todella fyysisesti sairaita ja kognitiivisilta kyvyiltään heikkotasoisia, eivätkä kaikki todellakaan ole iloisia ja lempeistä tyyppejä vaan osa hyvinkin aggressiivisesti käyttäytyviä. Siinä sitä onkin tekeminen kun ovat aikuisen iässä ja koossa, ei siis mitään mahdollisuutta hoitaa kotona. Näen että on on ihan hyvä ettei seulonnat on olemassa ja äiti voi päättää mitä tekee.
Mistä persut muuten sais äänestäjiä, jos kaikki vam mai set abortoitaisiin?
Itse en abortoisi down-sikiötä.
Jos tietäisi saavani autistisen lapsen, voisi hyvin varhaisessa vaiheessa tehdä abortin. Huono juttu, ettei autismia voi seuloa lapsivesitestein. Vaikeasti autistisen ja kehitysvammaisen lapsen saaminen on musertavaa.
Ja totean että syntyneillä kehitysvammaisilla on tietenkin täysi ihmisarvo ja ansaitsevat hoivaa ja hyvän elämän siinä missä muutkin, sen järjestäminen heille voim vain olla pahimmillaan erittäin haastavaa.
Kaikki lapset on suloisia pieninä .
Murha on murha. Oman lapsen murha huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Itse en abortoisi down-sikiötä.
Jos tietäisi saavani autistisen lapsen, voisi hyvin varhaisessa vaiheessa tehdä abortin. Huono juttu, ettei autismia voi seuloa lapsivesitestein. Vaikeasti autistisen ja kehitysvammaisen lapsen saaminen on musertavaa.
Sun äitisi kertoi sulle
En haluausi edes terveen lapsen vanhemmaksi. Ap
Keitä hulluja ovat ne 30 %, jotka eivät keskeytä??
Tuollaisessa tilanteessa olevia nuoria ei riittävästi auteta, vaan saavat jäädä omaan itsemurhayksiöönsä vailla sosiaalisia kontakteja. Lähipiirissä ahdistunut nuori, ei saa töitä vaikka miten hakenut, ahdistunut rahatilanteesta ja opintolaina piti nostaa 3 vuoden opiskelujen takia, mikä ei maksanutkaan itseään takaisin, vaikka miten töitä luvattiin alan tekijöille. Nyt sitten kököttää kotonaansa kokien elämänsä vain tyhjäksi, ei innostu liikunnasta, fyysisesti huonossa kunnossa, kavahtaa jo sitä jos joku sanoo "moi".