Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19040)

Vierailija
17901/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske, jos teet ruokaa suurelle perheelle ja haluat säästää sipulin kuoret ja kannat ja porkkanan kannat liemikeittoon niin fine. Moni yksin asuva ostaa kuitenkin mielummin Lidlistä sen 0,69€ maksavan liemikuutiopaketin, jossa on 12 kpl liemikuutioita. Itse en halua säilyttää kerrostalossa mitään sipulinkuoria tai nahistuneita porkkanan kantoja. Vaikka säästäisi vuodessa tuon 1€ verran.

Vierailija
17902/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ske, jos teet ruokaa suurelle perheelle ja haluat säästää sipulin kuoret ja kannat ja porkkanan kannat liemikeittoon niin fine. Moni yksin asuva ostaa kuitenkin mielummin Lidlistä sen 0,69€ maksavan liemikuutiopaketin, jossa on 12 kpl liemikuutioita. Itse en halua säilyttää kerrostalossa mitään sipulinkuoria tai nahistuneita porkkanan kantoja. Vaikka säästäisi vuodessa tuon 1€ verran.

Jos kerran kuukaudessa teen jonkun keiton, niin en itsekään ala säästämään kuukauden biojätteitä kotona, että saisin niistä tehtyä siihen kanakeittoon jonkun oman jäteliemen. Pitäisi myös kiehuttaa ne kaikki jätteet kasaan ja siivilöidä ja mitä kaikkea. Menee turhaan sähköä ja kestää paljon kauemmin. Maksan mielelläni 0,05€ siitä valmiista liemikuutiosta, jolloin ei enää edes tarvitse lisätä keittoon suolaa eikä mausteita. Toisin kuin jos tekisi sen nahistuneen salaatinkantaliemen itse. Pitäisi silti maksaa suolasta ja mausteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17903/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mee rahaa paljoa, yks syy ehkä koska en pidä ollenkaan pizzoista, hampurilaisista, makkarasta, wingseistä tai muusta. Meillä syötiin kotona aina terveellisesti kasvisjuttuja aika paljon, niin on oppinut rakastamaan nimenomaan niitä ja muut ruoat maistuu oudolta suussa. Olen myös aika pienikokoinen niin en tarvitse mitään proteiinijauheita ostaa. Tiedän että voi kuulostaa vähän oudolta mutta en syö edes karkkia tai suklaata vaikka joskus sukulaislapsille niitä synttärinä saatan ostaakin tarjouksesta. Vieraille leivon yleensä oman omenapuun omenista niin omenapiirakkaa kahvin kanssa. Koko piirakan hinnaksi tulee alle 1€ ja siitä riittää 8 hengelle. Itsetehdyllä kasvisruoalla ja välillä kanaa tai kalaa syömällä niin ei mene mulla yli 3€ päivässä.

Vierailija
17904/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mee rahaa paljoa, yks syy ehkä koska en pidä ollenkaan pizzoista, hampurilaisista, makkarasta, wingseistä tai muusta. Meillä syötiin kotona aina terveellisesti kasvisjuttuja aika paljon, niin on oppinut rakastamaan nimenomaan niitä ja muut ruoat maistuu oudolta suussa. Olen myös aika pienikokoinen niin en tarvitse mitään proteiinijauheita ostaa. Tiedän että voi kuulostaa vähän oudolta mutta en syö edes karkkia tai suklaata vaikka joskus sukulaislapsille niitä synttärinä saatan ostaakin tarjouksesta. Vieraille leivon yleensä oman omenapuun omenista niin omenapiirakkaa kahvin kanssa. Koko piirakan hinnaksi tulee alle 1€ ja siitä riittää 8 hengelle. Itsetehdyllä kasvisruoalla ja välillä kanaa tai kalaa syömällä niin ei mene mulla yli 3€ päivässä.

Vaikka olisitkin isokokoinen, niin ei sun silti tarvitsisi mitään proteiinijauheita ostaa. On kyllä markkinointi harvinaisen hyvin onnistunut, jos kuvitellaan ihan tavallisten ihmisten muka sellaisia tarvitsevan... 

Vierailija
17905/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vältän rasvaa, suolaa ja sokeria. Muuten niin ostan mikä kaupassa on halpaa. Tänään jääkaappi näytti aika tyhjältä niin otin pakastimesta pakastekasviksia ja pilkoin sipulin joukkoon ja paistoin pannulla soijarouhetta joukkoon heittäen. Laitoin myös chilimaustetta ja hillosipuleista jäänyttä etikkalientä joukkoon. Iso lautasellinen noin 0,50€. Lisäks oon syöny 1 ruisleivän halpis-margariinilla, halpis-kalkkunaleikkeleellä ja paprikaviipaleilla, jonka ostin joskus kun kilohinta oli 1,99€/kg ja koko paprika maksoi 0,34€. Aijoo ja kaurapuuro pihalta kerätyillä mustikoilla 0,05. Illalla syön vielä jotain, varmaan teen munakkaan tai näkkäreitä. 2 porkkanaa vielä olis jääkaapissa niin syön ehkä toisen niistä. Lisäksi join kupin teetä aamulla ja sama teepussi riittää illaksi. 1€ luokkaa riittää mun ruokiin. Joskus voi mennä toki enemmän jos kokkaa kavereille myös tai kaupassa innostuu ostamaan jotain kalliimpaa kuten chilipähkinöitä herkutteluun. Mutta aika tällasta tavallista tylsää ruokaa melkein aina syön. Hoikka ja terve olen ja haluan myös pysyäkin jatkossa.

Vierailija
17906/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisitkin isokokoinen, niin ei sun silti tarvitsisi mitään proteiinijauheita ostaa. On kyllä markkinointi harvinaisen h

Samasta syystä jengi syö 200-300g kanaa tai lihaa päivässä, kun kuvittelee ettei muuten saa tarvittavia proteiineja ja lihakset katoaa. Jengi ei tajua, että proteiinia löytyy ihan vaikka siitä herneestäkin 19g eli enemmän kuin jauhelihasta. Jopa sellerissä, lantussa ja porkkanassa on proteiinia. Teen parhaillaan lapselle X-Tran pikakaurahiutaleista mikropuuroa, ja tässä paketissa lukee että tässäkin kaurahiutaleessa on proteiinia 14g/100g kohti valmista puuroa. Siis veteen tehtynä.

Vierailija
17907/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kyllä ketään, joka söisi 300g lihaa päivässä. Viikossa ehkä. Siis että joka päivä paistaisi itselleen kokonaisen kanapaketin tai jauhelihan yksin syötäväksi? Meillä riittää tuo sama paketti 4 henkilölle koko päivän ruokiin helposti. Ei kukaan vedä kanaa lautasellista sellaisenaan. Meillä ainakin tarjolla aina kasvista ja hiilihydraattia myös ja muita lisukkeita, että saa jokaisesta annoksesta monipuolisen.

Tai no toki helpolla pääsee kun tekee vain ison makaronilaatikon ja lisukkeeksi pakastekasviksia tai kurkkua+tomaattia+salaattia. Silloin ei kukaan voi edes salaa käydä napsimassa pelkkiä kanapaloja huvikseen.

Vierailija
17908/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluseurannan mukaan tänä vuonna on mennyt ruokaan karvan verran vajaat 951€. vajaat 120€/kuukaudessa. Tässä kuussa mennyt toistaiseksi 105€. Tavoitteena on päästä alle 120. Kuiviksia on kaapissa ja pakastimessa vihanneksia sekä ihan valmistakin ruokaa, joten pitäisi kyllä mahdollista olla. Otsikon mukaiseen 100€ en siis pääse.

Lisäksi kysyttiin tarkasti mitä syödään, esim edelliset kolme päivää. Vastaan vaikken tuohon halpis budjeddiin pääsekään

Tämän viikon ruokalista:

Maanantai. Ei aamupalaa. Lounaaksi linssi+Riisi+herne/maissi/paprika+sipuli -mitälie. Päivällinen: tortillan sekaan kananmuna+pinaatti+sipuli munakasta. Itapalaksi kaurapuuroa marjoilla(itsekerätyt) ja jogurtilla.

Tiistai. Ei aamupalaa. Lounaaksi linssi+Riisi+herne/maissi/paprika+sipuli -mitälie. Päivällinen: tortillan sekaan kananmuna+pinaatti+sipuli munakasta. Itapalaksi kaurapuuroa marjoilla(itsekerätyt) ja jogurtilla

Keskiviikko. Ei aamupalaa. Lounaaksi linssi+Riisi+herne/maissi/paprika+sipuli -mitälie. Päivällinen: spagettia+pestoa+tofua sekä pakastevihanneksia. Itapalaksi kaurapuuroa marjoilla(itsekerätyt) ja jogurtilla

Loppuviikko

Torstai. Ei aamupalaa. Lounaaksi linssi+Riisi+herne/maissi/paprika+sipuli -mitälie. Päivällinen: spagettia+pestoa+tofua sekä pakastevihanneksia. Itapalaksi kaurapuuroa marjoilla(itsekerätyt) ja jogurtilla

Perjantai. Ei aamupalaa. Lounaaksi linssi+Riisi+herne/maissi/paprika+sipuli -mitälie. Päivällinen: Pakastimesta itsetehtyä pitsaa. (muistaaksi tomaattimurskasta+pizzamauste-seoksesta kastike. marinoitua tofua ja halpis mozzarellaa). Itapalaksi kaurapuuroa marjoilla(itsekerätyt) ja jogurtilla.

Lauantai+sunnuntai. en ole vielä syömisiä päättänyt. Iltapalaksi kuitenkin kaurapuuroa+marjoja ja jogurttia.

Vierailija
17909/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka syöt aina iltapalaksi kaurapuuroa, marjoja ja jogurttia. Niin mitä jogurttia syöt? Meillä ei syödä ikinä jogurttia niin ajattelin jos kokeilisi itsekin ostaa perheelle jos joku söisi

Vierailija
17910/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran kuukaudessa teen jonkun keiton, niin en itsekään ala säästämään kuukauden biojätteitä kotona, että saisin niistä tehtyä siihen kanakeittoon jonkun oman jäteliemen. Pitäisi myös kiehuttaa ne kaikki jätteet kasaan ja siivilöidä ja mitä kaikkea. Menee turhaan sähköä ja kestää paljon kauemmin. Maksan mielelläni 0,05€ siitä valmiista liemikuutiosta, jolloin ei enää edes tarvitse lisätä keittoon suolaa eikä mausteita. Toisin kuin jos tekisi sen nahistuneen salaatinkantalie

:D Kun naapurit on tehneet huoli-ilmoituksen kammottavasta löyhkästä ja kämpästä tulevista kärpäsistä, niin sanoo vaan, että en vie roskia siksi koska teen niistä keittoon liemipohjaa :D Että et voi antaa mun olla elämättä säästeliäästi ja terveellisesti :D

Vierailija
17911/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun innostamana laitoin päivällä elämän risaiseksi ja paistoin Lidlistä päivällä hakemani 750g maustettuja tarjous-lohkoperunoita ja kotivaran savuleikettä ja 3 kpl SIPULEITA pellillä, enkä yhtään kadu mitä vaaka sanoo!!! Varmaan menee huomiseen ennenkuin kaikki on mussutettu, kun ei mennyt kuin puoli lautasellista vasta.

Ja kävin Tokmannilta hakemassa Priima snacksejä (niitä niissä pienissä muovisangoissa) -70%:lla eli 1,50/kpl. Toinen sour cream- ja toinen salsa-maustettuja. Dippailen rahkaan.

-winner-

Vierailija
17912/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi proteiinijuttu lasketaan? En liiku ollenkaan, jalka siis rehellisesti sanottuna poikki ja painan 45kg. Netissä sanotaan että noin 1,2g proteiinia per painokilo olisi minulla siis 54g proteiinia päivässä.

Leikitään että söisin vaan kaurapuuroa enkä mitään muuta, ja jos halvimmissa pikakaurapuurossa on proteiinia 14g/100g per valmista puuroa, niin pitäisi syödä päivässä joku 400g veteen tehtyä puuroa? Silloin tulisi 56g proteiinia? Se olisi siis 2 x 2dl valmista puuroannosta. Ja hinta joku 0,05€. 

Ei kai se noin kuitenkaan voi mennä? Vai voiko? Oon ihan pihalla

Vierailija
17913/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka syöt aina iltapalaksi kaurapuuroa, marjoja ja jogurttia. Niin mitä jogurttia syöt? Meillä ei syödä ikinä jogurttia niin ajattelin jos kokeilisi itsekin ostaa perheelle jos joku söisi

Nyt oli kotimaista-merkin maustamatonta jogurttia. Jogurtin sijasta syön useimmiten raejuustoa (rainbow rasvaton on edullista. Xtra saattaisi olla vielä halvempaa?) tai maitorahkaa/jugurttirahkaa. 

Vierailija
17914/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toi proteiinijuttu lasketaan? En liiku ollenkaan, jalka siis rehellisesti sanottuna poikki ja painan 45kg. Netissä sanotaan että noin 1,2g proteiinia per painokilo olisi minulla siis 54g proteiinia päivässä.

Leikitään että söisin vaan kaurapuuroa enkä mitään muuta, ja jos halvimmissa pikakaurapuurossa on proteiinia 14g/100g per valmista puuroa, niin pitäisi syödä päivässä joku 400g veteen tehtyä puuroa? Silloin tulisi 56g proteiinia? Se olisi siis 2 x 2dl valmista puuroannosta. Ja hinta joku 0,05€. 

Kyllä se 200 g kuivia hiutaleita on aikamoinen läjä valmista puuroa ja tuo proteiiinimäärä paketissa on per kuivat hiutaleet, eikä valmis puuro. 

Yleisesti kasvissyöjänä viljojen kanssa kannattaa syödä palkokasveja, sillä tarvitset monipuolisesti aminohappoja. Proteiinimäärä yksinään viljasta ei vielä riitä. Syö esimerkiksi herneitä lisäksi. Kuivatut herneet on tosi edullisia.

Vierailija
17915/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa hotellissa oli kerran kanssani triathlon-maailmanmestarikilpailijoita iso joukkue, ja kiinnitin huomion että ihan jokainen söi hotellin aamupalalla aina puuroa ja marjakiisseliä. Tarkkailin oikein, enkä nähnyt kenenkään hakevan niitä nakkeja tai muuta lomaturistien ruokaa. Jostain syystä edes paistetut munakkaat ei kelvanneet kenellekään.

Vierailija
17916/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se 200 g kuivia hiutaleita on aikamoinen läjä valmista puuroa ja tuo proteiiinimäärä paketissa on per kuivat hiutaleet, eikä valmis puuro. 

Yleisesti kasvissyöjänä viljojen kanssa kannattaa syödä palkokasveja, sillä tarvitset monipuolisesti aminohappoja. Proteiin

Miksi siinä paketissa sitten lukee, että se sisältö on laskettu ohjeiden mukaan tehdyn valmiin puuron mukaan. Lukee tasan: Ravintosisältö per 100g valmistettuna. Ei siis kuivapainon. Sama juttu kai nuudeleissa ja tölkkihernekeitossa yms. 400g valmista puuroa ei tosiaan ole kuin 2 lautasellista puuroa ja ihan mahdollista syödä päivän aikana, vaikka ei muuta söisi.

Vierailija
17917/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki proteiini ei ole samanarvoista. Yleisesti ottaen kasviproteiinit ovat epätäydellisiä aminohappokoostumukseltaan. On toki jotain kasvikunnan tuotteita joissa on täydellinen aminohappokoostumus. Ja lopuistakin saa täydsellisen koostumuksen koottua yhdistelemällä kahta tai useampaa kasvikunnan tuotetta samalle aterialle.

Eläinkunnan tuotteet ovat useimmiten täydellisiä aminohappokoostumukseltaan.

Vierailija
17918/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huono, jos painaa 50kg tai alle. Ja päivän proteiinit ja kuidut ja rasvat saa jo 0,05€ maksavasta 2 puuroannoksesta.

Lisäisin silti päivään itsekerättyjä marjoja ja sieniä. Ja vaikka 500g kasviksia jos vaan mitenkään jaksaa syödä. Tai tekee niistä nestemäistä sosetta jos mahtuu helpommin vatsaan. Noi 500g kausikasviksia saa ihan helposti 0,50-1€. Säästäähän siinä jos voi syödä kuukauden alle 30€:lla. Vois mennä vaikka kylpylään tai ostaa jotain kivaa.

Vierailija
17919/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti kasvissyöjänä viljojen kanssa kannattaa syödä palkokasveja, sillä tarvitset monipuolisesti aminohappoja. Proteiin

Ja ajattele että 400 g hiutaleita olisi kilon puuropaketista melkein puolet päivässä. Olisi melkoinen kattilallinen se, mutta tulisipa ainakin kuitua.

Kasviproteiinia olisi hyvä syödä vähän yläkanttiin kuin tuo 1,2 g per painokilo, koska imeytyminen eläintuotteita huonompaa.

Eli iso kattilallinen puuroa ja vielä herneet päälle, niin ainakin luulisi vatsan toimivan. :D

17920/19040 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu Ske ei liemipohjia keittele - etenkään sipulista. Tässä huushollissa ei tavallista sipulia ole näkynyt eikä kuulunut ikinä. Vähän se luo haasteita, kun ei sipulia voi syödä, kun lihaliemikuutioissa sun muissa ON sipulia. Se on vaan testaa-ja-juokse-vessaan-metodilla etsitty ne tuotteet, joita voi käyttää. Joskus otan talteen kinkunpaistoliemen ja sitä käytän sitten mausteena kokkailuissa. Että terveyden kannalta mun pitäisi ihan ite keitellä ne liemet.

Samanlaisesta syystä tänäänkin söin kanan ja kebakoiden sijaan vihreitä papuja.

Tarkkojen syömisten kanssa tänään:

Aamupala 4 viimeistä palaa jotain vehnäleipää (pieniä paloja), levitettä ja 1 keitetty kananmuna viipaleina leivän päällä, mangoldia,  puolikas tomaatti, teetä, noin 0,30€.

4 palaa fazerin punaista suklaata (jonkun kaupan 4 levyä kympillä-tarjouksesta), olisko 0,25€?

Kourallinen tortillasipsimuruja pussinpohjalta... 0,02€? Puolikas avomaankurkku, 0,05€?

Loput eilisestä valkohomejuustosta, muutama suolakeksi ja muutama lusikallinen mansikkahilloa - näppärästi ruoka ja jälkiruoka samasta juustosta. 0,65€?

Juustomunakasta, kuskusta ja vihreitä papuja, noin euron? ei varmaan sitäkään, mutta olkoon.

noin 2,30€ mennyt tänään ruokiin, kasvikset ovat kaikki omasta maasta. Mun piti tehdä kasviskuskusta, mutta jotenkin aika hurahti sieniä peratessa ja yht'äkkiä kaikilla oli kauhea nälkä ja saunaankin piti päästä. Kasvisten määrä jäi aika pieneksi (noin 400g), valkuaista taisi sitten tulla senkin edestä.

(nuorison esimerkkipäivä: aamupalana 2 palaa täysjyväpaahtoleipää*, levitettä ja kurkkuviipaleita, kupillinen kaakaota; kouluruokailu "jotain kastiketta ja perunoita" ja "salaattia"; mama's- nuudeli kotiin tultua, juustomunakasta, kuskusta ja vihreitä papuja, kokista)

*paahtoleipä on sitä, mitä sattuu pakastimesta löytymään, joko ilmaista tai punalaputettuna ostettua

Kiusa se on pienikin kiusa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä