Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK-tutkinto töiden ohessa? Kokemuksia?

Vierailija
11.11.2023 |

Katsoin sattumalta todistusvalinta.fi sivustolta että minunhan yo-todistuksella ilmeisesti pääsisi aika moneen kouluun ilman valintakokeitakaan niin ajatus jäi vähän itämään. Että entäs jos? Mutta opintojen tulisi tapahtua täysin työn ohessa, onneksi ei ole mitään pikkulapsia tms perhe-elämää mille pitäisi järjestää aikaa että siinä mielessä voisi onnistuakin. Asun vielä lisäksi yhdessä Suomen yliopistokaupungeista, eli täältä löytyy yliopisto ja amk:kin. Mitä jos hakisinkin ensi kevään haussa jonnekin? Ensisijaisesti tietysti monimuoto/verkko-opinnot näin aikuisiällä? Ensikertalaisuus kai koskee minuakin vaikka yo-todistus on 15 vuoden takaa? Eikä väliä vaikka se tulisi käytettyä nyt johonkin koska näin kohta 50 ikävuotta lähestyessä tuskin tulisin enää koskaan hakemaan mihinkään muihin opintoihin. Sitten jos harjoitteluja varten voisi ottaa opintovapaata töistä, muuten siis täysin työn (arkipäivätyö) ohessa. Vielä kun keksisi mihin hakisi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen siis aikoinaan tuon lukion suorittanut iltaopintoina kokonaan eli siinä mielessä töiden ohessa opiskelu on kyllä tuttua ja kiinnostaisi kun nyt olisi vapaa-aikaa taas kiinteän perhe-elämän jälkeen enemmän. ap

Vierailija
2/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se onnistuu vaikkakin vaatii suunnitelmallisuutta ja hyvää organisointikykyä. Itse olen opiskellut nyt 1,5 vuotta täysipäiväisen työn ohessa AMK:ssa. Vapaa-aika jää tosi vähille, itsellänikään ei onneksi ole pikkulapsia. Minulla on onneksi mahdollisuus tehdä koulutehtäviä työpäivän aikana hiljaisina aikoina.

Kunhan pitää mielessä sen, että tämä on vain väliaikaista, niin kyllä tämänkin jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta, mutta suurimmalti osalti opiskelu on nykyisin ryhmätöiden tekoa ja itseopiskelua. Eli hyvin onnistuu jos jaksat illat ja viikonloput panostaa ja tietysti työpaikka joustaa sen verran että pääset pakollisille tunneille mukaan.

Vierailija
4/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se onnistuu vaikkakin vaatii suunnitelmallisuutta ja hyvää organisointikykyä. Itse olen opiskellut nyt 1,5 vuotta täysipäiväisen työn ohessa AMK:ssa. Vapaa-aika jää tosi vähille, itsellänikään ei onneksi ole pikkulapsia. Minulla on onneksi mahdollisuus tehdä koulutehtäviä työpäivän aikana hiljaisina aikoina.

Kunhan pitää mielessä sen, että tämä on vain väliaikaista, niin kyllä tämänkin jaksaa.

Haluatko vielä kertoa mitä alaa opiskelet? Tuleeko se työllistämään paremmin kuin aikaisempi ammatti? Mietin itse lähinnä kokonaan uuden alan vaihtoa. Mutta osaisiko sitä vaikka johonkin insinööriopintoihin ollenkaan... ap

Vierailija
5/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen ympäristöteknologian insinööriksi, ala on todella laaja-alainen, eli tulee työllistämään varmasti huomattavasti paremmin, kuin nykyinen alani.

Olen opiskellut aiemmin ammattikoulututkinnon ja vaikka matemaattiset alat ovat vaikeita, olen kyllä nekin oppinut.

Vierailija
6/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole opiskellut mitään lukion jälkeen? 

Vierailija
7/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen ympäristöteknologian insinööriksi, ala on todella laaja-alainen, eli tulee työllistämään varmasti huomattavasti paremmin, kuin nykyinen alani.

Olen opiskellut aiemmin ammattikoulututkinnon ja vaikka matemaattiset alat ovat vaikeita, olen kyllä nekin oppinut.

Jotain tällaista olin itsekin ajatellut, täytyypä tutkia enemmän. Lukiossa tykkäsin kyllä kovasti matematiikasta (lyhyt) ja fysiikan ja kemian pakolliset kurssitkin olivat yllättävän helppoja. ap

Vierailija
8/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole opiskellut mitään lukion jälkeen? 

Mulla on lukiota ennen hankittuna yksi ammattikoulutus (2 v työkokemus) ja yksi aikuiskoulutustutkinto (7 v työkokemus) ja lukion jälkeen toinen aikuiskoulutustutkinto jonka töitä olen tehnyt viimeiset 10 vuotta. ap

9/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 45-vuotiaana ammattikorkean, Haaga-Heliassa liiketaloutta.

Olin kokopäivätyössä eli ensimmäisen vuoden läsnäolovelvoitteet hieman vaativat voimia, mutta kun vauhtiin pääsi, niin osasi allokoida. Mitä pidemmälle mentiin, pystyi suorittamaan etänä.

Varsinaisiin opintoihin käytin monimuodossa 2,5 vuotta, mutta lopputyön näpertäminen (osaan kirjoittaa mainostekstejä ja kolumneja, en akateemista objektiivista pohdintaa) vei toisen mokoman.

Valmistuin siis 50-vuotiaana, onhan nyt taas "ajantasainen" paperi (takana jo kaksi vanhaa opistotasoista ja eri kursseja).

Suoriutuminen ja jaksaminen on hyvin henkilökohtaista, samoin tunne, onko oppinut mitään ja paljonko.

Vierailija
10/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen toista vuotta bio- ja elintarviketekniikkaa. Ensimmäinen vuosi oli todella raskas, tein vuorotöissä täyttä työviikkoa, olen myös kahden alakouluikäisen vuoroviikkovanhempi. Irtisanouduin nyt alkusyksystä, kun ei pää kestänyt enää, nyt koulu kulkee paremmin. 

Vierailija
11/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VaahtoVasara kirjoitti:

Aloitin 45-vuotiaana ammattikorkean, Haaga-Heliassa liiketaloutta.

Olin kokopäivätyössä eli ensimmäisen vuoden läsnäolovelvoitteet hieman vaativat voimia, mutta kun vauhtiin pääsi, niin osasi allokoida. Mitä pidemmälle mentiin, pystyi suorittamaan etänä.

Varsinaisiin opintoihin käytin monimuodossa 2,5 vuotta, mutta lopputyön näpertäminen (osaan kirjoittaa mainostekstejä ja kolumneja, en akateemista objektiivista pohdintaa) vei toisen mokoman.

Valmistuin siis 50-vuotiaana, onhan nyt taas "ajantasainen" paperi (takana jo kaksi vanhaa opistotasoista ja eri kursseja).

Suoriutuminen ja jaksaminen on hyvin henkilökohtaista, samoin tunne, onko oppinut mitään ja paljonko.

Oletko työllistynyt vielä 50-vuotiaana tähän uuteen ammattiin? Itselläkin 50 tulisi mittariin viimeistään koulun aikana. ap

Vierailija
12/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen toista vuotta bio- ja elintarviketekniikkaa. Ensimmäinen vuosi oli todella raskas, tein vuorotöissä täyttä työviikkoa, olen myös kahden alakouluikäisen vuoroviikkovanhempi. Irtisanouduin nyt alkusyksystä, kun ei pää kestänyt enää, nyt koulu kulkee paremmin. 

Onko sulla rahoitus aikuisopintorahaa vai mitä nyt irtisanomisen jälkeen? Toisaalta itse kyllä kovasti tykkään työstäni niin en haluaisi irtisanoutua kovinkaan helposti / tyhjän päälle mutta uuden koulutuksen tuoma mahdollisesti parempi palkka kyllä kiinnostaisi :D ap

Vierailija
13/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla rahoitus aikuisopintorahaa vai mitä nyt irtisanomisen jälkeen? Toisaalta itse kyllä kovasti tykkään työstäni niin en haluaisi irtisanoutua kovinkaan helposti / tyhjän päälle mutta uuden koulutuksen tuoma mahdollisesti parempi palkka kyllä kiinnostaisi :D ap

Opintotuella opiskelen. Päätös oli raskas ja hirvitti että tulot tippuvat liki tonnin kuussa, mutta reiluuden nimissä myös inhosin työtäni (linjahommia elintarviketuotannossa), en jaksanut olla lapsille läsnä ja yleinen elämänhalu kärsi.. lopulta päätös on osoittautumassa hyväksi. Nyt teen vähemmän mutta paremmin.

Vierailija
14/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opiskella itselleen liian vaikeaa työn ohessa. Helpot ja keskivaikeat menevät kyllä. Se kannattaa varmistaa etukäteen, ettei päivisin ole yhteisiä pakollisia luentoja, mikäli ei pääse työn laadun vuoksi osallistumaan niille. Verkko on parempi yleensä, kuin monimuoto. Monimuodoissa voi olla vaikka lähipäiviä tai vuoroviikkoja etä/lähi. Verkoissa on yleensä oma aikataulu, mutta sekin riippuu alasta. Sosionomeilla on myös yhteistä verkko-opiskelua päivällä. Osassa verkko-opinnoissa ei tarvitse olla samaan aikaan paikalla lainkaan ja opinnot voi tehdä vaikka yöllä.

15/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin ravintola-alalta ensin alan maahantuontiin ennen Haagaa, valmistuttuani rahoitusalalle.

Ihan perus asiakaspalveluun, mutta vuodessa taustatöihin ja erikoistumaan. 

Onnistuu kun jaksaa hakata päätä seinään. Vaikeaa kieltämättä.

Vierailija
16/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata opiskella itselleen liian vaikeaa työn ohessa. Helpot ja keskivaikeat menevät kyllä. Se kannattaa varmistaa etukäteen, ettei päivisin ole yhteisiä pakollisia luentoja, mikäli ei pääse työn laadun vuoksi osallistumaan niille. Verkko on parempi yleensä, kuin monimuoto. Monimuodoissa voi olla vaikka lähipäiviä tai vuoroviikkoja etä/lähi. Verkoissa on yleensä oma aikataulu, mutta sekin riippuu alasta. Sosionomeilla on myös yhteistä verkko-opiskelua päivällä. Osassa verkko-opinnoissa ei tarvitse olla samaan aikaan paikalla lainkaan ja opinnot voi tehdä vaikka yöllä.

Tuo vaihtoehto kiinnostaisi eniten, mitenköhän insinööripuolella? Täytyy kyllä tutkia enemmän muidenkin paikkakuntien kouluja koska sama kai se sitten on vaikka koulu olisi toisella puolella Suomea jos opintoja pystyy tekemään täysin oman aikataulun mukaan. ap

Vierailija
17/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lukee konetekniikkaa verkko-opintoina. Paljon paremmin sopii kuin monimuotona: monimuodoilla olisi pakollisia lähipäiviä.