Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"

Vierailija
23.11.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html

Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.

Kommentit (521)

Vierailija
381/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten oli polemiikkkia siitä, kun kaupunki ei suostunut ottamaan asukkaakseen monisairasta kustannussyistä. Monet luulevat, että sairauksien hoito on i l m a i s t a, mutta näin ei ole. 

Vierailija
382/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti että downeja olisi älykkäitäkin. Näinhän ei ole, vaan syndroomaan kuuluu yhtenä tunnuspiirteenä alhainen älykkyysosamäärä. Mitään lääkäreitä ei heistä siis ole mahdollista tulla, ei edes sairaalan siivoojia. 

Mosaikismimuodossa downin äo voi olla 10-30 pistettä korkeampi ja silti jää matalaksi, noin 85. Normaali älyisen kirjoilla olevat erittäin harvinaisia, tiedettävästi yksi normaali älyinen down on tiedossa, Pablo Pineda, joka on suorittanut yliopiston. Joko kyse on mosaikismista tai sitten erittäin lievästä downista, jolla on poikkeuksellisesti normaali äo. 

Nipedalla ei ole mosaikismi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette kyllä hirveitä ja sydämettömiä ihmisiä. Puhutte kulueristä. Teistäkin voi tulla kulueriä. Voitte tarvita vaikkapa terapiaa itsekin psyykeen ongelmiin tai ihan vaan fysioterapiaa. Kuluerä. Sanotteko samaa esim kuurosta, joka saa sisäkorvaistutteen tai kuulolaitteen saavasta ihmisestä, kuluerä! Maksakaa itse sisäkorvaistutteenne ja kuulolaitteenne. Muistakaa sitten vanhuksina kuulon heiketessä. 

Vaikka me (veronmaksajat) maksamme kerran elämässä sen implantin asennuksen ja jatkossa huollon, se toisaalta maksaa samalla itsensä takaisin. Implantti auttaa edes jotenkin pärjäämään itsenäisesti, vähentää erityistuen tarvetta koulussa, avaa enemmän mahdollisuuksia tulevaisuuteen mitä tulee ammatinvalintaan jne. Sitten taas kehitysvammainen, joka on loppuelämän riippuvainen muista, ei koskaan parane tai kuntoudu yhtään nohevammaksi vaikka miten rahaa syynätään aromaheppamusiikkiterapiaan. 

Kuinkahan monessa ketjussa olet tuosta aromiheppavirityksestä höpissyt. Ei kehitysvammainen noin vaan saa mitään tuollaista. Et kovin noheva ole itsekkään.

Vierailija
384/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama minkä esitteen minulle käteen lyöt, minä en vapaaehtoisesti ikinä synnytäisi vammaista lasta. 

Vierailija
385/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään. 

Jumalatonta menoa 😥 Raamattu kieltää m u r h a a m i s e n 

Vierailija
386/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä tulee olemaan vaikea elämä, niitä tullaan kiusaamaan ja kavereiden hankkiminen voi olla todella vaikeaa. Itse pakottaisin naiseni aborttiin. 

Hänen kroppansa ei ole sun omaisuutta, vaan hänen. Sinä et päätä mitä hän tekee omalla kehollaan. Hän ei ole sinun alapuolellasi, käskytettäväsi, komenteltavasi eikä hänellä ole näin ollen mitään syytä ottaa sinulta mitään käskyjä vastaan. 

Vierailija
387/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään. 

Suomessa kuten myös Irlannissa on uskon vapaus, käsittää myös vapauden olla uskomatta. Joten ei liity nää sun aavikkokansojen nuotiopiiri tarinat tähän millään tavalla. Sun raamattus käskee vain sinua ja muita kristityitä, muiden ei siitä eepoksesta tarvitse piitata tuon taivaallista, eikä koske heitä. Sä saat totella, mulla on täysi vapaus olla tottelematta kun minä en ole lahkosi jäsen. 

Vierailija
388/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa down-henkilön elämä🤷

Miksi sinua mietityttää tämä juuri downien kohdalla? Lukuisia paljon vaikeammin vammaisia ihmisiä on. Kehitysvammaisia tai muulla tavoin vammaisia. Kuka tahansa voi saada vammaisen lapsen ja kenen tahansa lapsi voi vammautua ennen aikuisuuttaan. Tänään normaali lapsi, huomenna vaikeasti kehitysvammainen. Tosin sinä et kenenkään elämää maksa.

Vierailija
389/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuten myös Irlannissa on uskon vapaus, käsittää myös vapauden olla uskomatta. Joten ei liity nää sun aavikkokansojen nuotiopiiri tarinat tähän millään tavalla. Sun raamattus käskee vain sinua ja muita kristityitä, muiden ei siitä eepoksesta tarvitse piitata tuon taivaallista, eikä koske heitä. Sä saat totella, mulla on täysi vapaus olla tottelematta kun minä en ole lahkosi jäsen. 

Siis islannissa piti lukea. Irlannissa toki myös :D

Vierailija
390/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoabortti näissä keisseissä. Valitettavasti retardit on kauheita riesoja yhteiskunnalle, perheelleen ja kaikille. Perheet muuttuvat kiukkuisiksi ja ovat aina vaatimassa kaikkea. Sitten kun eivät jaksa itse hoitaa p-hedelmiään, niin lykkäävät laitokseen jossa käyvät kiusaamassa hoitajia vaikka itse ovat sen epäkelvon kasan sinne hylänneet. Elämä on pelkkää tappelua näillä ja näiden kanssa. Kaikkien elämä pilalla perheessä.

Mitä voi tehdä kun tuo on mahdollista aina kun lapsen saa. Eikä tuo pidä paikkaansa että kaikille olisi riesa. Ei siinä pakkoabortit auta kun niin harva vamma todetaan ennen syntymää.

Vierailija
391/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Downien abortoimisella on massiivisia implikaatioita, ja se tulee lopulta kostautumaan meille kaikille. Keskeisin niistä on, että tietyin ominaisuuksin varustettu ihminen ei ansaitse elää, elleivät muut sitä tahdo. Mitä jos lapsen kehitysvammaisuus huomataan vasta reilusti syntymän jälkeen? Jos tämä oltaisi tiedetty jo raskausaikana, olisi kuolemantuomio useimmissa tapauksissa rapsahtanut.

Mitä jos ihmiselle tulee vasta paljon myöhemmin, lapsuudessa, nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa, vakavia ongelmia, jotka haittaavat (myös) läheisten elämää? Kanada näyttää esimerkkiä parhaillaan. Sikäläinen eutanasialaki niittää heikompaa ainesta veke koko ajan kiihtyvällä tahdilla. Pitkäaikaissairaiden, köyhien, mielenterveysongelmaisten jne. kanadalaisten on jo nyt helpompaa hakea kuolinapua kuin apua elämiseen. Tämä on tulossa myös tänne. Puheet kuolinavun "vapaaehtoisuudesta" ovat suunnilleen yhtä substantiaalisia kuin Kokoomuksen edustajien puheet köyhyydestä valintana.

Jos et ikäsi puolesta usko itse joutuvasi näkemään "vapaaehtoisen" kuolinavun maailmaa, niin ajattele edes lapsiasi ja lastenlapsiasi. Jos nyt kannatat aborttia Downin tai muun ei-fataalin tetveysongelmsn perusteella, se tulee kantamaan hedelmää yli kaikkien odotusten. Jälkeläisesi joutuvat kohtaamaan yhteiskunnan, joka odottaa heidän hakeutuvan lopetettavaksi kohdatessaan vaikeita ongelmia. 

Jos olet kyllin nuori, tämä odottaa myös sinua henkilökohtaisesti. 

Minulla on ihan samanlaisia ajatuksia eutanasiasta. Sen laillistaminen avaisi Pandoran lippaan, jossa sairaita, varsinkin iäkkäitä ja köyhiä ja jopa muistisairaita, painostettaisiin tai huijattaisiin haluamaan eutanasiaa, ihan vain kansantaloudellisista syistä. Aivan varmasti eutanasia olisi joillekin toivottu helpotus, mutta sitä on niin helppoa käyttää väärin. Suomen ikärasistisessa ja talouskeskeisessä ilmapiirissä väärinkäyttäminen olisi varmaa.

TÄMÄ

Vierailija
392/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama minkä esitteen minulle käteen lyöt, minä en vapaaehtoisesti ikinä synnytäisi vammaista lasta. 

Sitä vaan useimmiten voi valita.

Vierailija
393/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi olla niin, että jos tietentahtoen synnyttää sairaan lapsen (seulonnoissa jäänyt kiinni ajallaan), niin itse saisi kustantaa sairaskulut, mitä tulee. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa?

Vierailija
394/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestä esite pitäisi olla pikemmin aikuisesta kuin suloisesta lapsesta. Se lapsi on vielä helppoa hoitaa, mutta tulevaisuus välttämättä ei ole niinkään. 

Vierailija
395/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Jeesusta ei enää tunneta Vapahtajana niin se johtaa kylmään maailmaan jossa ihmisen arvo on sidottu tuottavuuteen ja heikommat uhrataan markkinatalouden nimissä. Eli yritetään abortin ja eutanasian avulla päästä vammaisista ja muista ei-toivotuista henkilöistä eroon...

Vierailija
396/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä että järki ei sano että joku vuoden ikäisen down-vauvan vanhempi on "hieman" kokematon ollakseen mikään down-perheiden äänitorvi. Tutulla on lievästi kehitysvammainen ja kokemuksesta tiedän että lasten elämät lähtevät eri poluille vasta about eskari-iässä. Siihen asti leikit sujuu ja elämä on taviselämää. 

Sillä vuoden ikäisenkin down-lapsen vanhemmalla on kuitenkin vuosi kokemusta takana.

"Kaikki downit pitäisi abortoida"-huutelijoilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta downeista, silti he esiintyvät kuin jotain tietäisivät, vaikka eivät tiedä.

Kaikki alle vuoden ikäiset ovat avuttomia ja hoivattavia. Kehitysvammaisen ja terveen välillä ei ole käytännössä juurikaan eroa.

Vierailija
397/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisi olla niin, että jos tietentahtoen synnyttää sairaan lapsen (seulonnoissa jäänyt kiinni ajallaan), niin itse saisi kustantaa sairaskulut, mitä tulee. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa?

Miksi yhteiskunnan tulisi kustantaa sinullekaan mitään? Luuletko olevasi jotenkin parempi ihminen? Kannattaa ymmärtää ja tunnustaa oma syntisyytensä ja katua syntejään, koska viimeisellä tuomiolla se on myöhäistä.

Vierailija
398/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa ei voida pitää mitenkään varmana, että yhteiskunta tarjoaisi tuetun asumisen vammaisille. Vastuuta asioiden hoitamisesta siirretään koko ajan vanhemmille.

Niinkun pitääkin. Nykyään down -lapsi on aina oma päätös.

Vierailija
399/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti että downeja olisi älykkäitäkin. Näinhän ei ole, vaan syndroomaan kuuluu yhtenä tunnuspiirteenä alhainen älykkyysosamäärä. Mitään lääkäreitä ei heistä siis ole mahdollista tulla, ei edes sairaalan siivoojia. 

Mosaikismimuodossa downin äo voi olla 10-30 pistettä korkeampi ja silti jää matalaksi, noin 85. Normaali älyisen kirjoilla olevat erittäin harvinaisia, tiedettävästi yksi normaali älyinen down on tiedossa, Pablo Pineda, joka on suorittanut yliopiston. Joko kyse on mosaikismista tai sitten erittäin lievästä downista, jolla on poikkeuksellisesti normaali äo. 

Nipedalla ei ole mosaikismi.

Pinedalla siis

Vierailija
400/521 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Jeesusta ei enää tunneta Vapahtajana niin se johtaa kylmään maailmaan jossa ihmisen arvo on sidottu tuottavuuteen ja heikommat uhrataan markkinatalouden nimissä. Eli yritetään abortin ja eutanasian avulla päästä vammaisista ja muista ei-toivotuista henkilöistä eroon...

Ei nyt sentään noin tervejärkisten mielestä. Kyse on vasn siitä, että lapsuuden jälkeen heidän paikkansa yleensä on laitos. Se on kylmä ja karu totuus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme