Miltä psykoosi tuntuu?
Onko täällä ketään, jolla on ollut psykoosia? Millaisilla oireilla se on alkanut/kauanko ne kestivät? Millaisia esim mahdolliset harhat olivat?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Kysy psykopaatilta, sillä on kestopsykoosi 😆
Hyvä vastaus niin taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla psykoottisilla ihmisillä ole näkö- tai kuuloharhoja, vaikka ne yleisiä onkin. Psykoosi on muutakin. Esimerkiksi poikkeava, hajanainen ajatusmaailma.
Miten "poikkeava, hajanainen ajatusmaailma" ilmenee? Jotenkin tuntuu, että näkö- ja kuuloharhat kuuluvat aitoon psykoosiin.
Niin, no, ehkä se ei ollut aito psykoosi, kun uskoin parhaan ystäväni kuuluvan moottoripyöräjengiin tai kun luulin jonkun yrittävän myrkyttää lapseni mehulla tai luulin ohitse ajavan poliisin olevan mun perässä (en ole ikinä tehnyt mitään rikollista). En nähnyt näkyjä tai kuullut ääniä.
Niputan nyt yhteen psykoosi-kokemuksen ja "hoito"-kokemuksen. Psykoosi tuntuu siltä että demonit käyvät kimppuusi. Hoitotaho ei usko demoneihin ja katsoo että syy on sinussa. Hoitotaho tekee myös monia vääriä tulkintoja, silti heillä valta. Samaan aikaan oudot kokemukset jatkuu. Jos kyseenalaistat hoitoa, olet sitä ja tätä...sinusta kirjataan siis. Jouduin opettelemamaan uuden puhetavan. Eli koska hoidossa totuus mitä sinusta itsestäsi kerrot, on yhdentekevä ja sen sijaan hoitajien tulkinnat ja luulot sinusta laitetaan totuudeksi, homma muuttuu peliksi jossa tärkeää on mitä_sinusta_uskotaan. Ainoastaan se on valuutta. Muiden uskomukset sinusta. Tämän vuoksi vaikka sanoisit totuuden, se ei riitä eikä auta, jos kukaan ei usko sinua. Vaan on arvioitava toisen USKO siihen mitä sanot, ennen kuin sanot, koska hoitotahon USKO vakavasta tilastasi toi sinut hoitoon, ja hoitotahon USKO parantuneesta tilastasi, pois hoidosta. Totuudella ei ole mitään väliä. Koko psykiatria yksi valheiden verkko. Mutta niin, psykoosi tuntuu pelottavalta ja myös siltä, että siinä on jostain henkimaailman ilmiöstä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku psykoosissa ollut vastata ? Muistaako psykoosissa ollut puhumassa ja tekemänsä asiat?
Ymmärtääkö sairastunut tervehdyttyään loukanneensa pahasti muita ihmisiä haukkumisellaan ja syyttelyllään ?
Että jotkut ihmiset eivät halua tekemisissä enää, vaikka sairaus on toki sairaus.
Minut on miehen sukulainen törkeästi haukkunut psykoosipäissään parikymmentä vuotta sitten. Enkä anna sitä anteeksi enkä halua olla tekemisissä.
Varmaan riippuu, toiset muistavat, toiset eivät. Mä haukuin kaikki läheiset, mutta onneksi he ovat ymmärtäväisiä ja tietävät, etten terveenä olisi sellaista tehnyt ja ne haukkumiset olivat aivan tuulesta temmattuja, sairaan mielen tuotoksia. Paras ystävänikin antoi anteeksi, olen valinnut hyvin, sukulaisiaan ei toki voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Niputan nyt yhteen psykoosi-kokemuksen ja "hoito"-kokemuksen. Psykoosi tuntuu siltä että demonit käyvät kimppuusi. Hoitotaho ei usko demoneihin ja katsoo että syy on sinussa. Hoitotaho tekee myös monia vääriä tulkintoja, silti heillä valta. Samaan aikaan oudot kokemukset jatkuu. Jos kyseenalaistat hoitoa, olet sitä ja tätä...sinusta kirjataan siis. Jouduin opettelemamaan uuden puhetavan. Eli koska hoidossa totuus mitä sinusta itsestäsi kerrot, on yhdentekevä ja sen sijaan hoitajien tulkinnat ja luulot sinusta laitetaan totuudeksi, homma muuttuu peliksi jossa tärkeää on mitä_sinusta_uskotaan. Ainoastaan se on valuutta. Muiden uskomukset sinusta. Tämän vuoksi vaikka sanoisit totuuden, se ei riitä eikä auta, jos kukaan ei usko sinua. Vaan on arvioitava toisen USKO siihen mitä sanot, ennen kuin sanot, koska hoitotahon USKO vakavasta tilastasi toi sinut hoitoon, ja hoitotahon USKO parantuneesta tilastasi, pois hoidosta. Totuudella ei ole m
Tämä on totta. Psykoosipäissäni tietysti yritin ensin vakuuttaa kaikkia kokemusteni aitoudesta, mutta äkkiä oivalsin, ettei kannata. Pääsin sairaalasta pois psykoottisena, sillä osasin pelata sitä peliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko muuten psykoosiin vaipuminen kestää?
Onko se nopea asia, jota ei itse huomaa?
Vai viekö viikkoja tai jopa kuukausia?
Ja voiko ihminen missään vaiheessa ennen varsinaista psykoosia tai sen aikana ymmärtää ettei kaikki ole hyvin?
Kyllä merkkejä voi olla näkyvissä jo kuukausia ennen varsinaista psykoosia. Yleensä lähtee unet (pitkään jatkunut valvominenhan jo itsessään aiheuttaa psykoosin) ja tulee semmoista kiihtymistä ja kierroksilla oloa. Saattaa toimia vähän irrationaalisesti, mutta ei kuitenkaan niin pahasti, että itse tai ulkopuoliset tajuaisi mitään. Jos tilanteen saa tässä vaiheessa rauhoitettua niin psykoosin puhkeamisen voi jopa estää. Sairauslomalle heti ja kaikki stressitekijät minimiin ja uni kuntoon niin psykoosi ei välttämättä ehdi tulemaan päälle.
Entä jos se ongelma on työttömyys+rahattomuus tai ulosotto yms? Noista on vaikea selvitä koska ongelmaa ei saa pois
Hoito on viimeisin paikka missä pystyy selvittämään sisäistä sotkua. Ei ole ensinnäkään rauhaa, vaan jatkuva valvonta ja kontrolli. Toisekseen ne kokemukset joita ehkä? olisi hyvä käsitellä syineen, painetaan alas "harhoina" ja pyritään turruttamaan lääkkeillä. Henkimaailmaan ei tietenkään myöskään uskota. Ulkonäkö tärkeä ja hyvinvoinnin mitta. Sen takia käytinkin aikaa meikaten ja ulkonäköä laittaen, sehän se on terveyden mitta, siinäkin tilassa että olet sisäisesti ihan sekaisin. Ja vaikka oletkin, siihen et apua saa. Joten parempi tsempata että pääset pois väkivallasta, ja yrittää parantua kaikista traumoista sitten myöhemmin kotonasi. Parantuminen pystyy alkamaan vasta siitä kun "hoito" loppuu. Ja he muuten mielestäni myös pitkittävät sitä hoitoa myös tarpeettomasti ja potilaan kannalta välinpitämättömästi, vaikka niin ei saisi tehdä. Harvalla varmaan kuitenkaan voimia lähteä tuon myllyn jälkeen vaatimaan oikeutta ja senkös hoitotaho käyttää hyödyksi sanomalla ettei ongelmia ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin edellisiin (pahimpiin ja aitoihin) psykoosi- tm oireisiin liittyen liittyen, mitä voisi ihan näin hypoteettisesti tehdä, jos läheisellä olisi kuvatun kaltaisia oireita? Kuinka hänet saisi esim ohjattua asianmukaiseen hoitoon? Jos tämä ihminen ei itse tiedosta olevansa psykoosissa tmv tilassa vaan pitää em asioita täytenä totena?
Jos sinun läheisesi on psykoosissa tai muuten sekavassa tilassa, sinä soitat 112 ja saat apua. Olette te tyhmiä.
Ei muuten mene noin! Jos henkilö ei suostu lähtemään hoitoon, niin sitten ei lähde. Jos ei ole juuri sillä hetkellä selkeästi vaaraksi itselle tai muille, ei voi viedä väkisin. Sehän se onkin iso ongelma, jos läheiset ei saa taivuteltua hoitoon. Vaikka henkilö olisi psykoosissa, ei hän itse välttämättä ymmärrä tilaansa, vaan saattaa esimerkiksi kuvitella että läheiset ovat pahantahtoisia, ja hänet yritetään kidnapata, tai muuta vastaavaa. Vaikka tajuaisi, että jokin on pielessä, voi nähdä asian niin, että itse on oikeassa ja ainoa täysjärkinen tilanteessa, ja kaikki muut ovat ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että se on täysin väärä vastaus. Psykopatialla ei ole mitään tekemistä psykoottisuuden kanssa. Psykoosi tarkoittaa todellisuudentajun pettämistä (aistiharhat ja ajatusvääristymät), ja psykopatia taas on äärimmäistä tunnekylmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin edellisiin (pahimpiin ja aitoihin) psykoosi- tm oireisiin liittyen liittyen, mitä voisi ihan näin hypoteettisesti tehdä, jos läheisellä olisi kuvatun kaltaisia oireita? Kuinka hänet saisi esim ohjattua asianmukaiseen hoitoon? Jos tämä ihminen ei itse tiedosta olevansa psykoosissa tmv tilassa vaan pitää em asioita täytenä totena?
Jos sinun läheisesi on psykoosissa tai muuten sekavassa tilassa, sinä soitat 112 ja saat apua. Olette te tyhmiä.
Ei muuten mene noin! Jos henkilö ei suostu lähtemään hoitoon, niin sitten ei lähde. Jos ei ole juuri sillä hetkellä selkeästi vaaraksi itselle tai muille, ei voi viedä väkisin. Sehän se onkin iso ongelma, jos läheiset ei saa taivuteltua hoitoon. Vaikka henkilö olisi psykoosissa, ei hän itse välttämättä ymmärrä tilaansa, vaan saattaa esimerkiksi kuvi
Poliisi voi väkivalloin viedä hoitoon, vaikka nuo kriteerit eivät täyttyisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole psykoosia mutta ääniharhoja kuulen välillä suuren epilepsiakohtauksen alkaessa ja niihinkin on tottunut. Aluksi en edes tajunnut mitä ne oli kun olin niin pieni.
Mistä tiedät ettet ole psykoosissa? Ääniharha nimenomaan on psykoosioire. Ei epilepsia poissulje psykoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että se on täysin väärä vastaus. Psykopatialla ei ole mitään tekemistä psykoottisuuden kanssa. Psykoosi tarkoittaa todellisuudentajun pettämistä (aistiharhat ja ajatusvääristymät), ja psykopatia taas on äärimmäistä tunnekylmyyttä.
Jos hoidosta haluaa selvitä ehjänä, pitää ajatella kuin psykopaatti. Itseltä luottamus meni (jos sitä koskaan ollutkaan) täysin. Pakko oppia laskelmoivaksi ja miettiä etuaan kun kukaan muu ei sitä aja. Aiemmin olin vähän turhan naiivi, hyväntahtoinen ihminen, ja niin vain kohdellaan kuin pahintakin m urhaajaa. Uskon myös että intuitiivisesti kaikki tietävät, että inhimillinen kohtelu saattaa olla hyväksi henkisesti järkkyneelle ihmiselle. Se on sitten hoitajan valinta mitä tekee. Osa varmaan nauttii vallasta, tuo ympäristö tarjoaa hyvät mahdollisuudet kaltoinkohteluunkin.
Vierailija kirjoitti:
Luulotautia se on. Menkää lenkille ja luontoon niin parannutte.
Kuinka kauan pitää liikkua?
Käyn kympin juoksulenkin päivässä, käynyt jo 10 vuotta. Silti useita pakkohoitoja ja diagnooseja takana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla näkökenttä myös sumeni. Siis kirjaimellisesti en nähnyt asioita tarkasti ja kaikki värit olivat tosi haaleita. Näin ihan kaiken usvan läpi ja olin ihan vakuuttunut, että mun näköaisti on vioittunut. Muutenkin olin täysin varma, että mulla oli vaikka mitä sairauksia ja kuolen ihan heti. Halusin myös kuolla ihan koko ajan.
Mitä silmäsairauksia suljettiin pois?
Kaveri sanoi että ne harhat oli aivan todellisia vaikka aivan järjettömiä. Kun lääkitys vaikutti niin sitten se alkoi epäillä niitä itsekin. Huumeiden takia joutui psykoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole psykoosia mutta ääniharhoja kuulen välillä suuren epilepsiakohtauksen alkaessa ja niihinkin on tottunut. Aluksi en edes tajunnut mitä ne oli kun olin niin pieni.
Mistä tiedät ettet ole psykoosissa? Ääniharha nimenomaan on psykoosioire. Ei epilepsia poissulje psykoosia.
Ääniharha VOI olla psykoosin oire, mutta ei ole sitä välttämättä. Monella ihmisellä on aistiharhoja ilman että he ovat psykoottisia. Voi esimerkiksi kuulla ääniä, joista itsekin tietää että ne eivät ole todellisia. Silloin kyse ei ole psykoottisuudesta, koska todellisuudentaju ei ole vääristynyt.
Kuin eläisi keskellä kauhuelokuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet. Lanssi voi jättää tulematta vaikka olisi sydänkohtaus.
Häken numeron kertominen ja avun saannin oletus on totuutta vain hieman yksinkertaisemmalle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääniharha VOI olla psykoosin oire, mutta ei ole sitä välttämättä. Monella ihmisellä on aistiharhoja ilman että he ovat psykoottisia. Voi esimerkiksi kuulla ääniä, joista itsekin tietää että ne eivät ole todellisia. Silloin kyse ei ole psykoottisuudesta, koska todellisuudentaju ei ole vääristynyt.
Realiteetti ei tunne tällaista mahdollisuutta.
158 jatkaa vielä.
Sairaalassa toipuessa koin valtavaa syyllisyyttä kaikesta ja edelleen realiteeteista irtautuneita pelkoja. Ajattelin, että minua ei voitaisi pitää sairaalassa niin pitkään kuin tarpeen vaan heitettäisiin kadulle ja joutuisin kodittomaksi.
Psykoottinen masennus pähkinänkuoressa. Kaikki ahdistaa ja pelottaa suhteettomasti, koska mitään suhteellisuudentajua ei ole ja omat ajatuskelat ovat aivan irrallaan todellisuudesta.