Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19413)
"Niin, tämä ketju EI OLE tarkoitettu niille, jotka ostavat ruokansa ja makeisensa VAIN TARJOUKSESTA vaan niille joiden ruoat on noin 100e/kk, ihan sama onko ollut tarjouksessa vai ei. Sinä olet väärässä ketjussa, jos haluat jutella ja lukea pelkistä tarjousruoista. "
Hyvä huomio, mutta en usko että ilman tarjouksia ja alennuksia voisi saavuttaa 100€/kk tason, varsinkin jos pitää syödä terveellisesti, kuten täällä myös usein vaaditaan. Saa tietty keskustella MUISTAKIN asioista kuin tarjouksista, esim. miten ilman tarjouksia pärjää 100€:lla/kk.
T. Lidl-mies
Suklaa alennettuna tai ei ei ole mikään ruoka, vaan sitä ilmankin tulee toimeen. Kun ei osta sitä lainkaan voi silläkin rahalla ostaa jotain terveellisempää, hyvänmakuista ruokaa. Ja jos suklaa ei kuulu peruselintarvikkeisiin, voi varmasti jouluksi ostaa lempisuklaataan rasian ihan normaalihinnalla.
-tarinankertoja-
Joulupäivän ruokailut:
-riisipuuroa ja maitoa
-perunoita, sinappisilakoita( lahja), fetasalaattia( lahja), kutunjuustoa, ruisleipää, piimää
- luumurahkaa
-perunalaatikkoa ( ostettu), punajuuri-aurajuustolaatikkoa, Jalostajan purkkiherneitä, Waldorfinsalaattia ( ostettu)
Ensimmäinen joulupäivä minkä muistan ilman suklaata! Sitä kyllä oli, mutta ei tehnyt mieli!! En ymmärrä. Mutta ei ole pakko jos ei tunnu siltä!
-tarinankertoja-
Meillä on vietetty rauhallista joulua. Joo, ollaan kipeitä. Tai minä en edelleenkään ole, mutta onhan tässä muita pyhiä vielä edessä...
Jouluaattona syötiin meidän omia herkkuja: kinkkua, perunamuusia, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, narskujuustoa, homejuustoja, savujuustoa (todellinen ylellisyysherkku näköjään nykyään), ruusukaalia, miniluumutomaatteja, kurkkua, säilykkeitä, joululimppua, ruisleipää, silliä... Graavilohi kaivettiin punajuuren ja suolan alta eilen, ja tänään syödään lämminsavulohta ja riisiä noiden muiden lisäksi.
Riisipuuroa on ollut koko ajan tarjolla, keitän sitä aina välillä lisää (tai siis tuollahan se itsekseen hautuu haudekattilassa). Suklaata meillä on sukurasitteiden takia aina paljon tarjolla, sitä toiset syö, toiset ei. Aika valikoivia ollaan, puoliso syö kaikkea, nuorin syö melkein kaikkia suklaita, ja sit on se yksi, joka syö yhtä tai kahta suklaata pari palaa/pari konvehtia.
(taas joku aivastelee, yskäkuoro on loputon)
Terveiden perheenjäsenten kanssa on käyty pitkillä lenkeillä, tietenkin koiran kanssa. Naapurinmummolla käytiin glögillä jouluaattona (vain ne, jotka eivät olleet kipeinä) ja syötiin täytekakkua.
Tavoitteenani on, että käyn kaupassa seuraavan kerran vasta ensi viikolla. Silloinkin kipeimmin täydennystä tarvitsee kissannamit ja koiran puruluut. Koiraparka ei millään meinannut malttaa aattona lahjojen avaamista, vaan kävi varastamassa kuusen alta paketteja. Oli pakko sitten antaa sille yksi paketti avattavaksi jo ennen joulusaunaa ja jouluruokailua! Nuoriso haluaa raketteja, joten menevät kaupoille sitten jossain välissä.
Jälkiruokana on mansikka-mustikkarahka. Kun se on loppu, teen ihan sekamarjarahkan. Marjat pakastimesta, rahka K-menun laktoositonta rahkaa, kerma plussatarjouksesta ja kreikkalainen jukurtti (käytän rahkassa jukurttiakin) oli punalaputettua pirkkaa. Joulutorttuja ei ole vielä leivottu, ne olisivat ohjelmassa huomenna.
Meillä ei ole tarvetta käydä tyhjentämässä kauppojen alelaareja juuri nyt. Pakastimessa on paljon erilaisia proteiineja (tofua, kanaa, possua, poroa, lohta, juustoja), kasviksia (omia ja kaupan pakastekasviksia), leipiä, taikinoita (piparkakkutaikinaa, torttutaikinaa, piirakkapohjia). Marjoja, omenalohkoja, omenahilloa, raparperia, luumuja... Hiivaa. Pähkinöitä, kookoshiutaleita (pitääkin tehdä kookosmarenkeja). Näillä pärjätään pitkään.
Kiusa se on pienikin kiusa
Mun osuuteni joulutarjoiluista oli vähän reilu viiskymppiä rahallisesti. Yksi valkoviini ja kaksi punaviiniä, maustekakku (itse tehty piimään), ranskalainen juustolautanen ja suolakeksejä.
Menu meillä (listaan vain aaton):
Alkuruoaksi keitettyä perunaa, graavilohta, saaristolaisleipää, mätiä, smetanaa ja sipulia. Silläkin olisi ollut tarjolla.
Pääruoaksi kinkkua, lanttulaatikkoa ja säilykeherneitä, kinkun paistoliemestä kastike. Muille maistui myös porkkana- ja perunalaatikko, rosolli ja sienisalaatti. Itse en niistä piittaa.
Jälkiruokana sekahedelmäsoppaa. Ne jotka jaksoivat, söivät sen riisipuuron kanssa. Mä en olisi jaksanut enkä muutenkaan syö maitoon keitettyjä ruokia.
Iltasella juustoja sekä ruisnapeilla että suolakekseillä (välillä ilmankin) ja makeita leivonnaisia, tähtitorttuja, maustekakkua ja suklaisia keksejä.
Makeispuoli jäi mulla yhteen ainoaan vihreään kuulaan ja yhteen After Eightiin.
Hauskaa ja harmonista oli 🌲
Kampin Pimu
Voi Pimu, kaikenlaisia herkkuja teillä oli.
Menin sitten tänään Prismaan, ja joulusuklaat olivat -49% alennuksessa, yksi Fazerin konevehtirasia (250g) maksoi 2,75 €, nyt ollaan periaatteessa oikeissa hinnoissa, mutta shrinkflaatio on vienyt osan rasiasta. Vuonna 2004 näitä sai vielä 2,50€ hintaan Stockmannista, mutta rasian koko 330g tai oliko peräti 350g. Näissä ei kuitenkaan ole palmuöljyä, tai muita hirvityksiä. Ostin näitä vain pari kappaletta, koska ei ole varsinaisesti halpaa kuitenkaan. Jotkut ovat siis ostaneet näitä hintaan yli 5€ kpl 😂, no mikäpä siinä, jos uiskentelee rahoissa.
Lidlistä mukaan tarttui tänään myös lanttulaatikko (-66%, 700g) hintaan 1€, olin niin laiska, etten viitsinyt tänä vuonna tehdä lanttulaatikkoa itse. Joulutortut on nyt myös kaikki syöty, tein niitä varmaan yli 15 kpl, mutta nopeasti uppoavat näemmä, koska ovat hyviä.
T. Lidl-mies
Tässä odottelen, meneekö meilläkin sähköt, viereisissä kylissä kuulemma meni jo. Sähkökatkokarttaa olen seurannut, ja mietin, että jos Finnströmissä on noin 2700 asukasta, ja siellä on 1600 asiakkaalta sähköt poikki, niin eikö siinä ole jo koko kunta pimeänä? (asiakas=yksi talous)
Tänään on syöty edelleen jouluruokia. Aamulla söin viimeisen annoksen riisipuuroa, voisin keittää vaikka mannapuuroa seuraavaksi, vähän vaihtelua. Paistoin jauhelihapihvejä (pakastimesta jauhelihat, korppujauhona paahtoleivän kantapaloista kuivaamani ja jauhamani jauhe, muutama kananmuna, mausteita ja yrttejä), pakastimessa oli pari pussillista hampurilaissämpylöitä ("ilmaisia"). En varsinaisesti suunnitellut hampparien tekoa, joten hampurilaisjuustoa ei ollut. Kermajuusto kelpasi ihan hyvin. Jokainen teki sellaisen hampparin kuin halusi, salaattia, kurkkua, tomaattia, hampurilaiskastiketta, majoneesia, ketsuppia... Kaikkea löytyy yleensä valmiiksi kaapeista. Kinkkua riittää ehkä vielä huomiseen? Ja laatikoista pitää leipoa sitten rieskoja.
Hernekeitto tehty.
-tarinankertoja-
Eilen tuli syötyä varsinaiset jouluruuat pois (savulohen lopun tosin laitoin jo joulupäivänä pakkaseen). Tänään tein porkkanalaatikosta ja kikherneistä pihvejä, keitin kvinoaa ja paahdoin perunalohkoja, näitä syön 2-3 päivää. Oliiveja oli tosi paljon, joten poikkeuksellisesti tein nyt pelkistä vehnäjauhoista focacciaa, johon laitoin noita oliiveja, loput salaattijuustot ja luumutomaattia. En tiiä missä meni vikaan (ehkä kuivahiivassa), mutta lopputulos oli rouskuvan lässähtänyt 😄. Ihan ok se oli silti, ja käy hyvin tuorejuustojen kanssa. Jääkaapista löytyy myös vielä mm aurinko-, punajuuri- ja Italiansalaattia sekä juustoja. Suolakeksejä on vaikka ensi jouluksikin. Seuraavan kerran aikeissa mennä kauppaan sitten ensi vuonna.
-Säästäjä
Olen tänään käynyt läpi noita jouluruokia, ettei mikään mene vahingossa pilalle. Leivoin porkkana- ja lanttulaatikoista rieskoja, ja perunamuussista teen lettuja. Sain kutsun hakea taas ruokajakelun jäljiltä jämien jämiä itselleni, pari rasiaa raejuustoa, makkarapötkö, pari kebabia ja leipää sekä banaaneja. Viipaloin sen makkaran ja paistan juuston kanssa uunimakkaraksi, eiköhän se perunalettujen kanssa mene kaupaksi. Juustoja on vielä reilusti jäljellä.
Kinkku on syöty, graavilohi loppui myös eilen, lämminsavulohta on pieni pala jäljellä.
Täällä se toissapäiväinen myrsky kaatoi puita ihan reilusti, eilinen meni puolisolla niiden kanssa (piti raivata tietä auki). Parin kylän päässä on vieläkin sähköt poikki, en tiedä, onko siellä jotain isompaa häikkää sitten. Täällä ei edes valot välkkyneet. No, ovat siellä laittaneet aggregaatit laulamaan, niin pysyy pakastimensa jäässä. Olin varautunut itse siihen, että pitää puuhellaan viritellä tulet ruuanlaittoa varten, mutta ei sit tarvinnutkaan. Netti kyllä on ollut hidas.
Lohkoperunoita tein, ja eilen myös maustevoita, niin sain tänään paistaa pakastimesta Saiturin lehtipihvit ( jauheliha) vieraille. Joululta jääneestä kurkunpuolikkaasta tein eilen mummon kurkkuja ( ilman tilliä); oli kuulemma hyvä lisuke.
Itselle maistui hyvin pelkät perunat, ruisleipä ja levite.
Aamulla lahjaksi saatua saaristolaisleipää ja maitoa. Klementiinejä tai mitä ne nyt ovatkaan pitkin päivää.
Rikastettu karjalanpaistini sai niin suuren suosion, että piti käydä eilen kaupassa ( tai oikeastaan kahdessa) hakemassa juureksia euron kilo ja karjalanpaistilihaa puoleen hintaan. Teen jälkikasvulle pakastimeen ruokaa kinkkuhernekeiton lisäksi.
Tänään siirryttiin kaurapuuroaamiaiseen. Aurajuusto 2,50e jäi jouluna syömättä, joten viinirypäleet ja piparkakut esiin, siinä yksi ruokailu tänään. Toinen on varmaan sekalaisista jämistä ja pakasteista koottu vuohen( ale)juustosalaatti.
Hauska ilmaus: rikastettu karjalanpaisti. Mitä siihen tulee? Mä laitan lihojen lisäksi sipulia, porkkanaa ja lanttua (jos on). Plus pippurit tietysti.
Kampin Pimu
Laitoin porkkanaa, sipulia, punajuurta ja mukulaselleriä. Nyt laitan lanttuakin Laakerinlehtiä , suolaa ja pippuria.
1980-luvulla koulussa oli sianlihakastiketta, jossa oli punajuurta. Luulen, että etenkin se oli tässäkin syynä suosioon.
-tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Laitoin porkkanaa, sipulia, punajuurta ja mukulaselleriä. Nyt laitan lanttuakin Laakerinlehtiä , suolaa ja pippuria.
1980-luvulla koulussa oli sianlihakastiketta, jossa oli punajuurta. Luulen, että etenkin se oli tässäkin syynä suosioon.
-tarinankertoja-
Varmasti ainakin tulee upea väri! Punajuuri ei jostain syystä ole suosikkini mutta silti ihan epäloogisesti tykkään borch-keitosta ja lindströmin pihveistä. Pitäiskö kokeilla karjalanpaistiinkin, hmm... 🤔
Kampin Pimu
Loppuja käytetään. Pakastimessa oli jauhelihaa, toisesta paketista tuli lihapullia ja toisesta kaikenlaisten juuresten kanssa Sheapherd's Pie:n pohjakastike. Päälle sitten porkkanaperunamuusia, johon raastoin joulujuustojen jämäpalat.
Jälkikasvu saa lähteä ensi vuoteen ruokaa pakastin pullollaan.
Pilkoin juureksia pussiin itsellenikin, jos tekisin haudutuskattilassa kasvishernekeiton. Toisen luumurahkan teen vielä tänään. Ostin liikaa tarjouskermaa ennen joulua. Osan upotin valkosipuliperunoihin, perunat maksoivat 20snt/ kg ja kerma 80snt/ 2dl. Eipä tullut kalliiksi.
Joulukuun ostokset jäivät tarkasti kirjaamatta. Nuoriso toi tullessaan suuren osan kallimmista herkuistaan. Tänä jouluna lajeja oli aika vähän, eikä kukaan oikein halunnut ruokamässäillä. Leivoin taatelikakkua ja pikkuleipiä, taatelit ja luumusoseet olivat viime tammikuun alesta. Joulutortuista ei tykätä, ja piparit olivat leiponeet muualla.
Joulukuun kauppakertoja oli vain muutama, ja aika lailla varmaan budjetissani pysyin.
Tammikuussa eletään vieläkin pakastimien sisällöillä, pitää saada ne sulatettua. Ja rahat vie kotivakuutus, auton korjaus ja viime talven aurausmaksut.
- tarinankertoja-
Kampin Pimu kirjoitti:
Hauska ilmaus: rikastettu karjalanpaisti. Mitä siihen tulee? Mä laitan lihojen lisäksi sipulia, porkkanaa ja lanttua (jos on). Plus pippurit tietysti.
👍
Käytän täsmälleen samaa reseptiä karjalanpaistiin. Keksin sen itse, jotkut laittavat usein vain sipulia, tai sipulia ja porkkanaa. Mutta lanttu halpana sopii myös mukaan.
Mitäs uudenvuodentarjouksia/alennuksia olette löytäneet? Nakit 1,95€ Lidlissä, ja lupaus hevi-alennuksesta tammikuussa.
Lidliltä kaikkien aikojen ale koko heviosasto alennuksessa tammikuun
https://www.sttinfo.fi/tiedote/71713996/lidlilta-kaikkien-aikojen-ale-k…
Eipä kyllä kuulosta kummoiselta alennukselta, mutta sitä se on tässä maassa, missä duopoli (S/K-ryhmä) on pitänyt hintoja korkeina vuosikymmeniä, eikä kunnon tarjouksia juuri jaella. Vain Lidl haastaa välillä näitä, mutta sekin on ollut heikkoa viime vuosina. Kopioivat kyllä hintansa Prismasta, mutta EI Prisman alennuksia, esim. Prisman joulusuklaatarjoukset eivät sitten kelvanneet Lidlille, siinä olisi voinut pistää paremmaksi.
T. Lidl-mies
Kun nyt tuli puheeksi, laitoin tänään Lidlin tarjouskarjalanpaistilihoista ja -porkkanoista padan taas vaihteeksi. Lantut, sipulit ja pippurit tietty mukaan. Lanttu muuten on ihan mun lempparijuures. Ei ikinä mene miksikään. Vaikka näyttäisi nahustuneelta, niin se vain virkoaa kun saa imastua lientä. Ja yhä paremmalta maistuu.
Onnellista uutta vuotta kaikille kitsastelijoille!
Kampin Pimu
Vuosi 2025 on saatu käytännöstä pakettiin, Kaiken kaikkiaan varsin Annelista oli koko vuosi, toivotaan ensivuodesta parempaa. Ei edes 100€/kk ruokabudjettiin päästy; ~1392€/vuosi - ~116€/kk.
Niin, tämä ketju EI OLE tarkoitettu niille, jotka ostavat ruokansa ja makeisensa VAIN TARJOUKSESTA vaan niille joiden ruoat on noin 100e/kk, ihan sama onko ollut tarjouksessa vai ei. Sinä olet väärässä ketjussa, jos haluat jutella ja lukea pelkistä tarjousruoista.