Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"

Vierailija
23.11.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html

Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.

Kommentit (355)

Vierailija
1/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan asiaan 30 vuotta myöhemmin. Nimimerkillä sivusta seurannut. 

Vierailija
2/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ymmärrettävää haluta terve lapsi. Toki, jos itse odottaisin downia, todennäköisesti pitäisin lapsen. Mutta heitäkin on kai erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitteiden jälkeen tuo prosentti on 99%

Vierailija
4/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan ymmärrettävää haluta terve lapsi. Toki, jos itse odottaisin downia, todennäköisesti pitäisin lapsen. Mutta heitäkin on kai erilaisia.

Helppohan se on päätös tehdä, kun kaikki muut maksavat tämän päätöksen seurauksista.

Vierailija
5/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downeja on hyvin erilaisia, toiset "helpompia" , toiset taas hyvinkin haastavia. Olen itse töissä vammaispuolella ja täytyy sanoa, että tekisin abortin jos raskausaikana selviäisi jotain. Kuulostaa ehkä kylmältä ja tunteettomalta, mutta ihan kokemus on osoittanut kuinka raskasta arki voikaan olla.

Vierailija
6/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään. 

Vierailija
7/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella naivi ajatus. Downeja on lievästä todella vaikea vammaiseen. Täysin arpapeliä minkä tason saa. 

Vierailija
8/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti ymmärrä että järki ei sano että joku vuoden ikäisen down-vauvan vanhempi on "hieman" kokematon ollakseen mikään down-perheiden äänitorvi. Tutulla on lievästi kehitysvammainen ja kokemuksesta tiedän että lasten elämät lähtevät eri poluille vasta about eskari-iässä. Siihen asti leikit sujuu ja elämä on taviselämää. 

Vierailija
9/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimmillaan down on vain hassunnäköinen jälkeenjäänyt mutta onko sekään kivaa kun aikuinen ihminen 7 vuotiaan tasolla? 

Vierailija
10/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downeja on hyvin erilaisia, toiset "helpompia" , toiset taas hyvinkin haastavia. Olen itse töissä vammaispuolella ja täytyy sanoa, että tekisin abortin jos raskausaikana selviäisi jotain. Kuulostaa ehkä kylmältä ja tunteettomalta, mutta ihan kokemus on osoittanut kuinka raskasta arki voikaan olla.

Näin se on. Minulla on kokemusta asiassa kun sukulaisellani on kolmekymppinen kehitysvammainen tytär. Käy tosissaan sääliksi heitä. Olen itsekin sen verran nähnyt sitä elämää että kehitysvammaisilla on masennusta ja itsetuhoisuutta itselläänkin. 

Vierailija
11/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä tulee olemaan vaikea elämä, niitä tullaan kiusaamaan ja kavereiden hankkiminen voi olla todella vaikeaa. Itse pakottaisin naiseni aborttiin. 

Vierailija
12/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downeja on hyvin erilaisia, toiset "helpompia" , toiset taas hyvinkin haastavia. Olen itse töissä vammaispuolella ja täytyy sanoa, että tekisin abortin jos raskausaikana selviäisi jotain. Kuulostaa ehkä kylmältä ja tunteettomalta, mutta ihan kokemus on osoittanut kuinka raskasta arki voikaan oll

Arkihan voi olla raskasta kenen tahansa kanssa.Eihän elämästä etukäteen tiedä.

Vierailija
13/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on parikymmentä vuotta sidottuna toiseen ihmiseen niin sitä alkaa miettimään ihan terveenkin lapsen äiti että aikansa olisi voinut käyttää johonkin muuhun paljon mielekkäämpään jos olisi tehnyt abortin.

Vierailija
14/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän downit ovat vauvana ja lapsena ihania. Totuus selviää vasta sitten nuoruusiässä.

Vierailija
15/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsiaika ei todellakaan kerro kaikkea. Ei kaikista downeista tule iloisia ja toimeliaita aikuisia. Osa ei opi edes kunnolla puhumaan, ovat kaikessa avustettavia ja impulssikontrolli voi olla nollan luokkaa. Siinä on arjen todellisuus aika raskas. Lisäksi kaikki muu ja suuri todennäköisyys dementoitumiseen jne.

Vierailija
16/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä että järki ei sano että joku vuoden ikäisen down-vauvan vanhempi on "hieman" kokematon ollakseen mikään down-perheiden äänitorvi. Tutulla on lievästi kehitysvammainen ja kokemuksesta tiedän että lasten elämät lähtevät eri poluille vasta about eskari-iässä. Siihen asti leikit sujuu ja elämä on taviselämää. 

Sillä vuoden ikäisenkin down-lapsen vanhemmalla on kuitenkin vuosi kokemusta takana.

"Kaikki downit pitäisi abortoida"-huutelijoilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta downeista, silti he esiintyvät kuin jotain tietäisivät, vaikka eivät tiedä.

Vierailija
17/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella naivi ajatus. Downeja on lievästä todella vaikea vammaiseen. Täysin arpapeliä minkä tason saa. 

Täysin arpapeliähän se on AINA KAIKKIEN LASTEN KANSSA.

Vierailija
18/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa ei voida pitää mitenkään varmana, että yhteiskunta tarjoaisi tuetun asumisen vammaisille. Vastuuta asioiden hoitamisesta siirretään koko ajan vanhemmille.

Vierailija
19/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulispa joku vammaisten kanssa työskentelemä kertomaan kokemuksiaan. 

Vierailija
20/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkaaren hinnasto voisi kanssa olla hyvä jakaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi