Yle: Neljänneksellä suomalaisista aikuisista on pankkitileillä alle 770 euroa
Miten heillä voi olla niin vähän? Toisaalta en ihmettele, jos on rahapeleihin törsännyt, jos on maksukanavatilauksia, jos on asunut välillä liian korkean vuokran asunnossa tuloihinsa nähden (niin kuin muuan sukulaiseni tässä taannoin), jos on tilannut turhaa roinaa halpakaupoista. Ei siis ihme, jos laittaa Instagramiin parin kympin S-lahjakorttiarvonnan, niin lihavat ihmiset tulee siihen kommentoimaan, että "ostaisin kortilla ruokaa" ja toiset taas kommentoi "Mukana. Tulisi rahat tarpeeseen".
Kommentit (28)
Toisaalta sekin on typerää, että nykyään asumistukea saadakseen tileillään saa olla yhteensä max. 10'000 euroa. Olisi koko Suomen kannalta hyvä, jos työttömätkin saisivat vapaasti harjoittaa rahastosäästämistä ja määräaikaisia talletustilejä: maksetaanhan niistäkin tuotoista verot ja ne rahat menee kotimaisten palveluiden kulutukseen aikanaan, eli enemmän rahaa kotimaan talouden voiteluun. Ja tuo luku vielä moninkertaistuu, kun moni työtön saisi näin tehdä, eli uusia työpaikkojakin syntyisi.
Jaa mulla on tilillä 15 euroa mutta ei hätää, ruoka riitää kuukausiksi ja laskut olen maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Elarit 800€/kk.
Kyllä minä ainakin säästän työttömyysturvasta pahan päivän varalle. Terveellistä ruokavaliota noudattamalla ja esim. vettä säästämällä säästää ihan aidosti rahaa.
M37
Minulla on 65e. Sen pitää riittää yhdelle viikoon ruokiin täällä mökillä. Jemmatilillä kyllä 1056e mutta siihen en nyt koske.
Eihän tää mikään ihme ole, jos tulot pitkään pienet.
Mulle jää eläkkeestä hiukan vähemmän kuin 700 kun laskut on maksettu eli tuo pitää sit riittää kuukauden muihin menoihin ja riittääkin. Nyt tosin pitäis auto viedä huoltoon ennen talvea ja se on taas 400 ennen kuin on sanottu päivää. Kyllä se kaikki menee mitä tulee. Asuntolainaakin on vielä. N66
Mulla 212568eur
Olenko epänormaali?
M52
Vierailija kirjoitti:
Elarit 800€/kk.
ei ne nyt varmaan noin paljon ole.
Vierailija kirjoitti:
PERUSTELUSI OVAT PÄIN PERSETTÄ.
Monien kohdalla ne on faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sekin on typerää, että nykyään asumistukea saadakseen tileillään saa olla yhteensä max. 10'000 euroa. Olisi koko Suomen kannalta hyvä, jos työttömätkin saisivat vapaasti harjoittaa rahastosäästämistä ja määräaikaisia talletustilejä: maksetaanhan niistäkin tuotoista verot ja ne rahat menee kotimaisten palveluiden kulutukseen aikanaan, eli enemmän rahaa kotimaan talouden voiteluun. Ja tuo luku vielä moninkertaistuu, kun moni työtön saisi näin tehdä, eli uusia työpaikkojakin syntyisi.
Niinpä, rahattomuudesta seuraa vain rahattomuutta muillekin. Se on negatiivisuuden kierre jota ei saa muuten poikki kuin tunnustamalla tosiasiat ja korottamalla tukia ja suojaosuutta tuloissa sekä säästöissä.
Kämppä maksettu, tilillä noin 80 tuhattaa, palkka noin 1500e/kk (ei ihan kokopäiväinen työ).
Kyllä tuosta vielä voi
t. riikkuli
Ennen auttoi kun pankkitileille maksettiin parempaa korkoa, nyt ei edes ns. säästötilin nimellä olevalle tilille saa enää korkoa S-pankissa, korko ajettiin alas viime vuodenvaihteessa, eikä se enää viime vuosina muutenkaan ollut juuri mitään.
Vielä 2000-luvulla kuittasin tilin koroilla yhden kuukauden vuokran!! Se auttoi paljon. Sitten tuli nollakorkojen aika ja sekin apu otettiin pois!
Vain idiootti pitää rahojaan tilillä, laiska raha ei tuota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ennen auttoi kun pankkitileille maksettiin parempaa korkoa, nyt ei edes ns. säästötilin nimellä olevalle tilille saa enää korkoa S-pankissa, korko ajettiin alas viime vuodenvaihteessa, eikä se enää viime vuosina muutenkaan ollut juuri mitään.
Vielä 2000-luvulla kuittasin tilin koroilla yhden kuukauden vuokran!! Se auttoi paljon. Sitten tuli nollakorkojen aika ja sekin apu otettiin pois!
Nyt tietysti joku tulee inisemään lainojen koroista, no onko näkynyt suurta apua nollakoroista lainoissakaan, asunnot ovat arvottomia, talouskasvu ollut olematonta jo sieltä 2000-luvun lopulta, joten ei kannata inistä lainojen alhaisista koroista mitään, siitä ei ole ollut apua. Paljon enemmän olisi ollut apua korkeammista koroista joka olisi tuonut talletustileille rahaa ja helpottanut ihmisten taloudellista toimeentuloa!!
Ei niitä rahoja kannatakka tavallisilla tileillä pitää, vaan sijoittaa.
Ittellä rahastoissa, ku oon sen verra laiska. Ja rahastoista aika äkkiä saa rahat käyttöön, oliko viikossa.
Mutta on mulla sitte säästötili, mis pari tonttuu jos jotai isompaa hajoo.
Ja koko pienen elämäni ollu pienitulone ja en ymmärrä ihmisiä, jokka ei saa muka säästöö mitään... No, vaikka pullonpalautus rahat laittaa patjan alle? Mutku se vaatii sitä itsehillintää....
Minulla 12 000€. Aivan liikaa! Pitäisi rahastoihin ja osakkeisiin laittaa ainakin puolet.
Miks annat muille lahjakortteja.... et tee sitä aidosti vaan kitkerällä katkeruudella.Pidä lanttis.
Elarit 800€/kk.