Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19045)

Vierailija
17881/19045 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipulin kilohinta 2,19

Pilkottujen pakastekuutioiden 3,75

Pidän tuoretta sipulia aromikkaampana. Kuoret eivät paljon paina. Sekä hinnan että maun puolesta ostan sipulini tuoreena ( kuivattuna). Ja tällaisista pikkusummista tulee se, että päästään 100e/kk.

Punnitse joskus huviksesi paljon ne kuoret ja kannat ja pilaantunut osa siinä sipulikasveja maksaa. Ja työllesi hinta kun viet bioroskia, leikkaat sipulia ja tiskaat leikkuulautaa ja veistä ja tiskiaineen hinta. Jatkossakin ostan valmiin pakastepussin, jossa valmiiksi pilkottua suomalaista tasakokoista sipulihaketta ja yhdestä 0,65€ pussista 200g itse sipulia riittää moneen kokkauskertaan ja aina tuoretta pakastimessa valmiina.

Vierailija
17882/19045 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipulin kilohinta 2,19

Pidän tuoretta sipulia aromikkaampana. Kuoret eivät paljon paina. Sekä hinnan että maun puolesta ostan sipulini tuoreena ( kuivattuna). Ja tällaisista pikkusummista tulee se, että päästään 100e/kk.

Punnitse joskus huviksesi paljon ne kuoret ja kannat ja pilaantunut osa siinä sipulikasveja maksaa. Ja työllesi hinta kun viet bioroskia, leikkaat sipulia ja tiskaat leikkuulautaa ja veistä ja tiskiaineen hinta. Jatkossakin ostan valmiin pakastepussin, jossa valmiiksi pilkottua suomalaista tasakokoista sipulihaketta ja yhdestä 0,65€ pussista 200g itse sipulia riittää moneen kokkauskertaan ja aina tuoretta pakastimessa valmiina.

Mikä on sinun vauva -palstailun hintasi? 

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17883/19045 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ehkä se sitten johtuu iästäni, yli 50 vuotta elänyt ja aina lisuke leivän päälle on tarkoittanut juustoa tai leikkelettä vihanneksilla tai ilman, pelkkä leipä sitten voilla tai margariinilla. Ruokasalaatissa aina ollut jotain proteiinia usein myös jotain hiilihydraattia sekä kastiketta. Enkä koskaan tämän puolen vuosisadan aikana ole syönyt pelkkää pastaa. Ehkä tämän vuoksi on vaikea ymmärtää miten joku voi lukea toisin. Kertokaa toki jos teillä on toisenlaiset kokemukset - ruokasalaatti oletusarvoisesti pelkkää vihannesta tai pastaruoka vain pastaa sellaisenaan."

Juuri tästä syystä olisikin mielestäni tarpeen tuoda esille mitä vaikka sillä salaatilla tai pastalla tarkoittaa. Pitäisi olla sanomattakin selvää, että kaikki ei käsitä kaikkia ruokia juuri samalla tavalla kuin mitä itse. Kaikki ei myöskään syö päi

Ehkä tässä sitten on jotain ikäpolvi tai henkilökohtaisia eroja. Minulle ei tulisi mieleenkään että joku voisi sanoa syövänsä ruoaksi vain salaattia ja tarkoittaa sillä pelkkää vihersalaattia ilman mitään muuta. Tai sanoa syövänsä pastaa ja tarkoittaa sillä pelkästään pastaa max ketsupilla. Uskonpa vielä kuuluvani enemmistöön näin ajatellessani.

Vierailija
17884/19045 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaitossa aina valmista sipulihaketta, mutta jos teen uunijuureksia uuniin niin sitten ostan pari kokonaista sipulia, jotka pilkon 4 osaan sinne muiden juuresten ja kasvisten joukkoon. Tuo on maukas ruoka, joka ei mitään kastikkeita tai lisukkeita tarvitse. Pelkkä öljy ja suola.

Vierailija
17885/19045 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sanon syöneeni pastaa jos söin pelkkää pastaa. Muuten sanoisin syöneeni vaikka kanapastaa tai pastaa ja jauhelihakastiketta tms.

Tänään söin paistettua riisiä kananmunalla. Ja ei siinä ollut muuta kun se eilinen riisi, öljy ja kananmunat. Ja maustetta.

Myös jouluna meidän juhlapöytään kuuluu salaatti ja kyllä se nyt vaan on ihan tavallista vihersalaattia. Muuten olisi rosollia tai makaronisalaattia tai perunasalaattia tai Nizzan salaattia tms. Toki voisi sanoa, että söin tänään lounaaksi vain vihersalaattia salaattikastikkeella.

N39

Vierailija
17886/19045 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ehkä se sitten johtuu iästäni, yli 50 vuotta elänyt ja aina lisuke leivän päälle on tarkoittanut juustoa tai leikkelettä vihanneksilla tai ilman, pelkkä leipä sitten voilla tai margariinilla. Ruokasalaatissa aina ollut jotain proteiinia usein myös jotain hiilihydraattia sekä kastiketta. Enkä koskaan tämän puolen vuosisadan aikana ole syönyt pelkkää pastaa. Ehkä tämän vuoksi on vaikea ymmärtää miten joku voi lukea toisin. Kertokaa toki jos teillä on toisenlaiset kokemukset - ruokasalaatti oletusarvoisesti pelkkää vihannesta tai pastaruoka vain pastaa sellaisenaan."

Juuri tästä syystä olisikin mielestäni tarpeen tuoda esille mitä vaikka sillä salaatilla tai pastalla tarkoittaa. Pitäisi olla sanomattakin selvää, että kaikki ei käsitä kaikkia ruokia juuri samalla tavalla kuin mitä itse. Kaikki ei myöskään syö päi

Ehkä tässä sitten on jotain ikäpolvi tai henkilökohtaisia eroja. Minulle ei tulisi mieleenkään että joku voisi sanoa syövänsä ruoaksi vain salaattia ja tarkoittaa sillä pelkkää vihersalaattia ilman mitään muuta. Tai sanoa syövänsä pastaa ja tarkoittaa sillä pelkästään pastaa max ketsupilla. Uskonpa vielä kuuluvani enemmistöön näin ajatellessani.

Sanovat, että uskossa on hyvä elää... Sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä kumpiko on enemmistössä Suomen mittakaavassa, täällä ketjussa se kun voi oikeasti tarkoittaa ihan kumpaa vaan. Ja tuskinpa enemmistö suomalaisista edes syö 100e/kk. 

17887/19045 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juolahti mieleen, että melkein mahdotonta arvioida toisten ruokia, koska jos joku kirjoittaa syövänsä kasvissosekeittoa, niin joku mieltää sen porkkanaksi ja kesäkurpitsaksi, jotka on muussattu ja lisätty joukkoon vettä ja kaavisliemikuutio.

Minun kasvissosekeittooni tulee perunaa ja linssejä myös ja kuulostan kaikki rasvassa ja lisään myös kermaa ja sulatejuustoa ja krutonkeja yms.

Eli se kasvisruoka ei todellakaan ole aina kevyttä tai terveellistä. Joku unohtaa myös mainita laittavansa salaattinsa päälle desin majoneesia kun itse lisään vain ruokalusikallisen balsamicoa ja pari tippaa tabascoa.

Eli vähältä kuulostava ruokamäärä voi olla oikeasti tosi täyttävää ja rasvaista myös. Joku myös vain sipaisee margariinia leivän päälle kun toinen laittaa siihen sentin kerroksen. Moni laihduttaja mokaa nimenomaan näissä. Siihen pannulle ei tarvitse laittaa montaa ruokalus

Sellaiset olennaisesti asiaan vaikuttavat ruoka-aineet olisikin syytä mainita, kun sapuskoistaan tänne kertoilee. Eikä vain todeta ylimalkaisesti, että esim päivän ainoa ruoka oli kasvissosekeittoa... Jo aloituksessakin pyydetään kertomaan tarkasti päivän syömisistä, niin sen verran pitäisi olla sitä viitseliäisyyttä, jos kerta tänne vaivautuu kommentoimaan/raportoimaan. Ei nyt tokikaan kaikkia mautehippusia tms tarvitse (eihän tämä mikään reseptien jakoon tarkoitettu ketju ole), mutta ne olennaisimmat.

Ja sit kun kirjottaa yksityiskohtaisesti, saa haukut siitä, että kirjoittaa liian pitkiä sepustuksia. Mut mä olen kirjautunut, niin mun sepustukset voi hypätä yli.,, kun näkee heti viestin alussa jo kirjoittajan.

(Mä muuten jouduin aikoinaan punnitsemaan ja mittaamaan kaiken ruuan, mitä yksi lapsistani söi, ja opin siinä kaikenlaista. Keskimäärin yksi kermajuustosiivu mun höyläämänä painaa 10g, levitettä leivän päälle menee keskimäärin 5g jne. Jouduin silloin hankkimaan tosi tarkan vaa'an, ja silti monen asian paino oli mahdollista mitata vain "tukkupaketissa" eli vaikka neljä leipäää ilman levitettä ja sit levitteen kanssa, jakaa erotuksen tuloksen neljällä niin saa rasvamäärän per leipä. Koska vaaka ei liian pieniä painoja punninnut.)

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
17888/19045 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana-kaaliraaste on kevyttä, ilman öljyä tai muuta lisäystä, mutta jos käytät tuosta nimitystä coleslaw, niin on jo rasvaista grillilisuketta kaikkien mielissä jos teet sen perinteisellä ohjeella johon tulee majoneesia ja muuta.

Kannattaa siis olla tarkkana, että mitä kirjoittaa.

Munakas on myös pelkkää kananmunaa, mutta jos laitat sinne kinkkua ja sieniä yms. niin sitten se on kinkku-sieni-munakas ja valmistushinta myös kalliimpi vaikka olisit itse sen possun teurastanut.

Vierailija
17889/19045 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sanon syöneeni pastaa jos söin pelkkää pastaa. Muuten sanoisin syöneeni vaikka kanapastaa tai pastaa ja jauhelihakastiketta tms.

Tänään söin paistettua riisiä kananmunalla. Ja ei siinä ollut muuta kun se eilinen riisi, öljy ja kananmunat. Ja maustetta.

Myös jouluna meidän juhlapöytään kuuluu salaatti ja kyllä se nyt vaan on ihan tavallista vihersalaattia. Muuten olisi rosollia tai makaronisalaattia tai perunasalaattia tai Nizzan salaattia tms. Toki voisi sanoa, että söin tänään lounaaksi vain vihersalaattia salaattikastikkeella.

N39

Siis väitätkö tosissasi että olet syönyt ruuaksi pelkkää vihersalaattia ilman mitään muuta. Tai syöneesi pelkkää pastaa jopa ilman ketsuppia. Toki muiden ruokien kanssa lisukkeena mahdollista. 

Vierailija
17890/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N39

Siis väitätkö tosissasi että olet syönyt ruuaksi pelkkää vihersalaattia ilman mitään muuta. Tai syöneesi pelkkää pastaa jopa ilman ketsuppia. Toki muiden ruokien kanssa lisukkeena mahdollista. 

Toki olen syönyt. Ei siitä ole pitkä aika kun tyhjensin jääkaapin ennen kauppareissua ja lautasellani oli tosiaan pelkät eilisen jämä vihersalaatit salaattikastikkeen kera. Mitä muuta siihen olisi pitänyt laittaa? Olen myös välillä syönyt pelkkää patonkia tai riisipiirakkaa sellaisenaan naposteluna, ihan ilman mitään voita tai salaattia. Ja arvaa mitä! Olen myös syönyt sipsiä ilman dippiä, ja pelkkää kylmää perunamuussia sellaisenaan kun olen tyhjentänyt kattilan lusikalla. Todella hurjaa Huhhuh.

17891/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa termi vihersalaatti, ainakin laitoskeittiöissä. Sillä tarkoitetaan salaattia, jossa ei ole muuta kuin salaatinlehtiä voi olla siis rucolaa, jäävuorisalaattia, lehtisalaattia tms. Sitten jos on salaatti niin siinä on yleensä etuliite: kanasalaatti, kaalisalaatti, kurkku-tomaatti-salaatti, caesar-salaatti, perunasalaatti Sellaisia perusnimiä, jotka ihmiset yleensä tunnistaa.

Koska mä olen nyt saanut sukuun italialaisen ruokaa rakastavan ihmisen (kaikki italialaiset taitaa mennä siihen kategoriaan?), niin olen myös tutustunut italialaiseen (tietyn alueen italialaiseen; Italiassa ollaan ERITTÄIN kotipaikkasidonnaisia ja mustasukkaisia oman kotilaakson erikoisuuksista) ruokakulttuuriin. Pastaruokalajeja on loputon määrä. On ihan pelkkää pastaakin, eli pastaa oliiviöljyn ja valkosipulin kanssa, tai pastaa voin kanssa. Ihan perussafkaa jota pidetään ihan normaalina, vaikkei sitä joka päivä sentään syödä. EIKÄ SIIHEN TODELLAKAAN LAITETA KETSUPPIA!!! (kuvitelkaa tähän sellainen pyöreähkö tulistunut italialainen nonna huutamaan pastakauhan kanssa ja jahtaamaan ketsuppia kysellyttä ympäri italialaista kylää...)

Tälle italialaiselle ainakin tuli Suomessa eteen hänelle outo asia: sekoitetut kasvissalaatit. Eli salaatti+kurkku+tomaattisalaatti oli ihan outo asia. Tai sit joku porkkanaraaste+ananas Jos heillä oli tuollainen salaattilisäke lämpimän ruuan kanssa, niin se oli se vihersalaatti. Mut ei hän siitä pillastunut, että oli sekoitettu vihannekset keskenään, vaan totesi, että maassa maan tavalla. Tuo italialainen ei pidä karjalanpiirakoista, mutta syö mämmiä ja karjalanpaistia.

Että mitähän yritin sanoa Joku voi oikeasti syödä PELKKÄÄ pastaa, ja kutsua sitä ateriaksi. Joku voi oikeasti syödä pelkkää lehtisalaattia (=vihersalaattia). Jos tuollaisella ruokakulut on sen satasen kuussa, ja kertoo siitä tässä ketjussa, niin silloinhan hän vastaa ketjun aloituskysymykseen.

Mä olen useinkin syönyt pelkkää perunamuusia, ihan sinällään, koska se vaan on niin hyvää. Tai pastaa+voita, koska sekin on hyvää. Itseasiassa riisi+voi on myös hyvää. Tai no, ollaan rehellisiä, melkein mikä tahansa (suolainen) ruoka-aines on hyvää voin kanssa.

Vierailija
17892/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas vuosi menossa että syön pelkästään naudanlihaa (välillä sikanautaa), munia ja voita. Kaikki veriarvot kunnossa eikä varjoainekuvauksissa löydetty mitään tukoksia tms. Kolmisen euroa per päivä, vähän allekin. Loistava olo ja kiku seisoo tanakasti viisvitosella miehellä.

Olet jo yli 50 ja suonet kunnossa, eli ruokavaliosi on luultavasti ollut terveellinen läpi elämäsi tai sinulla on tältä osin hyvät geenit. Miksi yhtäkkiä vaihdoit pelkkään eläinruokaan?

Vierailija
17893/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän pitkän pennin kun haen seurakunnalta ilmaiseksi kouluruokaa. Ylijäämäruokaa jaetaan joka päivä jossain seurakunnassa, eikä maksa kuin hakemisen vaivan. Mitään ei kysellä, kaikki saavat hakea jotka kynnelle kykenevät. Se on iso säästö, sillä helposti saa pari litran rasiaa kerralla. Tänäänkin hain.

17894/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä säästän pitkän pennin kun haen seurakunnalta ilmaiseksi kouluruokaa. Ylijäämäruokaa jaetaan joka päivä jossain seurakunnassa, eikä maksa kuin hakemisen vaivan. Mitään ei kysellä, kaikki saavat hakea jotka kynnelle kykenevät. Se on iso säästö, sillä helposti saa pari litran rasiaa kerralla. Tänäänkin hain.

Miksi haet seurakunnalta sitä kouluruokaa, eikö sitä jaeta koululta suoraan?

Täällä ylijäämäkouluruokaa saa hakea erillistä tunnistekorttia vastaan, kortin myöntää kunnan sossu. Kortti myönnetään eläkeläisille ja työttömille, ei muille, eli ei kaikille kynnelle kykeneville. Jakelu oli tauolla pitkään, koska sitä käytettiin väärin (eli sitä haki henkilöt, joilla ei ollut taloudellista, terveydellistä tai sosiaalista tarvetta). Ruokaa on tarjolla vain silloin, kun sitä jää yli, eli esim. puuropäivinä ei ole lainkaan. Vastoin tiukkoja uskomuksia koululaiset tykkää puurosta ja syö sitä paljon.

Vierailija
17895/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ylijäämäkouluruokaa saa hakea erillistä tunnistekorttia vastaan, kortin myöntää kunnan sossu. Kortti myönnetään eläkeläisille ja työttömille, ei muille, eli ei kaikille kynnelle kykeneville. Jakelu oli tauolla pitkään, koska sitä käytettiin väärin (eli sitä haki henkilöt, joilla ei ollut taloudellista, terveydellistä tai sosiaalista tarvetta). Ruokaa on tarjolla vain silloin, kun sitä jää yli, eli esim. puuropäivinä ei ole lainkaan. Vastoin tiukkoja usko

Ei jaeta. Seurakunta on ainoa taho joka jakaa kouluruokaa. Nämä täällä jaettavat ruuat ovat kuulemani mukaan sellaisia, jotka eivät edes ole olleet esillä. Mene ja tiedä.

Vierailija
17896/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ylijäämäkouluruokaa saa hakea erillistä tunnistekorttia vastaan, kortin myöntää kunnan sossu. Kortti myönnetään eläkeläisille ja työttömille, ei muille, eli ei kaikille kynnelle kykeneville. Jakelu oli tauolla pitkään, koska sitä käytettiin väärin (eli sitä haki henkilöt, joilla ei ollut taloudellista, terveydellistä tai sosiaalista tarvetta). Ruokaa on tarjolla vain silloin, kun sitä jää yli, eli esim. puuropäivinä ei ole lainkaan. Vastoin tiukkoja usko

Kunnissa näköjään toimitaan eri tavalla. 

Vierailija
17897/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä just. Jotkut täällä kivenkovaan väittävät, ettei pysty syömään 100€/kk. No ei varmaan pysty, jos pitää woltata tai juoda mehua eikä jakseta edes marjoja käydä itse hakemassa metsästä. Saatika valmista ruokakassia seurakunnalta tai diakonista tai Hope RY:lta jne. Niin ja Pirkan kahvikaan ei kelpaa vaan ehdottomasti pitää olla Juhla Mokkaa. Myös Oivariiniä pitää olla ja 0,35€ maksava margariini ei todellakaan kelpaa. No sittenpähän maksat sen 200€/kk ja olet hiljaa etkä jankuta ja tyydyt osaasi. 

Vierailija
17898/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä just. Jotkut täällä kivenkovaan väittävät, ettei pysty syömään 100€/kk. No ei varmaan pysty, jos pitää woltata tai juoda mehua eikä jakseta edes marjoja käydä itse hakemassa metsästä. Saatika valmista ruokakassia seurakunnalta tai diakonista tai Hope RY:lta jne. Niin ja Pirkan kahvikaan ei kelpaa vaan ehdottomasti pitää olla Juhla Mokkaa. Myös Oivariiniä pitää olla ja 0,35€ maksava margariini ei todellakaan kelpaa. No sittenpähän maksat sen 200€/kk ja olet hiljaa etkä jankuta ja tyydyt osaasi. 

Mikset sitten itse tyydy osaasi vaan jankutat muiden valinnoista rahankäytöstä?

Vierailija
17899/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kouluissa myydään ylijäämäruokaa. Toki kaikki ei sitä voi ostaa, ainoastaan ne, keillä on pääsy koulun pääovesta sisään ja ruokalaan eli lähinnä opettajilla, keittiöväellä ja siivoojilla. Hinta joku 2€/kg ja tuotolla ostetaan koululaisille jälkiruokaa. Aina ei ruokaa jää myytäväksi asti, mutta usein jää. Rasiatkin saa hygieniasyistä koululta.

17900/19045 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipulin kilohinta 2,19

Ai sinä heität sipulinkannat ja kuoret jätteisiin? EI, ei niin. Ne pitää säästä liemenkeittoa varten, kuten broilerinluut ja possunluutkin! Ja porkkanankannat sun muut.

(En muuten keittele liemiä, ensinnäkin joutuisin aika ison perkauksen tekemään noissa vihannestenjätteissä, että mitkä on vielä elintarvikekelpoisia ja mitkä menee suoraan biojätteeseen, kun kasvikset on omakasvatettuja tai noita jämienjämiä, jolloin niissä on kaikenlaista ei-toivottavaa, josta en todellakaan mitään liemipohjia keittelisi. Lisäksi: mulla ei ole tilaa säilöä jotain kasvisliemiä pakastimessa enkä harrasta umpioimista. sen verran olen sipuleita pilkkonut, että ei siitä juurentupsusta ja naatinniskasta kovin montaa grammaa tule, ja kuoret nyt ei paina juuri mitään. Että hävikkiä laskien edelleen on voitolla, jos ostaa kokonaisia sipuleita.)