"Omistusasuja voittaa aina" perustuu lähes täysin siihen että korkoprosentti olisi nolla. Käytännössä ei toimi muuten.
Oletetaan että vuokra-asuja (tai aso-asuja) maksaisi vuokraa 800€/kk. Tästä tulisi 20v aikana 196000€.
Oletetaan että omistusasuja ostaisi samanlaisen asunnon ottamalla lainaa 150000€ (20v) ja maksaisi vastiketta 300€/kk. Tästä tulisi yhteensä 300000€, joista vastikkeen ja koron (4,5%) osuus 152000€.
Vertailun helpottamiseksi oletetaan että sekä vuokra, vastike ja korko pysyvät samana koko 20v ajan.
Näillä luvuilla vuokralaisen keskim. tappio olisi vaivaiset 150€/kk, ilman mitään omistusasumisen riskiä. Tinkimällä muusta kulutuksesta tuon verran on samoissa lukemissa omistusasujan kanssa. Ei kuulosta lainkaan kestämättömältä tappiolta?
Kommentit (953)
Vuokra-asuja maksaa aina jollekin toiselle --> joku käärii rahat ja saa tuottoa sijoitukselleen.
Jos todella vuokralainen voittaisi, niin silloinhan asunnon omistaminen ja vuokralle laittaminen tässä yhteiskunnassa olisi hyväntekeväisyyttä.
On aivan merkityksetöntä nouseeko korot, kiinteistövero, kiinteistöhuolto, sähkön hinta tai mikä tahansa. Tuli remontti tai ei. Vuokralainen maksaa viime kädessä kaiken kuitenkin vuokrassaan. Ei ole mitään erillistä markkinaa, jossa vuokralainen saisi kaiken puoli ilmaiseksi.
Paitsi ehkä HEKA:ssa joka saa nyt kaupungilta vastikkeetonta rahaa ettei vuokria tarvitsisi nostaa niin paljon. Tämä on sama asia, kuin että kaupunki alkaisi jakamaan sosiaalitukia Kelan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oikein tyytyväinen, että on AP:n kaltaisia tyyppejä, jotka kuvittelevat, että vuokralla on kannattavaa asua. Onhan se kannattavaa minulle, joka omistaa jonkun AP:n kaltaisen tyypin vuokra-asunnon. Asuntohan on ostettu lainalla, jota vuokralais-AP lyhentää minun puolestani. Hän maksaa myös vastikkeet ja vähän voittoa minulle remontteihin, minä sitten vähennän verotuksessa kaikenlaista kulua ja asunnon remontit, heti kun AP vaihtaa maisemaa. Tilalle tulee joku toinen AP jatkamaan maksamista.
AP ei itse omista asuntoa, mutta hän mielellään maksaa minun omaisuuteni kartuttamisen ja minulle jälleen yhden omistusasunnon. Kiitos siitä sinulle lämpimästi. Saatan jopa muistaa sinua vuoden alussa vuokrankorotuksella. <3
T. Vuokranantajasi
Kiitos vuokranantaja joka käyt töissä ja maksat asumistukeni vuokra-asuntoon.
Onneksi on niin monta asuntoa jo tuottamassa, ettei tarvitse töissä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asuja maksaa aina jollekin toiselle --> joku käärii rahat ja saa tuottoa sijoitukselleen.
Jos todella vuokralainen voittaisi, niin silloinhan asunnon omistaminen ja vuokralle laittaminen tässä yhteiskunnassa olisi hyväntekeväisyyttä.On aivan merkityksetöntä nouseeko korot, kiinteistövero, kiinteistöhuolto, sähkön hinta tai mikä tahansa. Tuli remontti tai ei. Vuokralainen maksaa viime kädessä kaiken kuitenkin vuokrassaan. Ei ole mitään erillistä markkinaa, jossa vuokralainen saisi kaiken puoli ilmaiseksi.
Paitsi ehkä HEKA:ssa joka saa nyt kaupungilta vastikkeetonta rahaa ettei vuokria tarvitsisi nostaa niin paljon. Tämä on sama asia, kuin että kaupunki alkaisi jakamaan sosiaalitukia Kelan ohi.
Sinä omistusasujana maksat noita vuokra-asuntojen kuluja veroissa.
No, joo myös 200000 eläkeläistä saa asumistukea + sitten muut.
Ja palkkasi eläkemaksu menee nyt eläkkeellä oleville. Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5% vuosipalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos todella vuokralainen voittaisi, niin silloinhan asunnon omistaminen ja vuokralle laittaminen tässä yhteiskunnassa olisi hyväntekeväisyyttä.On aivan merkityksetöntä nouseeko korot, kiinteistövero, kiinteistöhuolto, sähkön hinta tai mikä tahansa. Tuli remontti tai ei. Vuokralainen maksaa viime kädessä kaiken kuitenkin vuokrassaan. Ei ole mitään erillistä markkinaa, jossa vuokralainen saisi kaiken puoli ilmaiseksi.
No, joo myös
2400 brutto palkalla omaa eläkettä kertyy 400 euroa 10 vuodessa - verot
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa ei makseta vastiketta.
Kyllä meillä ainakin on. Siitä menee vesi, tiemaksu, jätemaksu ja kiinteistövero.
Vierailija kirjoitti:
Perheellemme koti on niin rakas paikka, että en voisi ottaa riskiä olla omistamatta sitä. Vuokrakämpästä kun voi lentää pihalle milloin vain.
ap:n laskelma on muutenkin niin vinksallaan etten tiedä mihin tarttua...esimerkissä on pielessä/unohdettu ainakin
-vastikkeen/vuokran välinen suhde-vuokrankorotukset
-asunnon arvonnousu
-omaisuuden kertyminen omistusasujalle
-20v jälkeen vuokralainen maksaa edelleen vuokraa
Voi omistusasunnostakin lentää pihalle. Ulosottovirastossa on asuntoja myyynnissä.
Ja kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista, jos ne jättää ne maksamatta. Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
Jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Mun tuttu sai pankista lainan kaksioon, kun oli 6 kuukautta palkkatuella.
Kyllä monella jää yhtiölainat ja vastikkeet maksamatta, kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset.
Helsingissä ei löydy ainakaan perheille mitään 800 € kuussa vuokrasuntoja.
Helsingissä tulee kamalaa, kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset. Siellä tyhjenee asuntoa meinaan ensi vuonna, kun leikkaukset astuu voimaan.
Miettikää ansiosidonnaista leikataan 400 euroa kuukaudessa, ei ole pikkusumma.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei löydy ainakaan perheille mitään 800 € kuussa vuokrasuntoja.
Nyt on saanut asumistukea ja soviteltua päivärahaa ja asumistukea. Mutta kun ne leikataan niin vuokralaiset lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, joo myös
Ai mitäs vuokra-asuntojen kuluja minä maksan? En ainakaan mitään tukia koska vuokralla asuvat on tämän keskustelun perusteella hyvin varakkaita sijoitussalkkuineen.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu sai pankista lainan kaksioon, kun oli 6 kuukautta palkkatuella.
Kyllä monella jää yhtiölainat ja vastikkeet maksamatta, kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset.
Ei viitsi edes ajatella sitä määrää nyt kuinka paljon kerrostaloja menee konkurssiin lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä omistusasujana maksat noita vuokr
No, esim. mun ansiosidonnainen on tainnut mennä vuokraan.
Niin, kannattaa ottaa huomioon, että monella vuokralaisella ei ole vakituista työpaikkaa eli ollaan noin 6 kuukautta ainakin kotona vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kannattaa ottaa huomioon, että monella vuokralaisella ei ole vakituista työpaikkaa eli ollaan noin 6 kuukautta ainakin kotona vuodessa.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Mihin vattuun noita perikuntien asuntoja myydään. Kukaan ei halua edes vuokrata omakotitaloa, koska kalliit lämmityskulut.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kommentin ensimmäinen kappale on jo niin pahasti pielessä, että turha lukea pidemmälle.
Jos maksat vuokraa 800 euroa kuussa ja vuokraa korotetaan 2,5% vuodessa, niin 20 vuodessa maksat vuokria noin 250 000 euroa.
Mulla ei oo ainakaan 3 vuoteen korotettu penniäkään. Asumistuki maksaa puolet, joten itse maksettavaksi jää 400 e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa ei makseta vastiketta.
Omakotitalossa ei ole muita kuluja kuin kiinteistövero ja vakuutus. Lämmityspuut saadaan omasta metsästä, vesi omasta kaivosta ja jätteet poltetaan. Remontit tekee naapurin Reiska pullakahvipalkalla. No - jos on vähän isompi remppa joutuu antamaan kossupullon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on asunnon arvon nousu? Sekin vaikuttaa kokonaislaskelmassa.
Inflaatiokin heittää oman sattumansa soppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kommentin ensimmäinen kappale on jo niin pahasti pielessä, että turha lukea pidemmälle.
Jos maksat vuokraa 800 euroa kuussa ja vuokraa korotetaan 2,5% vuodessa, niin 20 vuodessa maksat vuokria noin 250 000 euroa.
Mulla ei oo ainakaan 3 vuoteen korotettu penniäkään. Asumistuki maksaa puolet, joten itse maksettavaksi jää 400 e kuussa.
Ei maksa enää kauaa ja vuokrissa alkaa olla kovat korotuspaineet.
Mulle koti on myös erittäin rakas paikka ja tärkein asia koko maailmassa. Olen todellinen kotihiiri, rakastan olla kotona. Olen myös esteetikko ja kaunis koti on mulle erittäin tärkeä. En ajattele kotia ensisijaisesti sijoituskohteena. Sijoitan kyllä myös koko ajan osakkeisiin mutta kaunis koti on mulle tärkeämpi kuin se sijoitussalkku.