Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"

Vierailija
23.11.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html

Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.

Kommentit (521)

Vierailija
501/521 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpäs aborttia kauhistelevat luulette, mitä yli 100 vuotta downeille yms. keha reille tapahtui. Iloittiinko aurinkoisesta ilopilleristä kun ei abortti ollut laillinen eikä nykyaikaisia seuloja ollut? Ei, ne piilotettiin laitoksiin tai pyrittiin pitämään muuten piilossa. Eikä ihmismieli ole muuttunut ja nyt asian voi ratkaista helpommin, kun vamma ilmenee seulonnoissa.

Vierailija
502/521 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä tulee olemaan vaikea elämä, niitä tullaan kiusaamaan ja kavereiden hankkiminen voi olla todella vaikeaa. Itse pakottaisin naiseni aborttiin. 

Aborttiin ei voi pakottaa pösilö. Se on naisen päätös. Jos pakotat/kiristät niin se on rikos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/521 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä rasittaa eniten se läpinäkyvä itsepetoksen määrä, joka ilmenee arjen ihanuutta hehkuttavissa somepostauksissa. 

Vierailija
504/521 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olisipa kiva pyyhkiä kolmekymppisen lapsen perse kun se ei itse osaa (tosielämän esimerkki). Nämä vammaisten elämää kaunistelevat ovat jollain tavalla vajaita itsekin.

Jonain päivänä sinullekin hyvin todennäköisesti annetaan apua vessa-asioinnissa ja lopulta vaipoissa. 

Joo. Sen jälkeen kun olen maksanut vuosikausia veroja.

Vierailija
505/521 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olisipa kiva pyyhkiä kolmekymppisen lapsen perse kun se ei itse osaa (tosielämän esimerkki). Nämä vammaisten elämää kaunistelevat ovat jollain tavalla vajaita itsekin.

Jonain päivänä sinullekin hyvin todennäköisesti annetaan apua vessa-asioinnissa ja lopulta vaipoissa. 

Joo. Sen jälkeen kun olen maksanut vuosikausia veroja.

Eikä todennäköisesti kymmeniä vuosia. 

Vierailija
506/521 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
507/521 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus päiväkodissa harjoittelussa, ja siellä ryhmässä oli lähes terveen lapsen tasolla oleva down, jolla oli erittäin hyvä muisti mm. jyräsi muistipelissä muut lapset. Oli myös sosiaalinen ja iloinen persoona. Ehkä tämän tyyppiset voi olla kohtalaisen helppoja ja aikuisena kivasti pärjääviä, mutta kaikille ei osu sitä salkkarit-Roosaa tai muuta mediassa esitettyä omillaan asuvaa ja töitä tekevää downin prototyyppiä.

Vierailija
508/521 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulette yhteiskunnan menevän eteenpäin, jos maailma olisi täysin kehitysvammainen. Katsokaa vaikka Afrikan maita. Niissä riittää esimerkkejä, joissa kansalaisten keskimääräinen äo on 60.

Vierailija
509/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse Down syndroomaisen pojan äiti. Hän on nuorin lapseni. Hän oli vaativa jo nuorempana, mutta väkivalta hänen nuorempaa sisartaan alkoi noin 8-vuoden iässä ja paheni koko ajan. Mikäli joku ei mennyt mielen mukaan niin ihmisiin sattui ja tavaraa meni rikki. Isänsä kanssa yritin keskustella ongelmista, mutta hän ei pitänyt niitä pahoina kun suurimman osan kannoin minä ja välillisesti tyttäremme. Hain avioeroa. Poika jäi isälleen ja tytär minulle turvallisuuden varmistamiseksi. Nyt hänelle on tulossa jo kolmas avioero lapsemme takia.

510/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoimmillaan down on vain hassunnäköinen jälkeenjäänyt mutta onko sekään kivaa kun aikuinen ihminen 7 vuotiaan tasolla? 

Ei kaikki aikuiset down ihmiset ole lapsen tasolla

Kyllä osa heistä on ihan aikuisen tasolla

Ja kyllä terveissäkin aikuisissa voi olla näitä lapsenmielisiä kuka mistäkin syystä

Ota asioista selvää

💥 I Am Ready To Rokkenroll 💥

Vierailija
511/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En arvostellen vaan uteliaisuudesta kysyn. Mitä tapahtuisi yllätyksenä tulevan vaikeavammaisen suhteen? 

Sitten sopeudutaan.

Jos lapsella ei ole edes lähtökohtaisesti resursseja tulla itsenäisesti pärjääväksi yksilöksi, niin ainoa järkevä ratkaisu on keskeytys. Tunteella tuon ratkaisun moni kuitenkin tekee.

Yleensä vaikeimpia vammoja ei seulota.

Vierailija
512/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Murha on murha. Oman lapsen murha huh huh.

Typerys. Alkio ei ole mikään lapsi, vaan pelkkä solukasa. Abortti on jokaisen tytön ja naisen ihmisoikeus. Siitä ei edes kuulu raportoida kellekään, tai pyydellä muilta lupaa keskeytykseen. Törkeää yrittää kontrolloida toisen ihmisen kehoa, ja mitä toisen ihmisen sisällä kasvaa tai ei kasva. 

Jokainen juma***ta päättää omasta kohdustaan! Synnytykseen voi myös kuolla.

Tehköön kukin miten haluaa mutta ei se alkio ole kasa soluja.

Kyllä on. Alkio nimenomaan on kasa soluja, joka kasvaa elävän ihmisen sisällä. 

Kun olin itse raskaana, yllätyin ajatuksesta, joka sanoi minulle, että olin nyt mahdollisessa kuolemanvaarassa. Minulla oli selvä ymmärrys siitä, että saatan kuolla synnytykseen, vaikka asummekin kehittyneessä maassa ja synnytin sairaalassa.

Naisella pitää olla oikeus aborttiin.

Rv 10 aikaisintaa tehdän nipt- testi. Suositus vähän myöhemmin. Kyseessä on jo sikiö. Ei tosin alkiokaan ole solukasa.

Vierailija
513/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down-ihmisten abortointi on ainoaa vasemmiston hyväksymää eugeniikkaa.

Vierailija
514/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei erotu eläimestä mitenkään. Mitä te olette päättämään naisen kehosta tapauksissa, jossa sikiön vamma tai sairaus on tiedossa. Keuhkotkaa enemmän niistä aborteista, joissa terveeksi todettu sikiö abortoidaan sosiaalisista syistä. Down yms. aborttiin riittää enemmän sosiaalisia syitä. Pitää olla hullu, jos ei toivo lapselleen parhaita mahdollisia lähtökohtia. Sen kehitysvammaisen elämä tulee olemaan paljon monimutkaisempaa verrattuna keskivertoon tai älykkääseen, sillä he joutuvat kohtaamaan helposti syrjintää ja ovat alttiimpia rikoksen kohteeksi joutumiselle. 

Vierailija
515/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvosen Pentti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpoimmillaan down on vain hassunnäköinen jälkeenjäänyt mutta onko sekään kivaa kun aikuinen ihminen 7 vuotiaan tasolla? 

Ei kaikki aikuiset down ihmiset ole lapsen tasolla

Kyllä osa heistä on ihan aikuisen tasolla

Ja kyllä terveissäkin aikuisissa voi olla näitä lapsenmielisiä kuka mistäkin syystä

Ota asioista selvää

Kehitysvamma tarkoittaa alle 12 vuoden ikätasoa, edes teinin tasolla kukaan heistä ei ole. Parhaimmillaan älyllinen taso on taitavan vitos-kutosluokkalaisen tasolla. Kyllä se vaikuttaa päätösten tekemiseen, kykyyn ymmärtää syy-seuraussuhteita, arkisten asioiden hoitamiseen, itsestä ja muiden huolehtimiseen ja työssä pärjäämiseen koska missä tahansa työssä voi tulla ongelmatilanne. Miksi muuten puhuttaisiin kehitysvammasta, jos ei olisi lapsen tasolla. Antaisitko oman lapsen, vaikka se olisi normaalisti kehittyvä, rahaa vapaaseen käyttöön, ottaa kotiin vieraita miehiä, juoda alkoholia, muuttaa omaan kotiin tai hoitaa lasta ilman valvontaa? Kehitysvammainen, jos ei ole diagnoosia, päätyy suurella todennäköisyydellä vankilaan tai päihdepuolelle, koska ei ole kykyä ratkaista ongelmia ja ymmärtää syy-seuraussuhteita. 

Vierailija
516/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^^ Tuota minäkin äitinä juuri tarkoitan, että vammaisen lapsen lapsuus on ihan hyvää aikaa, mutta aikuisuus voi olla erittäin raskasta, haastavaa ja suoraan sanottuna epätoivoista aikaa. Siksi en lähtisi suosittelemaan mitään kiiltokuvamaista esitettä ihanista vauvoista ja lapsista.  Ja kuten totesin, yleensä se paikka on laitoksessa. Hyvin harva omaishoitaa pienellä korvauksella ja luopuu käytännössä katsoen omasta elämästään. 

Kyllä. Itse kun olin sen vaikean valinnan edessä, niin selvitin kyllä kaikki mahdollisuudet, mitä elämä down -lapsen kanssa voisi olla. Down ei ole pelkästään sitä, mitä televisiossa nähdään - hyväntuulisia, suloisiakin ihmisiä. Joillain downin taso on sellainen, että kykenee jonkinlaiseen itsenäiseen elämään. Joillain voi olla aivan päinvastoin ja tätä ei etukäteen pysty ennustamaan. Down -ihmisillä usein ilmenee myös paljon muitakin sairauksia. 

Kaverin down vietiin synnytyssalista suoraan sydänleikkaukseen. Useampia operaatioita on ollut tuon jälkeen. 

Tuossa perheessä muut lapseet ovat vähän kuin villakoirat sohvan. Äiti tietää, että ovat olemassa, mutta ei jaksa välittää. Koko elämä on down-prisessan palvomista. 

ja äiti varmaan odottaan että muut lapset hoitaa kun ei itse jaksa?

Vierailija
517/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downeja on hyvin erilaisia, toiset "helpompia" , toiset taas hyvinkin haastavia. Olen itse töissä vammaispuolella ja täytyy sanoa, että tekisin abortin jos raskausaikana selviäisi jotain. Kuulostaa ehkä kylmältä ja tunteettomalta, mutta ihan kokemus on osoittanut kuinka raskasta arki voikaan olla.

Itselläni myös kokemusta keh.vammatyöstä ja sen perusteella voin sanoa, että tekisin abor tin, jos tietäisin odottavani keh.vammaista lasta, sillä arki voi olla erittäin raskasta ja vaikuttaa koko perheeseen ja parisuhteeseen. Esimerkkinä eräs keh.vam. lapsi, joka on todella aggressiivinen. Lääkkeitä on kokeiltu, mutta mikään ei auta. Perheenjäsenet kokevat kodissaan jatkuvaa väkivaltaa. Tuo on kamala tilanne kaikille ja sairastuttaa koko perheen.

Useimmilla on esimerkiksi downeista se kuva jonka ovat saaneet erään ohjelman myötä. Silloin elämä keh.vammaisen lapsen kanssa onkin suht samanlaista kuin normaalin lapsen kanssa, jos keh.vam.aste on lievä ja lapsi tulee tulevaisuudessa pärjäämään suht itsenäisesti tuetussa asumisessa. Eli hoitaa itse vessakäynnit, pukemisen, syömisen, liikkumisen ilman pyörätuolia jne. Mutta etukäteenhän tuota ei voi tietää. Siksi päätyisin keskeytykseen. Tuo ei ole kylmyyttä, vaikka joku niin sanookin, vaan kokemusten kautta muodostunut realistinen kuva.

Vierailija
518/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Downeja on hyvin erilaisia, toiset "helpompia" , toiset taas hyvinkin haastavia. Olen itse töissä vammaispuolella ja täytyy sanoa, että tekisin abortin jos raskausaikana selviäisi jotain. Kuulostaa ehkä kylmältä ja tunteettomalta, mutta ihan kokemus on osoittanut kuinka raskasta arki voikaan olla.

Itselläni myös kokemusta keh.vammatyöstä ja sen perusteella voin sanoa, että tekisin abor tin, jos tietäisin odottavani keh.vammaista lasta, sillä arki voi olla erittäin raskasta ja vaikuttaa koko perheeseen ja parisuhteeseen. Esimerkkinä eräs keh.vam. lapsi, joka on todella aggressiivinen. Lääkkeitä on kokeiltu, mutta mikään ei auta. Perheenjäsenet kokevat kodissaan jatkuvaa väkivaltaa. Tuo on kamala tilanne kaikille ja sairastuttaa koko perheen.

Useimmilla on esimerkiksi downeista se kuva jonka ovat saaneet erään ohjelman myötä. Silloin elämä keh.vammaisen lapsen kanssa onkin suht samanlaista kuin normaalin lapsen kanssa, jos keh.vam.aste on lievä ja lapsi tulee tulevaisuudessa pärjäämään suht itsenäisesti tuetussa asumisessa. Eli hoitaa itse vessakäynnit, pukemisen, syömisen, liikkumisen ilman pyörätuolia jne. Mutta etukäteenhän tuota ei voi tietää. Siksi päätyisin keskeytykseen. Tuo ei ole kylmyyttä, vaikka joku niin sanookin, vaan kokemusten kautta muodostunut realistinen kuva.

Minä olen kehitysvammaisten hoitaja ja juuri kaiken näkemäni ja kokemani perusteella en antaisi downin takia abortoida.

Vierailija
519/521 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedä onko sitten lievästi kehitysvammaisenakaan helpompaa, vaikka miten lähellä olisi normaalia. Ja kun on lähes normaali, on heillä kykyä ymmärtää olevansa erilaisia ja pettymysten kertyminen on isompi kun ei pääse armeijaan, saa ajokorttia, puolisoa, perhettä ja ammattia. Moni kärsii jopa alkoholi ongelmista ja mt-ongelmista. Heitä myös hyväksikäytetään ja yllytetään rikoksiin, jolloin yllyttäjän ei tarvitse itse joutua vastuuseen. Järkyttävä näky nuori nainen, jolla viiltoarpia ranteissa, sai aikuisena keva diagnoosin. Lastensuojelutaustaa, oli "vain" hankala lapsi. Lastensuojelussa ei tavatonta että sinne päätyy keva lapsia/nuoria, ilman diagnoosia kylläkin. 

Vierailija
520/521 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse Down syndroomaisen pojan äiti. Hän on nuorin lapseni. Hän oli vaativa jo nuorempana, mutta väkivalta hänen nuorempaa sisartaan alkoi noin 8-vuoden iässä ja paheni koko ajan. Mikäli joku ei mennyt mielen mukaan niin ihmisiin sattui ja tavaraa meni rikki. Isänsä kanssa yritin keskustella ongelmista, mutta hän ei pitänyt niitä pahoina kun suurimman osan kannoin minä ja välillisesti tyttäremme. Hain avioeroa. Poika jäi isälleen ja tytär minulle turvallisuuden varmistamiseksi. Nyt hänelle on tulossa jo kolmas avioero lapsemme takia.

Tästä pitäisi mediassa puhua enemmän. Kun ei isät edes sen terveen lapsen kanssakaan halua olla tekemisissä niin miten sitten vammaisen lapsen. Heti lähdetään kun on niin rankkaa..avioerot nykyään sääntö kuin poikkeus. Jo sen terveen lapsen kasvattaminen yksin voi olla haastavaa niin entäs sitten kehitysvammaisen lapsen yh.na. pitäisi saada asennemuutos isien roolin tärkeydestä, syy miksi monissa terveiksi todetuissa lapsissa on huonovointisia nuoria, roadmaneja ja of-tähdiksi pyrkiviä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi