Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19951)
Kampin Pimu kirjoitti:
En ole kemisti mutta voin vilkaista... oikaista saa.
Mun tietääkseni homogenointi tarkoittaa maitorasvan pilkkomista mekaanisesti pienemmäksi. Homogenoinnin avulla estetään maitorasvan nouseminen maidon pinnalle. Tästä syystä maitopurkkia ei tarvitse ravistaa.
Maitoproteiini on taas eri asia.
Maitorasva ja -proteiinit ovat eri asioita, mutta homogenointi vaikuttaa molempien rakenteeseen. Nämä kulkevat myös yhdessä, koska homogenoinnissa rikotaan maidon rasvan luontainen kalvorakenne ja sen pinta-ala moninkertaistuu, ja esiin tullut "paljaaksi jäävä" kalvoton ala vetää itseensä proteiineja.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Mun tietääkseni homogenointi tarkoittaa maitorasvan pilkkomista mekaanisesti pienemmäksi. Homogenoinnin avulla estetään maitorasvan nouseminen maidon pinnalle. Tästä syystä maitopurkkia ei tarvitse ravistaa.
Maitorasva ja -proteiinit ovat eri asioita, mutta homogenointi vaikuttaa molempien rakenteeseen. Nämä kulkevat myös yhdessä, koska homogenoinnissa rikotaan maidon rasvan luontainen kalvorakenne ja sen pinta-ala moninkertaistuu, ja esiin tullut "paljaaksi jäävä" kalvoton ala vetää itseensä proteiineja.
Kiitos selventävästä vastauksesta. Lunttasin lisää tietoa Wikipediasta. Mielenkiintoista asiaa homogenoinnista.
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Kidney-papujen ja luomutuotteiden ystäville:
"Foodin vetää myynnistä yhden erän Foodinin luomukidneypapuja.
Tullin tekemässä valvonnassa on todettu torjunta-aineita yli lainsäädännössä määritellyn enimmäismäärän."
Mitäs-mitäs! Mä olen ollut siinä käsityksessä, että luomussa ei käytetä lainkaan torjunta-aineita.
Saa käyttää, rajoitetusti, mutta myös luomussa saa käyttää torjunta/kasvinsuojelu-aineita
Mistä saisi hyvälaatuisia mandariineja/ satsumia/klementiinejä jouluksi? Ei kuivia,eikä mädäntyneitä?
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisi hyvälaatuisia mandariineja/ satsumia/klementiinejä jouluksi? Ei kuivia,eikä mädäntyneitä?
Irtolaarista valkaten. Mutta aina niitä sellaisia ei vaan ole tarjolla. Missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtolaarista valkaten. Mutta aina niitä sellaisia ei vaan ole tarjolla. Missään.
Mäkin olen tarkkaillut satsumien tms. laatua. Lidlissä ne on kilon verkkopusseissa mutta olen toistaiseksi jättänyt kauppaan tarjouksista huolimatta. Näyttivät just siltä, että osa on kuivakkaita ja loput kohta mädänlötköjä. Mistähän tosiaan löytyisi hyvänlaatuisia? Voisihan niistä hieman enemmän jopa maksaa koska mitään säästöähän ei tule jos vaikka yksi kolmasosa on biojätekamaa.
Taitaa muuten ihmiset nyt olla joulukiireissään kun on niin hiljaista palstalla 🌲
Kampin Pimu
Koko tämän viikon olen syönyt bataatti-linssikeittoa, (mukana oli myös muita juureksia ja papuja) sekä mustapapu-punajuuripihvejä ja uunijuureksia. Tänään tein kukkakaalista, perunasta ja ruskeista pavuista soppaa, jota syön jouluun asti ja loput pistän pakastimeen. Näistä ruskeista pavuista ei tullut ihan yhtä hyvä kermainen maku ja suutuntuma kuin kikherneistä aiemmin. Lisäksi tein jäljelle jääneestä punajuuresta hummusta kikherneiden kanssa. Idean siihen sain täältä, kun joku oli sitä tehnyt, oisko ollut Ske... Sitä voipi syödä sitten ihan sellaisenaan tai raakojen porkkanatikkujen kanssa.
Tähän mennessä joulukuussa ruokiin (plus 1 viini) on mennyt 138,42 euroa. Se sisältää myös jouluksi juustoja, viikunahilloketta, savulohi (lidlissä 15,90e/kg) ja harmaa suolattua kinkkua (lidl n 6e/500g). Meitä on kaksi joulua viettämässä ja melkein puoliksi taitaa kulut suurinpiirtein mennä. Huomenna yhdessä kauppaan ja ostetaan (toinen maksaa) laatikot, salaatit, viinirypäleitä ja vielä härpäkkeitä juustopöytään.
-Säästäjä
Vierailija kirjoitti:
Koko tämän viikon olen syönyt bataatti-linssikeittoa, (mukana oli myös muita juureksia ja papuja) sekä mustapapu-punajuuripihvejä ja uunijuureksia. Tänään tein kukkakaalista, perunasta ja ruskeista pavuista soppaa, jota syön jouluun asti ja loput pistän pakastimeen. Näistä ruskeista pavuista ei tullut ihan yhtä hyvä kermainen maku ja suutuntuma kuin kikherneistä aiemmin. Lisäksi tein jäljelle jääneestä punajuuresta hummusta kikherneiden kanssa. Idean siihen sain täältä, kun joku oli sitä tehnyt, oisko ollut Ske... Sitä voipi syödä sitten ihan sellaisenaan tai raakojen porkkanatikkujen kanssa.
Tähän mennessä joulukuussa ruokiin (plus 1 viini) on mennyt 138,42 euroa. Se sisältää myös jouluksi juustoja, viikunahilloketta, savulohi (lidlissä 15,90e/kg) ja harmaa suolattua kinkkua (lidl n 6e/500g). Meitä on kaksi joulua viettämässä ja melkein puoliksi taitaa kulut suurinpiirtein mennä. Huomenna yhdessä kauppaan ja ostetaan (toi
Nyt kun rupesin kuittia tuijottelemaan, niin tuohan oli 8,99e tuo kinkku ja oli varmasti kokokin isompi, eli ei ollut ihan se harmaasuolattu mitä luulin ostaneeni 😄. Loppusumma joulukuulta kuitennii sama. Jospa sitä jatkossa yrittäisi olla VIELÄ tarkempi kaupassa... Mokasin jo sen bataatinkin kanssa; muille se maksoi 0,99e/kg, mutta mulle 1,29e, koska punnitsin ilmeisesti väärälle tuotteelle. No eipä siinä, edullinenhan tuo oli joka tapauksessa.
-Säästäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella oli ainakin yhdessä Prismassa eilen 0,99/kg Coopin satsumia irtomyynnissä. Osa oli aika huonoja, mutta kyllä sieltä joukosta hyviäkin löytyi. Viereisen laarin Brunot, 3,39/kg jäi kyllä odottamaan muita asiakkaita poimimaan..
Kampin Pimu kirjoitti:
Lidl-mies: "mikä se terveellinen ruoka on? Ei ainakaan tämä norjalainen lohi, joka on yhden dokumentin mukaan maailman myrkyllisintä ruokaa"
Olen estänyt evästeet joten en pääse näkemään linkkaamaasi "dokumenttia". Voisitko referoida, mikä tekee norjalaisesta lohesta myrkyllistä. Tämä ilman sarvia ja hampaita. Enpä usko, että sitä saisi rahdata tänne jos näin olisi.
No tästähän on kirjoitettu ympäri nettiä, myös tuossa videossa oli juttua. Antibiootit, formaldehydi, raskasmetallit, dioksiini, PCB, lääkkeet mainitaan, ja se kalaruoka mitä kassilohille syötetään on epätervellistä. Ne kalat ovat myös stressaantuneita, taudit leviävät noissa kasvattamoissa, ja ne kalat laitetaan välillä lämpimään veteen, jotta taudinaiheuttajia saataisiin vähennettyä. En söisi, kotimainen kirjolohi on varmaan 2-3x kalliimpaa kuin norjalainen kassilohi, mutta varmaan paljon terveellisempää.
"Euroopan ympäristövirasto toteaa, että viljelty lohi on myrkyllisin kala. Kasvatetut kalat, joita ruokitaan synteettisellä rehulla, joka koostuu muun muassa maissista, siipikarjasta, sianlihasta, vitamiineista ja antibiooteista, voivat olla uhka kuluttajien terveydelle.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että prosessoitu kuivarehu on viljeltyjen kalojen kuluttama myrkyllisin ainesosa. Näiden tiettyjen kalojen korkea saastumistaso johtuu dioksiineista, PCB-yhdisteistä sekä lääkkeiden ja erittäin vaarallisten kemikaalien sekoituksesta, jotka voivat aiheuttaa pysyviä vaurioita ihmiskeholle."
T. Lidl-mies
Mistä herkullista ja halpaa kinkkua joulupöytään? Lidlissä 3,99€/kg on edullisin vaihtoehto mitä olen löytänyt tähän asti. Kaverini totesi että kinkkuja taitaa olla yhä vaikeampaa löytää hyvistä tarjouksista viime vuosina, kun on katsellut sivusta yrityksiäni löytää halpoja joulukinkkuja. Vuonna 2020 vain kävelin yhteen K-supermarkettiin korona-aikana jouluaattona, kun kaikki olivat peloissaan, ja sain hyvän kinkun noin 1€/kg hintaan. Enää ei noita ole näkynyt.
T. Lidl-mies
Vierailija kirjoitti:
Mistä herkullista ja halpaa kinkkua joulupöytään? Lidlissä 3,99€/kg on edullisin vaihtoehto mitä olen löytänyt tähän asti. Kaverini totesi että kinkkuja taitaa olla yhä vaikeampaa löytää hyvistä tarjouksista viime vuosina, kun on katsellut sivusta yrityksiäni löytää halpoja joulukinkkuja. Vuonna 2020 vain kävelin yhteen K-supermarkettiin korona-aikana jouluaattona, kun kaikki olivat peloissaan, ja sain hyvän kinkun noin 1€/kg hintaan. Enää ei noita ole näkynyt.
T. Lidl-mies
Vuodesta 2020 on jo viisi vuotta.... Et ole inflaatiosta kuullut?
Vierailija kirjoitti:
T. Lidl-mies
Mutta mietippä mitä kaikkea markka-aikana sai? Vaikkapa nevöförget vuonna 1995. Kymppi oli silloin iso raha, nyt 2€ ei mihinkään riitä! Euron Vika! Minä sanon! Markat takaisin! Minä sanon!
Kinkku on ennen ollut juhlapöydän kallein ja arvostetuin ruokalaji. Se on myös osa eläintä, minkä älykkyys on korkeampi kuin koiran.
Vaikka muuten elän halvalla, en ymmärrä, miksi juuri tämä tuote pitäisi saada niin edullisesti? Eikö johonkin voi satsata? Antaa arvoa eläimen oloille ja viljelijän työlle, mikä maistuu lautasellakin hyvältä, jos nyt jouluna haluaa jonkun takapuolta syödä.
Nuori väki tuo joulupöytään oman 3kg kinkkunsa. Se on läheisestä pienteurastamosta viimeksi tullutta viljaporsaan lihaa, minkä paikallinen pienyrittäjä palvaa jouluksi. 20e/kg. Viime jouluna oli sama, on kuulemma suussasulavaa.
Minun herkkuni jouluna on korvasienimuhennos. Ja purkkiherneet sekä perunalaatikko tuovat joulun!
-tarinankertoja-
Tuosta kinkusta tulee 13 syöjälle noin 230g lihaa kullekin. Lapset syövät vähemmän, niin kaikki varmaan saavat tarpeekseen. 4,60e / hlö. Joululaatikot itsetehtyinä ovat tosi halpoja.
Juhlat ovat juhlia.
-tarinankertoja-
Tarinankertoja, tuo valmiiksi palvattu kinkku on varmasti maukas, täyttä lihaa ja helppo kattaa pöytään ilman sen kummempaa vaivannäköä.
Jotkut - kuten minä- kuitenkin haluaa sen "perinteisen" harmaasuolatun kinkun, sinappihuntuineen, paiston tuoksuineen ja liemestä tehtyine kastikkeineen.
Eikä kannata väheksyä hinnan merkitystä, ei edes juhlapäivänä. Onhan se vähävaraiselle eri asia maksaa kinkusta 12 euroa kuin 60 euroa! Viidelläkympillä saa vaikka lapsoselle toivotun lahjan tai viikon ruoat!
Joka tapauksessa, lämmintä ja herkullista joulua!
Kampin Pimu
Olen yrittänyt siivota. Noin prosentti talosta on ehkä käyty läpi (oma työnurkkaukseni). Löysin kadonneen virkkuukoukun, hukassa olleet joululahjasukat (päättelemättä) ja noin 7 kynää. Lisäksi löysin noin 3€ rahaa - ennen sai Pandan Juhlapöydän konvehdit 3,95€, nyt ne taitaa olla jo 6 euroa rasia.
Tärkein löytö oli vapaaehtoistyöhön liittyvän yhdistyksen vuosikokouspöytäkirja, se oli allekirjoitettavana ja laitoin sen hyvään talteen seuraavaa kokousta varten. Olikin tosi hyvässä tallessa.
Nuorimman kanssa käytiin pitkällä metsälenkillä, ja näköjään ryvetin paksun talvitakkini siellä. Täytyy laittaa se pesuun, tyhjensin sen taskut, niin löysin karkkirasian (DNAn mainos), tulitikkurasian (hautausmaalla käydessä tarvitsee, kun sytyttää kynttilöitä), nenäliinoja, kourallisen kyniä, käyntikortteja (olen niin vanhanaikainen, että käytän niitä välillä) ja ison läjän kuitteja. Sekä rahaa, 3,90€. Nyt noilla löytyneillä kolikoilla jo saakin konvehtirasian!
Otin kinkun sulamaan, paistan sen aatonaattoiltana puuhellassa. Ulkona on +4 astetta, ei tarvinnut tyhjentää jääkaappia kinkkua varten. Piti laittaa puuhellaan puut valmiiksi odottamaan, unohdin, että olinkin jo aikaisemmin täyttänyt sen. Onpahan ainakin kuivia puita!
Tänään pitäisi ehtiä kauppoihin ja hautausmaalle. Kohta pitää mennä hakemaan havuja, ennenkuin tulee pimeä. Joulukukat (naapurin mummolle ja muille) käyn ostamassa huomenna tai aatonaattona. Aatonaattona on vähän turhan paljon ohjelmaa, kun lupauduin vapaaehtoistyöhön koko iltapäiväksi. Mutta kukas sitä tekisi jos en minä?
Tänään muu perhe syö kanaa, itselleni paistan jääkaapista kesän lopulla ostetut halloumit (niissä on jopa päiväystä jäljellä). Eilen oli possu-kurpitsa-kiinankaalikastiketta ja spagettia. Tuollainen tavallinen halloween-kurpitsa "sulaa" paistinpannulla, siitä tulee sakea kastike, vaikkei lisää mitään jauhoja/tärkkelystä sekaan.
Nyt on kaikilla alkanut loma, opiskelija tulee viimeisten bileiden jälkeen huomenna kotiin. Siivotaan, raivataan tilaa joulukuuselle ja käydään anoppia katsomassa.
Tällaista joulunvalmistelua täällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt siivota. Noin prosentti talosta on ehkä käyty läpi (oma työnurkkaukseni). Löysin kadonneen virkkuukoukun, hukassa olleet joululahjasukat (päättelemättä) ja noin 7 kynää. Lisäksi löysin noin 3€ rahaa - ennen sai Pandan Juhlapöydän konvehdit 3,95€, nyt ne taitaa olla jo 6 euroa rasia.
Tärkein löytö oli vapaaehtoistyöhön liittyvän yhdistyksen vuosikokouspöytäkirja, se oli allekirjoitettavana ja laitoin sen hyvään talteen seuraavaa kokousta varten. Olikin tosi hyvässä tallessa.
Nuorimman kanssa käytiin pitkällä metsälenkillä, ja näköjään ryvetin paksun talvitakkini siellä. Täytyy laittaa se pesuun, tyhjensin sen taskut, niin löysin karkkirasian (DNAn mainos), tulitikkurasian (hautausmaalla käydessä tarvitsee, kun sytyttää kynttilöitä), nenäliinoja, kourallisen kyniä, käyntikortteja (olen niin vanhanaikainen, että käytän niitä välillä) ja ison läjän kuitteja. Sekä rahaa, 3,90€. Nyt noilla löytyneillä kolikoilla jo saakin konvehtirasian!
Otin kinkun sulamaan, paistan sen aatonaattoiltana puuhellassa. Ulkona on +4 astetta, ei tarvinnut tyhjentää jääkaappia kinkkua varten. Piti laittaa puuhellaan puut valmiiksi odottamaan, unohdin, että olinkin jo aikaisemmin täyttänyt sen. Onpahan ainakin kuivia puita!
Tänään pitäisi ehtiä kauppoihin ja hautausmaalle. Kohta pitää mennä hakemaan havuja, ennenkuin tulee pimeä. Joulukukat (naapurin mummolle ja muille) käyn ostamassa huomenna tai aatonaattona. Aatonaattona on vähän turhan paljon ohjelmaa, kun lupauduin vapaaehtoistyöhön koko iltapäiväksi. Mutta kukas sitä tekisi jos en minä?
Tänään muu perhe syö kanaa, itselleni paistan jääkaapista kesän lopulla ostetut halloumit (niissä on jopa päiväystä jäljellä). Eilen oli possu-kurpitsa-kiinankaalikastiketta ja spagettia. Tuollainen tavallinen halloween-kurpitsa "sulaa" paistinpannulla, siitä tulee sakea kastike, vaikkei lisää mitään jauhoja/tärkkelystä sekaan.
Nyt on kaikilla alkanut loma, opiskelija tulee viimeisten bileiden jälkeen huomenna kotiin. Siivotaan, raivataan tilaa joulukuuselle ja käydään anoppia katsomassa.
Tällaista joulunvalmistelua täällä.
Ja tämän jaaritteli Ske
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Periaatteessa homogenoinnin EI pitäisi vaikuttaa siihen, miten se maito suolistossa kulkee. Kuitenkin moni maitotilallinen, tilamaitoa juonut on todennut itsellään laktoosi-intoleranssin* sen jälkeen, kun lehmät on laitettu pois ja alettu juoda kaupan maitoa. Entisinä hyvinä aikoina kaupan maidossa maistui se, kun lehmät kesän korvalla pääsivät laitumelle, ja sitten syksyllä se, kun alkoivat syödä säilörehua. Nyt syövät läpi vuoden samoja rehuja, niin maitokaan ei enää muuta makuaan.
(ja joo, aika harva sitä makumuutosta huomasi, mutta kyllä se oli ihan tosiasia)
*ja nimenomaan laktoosi-intoleranssin, ei maitoproteiiniallergiaa - tämä tosin on ihan empiirinen havainto, enkä tiedä, onko asiasta koskaan tehty päivänvaloa kestävää tieteellistä tutkimusta.
Kiusa se on pienikin kiusa
Onneksi on joulu! Kahvin ystäville on K-Supermarketeissa plussatarjouksena mm. mun Löfbergs lempparikahvia hintaan 3,99 puoli kiloa. Normaalihinta tälle on 7,99 eli puoleen hintaan lähtee. Avasinkin juuri viimeisen paketin. Ostorajoitus on taas kaksi pakettia mutta enköhän saa värvättyä kaverin tai kaksi kahvimuuliksi.
Kampin Pimu