"Omistusasuja voittaa aina" perustuu lähes täysin siihen että korkoprosentti olisi nolla. Käytännössä ei toimi muuten.
Oletetaan että vuokra-asuja (tai aso-asuja) maksaisi vuokraa 800€/kk. Tästä tulisi 20v aikana 196000€.
Oletetaan että omistusasuja ostaisi samanlaisen asunnon ottamalla lainaa 150000€ (20v) ja maksaisi vastiketta 300€/kk. Tästä tulisi yhteensä 300000€, joista vastikkeen ja koron (4,5%) osuus 152000€.
Vertailun helpottamiseksi oletetaan että sekä vuokra, vastike ja korko pysyvät samana koko 20v ajan.
Näillä luvuilla vuokralaisen keskim. tappio olisi vaivaiset 150€/kk, ilman mitään omistusasumisen riskiä. Tinkimällä muusta kulutuksesta tuon verran on samoissa lukemissa omistusasujan kanssa. Ei kuulosta lainkaan kestämättömältä tappiolta?
Kommentit (953)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvun talossa alkuperäiset ruskeat keittiökaapit.
Ou no
Vielä pahempia ovat nykyisin suosiossa olevat mustat "keittiöt" olohuoneen nurkassa. 🤮
Musta keittiö vanhenee tosi nopeasti. Kun katselee asuntoilmoituksia, joissa on muutamankin vuoden ikäinen musta keittiö, niin eivät näytä enää läheskään niin hyviltä kuin uutena. Mikä tahansa muu väri kestää aikaa paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Miten laskelmissa pitäisi ottaa huomioon se, jos yksinkertaisesti ei vaan halua viettää elämäänsä kerros- tai rivitalossa?
Tähän aikaan vuodesta suurin iloni on suunnitella kasvihuoneen ja viljelylaatikoiden kylvöjä ja käydä katsomassa kun itserakennettu uima-allas hiljalleen täyttyy omasta kaivosta.
En pysty laskemaan näiden tuottamalla hyvälle mielelle hintaa, mutta olen aika varma että kokonaisuus on plussan puolella, vaikka vuokrakämpässä pääsisikin halvemmalla.
Saahan noita omakotitalojakin vuokrattua, ei sen vuokra-asunnon ole pakko olla rivi- tai kerrostalo.
Vierailija kirjoitti:
Aika paksu vale etteikö omistusasuja kelpuuta mitä tahansa tasoa kun katsoo noita 70-luvun röttelöitä mitä nytkin myynnissä on.
Ne oli uusia ja hienoja, kun ne rakennettiin. Ihan yhtä lailla on huonokuntoisia vuokra-asuntojakin. Eikä kukaan asu kaikissa tarjolla olevissa asunnoissa, vaan jokainen valitsee itse omansa niillä resursseilla, mitä on.
Minulla on omistusasunto, jossa asun, ja viisi sijoitusasuntoa, joita vuokraan. Molemmissa on hyvät puolensa. Vuokralaiset voivat kyllä menettää kotinsa ja joutua etsimään uuden, vaikka talous olisi kuinka kunnossa. Jos joku lapsistani tarvitsee jotakin asuntoani, irtisanon vuokralaisen tietysti. Omastani en joudu lähtemään kovin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla hajoaa putket tai katto eikä pankki anna remonttilainaa eikä vakuutus korvaa niin mitä teet, jos ei ole tilillä rahaa.
1980-luvun talon kattoremontti maksoi 23000 euroa, kun oli asbestia.
Moni tekee remontit ennen eläkkeelle jääntiä, koska pankki ei anna välttämättä remonttilainaa pienituloiselle eläkeläiselle.
80-vuotias 1200 netto eläkkeellä ei ole välttämättä hyvä lainan anto kohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paksu vale etteikö omistusasuja kelpuuta mitä tahansa tasoa kun katsoo noita 70-luvun röttelöitä mitä nytkin myynnissä on.
Ne oli uusia ja hienoja, kun ne rakennettiin. Ihan yhtä lailla on huonokuntoisia vuokra-asuntojakin. Eikä kukaan asu kaikissa tarjolla olevissa asunnoissa, vaan jokainen valitsee itse omansa niillä resursseilla, mitä on.
Minulla on omistusasunto, jossa asun, ja viisi sijoitusasuntoa, joita vuokraan. Molemmissa on hyvät puolensa. Vuokralaiset voivat kyllä menettää kotinsa ja joutua etsimään uuden, vaikka talous olisi kuinka kunnossa. Jos joku lapsistani tarvitsee jotakin asuntoani, irtisanon vuokralaisen tietysti. Omastani en joudu lähtemään kovin helposti.
Itse valitsen vuokra-asunnon jossa pinnat josta tykkään.
On myös vuokrataloyhtiöitä, mistä ei tarvitse muuttaa pois. Jatkuvasti rakennetaan uusia vuokrataloja ja aina saa tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla hajoaa putket tai katto eikä pankki anna remonttilainaa eikä vakuutus korvaa niin mitä teet, jos ei ole tilillä rahaa.
1980-luvun talon kattoremontti maksoi 23000 euroa, kun oli asbestia.
Moni tekee remontit ennen eläkkeelle jääntiä, koska pankki ei anna välttämättä remonttilainaa pienituloiselle eläkeläiselle.
Itse aion toimia näin ihan siitäkin syystä, että eläkeläiselle laina on raskasta maksaa. Tai ainakin säästää remonttirahat rahastoihin palkkatuloistani ennen eläkeikää. Eihän remontteja kannata tehdä ennen aikojaan.
Ei kukaan edes sadan vuoden päästä muista, että olet olemassa. En minä ainakaan mitään mummojen vanhempia mieti.
On myös vuokrataloyhtiöitä, mistä ei tarvitse muuttaa pois. Jatkuvasti rakennetaan uusia vuokrataloja ja aina saa tuet.
Ei muuten saa aina tukia, eikä pidäkään saada. Minun tuloillani ei saa mitään tukia ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan edes sadan vuoden päästä muista, että olet olemassa. En minä ainakaan mitään mummojen vanhempia mieti.
Raadat töissä eikä kukaan edes 100 vuoden päästä muista, että olit olemassa tai mitä omistit.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten saa aina tukia, eikä pidäkään saada. Minun tuloillani ei saa mitään tukia ja hyvä niin.
Saa tukia, jos on työtön tai sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raadat töissä eikä kukaan edes 100 vuoden päästä muista, että olit olemassa tai mitä omistit.
En minä ainakaan varmaan edes tiedä mitä vuonna 1900 tai 1920 syntyneet sukulaiset on tehneet tai missä asuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tukia, jos on työtön tai sairastuu.
Ei noista syistä mitenkään automaattisesti saa tukia. Olen ollut sekä työttömänä että sairastanut syövän. En saanut tukia, enkä saa jatkossakaan, koska minulla on sijoituksia, ja pääomatuloja tulee vaikka palkkatulot keskeytyisi. Ei siis olisi tarvinnutkaan saada, ja minustakin on oikein hyvä näin. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa on ihan riittävästi kustannuksia ettei se tule paljon halvemmaksi kuin yhtiövastike. Pitää laskea mukaan 20-30v välein tehtävät isommat rempat kuten katon vaihtaminen.
Kiva ois olla velaton. Meidän talon markkina-arvo on n.750 000€. Sen verran saisi jos nyt myisi. Mutta ei se paljon lämmitä kun makselee lainan lyhennyksiä. Ihan sama onko arvo 5€ vai 5m€ jos taloa käyttää asumiseen.
Omakotitalossa asuminen ei tule halvemmaksi kuin yhtiövastike. Yhtiövastike on tyypillisesti noin 4-6 €/m2. Tavalliselle 150 m2 omakotitalolle se tarkoittaisi 600-900 €/kk. Tämä ei riitä, jos mukaan lasketaan kaikki kulut pitkällä tähtäimellä niin kuin taloyhtiöissä tehdään. Yksittäiset vuodet ovat edullisempia, jos laskee vain koko ajan juoksevat menot. Jos laskee mukaan silloin tällöin tehtävät huollot, korjaukset sekä koneiden ja laitteiden uusimiset, asumin
Ei kerrostalossa juurikaan lasketa "pitkällä tähtäimellä"! En tiedä yhtään yhtiötä joka olisi 20v kohdalla alkanut säästämään tai sijoittamaan ylimääräistä rahaa 20v päästä tehtävää putkiremppaa varten.
Eikä omassa talossamme mene noin paljoa per kk kuin kerran vuodessa jolloin splitatut asumuskulut + kiinteistövero on yhteensä 820e. Siis kerran vuodessa.
Ennenkuin tässä talossa mikään laukeaa tai hajoaa tai on peruskorjauksen tarpeessa talolla on uusi omistaja tai minä hautuumaalla (nyt 65v)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi 20 vuodessa se omistusasujan asunto tarvitsee jo jos jonkinlaista remppaa. Vuokralaisena on helpompi vaihtaa maisemaa.
Vuokralainenkin maksaa aina tehdyistä remontista, vuokrassaan. Toki jos haluaa asua aina murjuissa, niin pääsee halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi 20 vuodessa se omistusasujan asunto tarvitsee jo jos jonkinlaista remppaa. Vuokralaisena on helpompi vaihtaa maisemaa.
Vuokralainenkin maksaa aina tehdyistä remontista, vuokrassaan. Toki jos haluaa asua aina murjuissa, niin pääsee halvemmalla.
Siis Kela maksaa.
Vanhoissa taloyhtiöissä tehdään putkiremontteja eli aika uusi kylppäri on monessa.
Toki osa kerrostaloista menee purettavaksi, kun ei saa remonttilainaa.
Vierailija kirjoitti:
"Pääkaupunkiseudulla sadat taloyhtiöt ovat ajautumassa luottokelvottomiksi eli pankit ei anna tuleviin remontteihin enää lainaa."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sadat-taloyhtiot-eivat-saa-pankeilt…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on niin paljon heikkolahjaisen spämmäystä, että se menee ihan pilalle.
Koostettuna: Omistusasuja voittaa, vuokralla asuja häviää. Lisäksi on harvinaisia poikkeuksia, joissa käy päinvastoin, mutta se on kuitenkin mahdollista.
Yksilötasolla mikään ei ole täysin varmaa koskaan, mutta jos katsotaan todennäköisyyksiä, niin todennäköisesti kannattaa omistaa asunto.
Kun sut irtisanotaan 50-vuotiaana menetät asuntosi ja olet tehnyt 30 vuotta töitä turhaan.
Moni vuokralla asuva on kotona. Ei töitä nyt eikä luultavasti koko kesänä.
Voi nukkua milloin haluaa, keitellä kahvia ja katsoa telkkaria.
Pesen nyt myös pyykkejä ja siivoilen pääsiäistä varten. Osa on pääsiäisen töissä ainakin sairaaloissa.
Usko jo, kaikki eivät asun pääkaupunkiseudulla ja ainakin Oulun seudulla on kohtuu hintaisia vuokra-asuntoja tarjolla ihan ok kuntoisiakin. Itse asun kunnan vuokra-asunnossa, hyvällä paikalla, siisti ja edullinen. Työttömänä saan tähän asumistukea ja pärjään oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden ikäinen talo, 0e korjauksiin.
Tuossa on käyttösähkö, lämmitys (sähkö), jäte, vesi ja vakuutus. Eli kaikki mitä maksoimme v 2024.Tälle vuodelle putoaa vielä tuosta. Ainoa huoltokulu iv-suodattimet
Edellisessä talossamme asuimme 13v eikä mitään korjattavaa. Terassit öljyttiin 2v välein, ainoa "huoltokulu", ja toki ilmastoinnin suodattimet 2-3x vuodessa. Muutaman kympin per vuosi
Miinuspeukut on turhia koska tämä on todellinen tilanne, kaikkia kuluja seurattu excelissä 29v.
En laske korjauskuluiksi sitä että edellisessä talossa naaattiin 1 lastenhuone uusiksi hänen kasvettuaan taaperosta teiniksi. Hinta 100e.
Asumme siististi ja talomme ovat hyvin rakennettuja
Mitä vanhemmaksi talo tulee, sitä enemmän pitää varata huoltoon ja korjauksiin joka vuosi. Lähes ilmainen asuminen
Kuten talomme on. En asu tässä enää kuin n 5v joten siitä menee vielä 15-20v ensimmäisiin929 peruskorjauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, sellasia pintoja mitä on laitettu 1960 ja 1970-luvulla jopa.
Osassa ei ole tehty mitään remontteja.
Saa upottaa hyvät rahat että niistä saa edes jotenkin siedettävän mutta talo on silti vanha lato, tuommoisessa en suostuisi asumaan mutta jollekin kelpaa koska oma 😂