"Omistusasuja voittaa aina" perustuu lähes täysin siihen että korkoprosentti olisi nolla. Käytännössä ei toimi muuten.
Oletetaan että vuokra-asuja (tai aso-asuja) maksaisi vuokraa 800€/kk. Tästä tulisi 20v aikana 196000€.
Oletetaan että omistusasuja ostaisi samanlaisen asunnon ottamalla lainaa 150000€ (20v) ja maksaisi vastiketta 300€/kk. Tästä tulisi yhteensä 300000€, joista vastikkeen ja koron (4,5%) osuus 152000€.
Vertailun helpottamiseksi oletetaan että sekä vuokra, vastike ja korko pysyvät samana koko 20v ajan.
Näillä luvuilla vuokralaisen keskim. tappio olisi vaivaiset 150€/kk, ilman mitään omistusasumisen riskiä. Tinkimällä muusta kulutuksesta tuon verran on samoissa lukemissa omistusasujan kanssa. Ei kuulosta lainkaan kestämättömältä tappiolta?
Kommentit (953)
Miinuspeukut on turhia koska tämä on todellinen tilanne, kaikkia kuluja seurattu excelissä 29v.
En laske korjauskuluiksi sitä että edellisessä talossa naaattiin 1 lastenhuone uusiksi hänen kasvettuaan taaperosta teiniksi. Hinta 100e.
Asumme siististi ja talomme ovat hyvin rakennettuja
Putkien ja esim katon, märkätilojen ja lämmitysjärjestelmän, kiukaan ja vesikalusteiden tekninen käyttöikä päättyy jossain kohtaa. Se on yleensä 10-20 vuotta.
Piha on hoidettava. Ulkovaippa puhdistettava ja huoltomaalattava. Rännit ja salaojat pidettävä kunnossa. Hormit nuohottava.
Jos ette vuosittain tee huoltotöitä, talon arvo on 40 vuoden päästä pelkkä tontin arvo miinus purkukustannukset.
Sama toki koskee myös vuokra-asumista. Siinä kaikki kulut maksaa vuokralainen ja kaikki varallisuus karttuu omistajalle.
Tietenkin huoltotyöt tehdään mutta ei niihin mene tonneja uudehkossa talossa! Rännien puhdistus 0e/v, nuohous 60e/v. Hurrrrrrjan kallista!!! Salaojien tarkistus 0e, huuhtelu 10v välein - vielä on muutama vuosi aikaa tuohonkin. Samoin iv-kone, suodattimet vaihdetaan mutta kanavat imuroidaan n 5v välein. 400e suunnillern on mulla kk tasolla siihen varaa
Surkeat vesikalusteet jos noin usein uusitaan!?
Tiilikatto 30v, putkisto 30-40v. Ei 10 eikä 20v ellet ihan paskaa rakenna!
Talon uudelleenmaalaus maksaa muutaman satasen, kamalaa!! Siihenkin vielä vuosia
Piha on harrastus jonka hoidan mielelläni.
Vanha talo ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen ei tule halvemmaksi kuin yhtiövastike. Yhtiövastike on tyypillisesti noin 4-6 €/m2. Tavalliselle 150 m2 omakotitalolle se tarkoittaisi 600-900 €/kk. Tämä ei riitä, jos mukaan lasketaan kaikki kulut pitkällä tähtäimellä niin kuin taloyhtiöissä tehdään. Yksittäiset vuodet ovat edullisempia, jos laskee vain koko ajan juoksevat menot. Jos laskee mukaan silloin tällöin tehtävät huollot, korjaukset sekä koneiden ja laitteiden uusimiset, asumin
Ei kerrostalossa juurikaan lasketa "pitkällä tähtäimellä"! En tiedä yhtään yhtiötä joka olisi 20v kohdalla alkanut säästämään tai sijoittamaan ylimääräistä rahaa 20v päästä tehtävää putkiremppaa varten.
Eikä omassa talossamme mene noin paljoa per kk kuin kerran vuodessa jolloin splitatut asumuskulut + kiinteistövero on yhteensä 820e. Siis kerran vuodessa.
Ennenkuin tässä talossa mikään laukeaa tai hajoaa tai on peruskorjauksen tarpeessa talolla on uusi omistaja tai minä hautuumaalla (nyt 65v)
Putkiremontti on jo niin iso remontti, että sellaiseen ei säästetä etukäteen. Taloyhtiössä on paljon muuta huollettavaa ja korjattavaa koko ajan ja niin on omakotitalossakin. Ne kulut pitää laskea asumiskuluihin. Esimerkiksi vaikka ruohonleikkurin kulut. Sitä pitää huoltaa ja ladata tai ostaa polttoainetta. Se pitää myös uusia silloin tällöin. Taloyhtiössä tuo kuuluu joko huoltoyhtiän sopimukseen tai sitten taloyhtiöllä on oma ruohonleikkuri. Vastaavia esimerkkejä löytyy paljon. Yksittäisinä kulut voivat olla niin pieniä, että niitä ei tule ajatelleeksi. Niistä voi kertyä aika iso summa, jos kaikki laskee yhteen. Omakotitalossa on paljon kuluja, joita ei välttämättä mielletä asumiskuluiksi vaikka ne niitä ovatkin, jos aletaan verrata kuluja taloyhtiössä asumiseen.
Jos olet 65v, niin kaikella todennäköisyydellä talossa vaatii moni paikka huoltoa ja korjausta sinä aikana, kun vielä asut siinä.
Niin, voihan sitä asua niin ettei korjaa mitään, mutta moni työikäinen ei saa edes lainaa joten perikunnille nuo riesaksi jää.
"Osassa Helsinkiä tonttivuokrat nousevat ja ovat jatkossa 15000 - 30000 vuodessa."
Vierailija kirjoitti:
Niin, voihan sitä asua niin ettei korjaa mitään, mutta moni työikäinen ei saa edes lainaa joten perikunnille nuo riesaksi jää.
Voi olla korjaamatta ja huoltamatta, mutta silloin pitää hyväksyä, että omaisuuden arvo laskee. Eikö tuosta johtuva arvonlasku pitäisi laskea asumiskuluksi, kun verrataan vuokralla asumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Itse valitsen vuokra-asunnon jossa pinnat josta tykkään.
On myös vuokrataloyhtiöitä, mistä ei tarvitse muuttaa pois. Jatkuvasti rakennetaan uusia vuokrataloja ja aina saa tuet.
Ei muuten saa aina tukia, eikä pidäkään saada. Minun tuloillani ei saa mitään tukia ja hyvä niin.
Enpä usko että löytyy yhtäkään vuokrakämppää jonka pinnat olisi mun makuuni kuten omassa kodissani!?
Et saa tapetoida, et maalata, et saa mieleistäsi keittiötä. Tietty ok jos makusi on maalarinvalkoista ja peruslaminaattia tuo toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös vuokrataloyhtiöitä, mistä ei tarvitse muuttaa pois. Jatkuvasti rakennetaan uusia vuokrataloja ja aina saa tuet.
Ei muuten saa aina tukia, eikä pidäkään saada. Minun tuloillani ei saa mitään tukia ja hyvä niin.
Enpä usko että löytyy yhtäkään vuokrakämppää jonka pinnat olisi mun makuuni kuten omassa kodissani!?
Et saa tapetoida, et maalata, et saa mieleistäsi keittiötä. Tietty ok jos makusi on maalarinvalkoista ja peruslaminaattia tuo toimii
Inhoan tapetteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä pystytkö asumaan omistusasunnossa niin, että et käy töissä.
Itse olen koko ensi kesän kotona. Töitä ei ole.
Putkiremontti on jo niin iso remontti, että sellaiseen ei säästetä etukäteen. Taloyhtiössä on paljon muuta huollettavaa ja korjattavaa koko ajan ja niin on omakotitalossakin. Ne kulut pitää laskea asumiskuluihin. Esimerkiksi vaikka ruohonleikkurin kulut. Sitä pitää huoltaa ja ladata tai ostaa polttoainetta. Se pitää myös uusia silloin tällöin. Taloyhtiössä tuo kuuluu joko huoltoyhtiän sopimukseen tai sitten taloyhtiöllä on oma ruohonleikkuri. Vastaavia esimerkkejä löytyy paljon. Yksittäisinä kulut voivat olla niin pieniä, että niitä ei tule ajatelleeksi. Niistä voi kertyä aika iso summa, jos kaikki laskee yhteen. Omakotitalossa on paljon kuluja, joita ei välttämättä mielletä asumiskuluiksi vaikka ne niitä ovatkin, jos aletaan verrata kuluja taloyhtiössä asumiseen.
Jos olet 65v, niin kaikella todennäköisyydellä talossa vaatii moni paikka huoltoa ja korjausta sinä aikana, kun vielä asut siinä.
Ai 5v sisällä jolloin talo on reilu 10v?? Minä olen 65v, ei talo🤣 No ei taatusti tarvitse mitään kalliita peruskorjauksia vielä!!
Ruohonleikkuri hankittiin v 98, polttoainetta menee 100m2 nurmeen hyvin vähän eikä trimmerinkään lataus maksa mansikoita! Kuokka ja harava ovat perintöä sodan ajalta. En laske niille enää arvoa!!
Asumiskulut on asumiskuluja, eri kuin huolto- tai peruskorjauskulut. Esim puutarhan lannoitteet voit laskea vaikka mun harrastuskuluiksi, ei nekään peruskorjausta ole:)
Millä menee hyvin vähän mitään extraa asumiskulujen lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin, asumiskulut 320e. Ei velkaa. Talo alueella mistä yhä myydäön taloja parissa viikossa pks joten jos tililtä loppuu rahat voi seinät myydä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla korjaamatta ja huoltamatta, mutta silloin pitää hyväksyä, että omaisuuden arvo laskee. Eikö tuosta johtuva arvonlasku pitäisi laskea asumiskuluksi, kun verrataan vuokralla asumiseen?
Sanopa mitä kalliita pakollisia huoltotoimenpiteitä on vuosittain esim 2010 rakennetussa okt:ssa?? Mitä ilman arvo laskee kuin lehmän häntä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa mitä kalliita pakollisia huoltotoimenpiteitä on vuosittain esim 2010 rakennetussa okt:ssa?? Mitä ilman arvo laskee kuin lehmän häntä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisit, mutta käyt töissä.
Minä olen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollaset talot maksaa aika paljon.
Juu remontteja ei välttämättä ole.
No, jos on ilmaistointi niin pitää ottaa ammattilaiset putsaamaan ilmanpainelaitteilla, muuten ilmastointilaitteissa on pölyä mikä homehduttaa talon. Ammattilaisputsaus on ainakin 1500.
Taloa pitää myös huoltomaalata ulkopäin jo tossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollaset talot maksaa aika paljon.
Juu remontteja ei välttämättä ole.
No, jos on ilmaistointi niin pitää ottaa ammattilaiset putsaamaan ilmanpainelaitteilla, muuten ilmastointilaitteissa on pölyä mikä home
Ei taviksella ole sellaista laitetta millä saa putsattua ilmastointiputket koko talon pituudelta.
Jotain suodattimia voi itse vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luitko koko kirjoitusta?
Pääomaa olisi saman verran, mutta se olisi säästössä jota voi käyttää milloin vain.
Toisinkuin Suomalaisilla yleensä, kaikki rahat on sidottu asuntoon ja kun huonosti käy, niinkuin minulla niin pääoman arvo laskee. Rahan arvo tilillä ei laske.
Rahan arvo tilillä nimenomaan laskee, koska sille ei saa niin hyvää korkoa, että arvo säilyisi.
Voi herranjumala.
Ei rahan arvo tilillä laske mihinkään, saat käyttää sitä milloin mihin haluat. Ja se on heti käytettävissä toisinkuin sijoituksissa. Olen sijoittanut kymmeniä tuhansia, ja myynyt sijoitukset asuntolainan tähden plus miinus nolla tuloksella.
Sanonta sijoittavilla on että arvo laskee makuuttamalla tilillä. Sijoittajat eisaa välttämättä ikinä omiaan pois, kuten nyt nähty talvella Suomessa kiinteistöissä ja keväällä Amerikan pelleilyjen takia.
Sijoittaminen on rahan lainaamista riskillä. Etkä välttämättä ikinä pääse niistä nauttimaan.
Minä aion elää vapaasti, pidän myös kulta ja käteisvaroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voikaan verrata vuokralla asumista asumiseen talossa joka valmistui eilen -)))! Vertaa todellisia kuluja elikkä esim. 40 vuoden kuluja. Saat hieman oikeamman käsityksen. Muutenhan vertaat vaikka esim. kahden auton , toinen 15 vanha ja omasi 1 vuoden, kummalla ajo tuleekaan halvemmaksi. Hups, tulos ei yllätä mutta onko oikea?
Vierailija kirjoitti:
Asumiskulut on asumiskuluja, eri kuin huolto- tai peruskorjauskulut. Esim puutarhan lannoitteet voit laskea vaikka mun harrastuskuluiksi, ei nekään peruskorjausta ole:)
Tässä on perustavaa laatua oleva virhe. Puutarhan lannoitteet ovat asumiskuluja. Taloyhtiössä taloyhtiö maksaa ne ja kun verrataan asumiskuluja omakotitalon ja taloyhtiön välillä, ne pitää laskea mukaan. Tällaisia piilokuluja on omakotitalossa vaikka kuinka paljon. Monilla on harhaluulo omakotitalossa asumisen edullisuudesta taloyhtiössä asumiseen verrattuna, kun ei osata laskea kaikkia kuluja mukaan asumiskuluihin. Huolto- ja korjauskulut kuuluvat aivan ehdottomasti asumiskuluihin isoja peruskorjauksia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luitko koko kirjoitusta?
Pääomaa olisi saman verran, mutta se olisi säästössä jota voi käyttää milloin vain.
Toisinkuin Suomalaisilla yleensä, kaikki rahat on sidottu asuntoon ja kun huonosti käy, niinkuin minulla niin pääoman arvo laskee. Rahan arvo tilillä ei laske.
Rahan arvo tilillä nimenomaan laskee, koska sille ei saa niin hyvää korkoa, että arvo säilyisi.
Voi herranjumala.
Ei rahan arvo tilillä laske mihinkään, saat käyttää sitä milloin mihin haluat. Ja se on heti käytettävissä toisinkuin sijoituksissa. Olen sijoittanut kymmeniä tuhansia, ja myynyt sijoitukset asuntolainan tähden plus miinus nolla tuloksella.
Sanonta sijoittavilla on että arvo laskee makuuttamalla tilillä. Sijoittajat eisaa välttämättä ikinä omiaan pois, kuten nyt nähty talve
Rahan arvo tilillä laskee, jos on inflaatiota, joka on suurempaa kuin tilille maksettava korko. Ja käytännössä aina tilanne on niin.
Tässä on niin monta muuttujaa jotka vaikuttavat siihen että mikä on kannattavaa missäkin tilanteessa.
Mutta siitähän ei pääse pitkällä aikavälillä mihinkään, että omistamalla kasvattaa omaisuuttaan ja vuokraamalla kasvattaa jonkun toisen omaisuutta.