Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä psykoosi tuntuu?

Vierailija
18.11.2023 |

Onko täällä ketään, jolla on ollut psykoosia? Millaisilla oireilla se on alkanut/kauanko ne kestivät? Millaisia esim mahdolliset harhat olivat?

Kommentit (215)

Vierailija
201/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt-ongelmaisen leiman saatuasi astut taisteluun elämästäsi, identiteetistäsi ja vapaudestasi. Annatko sen, joka pelkää ja vihaa sinua, kontrolloida elämääsi tai määritellä kuka olet? 

--

No, kyllä sieltä suljetulta pääsee myös psykoosin jälkeen  ulos ja vaikka kiinni tuikitavalliseen keskiluokkaiseen perhe-elämään, kokemusta on. 

Samaa mieltä tosin siitä, että Mt-hoitoon liittyy suuria ongelmia. Itsekin parannuin kunnolla vasta kun sain luvan lopettaa lääkkeen, jonka mukamas piti auttaa. Tuntui että aika tuuripelillä kokeilivat eri hoitoja ja lääkekuorma paisui valtavaksi. Vaikea sanoa oliko mistään niistä oikeasti apua vai pitkittivätkö vain paranemista. 

Vierailija
202/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euforiselta. Suosittelen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalta kuin nyrkki perseessä, jokusen päivän päästä haluaisi jo päästä siitä eroon, perseestä siis, ei nyrkistä.

Vierailija
204/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko muuten psykoosiin vaipuminen kestää?

Onko se nopea asia, jota ei itse huomaa?

Vai viekö viikkoja tai jopa kuukausia?

Ja voiko ihminen missään vaiheessa ennen varsinaista psykoosia tai sen aikana ymmärtää ettei kaikki ole hyvin?

Kyllä merkkejä voi olla näkyvissä jo kuukausia ennen varsinaista psykoosia. Yleensä lähtee unet (pitkään jatkunut valvominenhan jo itsessään aiheuttaa psykoosin) ja tulee semmoista kiihtymistä ja kierroksilla oloa. Saattaa toimia vähän irrationaalisesti, mutta ei kuitenkaan niin pahasti, että itse tai ulkopuoliset tajuaisi mitään. Jos tilanteen saa tässä vaiheessa rauhoitettua niin psykoosin puhkeamisen voi jopa estää. Sairauslomalle heti ja kaikki stressitekijät minimiin ja uni kuntoon niin psykoosi ei välttämättä ehdi tulemaan päälle.

Kuin oma burnouttini. Kesäloma hieman laski kierroksia mutta syksyllä paiskoilin tavaroita menemään ja riehuin ja paskansin kaiken. Myöhemmin kuulin miten olin tehnyt törkeitä asioita mistä en muista mitään.

Vierailija
205/215 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelu on kiihtynyttä. Kokoajan tulvii mieleen raskaita muistoja. Pelkään että kaikki näkee miten huono ja seko olen. Tarkkailen koko ajan ihmisiä, että näkyykö heidän katseestaan inho ja kavahdus. Kamala kuolemanpelko, ahdistus tulevasta.

Sanoin eräälle ihmiselle muutama päivä sitten, että en voi kauaa seistä tässä pakkasessa nyt juttelemassa, lapsi on yksin kotona. Oikeasti koin että lapsi on sisällä oottamassa. Poikani on 22 ja asuu toisessa kaupungissa.

Vierailija
206/215 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, onko LSD-huumeen vaikutus samanlainen kuin psykoosi?
Kokeilin LSD:tä monta vuotta sitten ja minulla oli samanlaisia kokemuksia: kuulin ruohon puhuvan, näin ihmisiä, jotka olivat kaikki hyvin pieniä kuin liliputit ja joko marssivat tai tanssivat, kuulin kappaleen I Will Always Love You metron kaiuttimista ja kaikilla ihmisillä oli metallinväriset hiukset.

Vierailija
207/215 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaisia ajatuksia vainoamisesta. Tunteet ja arkipäivä sekaantuvat liikaa. Soittoja poliisille ja viranomaisille, koska tuntuu että joku vainoaa myös puheet sen mukaisia. Onneksi pääsin sairaalaan ja lääkitykselle. 

Vierailija
208/215 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaampaa kuin psykoosi on leimatuksi tuleminen. PAHAKSI ja VAARALLISEKSI, TÄYSIN KELVOTTOMAKSI ihmiseksi niiden taholta jotka _todella_  eivät itse ole parempia saati samaisten henkilöiden kontrollointiyritykset. Onneksi läheiseni tuntevat minut se on auttanut paljon, eikä kukaan muu asiasta tiedä sillä otsassani ei lue psykoosisairas. Häpeän takia en asiaa piilota, vaan yksinkertaisesti sen vuoksi kun on nähnyt ihmisten käytöksen ja suhtautumisen mm. terveydenhuollossa.

Vierailija
209/215 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneus ja nuoruus viety lääkkeillä. Rukoilen joka päivä kostoa minuun kajoamisesta.

Vierailija
210/215 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsältä. Ajatukset ja tunteet katoaa tai latistuu, mikään ei kiinnosta. Ihmiset näkevät silmistäsi että sinussa on jotain outoa joten he alkavat vältellä sinua. Päädyt siis yksin syrjäytymään koska töitäkään ei tietenkään saa. 

Vierailija
211/215 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsältä. Ajatukset ja tunteet katoaa tai latistuu, mikään ei kiinnosta. Ihmiset näkevät silmistäsi että sinussa on jotain outoa joten he alkavat vältellä sinua. Päädyt siis yksin syrjäytymään koska töitäkään ei tietenkään saa. 

Aha, ei ole tapahtunut minulle. Tuttu ihminen ihmetteli ja kysyi että sinähän olet normaali..? Ei, lääkäreille en ole, koska etsin hengellisiä asioita, sain henkimaailman kokemuksia ja näin minusta tehtiin skitsofreenikko. Vieläpä oikein PAHA PAHA "sairaudentunnoton" skitsofreenikko, niin sairaudentunnoton että kehtaan käydä töissä. tehdä opintoja ja luoda ihmissuhteita kuten tähänkin saakka elämässäni.

Vierailija
212/215 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosi näkyy silmistä. Ikävä kyllä. Se katse on outo ja pelottava. Lapset pelkää.

Vierailija
213/215 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoosi näkyy silmistä. Ikävä kyllä. Se katse on outo ja pelottava. Lapset pelkää.

Aineet ne on eikä psykoosi. Joko lääkeaine tai päihde.

Vierailija
214/215 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä miltä se tuntuu en ole koskaan ollut psykkoosissa olen Voittaja koska äänestän Kokoomusta äänet sanovat äänestä Kokoomusta niin minä olen Voittaja ja äänestän aina Kokoomusta

Vierailija
215/215 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ajatuksesta voi tunnistaa psykoosin. On tunne että sairaus näkyy.