Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä psykoosi tuntuu?

Vierailija
18.11.2023 |

Onko täällä ketään, jolla on ollut psykoosia? Millaisilla oireilla se on alkanut/kauanko ne kestivät? Millaisia esim mahdolliset harhat olivat?

Kommentit (215)

Vierailija
181/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi psykoosista ja sen määritelmästä on niin paljon eriäviä mielipiteitä?

Kaikkia ei kohdella tasa-arvoisesti. 

Subjektiivinen kokemus ja oppikirjaesimerkki voivat olla täysin päinvastaisia, mutta esiintyä samaan aikaan. Toinen saa psykoosimerkinnän tilanteessa jossa toinen ei saa. 

Vierailija
182/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin eläisi keskellä kauhuelokuvaa.

Kyllä, ja todella todentuntuisia juttuja. Välillä oikeasti mietin edelleen, sainko jonkun portaalin auki. Tämäkin tietysti on lääkärille "harhainen ajatus".  Edelleen ihmetyttää muutama juttu. Esim. psykoosissa koin että otsassani on jotain. Sitten itsekin jo ajattelin että tämä on varmaan harhani. Kunnes toinen potilas tuijotti minun otsaa puhuessamme, siis ei minua vaan otsaa.  Monta creepya juttua joita voisin listata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

158 jatkaa,

Toinen obsessoinnin aihe, johon liittyvää huoliajattelua en saanut katkaistua, minulla oli se, että lastensuojelu veisi vauvani mitä ihmeellisimmistä syistä. Diagnoosi lapsivuodepsykoosi. 

Psykoosi kuulostaa pelottavalta, mutta vertaistukiryhmissä on saanut huomata, että kuka tahansa voi sairastua. Ja toisaalta myös parantua. 

Etkö siis usko että lastensuojelu voi viedä lapsen eli että pelkosi voi oikeasti toteutua? Vai onko psykoosi sitä että ajatus on epätosi vaikka tapahtuma olisi totta?

Vierailija
184/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy psykopaatilta, sillä on kestopsykoosi 😆

Hyvä vastaus niin taitaa olla.

Paitsi että se on täysin väärä vastaus. Psykopatialla ei ole mitään tekemistä psykoottisuuden kanssa. Psykoosi tarkoittaa todellisuudentajun pettämistä (aistiharhat ja ajatusvääristymät), ja psykopatia taas on äärimmäistä tunnekylmyyttä.

Jos hoidosta haluaa selvitä ehjänä, pitää ajatella kuin psykopaatti. Itseltä luottamus meni (jos sitä koskaan ollutkaan) täysin. Pakko oppia laskelmoivaksi ja miettiä etuaan kun kukaan muu ei sitä aja. Aiemmin olin vähän turhan naiivi, hyväntahtoinen ihminen, ja niin vain kohdellaan kuin pahintakin m urhaajaa. Uskon myös että intuitiivisesti kaikki tietävät, että inhimillinen kohtelu saattaa olla h

Minkälaista kohtelu siis oli? Mistä tiedät/ tiesit ettei kokemuksesi johtunut nimenomaan siitä, että olit psykoosissa, ja siksi tulkitsit asioita väärin ja olit erimieltä hoitohenkilökunnan kanssa? En siis väitä etteikö huono kohtelu olisi mahdollista, mutta uskoisin että monesti potilas kokee että häntä kohdellaan väärin eikä ymmärretä juuri sen vuoksi, että ne omat vääristyneet ajatukset ja kokemukset ovat itselle täyttä totta, ja siksi luulee että muut ovat väärässä/ eivät ymmärrä.

Vierailija
185/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja todella todentuntuisia juttuja. Välillä oikeasti mietin edelleen, sainko jonkun portaalin auki. Tämäkin tietysti on lääkärille "harhainen ajatus".  Edelleen ihmetyttää muutama juttu. Esim. psykoosissa koin että otsassani on jotain. Sitten itsekin jo ajattelin että tämä on varmaan harhani. Kunnes toinen potilas tuijotti minun otsaa puhuessamme, siis ei minua vaan otsaa.  Monta creepya juttua joita voisin listata.

Jos oikeasti ajattelet noin, olet varmaan edelleen psykoottinen. Tuo meinaan kuullostaa harhaiselta minunkin mielestä, vaikka en lääkäri olekaan. 

Vierailija
186/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut. Tunne/harha-aistimus tallaa järjen päälle. Ei sille mitään mahda. Se on kuin jyrä, jyrää kaiken viisauden alleen. Se ei ole tunne. Se on sielun nyrjähdys

Vierailija
187/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

158 jatkaa,

Toinen obsessoinnin aihe, johon liittyvää huoliajattelua en saanut katkaistua, minulla oli se, että lastensuojelu veisi vauvani mitä ihmeellisimmistä syistä. Diagnoosi lapsivuodepsykoosi. 

Psykoosi kuulostaa pelottavalta, mutta vertaistukiryhmissä on saanut huomata, että kuka tahansa voi sairastua. Ja toisaalta myös parantua. 

Etkö siis usko että lastensuojelu voi viedä lapsen eli että pelkosi voi oikeasti toteutua? Vai onko psykoosi sitä että ajatus on epätosi vaikka tapahtuma olisi totta?

Olen eri, mutta tuo tarkoittaa sitä, että pelko on ollut epärealistinen ilman minkäänlaista pohjaa. Mitään uhkaa ei siis missään vaiheessa ole ollut, eikä mitään viitteitä siitä, että ladtensuojelu olisi millään tavalla ollut lasta mihinkään viemässä. Pelolle ei siis ole ollut mitään järkevää syytä, vaan se on ollut ihan vaan omista kuvitelmista kumpuavaa. 

Vierailija
188/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti ajattelet noin, olet varmaan edelleen psykoottinen. Tuo meinaan kuullostaa harhaiselta minunkin mielestä, vaikka en lääkäri olekaan. 

Siis mikä? Portaali? En ole psykoottinen enää, ollut aikoihin. Pointtini oli, että nuo kokemukseni ovat vaikuttaneet käsitykseeni todellisuudesta

Vierailija
189/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta asti, jos on kova stressi tai huoli jostain, alan kuvitella, että päässäni on kamera. Kaikki mitä näen silmilläni filmataan, ja ajatukseni näkyvät kuvatekstinä. Varon huolellisesti tuntikausia etten ajattele mitään "väärää", kunnes havahdun todellisuutren. Tämä kamera-ajatus on minulla aina pinnan alla. Jos en saa olla ystävien seurassa tai töissä, ja rahatilanne on huono, alan helposti pelätä vakoilijoita, ja ahdistus on järkyttävä. Pelkään joskus öisin, että menen tappamaan jonkun. Nykyään minulla on lääkitys tarvittaessa. Sairaalaan en ole koskaan päässyt.

Vierailija
190/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jos en ole saanut nukuttua, kuulen miten joku huutaa rääkyen suljetusta tv:stä, toisesta huoneesta tai selkäni takaa. Se on pelottavaa, eikä ketään näy missään. Näköharhoina on ollut vain isoja hyönteisiä, jotka juoksevat seinillä. Säikähdän aina niitä kauheasti. 

Vierailija
191/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin edellisiin (pahimpiin ja aitoihin) psykoosi- tm oireisiin liittyen liittyen, mitä voisi ihan näin hypoteettisesti tehdä, jos läheisellä olisi kuvatun kaltaisia oireita? Kuinka hänet saisi esim ohjattua asianmukaiseen hoitoon? Jos tämä ihminen ei itse tiedosta olevansa psykoosissa tmv tilassa vaan pitää em asioita täytenä totena?

Jos sinun läheisesi on psykoosissa tai muuten sekavassa tilassa, sinä soitat 112 ja saat apua. Olette te tyhmiä. 

Siinähän soittelet. Hätäkeskus ei noteeraa kuin hengenvaarallisesti väkivaltaisen psykoosipotilaan, hänetkin vasta sitten kun veri jo lentää.  Olen soittanut 112:een, kun tuttava sekoili, huusi ja raivosi kotonaan ja kadulla, miten hänet muka myrkytetään kaasulla. Ensihoitajat kävivät ovella ja sanoivat vain, että ei se halunnut lähteä mihinkään.

Vierailija
192/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä, että kaikki muut on väärässä ja minä oikeassa. Että muut käyttäytyvät irrationaalisesti, mutta minä olen täysin looginen taistellessani kommunisteja ja vihaamiani naisia vastaan incel-kammiossani.

Vierailija
193/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä? Portaali? En ole psykoottinen enää, ollut aikoihin. Pointtini oli, että nuo kokemukseni ovat vaik

No juuri tuo, että EDELLEEN kyseenalaistat mikä on totta ja mikä ei. Olet edelleen jossainmäärin harhainen, kun ajattelet että olet ehkä avannut jonkin ihmeen portaalin, tai että otsassasi on oikeasti ollut jotain mitä muut ovat tuijottaneet. 

Vierailija
194/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

139:

Minulla on oikeus mielipiteeseeni (tai pohdintaani) samalla tavoin kuten vaikka niillä, jotka käyttävät psykedeelejä ja kuvaavat kokemuksiaan todelliseksi (hengelliseksi) ulottuvuudeksi sen sijaan että pitäisivät niitä vain harhoina.

Vierailija
195/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tuolta Puppa-Konala -paskan spämmääjältä.

Vierailija
196/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

139:

Minulla on oikeus mielipiteeseeni (tai pohdintaani) samalla tavoin kuten vaikka niillä, jotka käyttävät psykedeelejä ja kuvaavat kokemuksiaan todelliseksi (hengelliseksi) ulottuvuudeksi sen sijaan että pitäisivät niitä vain harhoina.

Ja voin myös kertoa, että silloin kun oikeasti KOIN noita (en ole ollut psykoosissa aikoihin) ja jouduin osastolle, sanoin että koen nämä hengellisinä kokemuksina.  Kuten sanoin, psykiatriassa tämä on väärä mielipide ja harha. Minulla on kuitenkin uskonvapaus ajatella näin tai ainakin pohtia tätä.  "Sairaudentunnottomuuttani" on toki yritetty hoitaa piikittämällä suuri määrä antipsykoottia, elimistö siinä kärsi mutta mielipiteeni ei muuttunut. Sori siitä!

Vierailija
197/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin edellisiin (pahimpiin ja aitoihin) psykoosi- tm oireisiin liittyen liittyen, mitä voisi ihan näin hypoteettisesti tehdä, jos läheisellä olisi kuvatun kaltaisia oireita? Kuinka hänet saisi esim ohjattua asianmukaiseen hoitoon? Jos tämä ihminen ei itse tiedosta olevansa psykoosissa tmv tilassa vaan pitää em asioita täytenä totena?

Jos sinun läheisesi on psykoosissa tai muuten sekavassa tilassa, sinä soitat 112 ja saat apua. Olette te tyhmiä. 

Siinähän soittelet. Hätäkeskus ei noteeraa kuin hengenvaarallisesti väkivaltaisen psykoosipotilaan, hänetkin vasta sitten kun veri jo lentää.  Olen soittanut 112:een, kun tuttava sekoili, huusi ja raivosi kotonaan ja kadulla, miten hänet muka myrkytetään kaasulla. Ensihoitajat kävivät ovella ja sanoivat vain, että ei se halu

--

Erikoista. Itse kyllä tiedän kaksi psykoosiin sairastunutta, jotka ensihoito on poliisin kanssa käynyt hakemassa hoitoon vaikka ei ole veri lentänyt. 

Vierailija
198/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielenterveys on nyt heikentynyt. Koko ajan joutuu pohtimaan, että miten ihmeessä selviää kaikesta mm. työttömyyden uhasta, sairauksista, vuokrasta ja laskuista, yksinäisyydestä.  

Vierailija
199/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan harhaiselta.

T.Vihervassari persuliini

Vierailija
200/215 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmaisen leiman saatuasi astut taisteluun elämästäsi, identiteetistäsi ja vapaudestasi. Annatko sen, joka pelkää ja vihaa sinua, kontrolloida elämääsi tai määritellä kuka olet?