Kuntouttava työtoiminta etänä
Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.
Kommentit (267)
Mitä tuolla pitää käytännössä tehdä? Tämä kuuluu kyllä sarjaan älyttömimmät jutut ikinä. Jo pelkkä kuntouttava työtoiminta on pirun keksintö ja pelkkää nöyryytystä. Tämä sitten etänä niin sanat eivät riitä kuvaamaan tätä älyttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuolla pitää käytännössä tehdä? Tämä kuuluu kyllä sarjaan älyttömimmät jutut ikinä. Jo pelkkä kuntouttava työtoiminta on pirun keksintö ja pelkkää nöyryytystä. Tämä sitten etänä niin sanat eivät riitä kuvaamaan tätä älyttömyyttä.
Kelpaisi 200e lisää kuukaudessa, töihin ei kukaan kelpuuta
Onko tuon idea, että kaikista pitää kepillä tehdä aamuihmisiä? Siihen kannattaa jopa sijoittaa veronmaksajien rahoja. Ja laitetaan sut puuhastelemaan jotain älyttömiä tehtäviä, sen sijaan, että tekisit jotain järkevää.
Kyllä, tälläkin hetkellä olen kuntouttavassa ja teen täällä moden hommia. Yksi paikka olisi vielä avoimena.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuon idea, että kaikista pitää kepillä tehdä aamuihmisiä? Siihen kannattaa jopa sijoittaa veronmaksajien rahoja. Ja laitetaan sut puuhastelemaan jotain älyttömiä tehtäviä, sen sijaan, että tekisit jotain järkevää.
Normaalit työssäkäyvät ihmiset joutuvat usein heräämään aamulla aikaisin ja tekemään töissä myös epämieluisia tehtäviä. Se kuuluu aikuisuuteen, ja se olisi hyvä suomalaisen kermapersetyöttömänkin pikku hiljaa sisäistää.
En ole ikinä kuullut että kuntouttavaa voisi tehdä etänä. Kuulostaa jännältä! Miten hakeuduit ap tuohon? Onko paikkakuntakohtaista
TE-toimiston kautta minä tuonne päädyin, en tiedä missä kaikkialla sitä järjestetään.
Käytännössä siellä annetaan tehtäviä kunkin päivän teeman mukaan (esim. hyvinvointi, työelämä, opiskelu, ilmastonmuutos, mitä näitä nyt on) ja esim. katsotaan joku video netistä ja/tai luetaan artikkeli ja vastataan ohjaajan antamiin kysymyksiin niitä koskien. Ruoan jälkeen voi olla jotain liikuntaa tai kämpän siivousta tms., joten eihän ne aamulla nukkuneet joudu edes miettimään mitään kysymyksiin vastaamista, mikä nyt imo on se "vaativin" osuus koko kuntouttavassa.
ap
Älä ota sitä liian vakavasti. Siellä tosiaan kohdellaan ihmisiä kuin lapsia koska ne ohjaajat luulee että kaikki osallistujat on heikkolahjaisia, joten teet vaan ihan minimin. Kyse on säilytyspaikasta jotta kunta välttää sakkomaksut, ei siellä mihinkään kuntouduta. Eli älä tee hommia kuin tekisit töitä koska et ole siellä töissä vaan säilössä.
Olisin kiitollinen kyseisestä mahdollisuudesta. Hajottaa kotona olo, töihin ei pääse, vajaakuntoinen, terapiaan ei varaa. 180e ekstraa kuukaudessa ja jotain puuhaa kuulostaa omaan korvaan mielekkäämmältä kuin olla vain omien ajatustensa vankina jatkuvasti
Tuohan kuulostaa hyvältä systeemillä. Itse teen etätöitä, joten tuokin sujuisi.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston kautta minä tuonne päädyin, en tiedä missä kaikkialla sitä järjestetään.
Käytännössä siellä annetaan tehtäviä kunkin päivän teeman mukaan (esim. hyvinvointi, työelämä, opiskelu, ilmastonmuutos, mitä näitä nyt on) ja esim. katsotaan joku video netistä ja/tai luetaan artikkeli ja vastataan ohjaajan antamiin kysymyksiin niitä koskien. Ruoan jälkeen voi olla jotain liikuntaa tai kämpän siivousta tms., joten eihän ne aamulla nukkuneet joudu edes miettimään mitään kysymyksiin vastaamista, mikä nyt imo on se "vaativin" osuus koko kuntouttavassa.
ap
Kuulostaa oikeasti kivalta, ja vielä rahaakin saa tuosta. En nyt ymmärrä miksi on negatiivista
Muakin kiinnostaa, tosin noihin kai kuitenkin on tiukat määritelmät kuka pääsee
Työssä käyvät ns. työ-uskovaiset ovat tosiaan varsin ylimielisiä ja selvästi luulevat edustavansa ihmiskunnan huippua pelkästään sen takia, että ovat palkattuna tekemään jotain.
Eivät edes huomaa miten törkeän alentuvasti suhtautuvat muihin.
Mietit liikaa ap muita ihmisiä. Olen ollut koko elämäni työpajoilla yms eikä kiinnosta yhtään kuka tekee ja mitä ja tuleeko paikalle. Miksi ihmeessä edes kiinnostaisi. Mukavampi puuhailla välillä jotain kun olla työttömänä ja päivät välillä samanlaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuulostaa oikeasti kivalta, ja vielä rahaakin saa tuosta. En nyt ymmärrä miksi on negatiivista
Jaa et ymmärrä mitä negatiivista olisi jos sinun töissäsi pomot puhuisi sinulle kuin lapselle, alentuvasti niin kuin olisit hidasälyinen, ja puolet työkavereista ilmestyisi töihin muutaman tunnin myöhässä joka päivä mutta kaikille maksettaisi silti sama 9 euroa päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jaa et ymmärrä mitä negatiivista olisi jos sinun töissäsi pomot puhuisi sinulle kuin lapselle, alentuvasti niin kuin olisit hidasälyinen, ja puolet työkavereista ilmestyisi töihin muutaman tunnin myöhässä joka päivä mutta kaikille maksettaisi silti sama 9 euroa päivä?
Joskus voi olla ihmisen omaa mielikuvitusta nuo asiat ja kuntouttava on sikäli eri asia kun palkkatyö missä kyllä potkut tulee työkavereille jos ei saavuta ajoissa paikalle eikä kiinnosta muiden palkat muutenkaan kunhan itselle rahat tulee
Miten tämmöiseen pääsee?